printlogo


کد خبر: 226282تاریخ: 1399/8/14 00:00
انتخابات آمریکا دیروز در حالی برگزار شد که هزاران نیروی امنیتی و نظامی آمریکا با افزایش احتمال وقوع شورش و ناامنی به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند
خانه ناامن
تدابیر امنیتی در اطراف کاخ سفید اتخاذ شده و تدابیری هم برای مقابله با تظاهراتی که بویژه در صورت اعتراض دونالد ترامپ به نتایج یا اعلام زودهنگام پیروزی خود برگزار خواهد شد، در نظر گرفته شده است

گروه بین‌الملل: انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از صبح دیروز به وقت محلی آغاز شد و مردم ایالت ورمونت، نخستین ایالتی بودند که برای شرکت در انتخابات پای صندوق‌های رای رفتند. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ‌طور سنتی از دهکده دیکسویل ناچ آغاز می‌شود. در این دوره نیز اهالی این دهکده در نخستین ساعات بامداد دیروز به وقت محلی پای صندوق رأی حاضر شدند و تمام آرای به صندوق ریخته شده در این دهکده، به نفع جو بایدن بود. در این دهکده کم‌جمعیت که تنها ۱۲ نفر در آن زندگی می‌کنند، ۵ نفر رأی دادند. در انتخابات سال ۲۰۱۶ در این دهکده ۲ نفر به دونالد ترامپ و 4 نفر به هیلاری کلینتون رأی داده بودند. 
 
* نتیجه نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟
بعد از پایان زمان رای‌گیری در هر حوزه انتخابیه شمارش آرا بلافاصله آغاز و نتایج آرا از سوی رسانه‌ها اعلام می‌شود. با توجه به حساسیت این دوره انتخابات و رقابت فشرده 2 کاندیدا بویژه در ایالت‌های کلیدی، اعلام نتایج ممکن است تا چند روز هم طول بکشد و همین بر حساسیت اوضاع افزوده است. 
با این حال اما بر اساس شمارش بخشی از آرا در برخی مناطق کم‌جمعیت‌تر و روستاها، تا زمان تنظیم گزارش در عصر دیروز بایدن 10 و ترامپ 16 رای الکترال را به دست آورده بودند که تا حد‌نصاب 270 رای الکترال فاصله زیادی در پیش دارند. 
 
* آمادگی ایالت‌ها برای ناآرامی‌ها
گردوغبار آشوب‌های پس از انتخابات آمریکا از چند هفته پیش بلند شده است و مردم و دولت آمریکا خود را آماده ناآرامی‌ها می‌کنند. بر اساس نظرسنجی رویترز، دموکرات‌های حامی بایدن برخلاف تصورات تا 6 درصد آمادگی بیشتری برای آشوب دارند. بر اساس گزارش‌ها، فرمانداران از گارد ملی خواسته‌اند در صورت بروز ناآرامی و اعتراضات پیرامون انتخابات برای واکنش آماده باشند. به همین خاطر هزاران نیرو به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. در همین حال، اف‌بی‌آی نسبت به احتمال رویارویی‌های مسلحانه مرتبط با انتخابات در پورتلند هشدار داده است. این شهر ایالت اورگان ماه‌ها دستخوش ناآرامی در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس بوده است. 
آنتونی ناپولیتانو، افسر سابق پلیس هم در گفت‌و‌گو با فاکس‌نیوز گفت: بسیار غم‌انگیز است که به جای جشن برای برگزاری انتخابات، از افسران پلیس خواسته شده است با لغو مرخصی‌های خود، آماده مراقبت از برخی مناطق خاص باشند. همچنین درخواست آماده‌باش برای آمبولانس‌ها و ماشین‌های آتش‌نشانی بیشتر شده است. به دیگر سخن، به آنها گفته شده است آنچه در تابستان شاهدش بودیم، امکان دارد بعد از انتخابات نیز تکرار شود. اعلام شده است کسب‌و‌کارها برای مقابله با ناآرامی و مراقبت از اموال خود آماده باشند و پلیس نیز در آماده‌باش قرار دارد ولی امیدواریم اوضاع در آن مسیر پیش نرود، زیرا با توجه به آسیبی که در تابستان متحمل شدیم، دیگر تاب تکرار آن را نداریم و نمی‌توانیم شاهد تخریب و غارت اموال باشیم. 
بی‌بی‌‌سی هم گزارش داد: تدابیر امنیتی در اطراف کاخ سفید و همچنین تدابیری هم برای مقابله با تظاهراتی که بویژه در صورت اعتراض دونالد ترامپ به نتایج انتخابات یا اعلام زودهنگام پیروزی خود برگزار خواهد شد، اتخاذ شده است. همه این اقدامات باب ناآرامی‌ها و تظاهرات را باز می‌کند و در صورتی که چنین اتفاقاتی روی دهد، هر احتمالی وجود دارد. 
 
* تجهیز فروشگاه‌های آمریکا به حفاظ
اتفاق متفاوت این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قطعی تلقی شدن آشوب و درگیری در فردای اعلام نتایج در آمریکاست، به گونه‌ای که هزاران نیروی امنیتی و انتظامی آمریکا خود را آماده بزرگ‌ترین چالش دوران کاری‌شان می‌کنند. از چند روز مانده به انتخابات مدیران بسیاری از بانک‌ها و مراکز خرید، در هراس از آشوب‌های احتمالی پس از اعلام نتایج انتخابات، به اقدامات پیشگیرانه و حفاظ‌بندی فروشگاه‌ها و بانک‌های این کشور روی آورده بودند. تقریبا در همه ایالت‌های آمریکا، مردم در هراس و احساس ناامنی از شورش‌های متعاقب آن برای حفظ جان و اموال خود به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. پلیس واشنگتن هم اعلام کرده است اگر چه خطر جدی احساس نکرده اما با رسیدن موعد انتخابات بسیاری از مردم انتظار اعتراض‌های خیابانی را دارند. در حالی که به خاطر اعتراض‌های نژادپرستی هنوز برخی شهرها و ایالت‌های آمریکا مانند فیلادلفیا صحنه تخریب و غارت اموال عمومی است، ساکنان ایالت‌ها بیم آن دارند که اگر ترامپ پیروز نشود شاهد شورش‌های خیابانی هواداران دوآتشه ترامپ باشند. در فیلادلفیا پس از اوج‌گیری جنبش «جان سیاهان مهم است»، هنوز تخریب و دزدی‌های کوچک جریان دارد و معترضان هنوز شب‌ها جلوی پاسگاه‌های پلیس جمع می‌شوند. 
 
* تیراندازی در روز انتخابات
مردم آمریکا اما صبح روز انتخابات را با خبر تیراندازی آغاز کردند. صبح دیروز در نزدیکی هتل «هالیدی این کاپیتال» واشنگتن دی‌سی و محل استقرار خبرنگاران روس تیراندازی رخ داد. هیچ اطلاعاتی درباره قربانیان این حادثه در دست نیست. با این حال، خبرگزاری تاس به نقل از خبرنگاران شبکه «ان‌تی‌وی» که در هتل محل حادثه مستقر بودند، گزارش کرد هیچ‌کس در این حادثه زخمی نشده است. 
 
* اتفاقات روز انتخابات
از دوشنبه‌شب چند اتفاق مهم سبب حساسیت کارشناسان و تحلیلگران شد. اول اینکه ترامپ در شام انتخابات(صبح امروز) یعنی به محض پایان رای‌گیری‌ها 400 میهمان در کاخ سفید دارد و بسیاری در آمریکا نگرانند وی اعلام پیروزی زودهنگام کند. اتفاق دیگر اینکه ترامپ اعلام کرده بعد از پایان رای‌گیری با وکلای خود جلسه‌ای خواهد داشت که اگرچه محتوای آن فاش نشده اما می‌توان حدس زد که ارتباط مستقیمی با واکنش رئیس‌جمهوری آمریکا در صورت خوشایند نبودن اوضاع کمپین او دارد. 
 
* فضای مشوش رسانه‌ای
در سطح رسانه‌های اجتماعی هم فضای آمریکا آنقدر مشوش است که ترس از اعلام پیروزی زودهنگام توسط هر یک از کاندیداها می‌تواند سبب بحرانی عجیب و غریب در ساختار سیاسی و اجتماعی آمریکا شود. رقابت فشرده بایدن و ترامپ بویژه در ایالات خاکستری سبب شد توئیتر ۷ رسانه معتبر را تنها مرجع اعلام فرد پیروز این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معرفی کند که آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان، فاکس‌نیوز، ای‌بی‌سی، ان‌بی‌سی و سی‌بی‌اس از آن جمله‌اند. 
 
* جنگ هواداران ترامپ و بایدن در شبکه‌های مجازی
درگیری هواداران 2 کاندیدا برای مرعوب کردن رقیب در 2 سطح خیابانی و فضای مجازی تا لحظه آخر تبلیغات انتخاباتی ادامه داشت. همزمان با آخرین روز رقابت‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ۲۰۲۰ و شروع رای‌گیری در این کشور، هواداران دونالد ترامپ و جو بایدن بویژه شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی، سلبریتی‌ها و هنرمندان، در یک کارزار تمام‌عیار و شدید و عمدتا در شبکه‌های مجازی فالوئرهای خود را به حضور در انتخابات و رای دادن ترغیب کردند. تمرکز این افراد بیشتر بر ساکنان ایالت‌های خاکستری بود. 
 
* چرا رسانه‌ها مرجع اعلام نتایج هستند؟
در آمریکا نتایج بتدریج به صورت محلی اعلام می‌شود؛ یعنی در مراکز رأی‌دهی، مناطق و ایالت‌ها. بنابراین رسانه‌های مهم ایالات متحده نقش مهمی در جمع‌آوری نتایج محلی و در برخی موارد ترکیب آنها با سایر داده‌ها به منظور پیش‌بینی پیروزی در انتخابات دارند. در این باره نتایج به دست آمده توسط شبکه‌های خبری و خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP)‌ بسیار قابل اعتماد تلقی می‌شود. 
 
* احتمال اعلام پیروزی زودهنگام کاندیداها چقدر است؟
هر دو کاندیدای انتخابات بارها از قطعی بودن پیروزی خود در انتخابات سخن گفته‌اند و در این بین ترامپ با صراحت بیشتری گفته است فقط در صورت تقلب دموکرات‌ها بازنده انتخابات می‌شود. با این حال دموکرات‌ها بشدت نگران اعلام پیروزی ترامپ در شام انتخابات و در حالی که شمارش آرا ادامه دارد، هستند. وب‌سایت آکسیوس در همین ارتباط گزارش داد ترامپ قصد دارد در شام انتخابات در صورتی که نتایج بیانگر پیشتازی وی باشد، اعلام پیروزی کند. ترامپ روز دوشنبه در جمع خبرنگاران این گزارش را رد کرد اما همچنان به انتقاد از برخی ایالت‌ها پرداخت که اجازه دارند پس از روز انتخابات نیز به شمارش آرا ادامه دهند. ترامپ گفت: به نظر من این موضوع که پس از انتخابات نیز این امکان وجود دارد، بسیار فاجعه‌آمیز است. به نظر من این موضوع که مردم یا ایالت‌ها اجازه دارند برای یک مدت طولانی پس از پایان انتخابات همچنان به اخذ و شمارش آرا ادامه دهند، بسیار وحشتناک است، چرا که این مساله تنها منجر به یک چیز می‌شود. جو بایدن درباره این گزارش وب‌سایت آکسیوس گفت: پاسخ من این است که ترامپ دیگر نمی‌تواند این انتخابات را نیز بدزدد. 
 
* واکنش اوباما به احتمال اعلام پیروزی زودهنگام ترامپ
ادامه تشکیک ترامپ در هر نتیجه‌ای جز پیروزی خودش در انتخابات سبب شد باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که این روزها برای معاون سابق خود سنگ‌تمام گذاشته است، ساعتی پیش از آغاز رسمی انتخابات از ترامپ انتقاد کرده و او را دیکتاتوری بی‌فایده بخواند. اوباما که در یک تجمع انتخاباتی در میامی به نیابت از جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 صحبت می‌کرد، گفت: ترامپ ممکن است قبل از شمارش همه آرا اعلام پیروزی کند. این کاری است که یک دیکتاتور بی‌فایده انجام می‌دهد. اگر کسی به دموکراسی اعتقاد داشته باشد باید بخواهد همه آرا شمارش شود. باراک اوباما افزود چنانچه یک سیاستمدار دموکرات همانند ترامپ عمل کند او از وی حمایت نخواهد کرد. وی سپس درباره جو بایدن و معاونش، کاملا هریس گفت: با بودن جو و کاملا لازم نیست شما هر روز نگران باشید. لازم نیست درباره یک توئیت دیوانه‌کننده‌ای که رئیس‌جمهور امروز صبح منتشر کرده نگران باشید. 
 
* شرکت 100 میلیون نفر در انتخابات پستی
نزدیک به ۱۰۰ میلیون آمریکایی آرای خود را به صورت پیش از موعد در صندوق‌های رای انداخته‌ یا در انتخابات پستی شرکت کرده‌اند؛ آماری که حکایت از بالاترین میزان مشارکت در انتخابات دوران معاصر آمریکا دارد. این تعداد بی‌سابقه برابر با ۷۰ درصد کل تعداد رای‌دهندگان در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند میزان مشارکت در انتخابات ۲۰۲۰ براحتی از ۱۳۸ میلیون نفری که در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی شرکت کردند، خواهد گذشت. در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی تنها ۴۷ میلیون رای پیش از روز انتخابات اخذ شده بود.
***
[پلوسی: اگر مشکلی به وجود آید، برای انتخاب رئیس‌جمهور آماده‌ام]
پیچیدگی اوضاع انتخاباتی آمریکا سبب شده هر دو جناح آمریکا از همه پتانسیل‌های خود برای پیروزی نامزد خویش استفاده کنند. یکی از گزینه‌ها کشیده شدن اعلام نتیجه انتخابات به مجلس نمایندگان است که آنجا دموکرات‌ها دست برتر را دارند. صبح دیروز در حالی که مردم آمریکا خود را آماده رفتن پای صندوق‌های رای می‌کردند، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای با رادیوی عمومی ملی NPR گفت: وقتی موضوع شمارش آرا مطرح می‌شود، خیلی خوب می‌دانیم قانون چیست و برتری نقش کنگره بویژه مجلس نمایندگان چیست. اگر انتخابات ریاست‌جمهوری از طریق آرای انتخاباتی یک پیروز مشخص را ارائه ندهد، آن وقت تصمیم‌گیری درباره رئیس‌جمهور بعدی آمریکا برعهده مجلس نمایندگان خواهد بود. پلوسی گفت: ما آماده هستیم. ما آماده شده‌ایم. از آنجا که شاهد بی‌مسؤولیتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و بی‌احترامی‌هایش به قانون اساسی، دموکراسی‌مان و درستی انتخابات‌مان بوده‌ایم، مدتی است برای این مساله آماده هستیم.

Page Generated in 0/0226 sec