printlogo


کد خبر: 226368تاریخ: 1399/8/15 00:00
فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت: تعطیلی‌۲ هفته‌ای‌تهران ضروری است
صدای ستاد هم درآمد
* معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران: همه تخت‌های بیمارستان‌ها به بیماران کرونایی اختصاص یافته است

گروه اجتماعی: صبر اعضای ستاد مقابله با کرونا هم لبریز شد و صراحتا خواهان تعطیلی تهران شدند. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، وزارت بهداشت چند هفته قبل از اوج‌گیری دوباره مرگ‌ومیر کرونا در کشور درخواست تعطیلی متناوب تهران را به دولت ارائه داد اما دولتی‌ها این درخواست را نپذیرفتند و به جای آن با اعمال محدودیت‌ها موافقت کردند. تعطیلی نصفه و نیمه در 89 شهرستان، محدودیت تردد 4 روزه در 25 مرکز استان و دورکاری 50 درصدی کارکنان دولت از جمله اقدامات دولت بود اما از نظر کارشناسان و متخصصان این اقدامات لازم است ولی کافی نیست و دولت باید در کنار این اقدامات، تعطیلی متناوب تهران را در دستور کار قرار دهد. 
از طرفی با وجود اینکه رهبر حکیم انقلاب، وزارت بهداشت را محور تصمیمات کرونایی اعلام کردند اما دولت به درخواست‌های مهم وزارت بهداشت توجهی نمی‌کند. طبق اظهارات اعضای ستاد مقابله با کرونا از چند ماه قبل اعضای کمیته علمی ستاد و وزارت بهداشت، همچنین مسؤولان استانی تهران به علت بحرانی بودن اوضاع پایتخت درخواست تعطیلی را مطرح کرده بودند اما دولت در این ۲ ماه به این درخواست‌ها توجه نکرد و آنها مجبور شدند این موضوع را رسانه‌ای کنند. حالا با تثبیت آمار روزانه مرگ‌ومیر کرونایی در بالای 400 نفر، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران از ضرورت تعطیلی پایتخت  می‌گوید. 
 علیرضا زالی در این باره گفت: تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران ضروری است. عدم اجرای صحیح و قطعی برخی مصوبات از معضلاتی است که باید مدنظر قرار گیرد. پیش از این عنوان شد تهران با این شتاب بیماری بهتر است برای تجدید قوای کادر درمان ۲ هفته تعطیل شود. 
وی در جلسه شورای فرماندهی عملیات مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران که صبح دیروز با حضور محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، ضمن ارائه گزارش مختصری از فعالیت‌های ستاد، بیان کرد: در حال حاضر ۳۸۲ مرکز جامع سلامت در استان تهران مشغول ارائه خدمت هستند که از این تعداد ۸۴ مرکز جامع به صورت ۱۶ و ۲۴ ساعته در زمینه کرونا فعالیت دارند و مابقی خدمات بهداشتی عادی از جمله واکسیناسیون را ارائه می‌دهند. بر همین اساس، استان تهران تنها استانی است که صددرصد برنامه‌های بهداشتی اولیه خود را محقق کرده است. 
زالی با اشاره به اینکه در حال حاضر در پیک سوم بیماری هستیم، گفت: در این پیک برخلاف ۲ پیک قبلی با سرعت بیشتری به اوج بیماری رسیدیم که این موضوع نشان می‌دهد شتاب شیوع بیماری در تهران افزایش داشته است، همچنین اقامت بیمارستانی نیز در پایتخت با افزایش ۲ روزه همراه بوده است. 
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران تصریح کرد: در فاز فعلی با خوشه‌های جمعیتی خانوادگی مبتلایان نیاز به بستری مواجه هستیم. از طرفی ابتلای همکاران در مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی چالش دیگری در این زمینه است. 
زالی با بیان اینکه یکی از مواردی که مقام معظم رهبری در جلسه ستاد ملی کرونا تکلیف کردند، جذب نیروی انسانی بود، ادامه داد: تاکنون حمایت‌های لازم در زمینه تامین نیروی انسانی تازه‌نفس صورت نگرفته است. به گفته وی، یکی از مهم‌ترین معضلات کادر سلامت با توجه به نزدیک بودن فصل زمستان، تامین ذخایر راهبردی، دارو، تجهیزات، اقلام مصرفی و اقلام سرمایه‌ای است.
 
* درخواست تعطیلی
اعضای شورای شهر تهران در هفته جاری نیز خبر دادند استاندار تهران پیگیر تعطیلی تهران است. همچنین متخصصان و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران در جلسه کمیته سلامت استانداری تهران درخواست تعطیلی دادند و اعلام کردند تهران باید حداقل 2 هفته تطیل شود. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم در گفت‌وگو با «وطن ‌امروز» گفت: ستاد خیلی وقت پیش و قبل از اوج‌گیری کرونا درخواست تعطیلی تهران را داده بود تا زنجیره انتقال قطع شود. دولت باید در کنار برنامه‌هایی مانند جریمه خودروهایی که سرنشینان آنها ماسک نمی‌زنند، بهانه تردد را هم بگیرد و در کنار محدودیت‌ها، تعطیلی را در دستور کار قرار دهد. تقریبا همه متخصصان و دست‌اندرکاران تعطیلی تهران را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند اما در کمال تعجب، دولت عملا با این نظر مخالفت می‌کند و مشخص نیست این لجاجت بر سر چیست؟ آیا این لجاجت ارزش جان باختن روزی 400 نفر را دارد؟
 
* حلقه محاصره کرونا تنگ‌تر شده است
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به افزایش مراجعه بیماران بدحال به اورژانس‌ها، گفت: حلقه محاصره کرونا از همیشه تنگ‌تر شده است. پیام طبرسی با اشاره به اینکه ویروس‌ها همواره در حال تغییرات ژنتیکی یا جهش هستند، افزود: این تغییرات گاهی منجر به کاهش قدرت سرایت بیماری آنها می‌شود، نظیر آنچه درباره سارس اتفاق افتاد و گاهی نیز باعث افزایش بیماری‌زایی ویروس می‌شود، نظیر آنچه در «کووید-۱۹» رخ داده و باعث افزایش میزان انتقال آن شده است. متخصص عفونی با اشاره به وجود ۲ نوع ویروس «کووید-۱۹» در جهان، گفت: یک نوع همان ویروس آسیای جنوب شرقی یا ووهان است که با جهش‌هایی که رخ داده میزان انتقال و بیماری‌زایی آن کمتر شده است اما نوع دوم ویروس در اروپا دیده می‌شود که دارای بیماری‌زایی بسیار شدیدی است و ظاهرا به سمت ایران نیز آمده است. به گفته وی، ویروسی که الان در کشور شیوع دارد از همان نوع اروپایی است که میزان انتقال آن بیشتر از قبل است. انتقال این نوع بیماری، خانوادگی صورت می‌گیرد و اصطلاحا افراد دسته‌ای یا خوشه‌ای به بیماری مبتلا می‌شوند. طبرسی یادآور شد: هنوز شواهدی از شروع آنفلوآنزا دیده نشده؛ اگر چه با سرد شدن هوا و تغییر فصل احتمال شیوع آنفلوآنزا نیز وجود دارد و باید مراقب باشیم که درگیر آن نشویم. وی با اشاره به کمبود واکسن آنفلوآنزا به افراد بویژه گروه‌های پرخطر و‌ های‌ریسکی که موفق به تزریق این واکسن نشده‌اند، توصیه کرد باید کماکان نکات بهداشتی یعنی زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و گروه‌های پرخطر نیز بهتر است در این شرایط به خاطر کرونا و پیشگیری از آنفلوآنزا در منزل بمانند. طبرسی با اشاره به استفاده از ۲ دسته دارو در درمان کرونا گفت: در درمان کرونا از داروهای ضدالتهابی و ضدویروسی استفاده می‌شود. مطالعات حاکی از تأثیرات موفقیت‌آمیز داروهای ضدالتهابی است که در رأس آنها داروهای استروئیدی یا دگزامتازون قرار دارد که می‌تواند مرگ‌و‌میر را کاهش دهد. وی تاکید کرد: دگزامتازون فقط در بیمارانی مؤثر است که دچار افت اکسیژن هستند و در بیماران دارای اکسیژن خون طبیعی مصرف استروئید ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت بیمار شود. طبرسی تنها داروی مورد تأیید FDA برای درمان کرونا را رمدسیویر ذکر کرد که در بیمارستان‌های ایران نیز استفاده می‌شود و ساخت شرکت‌های دارویی داخلی است و گفت: این دارو ممکن است در درمان بیماران کرونایی درصدی نیز تأثیر داشته باشد. FDA پس از آنالیز مطالعات مختلف اعلام کرد رمدسیویر ممکن است تأثیرات نسبی داشته باشد و آن را به عنوان نخستین داروی ضدکرونا پذیرفت. وی با بیان اینکه در حال حاضر انتقال بیماری به صورت خانوادگی است، تاکید کرد: در خانواده‌هایی که افراد پرخطر نظیر مبتلایان به دیابت، سرطان و بیماری‌های زمینه‌ای وجود دارد افراد باید در منزل نیز برای محافظت از آنان ماسک بزنند. به گفته طبرسی، بیماری کرونا در کودکان زیاد شدید بروز نمی‌کند و معمولا کودکان مبتلا درمان‌های علامتی می‌گیرند اما کودکانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، کلیوی و قلبی هستند ممکن است بیماری شدید و عارضه‌دار شود.
 
* همه تخت‌های بیمارستانی پر شد
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تقریبا همه تخت‌هایی را که در بیمارستان‌ها برای کرونا اختصاص داده بودیم، پر شده و دائما در حال اضافه کردن تخت از بخش‌های الکتیو هستیم، گفت: در حال حاضر در شرایط اوج بیماری هستیم و هنوز به مرحله ثبات بیماری نرسیده‌ایم. دکتر فرشاد علامه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران از نظر بستری بیماران مبتلا به کرونا، گفت: تقریبا همه تخت‌هایی را که در بیمارستان‌ها برای کرونا اختصاص داده بودیم، پر شده‌اند و دائما در حال اضافه کردن تخت جدید هستیم به طوری که با توجه به نوع مراجعینی که وجود دارد، عملا از ظرفیت‌های الکتیو سایر قسمت‌های بیمارستان کم کرده و خدمات غیرکرونایی که اورژانسی نیست را کاهش می‌دهیم تا بتوانیم تخت‌ها را به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دهیم. این موضوع هم در بخش عادی بیماران کرونایی، هم در بخش آی‌سی‌یو و هم در بخش اورژانس دارد اتفاق می‌افتد. در حال حاضر تقریبا فول ظرفیت تخت‌هایی را که قبلا به کرونا اختصاص داده بودیم، استفاده کرده‌ایم و اگر بر تعداد بیماران اضافه شود، از ظرفیت تخت‌های بخش‌های الکتیو و خدماتی که اورژانسی نیستند، کم کرده و آنها را به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص می‌دهیم. وی افزود: در حال حاضر در بیمارستان‌های دانشگاهی‌ نزدیک به ۹۴۰ بیمار مبتلا به کرونا بستری هستند که با مجموعه بیمارستان‌های خصوصی و وابسته به ارگان‌هایی که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند، بالای ۱۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا بستری داریم؛ از این تعداد نزدیک ۸۵۰ بیمار در بخش‌های عادی و بالای ۳۰۰ بیمار در بخش‌های ‌آی‌سی‌یو هستند. 
***
[روزهای سیاه کرونایی]
سخنگوی وزارت بهداشت دیروز درباره آخرین آمار مربوط به کرونا گفت: از ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۴۵۲ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۸۵۲ نفر از آنها بستری هستند. با این حساب مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۶۴۶ هزار و ۱۶۴ نفر رسید. 
سیماسادات لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۱۹ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۶ هزار و ۵۷۹ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۵۰۰ هزار و ۴۰۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.همچنین  ۵۴۲۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۵میلیون و ۷۳ هزار و ۳۴ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌و‌بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. 
لاری گفت: استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان‌و‌بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند. 
 


Page Generated in 0/0068 sec