printlogo


کد خبر: 226220تاریخ: 1399/8/11 00:00
اخبار

بررسی پرونده «نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی» در دیوان محاسبات
رئیس دیوان محاسبات کل کشور در گفت‌وگو با خانه ملت، از بررسی تخلفات و نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی در دیوان محاسبات خبر داد. مهرداد بذرپاش گفت: موضوع تخصیص ارز 4200 تومانی، یکی از اصلی‌ترین و جدی‌ترین پرونده‌ها در دیوان محاسبات است و نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات تا یک ماه آینده آماده خواهد شد. وی ادامه داد: بخش اعظم این ارز به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شده و کمبود این کالاها مانند نهاده‌های دامی در بازار نشان می‌دهد نظارت و پیگیری درستی انجام نشده تا ارزها به محل واقعی خود تخصیص داده شوند. بذرپاش تاکید کرد: دیوان محاسبات کل کشور در بررسی‌های خود درباره این موضوع تمام مسائل و جوانب را مدنظر قرار خواهد داد، از جمله اینکه ارز 4200 تومانی تخصیص داده شده و کالای مورد نظر هم به وسیله آن وارد شده اما متاسفانه توزیع مناسبی در این میان صورت نگرفته یا اینکه ارز تخصیص یافته ولی کالای دیگری به وسیله آن وارد شده است. رئیس دیوان محاسبات کل کشور در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مشکلات کمبود نهاده‌های دامی و افزایش قیمت مرغ در کشور، گفت: مسؤولان اعلام می‌کنند در زمان لازم ثبت سفارش برای واردات نهاده‌ها انجام نشده، در صورتی که بانک مرکزی و وزارت صمت اظهار می‌کنند ارز لازم تخصیص و ثبت سفارش هم انجام شده است، حتی وارد‌کننده هم می‌گوید نهاده دامی را وارد کرده‌ایم، پس سوال اصلی اینجاست کدام عامل موجب شده تا نهاده‌های دامی در اختیار مرغداران قرار نگیرد؟ وی افزود: مرغدار می‌گوید نهاده‌های دامی در بازار نبود و نداشتیم تا به مرغ‌ها بدهیم و به این دلیل مدتی جوجه‌ریزی متوقف شد و بعد از آن هم به دلیل کاهش میزان عرضه مرغ در بازار، قیمت آن افزایش پیدا کرد. 
***
سیاسی‌کاری دولت در افزایش تعرفه تراکنش‌های بانکی
عضو هیأت‌رئیسه مجلس با انتقاد از اقدام جدید دولت و بانک مرکزی در صدور بخشنامه افزایش کارمزد تراکنش‌های بانکی، گفت: در جریان تدوین و بررسی طرح تأمین کالاهای اساسی، یکی از پیشنهادات مجلس این بود که دولت از محل درآمدهای حاصل از تراکنش‌های بانکی، اعتباراتی را برای تأمین این کالاها و عرضه آن به مردم در نظر بگیرد که این مساله با مخالفت جدی دولت مواجه شد، حال شاهد هستیم دولت در مدت کوتاهی پس از پیشنهاد مجلس اقدام به افزایش کارمزد تراکنش‌های بانکی کرده است؛ تفاوت پیشنهاد مجلس و دولت این بود که در طرح نمایندگان، منابع حاصله به مردم می‌رسید اما در اقدام جدید دولت مشخص نیست این درآمدها در کجا هزینه خواهد شد. سیدناصر موسوی‌لارگانی ادامه داد: عملکرد دولت در مخالفت با پیشنهادات نمایندگان مجلس و پس از آن، افزایش تعرفه تراکنش‌های بانکی نشان می‌دهد که موضع‌گیری و مخالفت دولت با طرح تأمین کالاهای اساسی کاملا سیاسی بوده است. وی تصریح کرد: برخی‌ها شاید از کنار موضوع افزایش تراکنش مالی بانک‌ها ساده بگذرند اما با احتساب میزان تراکنش‌ها در کل کشور، مشخص می‌شود درآمد هنگفتی به بانک‌ها سرازیر خواهد شد و مشخص نیست که درآمدهای حاصله چگونه هزینه خواهد شد. بانک‌ها باید پاسخ دهند که چه امکانات جدیدی را برای مردم ایجاد کرده‌اند که آنها باید کارمزد گران‌تری را پرداخت کنند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از ورود این کمیسیون به بخشنامه جدید بانک مرکزی برای افزایش کارمزد تراکنش‌های مالی بانک‌ها خبر داد و گفت: قطعا این مساله در نشست کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و مسؤولان مربوط باید پاسخگوی سوالات نمایندگان باشند. 
***
دستور ویژه وزیر صمت برای همکاری با جوان مخترع کلاچ برقی
هفته گذشته در برنامه‌ تلویزیونی «میدون» شبکه ۳ سیما، یک جوان مخترع اهل سیستان‌وبلوچستان طرح کسب‌‌و‌‌کار تولید کلاچ برقی را ارائه کرد که با استقبال هیأت داوران رو‌به‌رو شد و در شبکه‌های اجتماعی هم بازتاب داشت. در همین راستا روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت به رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) دستور داد نسبت به جلب همکاری جوان سیستان‌وبلوچستانی مخترع کلاچ برقی با حفظ حقوق مالکیت معنوی اقدام کند. 
***
پیگیری سازمان توسعه تجارت برای عملیاتی شدن تهاتر با ۱۰ کشور
رئیس کل سازمان توسعه تجارت از پیگیری این سازمان برای عملیاتی شدن تهاتر با ۱۰ کشور خبر داد. حمید زادبوم اظهار داشت: با تصمیمات اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گشایش خوبی در مسیر صادرات کالاها و تامین نیازهای کشور بویژه واحدهای تولیدی ایجاد خواهد شد. وی افزود: باید به دنبال بازنگری و اصلاح بسته سیاستی بانک مرکزی باشیم تا از تمام ظرفیت‌های صادرات برای کشور و در جهت تامین نیازهای ارزی استفاده شود. رئیس کل سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: با هدف فراوانی کالا در داخل کشور در سامانه جامع تجارت حداکثر تسهیل برای انجام عملیات واردات در مقابل صادرات در حال انجام است. زادبوم تاکید کرد: لازم است دستگاه‌های اجرایی درباره موضوع تهاتر کالا- کالا و تبادل فهرست کالاها قبل از هر گونه اقدامی با وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی کنند. 

Page Generated in 0/0597 sec