printlogo


کد خبر: 226232تاریخ: 1399/8/11 00:00
خطابه واکسن دزدان اروپایی!

حنیف غفاری: «فرانک والتر اشتان مایر» رئیس‌جمهور آلمان اخیرا در مراسم گشایش اجلاس سازمان جهانی بهداشت از همه کشورهای دنیا درخواست کرد در پروسه توزیع عادلانه واکسن کرونا مشارکت داشته باشند. 
اشتان مایر در این باره اظهار داشت: «این فرمول‌بندی که هر کسی باید تنها به فکر خود (کشورش) باشد، نه‌تنها غیراخلاقی، بلکه احمقانه است. من نسبت به تکروی ملی درباره تولید و توزیع واکسن کرونا هشدار می‌دهم. ویروس مرزی نمی‌شناسد و ملیت قربانی برایش هیچ اهمیتی ندارد. اگر همه یکپارچه با پاندمی مقابله نکنند، کرونا در آینده از همه موانع عبور خواهد کرد».
سخنان اشتان مایر زیبا اما وقیح است! گویا رئیس‌جمهور آلمان فراموش کرده اتحادیه اروپایی یعنی مجموعه متبوع وی تاکنون ۳ بار به صورت گسترده دست به پیش‌خرید واکسن‌های «کووید-19» از شرکت‌های دارویی و درمانی متعدد در جهان ‌زده و از این شرکت‌ها خواسته است محصولات خود را در اختیار کشورهای نیازمند دیگر قرار ندهند! اتحادیه اروپایی در این باره دقیقا مانند دولت ترامپ در آمریکا عمل می‌کند، با این تفاوت که کاخ سفید رسما از برنامه جمعی و مشترک سازمان جهانی بهداشت موسوم به «کوواکس» خارج شده اما اروپا خود را در ظاهر متعهد به این برنامه می‌داند! خصلت ریاکاری همیشگی اروپاییان این بار نیز خود را در پروسه تولید و توزیع واکسن کرونا نشان داده است. رئیس‌جمهور آلمان در حالی از ضرورت توزیع عادلانه واکسن کرونا در جهان سخن می‌گوید که 2 هفته قبل، کمیسیون اروپا از تایید سومین قرارداد برای پیش‌خرید واکسن کرونا خبر داد و تصریح کرد برای ثبت سومین سفارش رزرو واکسن با یکی از شرکت‌های زیرمجموعه «جانسون ‌اند جانسون» کمپانی آمریکایی و چندملیتی تولید و عرضه‌کننده دارو به توافق رسیده است. این پیش‌خرید با هدف تامین واکسن مورد نیاز برای 400 میلیون نفر از اتباع اروپا انجام می‌شود. نکته جالب توجه اینکه اتحادیه اروپایی اختیار واگذاری این واکسن‌ها به کشورهای فقیر و متوسط را به خود اعضا واگذار کرده است! به عبارت آشکارتر، هر یک از اعضای اتحادیه اروپایی در آینده (در صورت تولید واکسن کرونا) قادر خواهند بود با قیمتی به مراتب بالاتر از حد متعارف و آن هم با توجه به علایق و سلایق سیاسی خود، واکسن کرونا را به دیگران واگذار کنند. در این میان، اگر هم کشور یا عضوی تصمیم گرفت واکسن‌های «کووید-‌19» را در خاک خود احتکار کند، هیچ نهاد قانونی یا بهداشتی- از جمله سازمان جهانی بهداشت- نمی‌تواند به لحاظ حقوقی آن را مورد بازخواست قرار دهد.
فراتر از آن، ثبت سفارشات مربوط به پیش‌خرید صدها میلیون دوز واکسن کرونا، از مدت‌ها قبل در اروپا آغاز شده است؛ چنانکه شبکه «یورونیوز» اذعان کرده است کمیسیون اروپا پیش‌تر 2 قرارداد مشابه با شرکت بریتانیایی- سوئدی «آسترازنکا» و نیز شرکت بریتانیایی «جی‌اس‌کی» و کمپانی چندملیتی «سانوفی» فرانسه امضا کرده است. 
در چنین شرایطی سخنان اشتان مایر، نماد و نشانه‌ای از همان «وقاحت اروپایی» است. رئیس‌جمهور آلمان دقیقا مانند آنگلا مرکل، صدر‌اعظم این کشور، نگاهی ابزاری نسبت به واکسن «کووید-19» داشته و پیش‌خرید این واکسن از شرکت‌های دارویی در جهان را وجه ممیزه اتحادیه اروپایی از دیگر نقاط دنیا می‌داند. اگر چه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده در چارچوب برنامه کوواکس تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی ۲ میلیارد دوز واکسن کرونا را به طور عادلانه بین کشورهایی که عضو این سازوکار شده‌اند توزیع می‌کند اما پیش‌خرید گسترده واکسن‌های کرونا توسط ایالات متحده آمریکا، انگلیس و اعضای اتحادیه اروپایی چشم‌انداز روشنی را در این باره ایجاد نکرده است. 
این رفتار اروپاییان حداقل برای شهروندان عزیز کشورمان ملموس و مسبوق به سابقه است. اشتان مایر و دیگر سیاستمداران اروپایی که در مقابل دوربین‌های تلویزیون و حتی سخنرانی‌های رسمی خود  از پایبندی کامل و فراتر از حد ممکن(!) نسبت به برجام سخن می‌گویند، در عمل، کمترین تحریمی را علیه ایران تعلیق نکرده‌اند. فراتر از آن، کشورهای اروپایی از یک سو نسبت به ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در یمن و کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان بی‌گناه این کشور هشدار می‌دهند و از سوی دیگر، سلاح‌های کشنده و مرگبار خود را برای این نسل‌کشی تمام‌عیار در اختیار وحوش سعودی قرار می‌دهند! این پارادوکس‌های رفتاری هدفمند و همیشگی، سبب شده است اتحادیه اروپایی به مجموعه‌ای غیرقابل اعتماد، آسیب‌پذیر و البته آسیب‌زا در نظام بین‌الملل تبدیل شود. در این میان، مشاهده و رصد ژست‌های همیشگی سیاستمداران سوسیال- دموکرات و محافظه‌کار اتحادیه اروپایی، بیش از پیش منجر به تنفر افراد آگاه نسبت به آنها می‌شود. در هر حال، بهتر است رئیس‌جمهور آلمان و دیگر مقامات اروپایی به جای سخنرانی در مجامع بین‌المللی و هشدار نسبت به عدم توزیع عادلانه واکسن کرونا در جهان، نسبت به واکسن‌دزدی‌های خود طی ماه‌های اخیر به افکار عمومی دنیا پاسخگو باشند!

Page Generated in 0/0068 sec