printlogo


کد خبر: 226229تاریخ: 1399/8/11 00:00
رقابت بایدن و ترامپ در فاصله ۴۸ ساعت مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تنگاتنگ شد
جست‌و‌جوی کلید در ایالات خاکستری
* جدول‌ آخرین نظرسنجی‌ها درباره آرای احتمالی ۲ کاندیدا در ایالت‌های خاکستری

گروه بین‌الملل: مرحله نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با همه فراز ‌و نشیب‌هایش 48 ساعت دیگر آخرین روز خود را پشت سر می‌گذارد و پس از آن شمارش نفسگیر آرا برای هر دو نامزد آغاز می‌شود. 
در این میان هر دو نامزد از آخرین فرصت خود برای جلب آرای افراد مردد استفاده می‌کنند. در همین راستا جو بایدن به آیوا رفته و دونالد ترامپ هم به مینه‌سوتا سفر کرده است. آیوا همان ایالتی است که سال 2016 هیلاری کلینتون با فاصله 10 درصد از ترامپ شکست خورد. حالا بایدن امیدوار است بتواند آن شکست را جبران کند که البته کار آسانی هم نیست. آیوا از طرفی همان ایالتی است که بایدن در نخستین گام انتخاباتی خود در میان دموکرات‌ها بعد از بوجیچیچ، سندرز و الیزابت وارن قرار گرفت که افتضاح بزرگی برای کمپین وی محسوب می‌شد. همزمان، دونالد ترامپ به مینه‌سوتایی سفر کرده که سال 2016 با آرای لب به لب در همین ایالت از هیلاری کلینتون شکست خورد و حالا امیدوار است بتواند آن فاصله کم سال 2016 را به سود خود عوض کند. مینه‌سوتا از جهتی حالا بیشتر طرفدار دموکرات‌هاست چه آنکه شهر مینیاپولیس در این ایالت در 6 ماه گذشته به واسطه کشتن عجیب و غریب جورج فلوید، صحنه درگیری‌های گسترده خیابانی بود که بیش از 30 ایالت آمریکا را هم درنوردید. 
 
* مانور توئیتری ترامپ
دیروز روز پرکاری برای ترامپ در توئیتر بود و وی بارها و بارها علیه بایدن توئیت زد و هوادارانش را علیه وی تهییج کرد. ترامپ دیروز فقط در ۱۰ ساعت پیام‌های متعددی را علیه جو بایدن، رقیب دموکرات خود در توئیتر منتشر کرد. ترامپ در یکی از توئیت‌های خود درباره بایدن نوشت: جو بایدن یک سیاستمدار فاسد است که در ۴۷ سال گذشته هیچ کاری غیر از خیانت به شما همچون واگذار کردن شما به لابی‌ها، چین، داروخانه‌های بزرگ و کشورهای خارجی انجام نداده است. ترامپ در ادامه این پیام نوشت: بایدن از پشت به شما خنجر می‌زند. او فقط به قدرت سیاسی توجه دارد، او از قدرت استفاده می‌کند تا به شما ضربه ‌زده و دوستان خود را ثروتمندتر کند. همچنین ترامپ در توئیت دیگری برای تحریک زنان نوشت: زنان حومه‌نشین (شهرهای بزرگ) تمایل قوی به کمپین ما دارند، زیرا آنها خواهان ایمنی و امنیت هستند و عاشق این واقعیت هستند که من به مقرراتی که وضعیت محلات آنها و رؤیای آمریکایی را نابود می‌کرد، پایان دادم. بایدن تمام آن مقررات را با شدت بیشتری از قبل، باز خواهد گرداند!
 
* ادامه کمپین ترامپ حتی پس از انتخابات
ترامپ در چند ماه اخیر بارها گفته فقط در صورت تقلب در انتخابات، شکست می‌خورد. وی برای پیروزی حالا به دنبال تداوم کارزار انتخاباتی خود و آماده نگه داشتن هوادارانش تا زمان اعلام نتایج است. خبر عجیب دیروز اینکه ترامپ احتمالا بعد از برگزاری انتخابات و مادامی که شمارش آرا در ایالات کلیدی و سرنوشت‌ساز ادامه دارد، به کارزار تبلیغاتی خود ادامه می‌دهد(!) البته اعلام نشده اگر وی شکست بخورد تکلیف این کارزار چه می‌شود. برخی مشاوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به خبرگزاری «پولیتیکو» گفته‌اند احتمالا او کارزار تبلیغاتی‌اش را بعد از روز انتخابات هم ادامه می‌دهد. به گفته یکی از این مشاوران، بعید است ترامپ مادامی که شمارش آرا پایان نیافته، دست از برگزاری گردهمایی‌های انتخاباتی بردارد. با توجه به اینکه تاکنون بیش از ۸۵ میلیون آمریکایی در رای‌گیری پستی شرکت کرده‌اند و شمارش آرا در این روش به درازا خواهد کشید، بعید است نتیجه ایالات کلیدی در همان روز برگزاری انتخابات (۱۳ آبان) مشخص شود. این در حالی است که تا روز سه‌شنبه که موعد برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ است، ترامپ ۱۴ گردهمایی دیگر نیز تدارک دیده است اما برگزاری گردهمایی‌های بیشتر؛ آن هم بعد از این تاریخ، با توجه به اینکه انتظار نمی‌رود ترامپ در صورت شکست قدرت را به طور مسالمت‌آمیز واگذار کند، می‌تواند پیش‌درآمد ناآرامی‌های پساانتخاباتی باشد.
 
*  پورتلند ناآرام، فیلادلفیا حکومت نظامی
در همین حال تنش و ناآرامی در شهری در نزدیکی پورتلند اورگان واقع در جنوب غرب ایالت واشنگتن آمریکا در پی برگزاری مراسم شب‌زنده‌داری به یاد یک مرد سیاه‌پوست کشته شده با شلیک نیروهای پلیس بالا گرفت. این در حالی است که فیلادلفیا نیز برای دومین بار طی روزهای اخیر با حکومت نظامی و حضور نیروهای گارد ملی در خیابان‌ها روبه‌رو بود. 
فیلادلفیا، بزرگ‌ترین شهر ایالت پنسیلوانیا شاهد غارت، اعتراض و درگیری مردم با پلیس از روز دوشنبه هفته گذشته و پس از کشته شدن والتر والاس ۲۷ ساله بوده است. 
در این شهر جمعه شب از ساعت ۹ تا ۶ صبح دیروز مقررات منع آمد و شد اعلام شد و مردم تنها برای رفتن به سر کار یا انجام امور پزشکی و اورژانسی اجازه ترک منزل را داشتند. شهردار این شهر هم گفت نیروهای گارد ملی اطراف ساختمان‌های حساس دولتی مستقر هستند و به نقاط کلیدی مثل مراکز تجاری فرستاده شده‌اند. صدها نفر جمعه‌شب برای برگزاری مراسم یادبود و شب‌زنده‌داری در حالی گرد هم آمدند که برخی از آنها علامت‌هایی حاوی شعارهای اعتراضی در حمایت از جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» و محکومیت نژادپرستی حمل می‌کردند.
 

Page Generated in 0/0066 sec