printlogo


کد خبر: 226285تاریخ: 1399/8/14 00:00
دور دنیا

روایت رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه از آشوب‌های آمریکا
 از نظر رئیس یک نهاد اطلاعاتی ارشد روسیه، هدف اعتراضات و آشوب‌ها در آمریکا ضدیت و مخالفت با نخبگان و نظام حاکم در این کشور است. سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه درباره اعتراضات و تنش‌ها در آمریکا گفت: ما می‌توانیم این را بگوییم که تظاهرات و آشوب‌های اخیر، تلاشی شبیه به «انقلاب رنگی» علیه نظام اجتماعی (حاکم در آمریکا) و علیه نخبگانی است که ارتباط‌شان را با واقعیات از دست داده‌اند. این مقام ارشد اطلاعاتی روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام کرد هم دونالد ترامپ و هم جو بایدن ۲ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با توجه صرف به خواسته‌ها و نظرات پایگاه‌های رای خودشان، در وضعیت جاری و هرج و مرج اخیر در این کشور نقش داشته‌‌اند. رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد از نظر این نهاد اطلاعاتی فارغ از اینکه ترامپ یا بایدن در انتخابات پیروز شود، احتمال تقویت و تشدید تفرقه در جامعه آمریکا وجود دارد. او همچنین اعلام کرد هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه آمریکا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری خودش، علاقه‌ای به بهبود روابط با روسیه داشته باشد، دیده نمی‌شود. ناریشکین تصریح کرد: موضع فدراسیون روسیه این است که ما قطعا به یک گفت‌و‌گوی گسترده‌تر و توسعه روابط بر اساس برابری و همکاری متقابل بین کشورهای‌مان (بین روسیه و آمریکا) علاقه مندیم اما متاسفانه ما هنوز هیچ نشانه‌ای از چنین رویکردی از طرف طیف سیاسی آمریکا نمی‌بینیم و این موضوع هم درباره دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان صادق است. این مسؤول بلندپایه اطلاعاتی روس از تلاش برخی مقام‌های آمریکایی برای انجام برخی اقدامات تحریک‌آمیز به منظور ایجاد اختلاف بین روسیه و چین و توقف همکاری‌های دوجانبه مسکو - پکن خبر داد. 
***
خودشیرینی اردن برای آمریکا و ناتو
سرلشکر ستاد یوسف الحنیطی، رئیس ستاد مشترک اردن در نشست سالانه انجمن ارتش آمریکا درباره شراکت نیروهای مسلح اردن با گارد ملی ایالت کلرادوی آمریکا به مساله همکاری اردن با نیروهای آمریکایی پرداخت. رئیس ستاد مشترک اردن در نشست یادشده گفت: «هواپیماهای ما آماده حمایت از عملیات‌هایی هستند که آمریکا و ناتو در خارج از اردن آن را رهبری می‌کنند». یوسف الحنیطی در ادامه گفت: شراکت راهبردی نیروهای مسلح اردن با گارد ملی کلرادو از 16 سال پیش بوده و همچنان قوی است. در همین ارتباط،‌ جینی کارینیان، فرمانده نیروهای ائتلاف ناتو در عراق نیز روز گذشته در همایشی در ارتباط با همکاری‌های ناتو با اردن اعلام کرده بود این کشور در مواقعی از تجربه ناتو در آموزش نیروهای خود کمک می‌گیرد. 
***
فریب جوانان سودانی توسط امارات
سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد شرکت خدمات امنیتی «بلاک شیلد» امارات جوانان سودانی را فریب داده و آنها را برای جنگ در صفوف نیروهای ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی به این کشور اعزام کرده است. در این گزارش آمده است که این شرکت اماراتی با حدود ۲۷۰ جوان سودانی قراردادی جهت کار در امارات به عنوان نگهبان امنیتی امضا کرده اما آنها را به جای کار در امارات به لیبی اعزام کرده است. تعدادی از جوانان گفته‌اند که سپتامبر ۲۰۱۹ پس از آنکه به ابوظبی رسیدند، گذرنامه‌ها و تلفن همراه آنها مصادره شده و تحت آموزش‌های نظامی قرار گرفته و سپس آنها را به یک اردوگاه نظامی در رأس لانوف لیبی منتقل کرده‌اند. امارات از جمله کشورهای حامی خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شرق لیبی است و از آن حمایت‌های مالی و تسلیحاتی به عمل می‌آورد. لیبی از سال ۲۰۱۱ و زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر پیشین این کشور با گسست سیاسی مواجه شده و تحت کنترل ۲ دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ یکی از این دولت‌ها، دولت وفاق ملی به ریاست السراج است که در طرابلس قرار دارد و از حمایت ترکیه برخوردار است و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی است که «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» آن را رهبری می‌کند و از حمایت امارات و مصر برخوردار است. به رغم اینکه دولت وفاق ملی لیبی در سال ۲۰۱۵ بر اساس توافق و زیر نظر سازمان ملل تشکیل شده، نیروهای ژنرال خلیفه حفتر که مورد حمایت پارلمان دولت طبرق است، این دولت را به رسمیت نمی‌شناسند و از ۱۵ فروردین ۱۳۹۸، عملیاتی را با هدف اشغال شهر طرابلس آغاز کردند که با حمایت‌های ترکیه از دولت وفاق، این حملات به شکست انجامید. 
***
موافقت با درخواست الجبری درباره علنی کردن پرونده‌ بن‌سلمان
منابع خبری شامگاه دوشنبه خبر دادند قاضی فدرال آمریکا با درخواست سعد الجبری، مشاور امنیتی ولیعهد پیشین سعودی درباره شکایت از بن‌سلمان موافقت کرده است. سعد الجبری، معاون محمد بن‌نایف پیش از کودتای بن‌سلمان در ژوئن ۲۰۱۷ بود و پست مشاور امنیت ملی وی در وزارت کشور سعودی را برعهده داشت و گفته می‌شود با اسنادی که در دست دارد، می‌تواند برای حذف کامل بن‌نایف و دیگر رقبا مفید باشد و همزمان می‌تواند بشدت علیه بن‌سلمان به کار گرفته شود، بنابراین لزوم بازگشت وی به عربستان برای بن‌سلمان مسجل است. شبکه «الجزیره» خبر داد قاضی فدرال آمریکا با درخواست سعد الجبری درباره خارج کردن شکایت علیه بن‌سلمان از حالت محرمانه موافقت کرده است. طبق این گزارش، پیش‌تر سعد الجبری درخواست کرده بود آن دسته اسنادی را که تلاش ولیعهد سعودی برای ربایش،‌ شکنجه و قتل او را نشان می‌دهد، رونمایی شود. پیش‌تر «سی‌‌‌ان‌ان» نیز در این باره گزارش داده بود که دادگاهی در آمریکا به اتهام تلاش برای ترور سعد الجبری در پیام‌رسان واتساپ احضاریه‌ای برای بن‌سلمان ارسال کرده بود که بن‌سلمان 20 دقیقه پس از ارسال پیام آن را رویت کرده است.

Page Generated in 0/0059 sec