printlogo


کد خبر: 226303تاریخ: 1399/8/14 00:00
پس از واکنش‌های مقامات نظامی و سیاسی ایران درباره حضور تروریست‌ها در مرزهای شمالی رهبر انقلاب هشدار‌نهایی را در این باره صادر کردند
حضور ممنوع به تروریست‌ها

گروه سیاسی: امتداد یافتن درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که از اوایل مهرماه آغاز شده است، دامنه تحرکات کشورمان برای پایان دادن به این جنگ و کاستن از عوارض احتمالی آن را بیشتر کرده است. از اعزام نیروهای نظامی و ارسال تجهیزات لجستیکی به سمت مرزهای شمال غربی کشورمان برای آمادگی کامل در صورت رخ دادن هرگونه تجاوز و تعدی از سوی گروه‌های تکفیری تا سفر عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه به آذربایجان، روسیه، ارمنستان و ترکیه با نیت تبیین طرح ایران برای پایان مناقشه در قفقاز جنوبی، همگی نشان از عزم مصمم کشورمان برای رساندن این جنگ به نقطه پایانی آن دارد. از نخستین روزهای آغاز درگیری‌ها میان ۲ همسایه شمالی کشورمان، عمده نگرانی‌ها پیرامون این جنگ ذیل ۳ مورد تعریف شد؛ از یک سو بیم آن می‌رفت که ادامه یافتن جنگ در مرزهای شمال‌ غربی ایران مناسبات منطقه را بیش از هر زمان دیگر پیش‌بینی‌ناپذیر کند و از سوی دیگر کشیده شدن آتش این درگیری‌ها به بخشی از روستاهای مرزی امنیت شهروندان ایرانی را با مخاطره‌ای جدی مواجه ساخته بود اما مضاف بر این ۲ عامل، انتشار اخبار و اسنادی بود که موید انتقال بخشی از نیروهای تکفیری به صحنه درگیری‌ها در مرزهای شمالی ایران بود؛ مساله‌ای که غیرقابل تحمل بودن آن از نخستین روزهای انتقال این نیروها مورد تاکید دیپلمات‌ها و مقامات نظامی کشورمان قرار گرفت. در همین زمینه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه درباره ناامنی‌های ناشی از انتقال تروریست‌ها بویژه بقایای داعش به منطقه قره‌باغ و رایزنی‌های دستگاه دیپلماسی برای مقابله با آنان، درباره حضور تروریست‌های تکفیری و احتمال حضور صهیونیست‌ها در این منطقه، گفت: درباره نیرو‌های تروریستی تقریبا مطمئنیم که آنان در میانه درگیری‌ها حاضر بودند و ما تاکید کردیم که این اقدام به صلاح هیچ کس نیست. پیش از این نیز سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در بازدید از مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران در حوالی محل درگیری بین آذربایجان و ارمنستان گفته بود: به طرفین درگیری هشدار داده‌ شده است که ما هیچ عملی را که امنیت و آرامش مردم منطقه را به خطر بیندازد، نمی‌پذیریم. 
با این حال موضع‌گیری روز گذشته رهبر انقلاب در زمینه درگیری‌های آذربایجان و ارمنستان را می‌توان به عنوان آخرین هشدار کشورمان نسبت به عدم تحمل تکفیری‌ها در مرزهای شمالی کشورمان به حساب آورد. ایشان در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را حادثه‌ای تلخ و تهدید‌کننده امنیت منطقه می‌دانند، خاطرنشان کردند: این درگیری نظامی باید هر چه زودتر تمام شود؛ البته همه سرزمین‌های جمهوری آذربایجان که به‌ وسیله ارمنستان تصرف شده باید آزاد شود و به آذربایجان برگردد. رهبر انقلاب در ادامه لزوم حفظ امنیت ارامنه در این سرزمین‌ها و رعایت مرزهای بین‌المللی از جانب ۲ طرف را نیز مورد تأکید قرار دادند و افزودند: تروریست‌هایی که بر اساس گزارش‌های قابل اطمینان وارد منطقه شده‌اند، نباید به هیچ‌وجه نزدیک مرز ایران شوند و اگر آنها نزدیک مرز شوند، قطعا برخورد قاطع خواهد شد. بر مبنای موضع‌گیری روشن مقام معظم رهبری در زمینه لزوم پایان هر چه سریع‌تر درگیری‌ها، بازگشت سرزمین‌های اشغال‌شده به جمهوری آذربایجان و همچنین برخورد قاطع با هرگونه فعل و انفعال گروه‌های تروریستی در نزدیکی مرزهای کشورمان، می‌توان شاهد کنشگری فعال‌تری از کشورمان در سطوح مختلف دیپلماسی و نظامی برای کاهش احتمال هرگونه جولان از سوی جریانات تروریستی و تکفیری بود. همچنین تاکید رهبر انقلاب و وزیر امور خارجه به قابل اطمینان بودن گزاره ورود گروه‌های تروریستی به صحنه درگیری‌ها میان آذربایجان و ارمنستان، در شرایطی که مقامات ترکیه چندین بار این مساله را تکذیب کرده بودند، نشان از ارسال یک سیگنال به سمت آنکارا نیز دارد. ترکیه که در سال‌های گذشته و بویژه در جریان درگیری‌های سوریه تبدیل به یکی از محورهای اصلی تقویت گروه‌های تکفیری شده بود، بیش از پیش باید متوجه خط قرمز جمهوری اسلامی در زمینه هرگونه جولان دادنی از سمت این گروه‌ها بشود؛ خط قرمزی بر مبنای امنیت مرزی ایران در مواجهه با هرگونه گروه تکفیری و تروریستی که به عنوان یکی از محورهای تغییرناپذیر استراتژی سیاسی و نظامی کشورمان در مواجهه با دیگر دولت‌های منطقه شناخته خواهد شد. 

Page Generated in 0/0062 sec