printlogo


کد خبر: 226353تاریخ: 1399/8/15 00:00
در حالی که هنوز نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام نشده نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه در همان ساعات نخست شمارش آرا اعلام پیروزی کردند
ترامپ: رأی من را دزدیدند / بایدن: همه آرا شمرده شود
برنده انتخابات در پنسیلوانیا، میشیگان ویسکانسین و نوادا مشخص می‌شود

گروه بین‌الملل: آمریکایی‌ها دیروز طولانی‌ترین شب تاریخ خود را پشت سر گذاشتند. درست از زمانی که پایان رای‌گیری در آمریکا اعلام شد، جنگ روانی 2 کاندیدا علیه یکدیگر آغاز شد و هر دو در حالی که شمارش آرا ادامه داشت، اعلام پیروزی یا خوش‌بینی به پیروزی کردند. 
 
* بایدن: ما پیروزیم!
اگر چه پیش‌بینی‌‌های اولیه حاکی از آن بود که ترامپ زیر میز بازی انتخابات بزند اما نخستین کاندیدایی که دیروز تلویحا اعلام پیروزی کرد جو بایدن بود که 9:15 صبح به وقت تهران سخنرانی کرد. بایدن در سخنانی در جمع حامیانش در ایالت «دلاور» از صبوری مردم قدردانی کرد و گفت می‌دانسته اعلام نتایج خوب است. نامزد دموکرات انتخابات با اعلام اینکه حس خوبی درباره نتایج دارد، گفت: «من معتقدم ما در راه پیروزی هستیم و خوشبینم». او تاکید کرد: «اعلام نتایج آرای پستی بی‌سابقه، طول می‌کشد و تا کار سخت شمارش تمام شود، داستان ادامه دارد». وی با ابراز رضایت از آرای انتخابات گفت: «حس ما حس خوبی است. مطمئنم آریزونا را بردیم، در جورجیا هم احتمال برنده شدن داریم. من خوشبین به نتیجه هستم. ایمان خود را قوی نگه دارید، ما پیروزیم». کمپین انتخاباتی جو بایدن عصر دیروز هم مدعی شد نتایج نشان از مسیر شفاف پیروزی بایدن دارد. در اتفاقی جالب مسؤولان کمپین بایدن در دلاور اعلام کردند امیدواریم همین امروز مشخص شود ما پیروز شدیم. در همین حال مسؤولان کمپین ترامپ هم اعلام کردند ما به پیروزی خود مطمئنیم. 
جو بایدن همچنین توئیت کرد: «تا زمانی‌که همه آرا را نشمردند، ستاد انتخاباتی‌ام استراحت نمی‌کند». او از مردم خواست برای اطلاع از شرایط با مسؤولان ستادش به طور دائم در ارتباط باشند. مسؤولان کمپین بایدن در دلاور هم اعلام کردند: امیدواریم همین امروز مشخص شود پیروز شده‌ایم.ستاد انتخاباتی بایدن همچنین دیشب اعلام کرد: چنانچه ترامپ مناقشه بر سر انتخابات را به دیوان عالی بکشاند، شکست خجالت‌آوری خواهد خورد.
 
* ترامپ: انتخابات را بردیم
همزمان که بایدن در حال سخنرانی بود، ترامپ هم شروع به توئیت زدن کرد و نوشت: «پیروزی بزرگ. ما در راه پیروزی بزرگی هستیم اما دموکرات‌ها در تلاشند انتخابات را بدزدند. ما هرگز اجازه این کار را نخواهیم داد. بعد از بسته شدن مراکز نباید هیچ رایی اخذ شود». در حالی که همه رسانه‌ها تصور می‌کردند توئیت ترامپ تنها واکنش وی به سخنرانی بایدن است اما ترامپ ساعتی بعد از سخنرانی بایدن یعنی حدود ساعت 10:50 صبح به وقت تهران تصمیم به سخنرانی گرفت و در حالی که خانواده و معاونش پنس او را همراهی می‌کردند، از وضعیت موجود شمارش آرا ابراز نارضایتی کرد و گفت: ما خود را برای جشن آماده می‌کردیم، در حال پیروزی بودیم، ما آماده جشن و پایکوبی هستیم برای این موفقیت بزرگ. 
وی گفت: «کنفرانس امروز بی‌شک کنفرانس خبری‌ای است که دیرتر از هر زمانی برگزار کردم. تشکر می‌کنم از مردم آمریکا برای میلیون‌ها میلیون نفر که به من رای دادند و متاسفانه برخی سعی دارند حق ما را سلب کنند و ما تحمل نمی‌کنیم». وی افزود: «شهروندان ما با رکوردشکنی، از جنبش خارق‌العاده ما حمایت کردند. ما با اختلاف زیاد در برخی ایالت‌ها پیروز شدیم. ایالت‌هایی را بردیم که اصلا انتظارش را نداشتیم». ترامپ در میان تشویق مردم با تاکید بر پیروزی در پنسیلوانیا گفت: «محال است دموکرات‌ها در آنجا پیروز شوند. ما در میشیگان هم پیروزیم با اختلاف ۳۵۰ هزار رای ولی ما به اینها احتیاج نداریم، فرماندار تگزاس به من تبریک گفت برای پیروزی. فرماندار به من گفته تاکنون چنین چیزی را شاهد نبوده. ما شب بزرگی داشتیم. تمام ایالت‌ها و اختلاف آرا بی‌سابقه بوده است». وی افزود: «می‌دانستند نمی‌توانند ببرند مساله دادگاه را مطرح کردند. من با اعلام آرای پستی، دادگاه را پیش‌بینی می‌کردم. ما این انتخابات را بردیم، هدف ما در حال حاضر تضمین این پیروزی است، ما می‌خواهیم قانون اجرا شود، به دیوان عالی می‌رویم و می‌خواهیم رای‌گیری پایان یابد. تا آنجا که به من مربوط است ما پیروزیم. از تمام حامیان و کسانی که با ما کار کردند، متشکرم». 
همزمان با ادعای ترامپ، «مت مکویاک» از روزنامه‌نگاران حامی ترامپ مدعی شده در یکی موارد به‌روزرسانی شمارش آرا در میشیگان 100درصد آرای شمارش شده به بایدن تعلق گرفته است.
دیشب و در شرایطی که منابع خبری در آمریکا از پیروزی بایدن در ایالت آریزونا خبر می‌دادند، پسر ترامپ در توئیت خود نوشت ما در آریزونا پیروز خواهیم شد.
مایک پنس، معاون ترامپ نیز با تشکر از میلیون‌ها آمریکایی برای شرکت در انتخابات گفت: «ما هشیار خواهیم بود. من معتقدم با اختلاف زیاد آرا پیروز شده‌ایم. ما در راه پیروزی هستیم و دوباره عظمت را به آمریکا بازمی‌گردانیم». ترامپ همچنین عصر دیروز در توئیتی نوشت: دیشب در ایالت‌های تحت کنترل   دموکرات‌ها پیش افتاده بودم و حالا به طرز معجزه‌آسایی تک‌تک آنها ناپدید شدند.
 
* ترامپ: در ایالات دموکرات آشوب می‌شود
آشوب در فردای اعلام نتایج در انتخابات پیش‌بینی چندماهه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران امنیتی مسائل آمریکا بود. افزایش عجیب و غریب خرید اسلحه توسط مردم آمریکا از چند هفته پیش این نگرانی را تشدید کرد. در سوی دیگر اما آنچه مهم بود اینکه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان انگشت اتهام برای آشوب را به سوی یکدیگر نشانه می‌رفتند. درست زمانی که همه منتظر اعلام نتایج انتخابات در آمریکا بودند، ترامپ اعلام کرد آشوب‌ها از مناطق تحت کنترل دموکرات‌ها آغاز می‌شود. 
دونالد ترامپ گفت: آشوب احتمالی بعد از پیروزی من در انتخابات در شهر‌های تحت هدایت دموکرات‌ها رخ خواهد داد. به نوشته وبگاه خبری «نیوزمکس»، ترامپ گفت: این آشوب در شهر‌های شیکاگو، نیویورک، پورتلند، اوکلند و جا‌های دیگر مانند بالتیمور و به دلیل رهبری ضعیف رخ خواهد داد. وی افزود: طرفداران من قوی هستند اما دوست ندارند این کار را انجام دهند، آنها به کشورمان افتخار می‌کنند و نمی‌خواهند به کشورمان آسیب بزنند. ترامپ در ادامه با اشاره به آشوب‌های روز‌های قبل از بر‌گزاری انتخابات آمریکا، طرفداران حزب دموکرات را تندرو توصیف کرد و آنان را جزو گروه موسوم به «آنتی فا» دانست. رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه همچنین در یک سخنرانی در جمع اعضای ستاد انتخاباتی خود مدعی شد پیروزی‌اش باعث وحدت آمریکا می‌شود و تاکید کرد باخت در این انتخابات برای وی سخت است. 
 
* ستاد بایدن: انتخابات به دیوان عالی بکشد، مقابله می‌کنیم
کشاندن کار به دیوان عالی آن هم در میانه شمارش آرا چیزی نبود که کسی پیش‌بینی آن را کرده باشد. تصور کارشناسان این بود ترامپ فقط اگر شکست بخورد کار را به دیوان عالی که جمهوری‌خواهان در آن دست بالاتر را دارند، خواهد کشاند. ساعتی بعد از سخنرانی ترامپ، ستاد انتخاباتی بایدن در واکنش به تهدید ترامپ درباره کشاندن پرونده انتخابات به دیوان عالی، اعلام کرد اگر او به تهدید خود عمل کند، تیم‌های حقوقی دموکرات‌ها با این اقدام مقابله خواهند کرد. ستاد انتخاباتی بایدن همچنین ترامپ را به تلاش برای سلب حق رأی آزاد آمریکایی‌ها متهم کرد. ستاد انتخاباتی بایدن در این باره گفت: ترامپ سعی دارد حق مردم آمریکا برای رأی آزاد را سلب کند. ترامپ نتیجه انتخابات را تعیین نمی‌کند. ستاد انتخاباتی بایدن با ابراز اطمینان درباره پیروزی نامزد حزب دموکرات در انتخابات تصریح کرد: اطمینان داریم پس از اتمام روند شمارش آرا، بایدن رئیس‌جمهور می‌شود. مدیر ستاد انتخاباتی بایدن اظهارات ترامپ را شنیع، بی‌سابقه و نادرست خواند و گفت: اگر ترامپ به تهدید خود برای بردن پرونده به دیوان عالی و جلوگیری از طی‌کردن روند طبیعی شمارش آرا عمل کند، تیم‌های حقوقی دموکرات‌ها با این اقدام مقابله خواهند کرد. 
 
* نتیجه انتخابات؛ شاید چند روز بعد
همزمان با بحران انتخاباتی در آمریکا به دلیل اعلام زودهنگام رئیس‌جمهور این کشور درباره پیروزی خود و هشدارش درباره احتمال تقلب از یک سو و تاکید رقیب دموکراتش بر اینکه او در مسیر پیروزی قرار دارد، شبکه فاکس‌نیوز از احتمال به طول انجامیدن چند روزه نتیجه انتخابات خبر داد. 
فاکس‌نیوز ادامه داد: «آمریکایی‌ها سه‌شنبه‌شب (به وقت محلی) به تختخواب رفتند و چهارشنبه صبح در حالی بیدار شدند که مطمئن نیستند چه کسی رئیس‌جمهور بعدی آنهاست، چرا که نتایج آرا در ایالت‌های کلیدی به کندی منتشر می‌شود و این موضوع تعیین اینکه آیا رئیس‌جمهور ترامپ یا جو بایدن برنده انتخابات شده را غیرممکن کرده است. این رسانه آمریکایی در ادامه گزارش خود خبر داد احتمال طول کشیدن چند روزه مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور وجود دارد.
 
* بولتون: صحبت‌های ترامپ یک رسوایی‌ است
از سوی دیگر جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی دولت آمریکا اظهارات ترامپ را فضاحت توصیف کرد. بولتون در مصاحبه‌ای گفت: فکر می‌کنم اظهارات چند ساعت قبل رئیس‌جمهور ترامپ که گفت پیروز انتخابات است و چگونه قرار است آن را از وی بدزدند، یکی از غیرمسؤولانه‌ترین حرف‌هایی بود که یک رئیس‌جمهور ایالات متحده تاکنون گفته است. وی افزود: کاملا محتمل است که ترامپ بتواند پیروز شود اما او صحت تمام روند انتخابات را به ‌خاطر منافع شخصی خود، زیر سوال برد. این فضاحت و رسوایی است. 
 
* فاکس‌نیوز: ترامپ روی وضعیت قابل اشتعال آمریکا کبریت کشید
اعلام پیروزی زودهنگام 2 کاندیدا امری جالب و جدید در فضای انتخاباتی آمریکاست که تاکنون سابقه‌ نداشته است. بایدن هم اگر چه اعلام پیروزی کرد اما نحوه اعلام پیروزی و سخنان ترامپ درباره قطعی شدن پیروزی‌اش هم در روز انتخابات و هم فردای انتخابات سبب شد شبکه فاکس‌نیوز که به جمهوری‌خواهان و ترامپ نزدیک است هم به اعلام موضع در این باره بپردازد. «کریس والاس» خبرنگار و مجری شبکه «فاکس‌نیوز» بعد از صحبت‌های ترامپ درباره پیروزی در انتخابات و مطرح کردن بحث تقلب گفت او روی وضعیت قابل اشتعال کشور کبریت کشید. والاس گفت: وضعیتی فوق‌العاده قابل اشتعال است و رئیس‌جمهور روی آن کبریت انداخت. او ایالت‌ها را نبرده، هیچ کسی نمی‌گوید که او ایالت‌ها را برده است. ایالت‌ها هم نگفته‌اند او برده است. وی افزود: نمی‌دانم ترامپ دقیقا منظورش چیست. او گفت ما به دیوان عالی خواهیم رفت برای اینکه می‌خواهیم همه رای‌گیری متوقف شود. توقف رای‌گیری (بعد از اتمام ساعت رای‌گیری) بله! اما شمارش آرا را که نمی‌توان متوقف کرد. والاس که در مناظره اول ترامپ و بایدن مجری بود، در ادامه گفت: می‌دانید ایالت‌ها طبق قوانین خود این فرصت شمارش آرا را دارند و به طور معمول می‌توانند تا شب انتخابات و تا فردای روز بعد از انتخابات آرای‌شان را بشمارند و این ممکن است چند روز طول بکشد. او در ادامه توضیح داد: شاید این سوال مطرح باشد که چه مدت می‌توانند آرا را قبول کنند اما در این باره سوالی وجود ندارد که همه ایالت‌ها به شمارش آرا تا چند روز ادامه می‌دهند. آنها می‌توانند تا هفته‌ها برنده را تایید نکنند. این همان چیزی است که در فلوریدا در سال ۲۰۰۰ اتفاق افتاد. نمی‌دانم آیا منظور ترامپ این بود که می‌خواهد شمارش را متوقف کند یا چیز دیگری. فکر می‌کنم این می‌تواند خیلی زیاد تحریک‌آمیز باشد و صادقانه فکر نمی‌کنم چیزی باشد که دادگاه بپذیرد. 
 
* آلمان: وضعیت پس از انتخابات در آمریکا انفجاری است
در میان متحدان غربی آمریکا هم دیروز فقط آلمان‌ها به صراحت درباره وضعیت آمریکا بعد از اعلام نتایج به اظهارنظر پرداختند. در همین ارتباط «آنگرت کرامپ کارنباوئر» وزیر دفاع آلمان گفت: این یک وضعیت بسیار انفجاری است. این وضعیتی است که می‌تواند همان‌طور که کارشناسان بدرستی می‌گویند، منجر به بحران اساسی شود. او در مصاحبه‌ای به کانال تلویزیونی زد‌دی‌اف بیان داشت: این مساله‌ای است که باید برای ما موجب نگرانی زیاد شود. 
 
* اعتراضات در واشنگتن‌دی‌سی
دیروز شمارش آرا در حوزه‌های انتخاباتی تازه آغاز شده بود که درگیری در خیابان‌های ایالت‌های آمریکا آغاز شد. نخستین جایی که از همان ابتدای صبح دیروز صحنه درگیری بود خیابان‌های واشنگتن‌دی‌سی بود. در چند شهر آمریکا هم طرفین پرچم آمریکا را آتش زدند.
 
* تظاهرات حامیان سیاه‌پوستان در نیویورک
شهر نیویورک به عنوان بزرگ‌ترین شهر آمریکا هم دیروز روز پرتنشی را گذراند. همزمان با شمارش آرا در آمریکا، گروهی از معترضان حامی جنبش سیاه‌پوستان با تجمع در نیویورک از رئیس‌جمهوری کنونی کشورشان و معاون او خواستند از سمت‌های‌شان کناره‌گیری کنند. از طرفی حضور نیروهای امنیتی در خیابان‌ها تشدید شد و چندین ساختمان از جمله برج ترامپ بسته‌ ماندند. پلیس هم با بالگرد اوضاع را رصد می‌کرد. گروهی از معترضان فعال که خواستار استعفای دونالد ترامپ از ریاست‌جمهوری بودند، در نزدیکی پارک میدان یونیون تجمع اعتراضی برگزار کردند. برخی فعالان هم پلاکاردهایی در حمایت از جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» در دست داشتند. در این میان ده‌ها نفر از جمله روزنامه‌نگاران و یکی از رهبران تظاهرات اعتراضی بازداشت شدند. معترضان تهدید کرده‌اند چنانچه دونالد ترامپ دوباره به کاخ سفید راه یابد، به اعتراضات خودشان ادامه می‌دهند. 
 
* درگیری جلوی کاخ سفید
جلوی کاخ سفید هم که از روزها قبل دیوارهای چند متری و بلندی برای جلوگیری از نفوذ معترضان به داخل آن کشیده شده بود دیروز درگیری‌ها شدید بود. بلافاصله بعد از پایان زمان رسمی رای‌گیری، پلیس واشنگتن‌دی‌‌سی مقابل آن به صف شد تا برای سرکوب اعتراضات احتمالی با انتشار نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری آماده باشد. همچنین از چند ساعت مانده به بسته شدن شعب اخذ رای در ایالات متحده، هزاران معترض مقابل کاخ سفید تجمع کردند که ده‌ها نفر از آنها بازداشت شدند. معترضان ضدترامپ و حامیان او هم مقابل کاخ سفید درگیر شدند. 
***
تحلیل وضعیت آرای 2 کاندیدا
همان‌طور که پیش از این هم انتظار می‌رفت انتخابات امسال در فضایی رقابتی و بسیار فشرده و حساس برگزار شد و نتایج حاصل از شمارش آرا نیز تاکنون از رقابت نزدیک ۲ کاندیدا حکایت دارد که این مساله منجر به بروز تنش‌های لفظی و وقوع درگیری‌های احتمالی خیابانی خواهد شد. هر دو کاندیدا در ایالت‌های که پیش از این در نظر‌سنجی‌ها آرای قطعی و احتمالی را برای خود در نظر گرفته بودند به پیروزی رسیدند و اکنون رقابت اصلی بر سر ایالت‌های خاکستری است. افزایش شمار ایالت‌های خاکستری به بیش از 10 ایالت در این دوره و آرای الکترال کالج بالای این ایالت‌ها در کنار شرایط خاص این دوره که حدود دو‌سوم مشارکت‌کنندگان از طریق انتخابات زودهنگام و رای‌گیری غیابی نامزد موردنظر خود را انتخاب کرده‌اند، سبب شده حساسیت در این باره دوچندان شود. 
 
* وضعیت رقابت در پنسیلوانیا
تا زمان تنظیم خبر از مجموع 5 میلیون و 200 هزار رای شمارش شده که 64 درصد کل آرا را تشکیل می‌داد، ترامپ با 2 میلیون و 965 هزار رای (معادل 7/55 درصد) پیشتاز بود و بایدن با 2 میلیون و 290 هزار رای (معادل 1/43 درصد) این ایالت را واگذار کرده بود اما این پایان ماجرا نیست، چرا که بر اساس آمار‌ها بیش از 9 میلیون نفر برای شرکت در انتخابات از پنسیلوانیا ثبت‌نام کرده‌اند و این یک رکورد تاریخی برای این ایالت محسوب می‌شود. در کل 4.220.397 دموکرات، 3.526.857 جمهوری‌خواه، 904.440 مستقل و 322 هزار رای‌دهنده بدون گرایش سیاسی برای شرکت در انتخابات در پنسیلوانیا ثبت‌نام کرده‌اند. از این بین حدود 4 میلیون نفر آرای خود را به صورت غیابی (از طریق پست یا روش‌های دیگر) به صندوق‌ها ریختند که از این 4 میلیون نفر یک میلیون و 179 هزار و 808 برگ رای‌گیری از طریق پستی خواهد بود. از این رو است که بایدن امیدوارانه به پنسیلوانیا نگاه می‌کند و ترامپ خواهان توقف شمارش آراست. 
 
* شانس ۲ کاندیدا برای پیروزی در دیگر ایالات خاکستری
تا لحظه تنظیم این گزارش بایدن در 20 ایالت 238 الکترال کالج را به دست آورده بود که از این بین 19 الکترال شامل 4 الکترال مین و نیوهمپشایر و 11 الکترال آریزونا، شامل ایالت‌های خاکستری بودند. بر این اساس بایدن برای پیروزی در انتخابات نیازمند 32 الکترال است. تا لحظه تنظیم گزارش وی در 3 ایالت نوادا، ویسکانسین و میشیگان که در مجموع 32 الکترال را در خود جای داده‌اند پیشتاز بود و در صورت پیروزی در این 3 ایالت 270 الکترال لازم را خواهد داشت. بایدن در نوادا (با 6 الکترال کالج) از مجموع 67 درصد آرای خوانده شده با 2/49 به 6/48 پیشتاز بود. همین‌طور در ویسکانسین (با 10 الکترال کالج) از مجموع 95 درصد آرای خوانده شده 6/49 به 9/48 پیشتاز بود و در میشیگان هم (با 16 الکترال) با 2/0 درصد اختلاف از ترامپ جلو بود، آن هم در حالی که تنها 6 درصد آرا خوانده نشده بود. 
 
* شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات
ترامپ به شکل غیرمنتظره‌ای در ایالت‌های خاکستری پیشتاز بود و توانسته بود 81 الکترال کالج را از ایالت‌های خاکستری از آن خود کند و مجموع کلی الکترال‌های خود را به عدد 213 برساند. تا شامگاه دیروز رقابت بر سر 83 الکترال کالج در 6 ایالت پنسیلوانیا (20 الکترال)، جورجیا (16 الکترال)، کارولینای شمالی (15 الکترال) با پیشتازی ترامپ و میشیگان (16 الکترال)، نوادا (6 الکترال) و ویسکانسین (10 الکترال) با پیشتازی بایدن همچنان در جریان بود. در همین حال آرای پستی پنسیلوانیا نیز قابل توجه خواهد بود و با وجود پیشتازی 10 درصدی ترامپ در این ایالت امکان تغییر وضعیت غیرممکن نیست.
***
[حمله جدید پلوسی به قاضی جدید دیوان عالی]
به محض آنکه صبح دیروز ترامپ از فعال شدن مکانیزم مراجعه به دیوان عالی سخن گفت، دموکرات‌ها دوباره با همه ساز و کارهای خود به جنگ این گزینه رفتند. نانسی پلوسی که خود را آماده بر عهده گرفتن وظیفه تعیین رئیس‌جمهور بعدی در صورت گره خوردن کارها کرده بود، دیروز بار دیگر گزینه جدید ترامپ در دیوان عالی را هدف قرار داد و انتصاب او را نامشروع دانست. نانسی پلوسی در جریان نشست‌ خبری روز انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با «چری بوستوس» رئیس کارزار انتخاباتی کنگره برای دموکرات‌ها گفت: دونالد ترامپ یک قاضی نامشروع را برای دادگاه عالی آن هم درست یک هفته پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر منصوب کرد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا دوره بعدی کنگره آخرین دوره ریاست وی است یا خیر، گفت:‌ این یک سوال مهمی است که شما پرسیدید. سرنوشت کشور و ملت ما در گرو این انتخابات است. گفت‌‌وگوها درباره برنامه‌های مربوط به آینده کشور و فرزندان ما است نه برنامه‌های من. یکی از همین روزها به شما می‌گویم چه برنامه‌هایی داریم اما امروز چنین چیزی اهمیتی ندارد.

Page Generated in 0/0069 sec