printlogo


کد خبر: 226311تاریخ: 1399/8/14 00:00
اخبار

واردات کالاهای لوکس ممنوع شود
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به لزوم ممنوع‌سازی واردات کالاهای غیرضرور و لوکس به کشور، بیان داشت: تخصیص ارز باید بر اساس کالاهای اولویت‌دار باشد. علی‌اکبر کریمی درباره راهکار صرفه‌جویی ارزی گفت: شرایطی که در آن قرار داریم به این شکل است که با تزریقات ارزی روزگار می‌گذرانیم، بنابراین منطقی نیست که آن را بی‌محابا و بدون حساب و کتاب مصرف کنیم. وی در ادامه اضافه کرد: یکی از رسالت‌های بانک مرکزی حفاظت و حراست از منابع ارزی کشور و اختصاص آنها در امور اولویت‌دار است. در این راستا یکی از راهکارهای موثر می‌تواند ممنوع کردن واردات کالاهای غیرضروری یا همان لوکس در کشور باشد. اگر چه موضوع ثبت سفارش شده از وظایف وزارت صمت به حساب می‌آید ولی بانک مرکزی به عنوان دستگاه عالی می‌تواند در گروه اقتصادی دولت آن را مورد پیگیری قرار دهد تا حداکثر استفاده از ظرفیت تولید داخل انجام شود و از هدررفت منابع ارزی ممانعت به عمل آید. این نماینده مجلس نقش وزارت صمت درباره واردات کالاهای لوکس را چنین توضیح داد: وزارت صمت با توجه به وظیفه‌ای که در حوزه کنترل واردات برعهده دارد یعنی مدیریت بر ثبت سفارش‌ها، این موضوع را می‌تواند در تخصیص‌های ارزی بویژه درباره کالاهای لوکس مدنظر قرار دهد.
***
عرضه ۳۰ هزار تن برنج وارداتی به قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان
دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: در بحث روغن یک وقفه‌ای در تولید به وجود آمده که از هفته گذشته تقریبا با افزایش تولید و عرضه محصول به بازار در حال حل شدن است و تا پایان هفته درباره روغن خوراکی مشکلی نخواهیم داشت. عباس قبادی افزود: مصوب شد 30 هزار تن برنج وارداتی از محل ذخایر کشور در سطح استان‌ها با قیمت تحویل به فروشگاه‌ها 17 هزار و برای مصرف‌کننده 18هزار و 500تومان توزیع شود. دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: در بحث برنج، تزریق 30 هزار تن به بازار حتما تأثیرگذار خواهد بود و استان‌ها می‌توانند نسبت به تحویل برنج اقدام کنند. قبادی همچنین افزود: بخشی از کالا‌های رسوبی هم در گمرک با تلاش‌هایی که انجام شد مصوب شد از فردا(امروز چهارشنبه) با حداقل تشریفات ترخیص شوند. دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: این کالا‌ها شامل کالا‌های اساسی و واسطه‌ای است که ورود آنها به بازار تأثیرگذار خواهد بود. قبادی به موضوع روغن خوراکی در کشور هم اشاره کرد و افزود: در بحث روغن یک وقفه‌ای در تولید به وجود آمده که از هفته گذشته تقریبا با افزایش تولید و عرضه محصول به بازار در حال حل شدن است و تا پایان هفته درباره روغن خوراکی مشکلی نخواهیم داشت. وی مشکل تحویل روغن خام به کارخانه‌ها را یکی از دلایل به وجود آمدن این مشکل دانست و گفت: این مشکل حل شده و تولید در حال انجام است. قبادی به قیمت مرغ در بازار هم اشاره کرد و افزود: در بحث جوجه‌ریزی مشکلاتی وجود دارد و وقتی تولید کم باشد عرضه هم کم می‌شود. دبیر ستاد تنظیم بازار تاکید کرد: قرار شده مشکل مرغداران حل شود و جوجه‌ریزی افزایش یابد و هر چه به انتهای سال برسیم تولید مرغ بیشتر خواهد شد. 
***
قیمت فعلی دلار واقعی نیست
رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه تقاضای ارز را به هیچ‌وجه نباید تحریک کرد، گفت: قیمت واقعی دلار این نیست و باید کاهش یابد. محمود بهمنی افزود: اینکه بخواهیم حفظ دارایی‌ها و پیشگیری از کاهش ارزش پول را با ارز جبران کنیم به یقین چنین رفتاری یک سم مهلک است و در هیچ کجای دنیا هم سابقه ندارد. وی اظهار داشت: این حرف به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست که گفته شود برای کاهش قیمت هر کس به هر میزان ارز خواست در اختیارش بگذارند، بلکه ارز باید فقط در اختیار متقاضیان واقعی گذاشته شود. وی اظهار داشت: وقتی حجم نقدینگی در جامعه بر مدار افزایشی باشد و تولید رونق چندانی نداشته باشد، این نقدینگی به بازارهای سفته‌بازی مثل ارز، طلا، خودرو، مسکن و... سرازیر می‌شود. 
رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: یکی از فاکتورهایی که می‌توان از افزایش قیمت ارز پیشگیری کرد بحث کنترل نقدینگی است. وی در ادامه افزود: بخش بسیار زیادی از این افزایش قیمت‌ها جنبه روانی است که باید مدیریت شود. بهمنی بیان داشت: قیمت واقعی دلار این نیست و باید کاهش پیدا کند. وی ضمن اشاره به اینکه سیاست پولی و مالی باید با هم هماهنگ باشد، تصریح کرد: نمی‌توان گفت نرخ اوراق مشارکت 20 درصد و در برابر نرخ سود بانکی 15 درصد، اگر چنین باشد سپرده‌ها از بانک‌ها خارج شده و به سمت بازارهای سفته‌بازی و کاذب حرکت می‌کند. رئیس کل اسبق بانک مرکزی یادآور شد: ضرورت ایجاب می‌کند مسؤولان با توجه به اهمیت موضوع، بازارها را متناسب با هم حرکت دهند.

Page Generated in 0/0049 sec