printlogo


کد خبر: 226378تاریخ: 1399/8/15 00:00
اخبار

بیانیه وزارت خارجه آذربایجان در استقبال از بیانات رهبر انقلاب
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در استقبال از بیانات رهبر حکیم انقلاب بیانیه‌ای مطبوعاتی منتشر کرد.
به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آذربایجان طی بیانیه‌ای از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره مناقشه ارمنستان و آذربایجان تقدیر و تشکر کرد. در این بیانیه آمده است:
«ما از بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای درباره درگیری ارمنستان و آذربایجان و پشتیبانی از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان قدردانی می‌کنیم. رهبر عالی با تکرار حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از موضع عادلانه آذربایجان که مبتنی بر قوانین بین‌المللی است، گفتند تمام مناطق آذربایجان که توسط ارمنستان اشغال شده، باید آزاد شود و همه این مناطق باید به آذربایجان برگردانده شود. ما از تلاش‌های دولت دوست ایران برای حل مناقشه ارمنستان و آذربایجان، از جمله سفر سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به منطقه و ارائه ابتکار عمل برای حل هر چه سریع‌تر این مناقشه قدردانی می‌کنیم. بر این باوریم روابط بین کشورهای‌مان که بر پایه ریشه‌های تاریخی بنا شده با موفقیت پیشرفت خواهد کرد و این روابط در خدمت تأمین صلح، ثبات و رفاه در منطقه خواهد بود».
***
سفیر ایران در یمن استوارنامه خود را تسلیم کرد
سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز استوارنامه خود را به رئیس شورای عالی سیاسی یمن، عالی‌ترین نهاد سیاسی در صنعا تسلیم کرد. شبکه خبری المسیره یمن از تقدیم استوارنامه سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران خبر داد. المسیره گزارش داد «حسن ایرلو» سفیر جدید تهران در صنعا، استوارنامه خود را به «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن تسلیم کرد. ایرلو هشتم آبان‌ماه جاری با «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعا) دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تسلیم وی کرده بود. اواخر مهرماه گذشته وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از ورود آقای ایرلو به یمن خبر داده بود. از سال ۱۳۹۴ که جنگ عربستان سعودی و امارات در قالب ائتلاف عربی علیه یمن آغاز شده، این کشور در محاصره این ائتلاف است.
فرودگاه‌های این کشور که در کنترل دولت نجات ملی در صنعاست، امکان فعالیت ندارند به طوری که تاکنون هزاران بیمار یمنی که نیاز به مداوا در خارج از این کشور داشته‌اند، جان خود را از دست داده‌اند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ورود سفیر جدید به یمن گفته بود وی وارد صنعا شده و بزودی رونوشت استوارنامه خود را به وزیر خارجه دولت نجات ملی تحویل خواهد داد.
***
اعلام همدردی ایران با مردم افغانستان
معاون سیاسی وزیر امور خارجه نوشت: تروریسم تکفیری در سراسر منطقه و فراتر از آن تنها خونریزی و ناامنی به بار آورده است. به گزارش مهر، سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیروز در صفحه توئیتر خود نوشت: در پی حمله وحشیانه به دانشگاه کابل که منجر به کشته شدن بیش از ۲۰ دانشجوی بی‌گناه شد، امروز با حضور در سفارت افغانستان در تهران همدردی و تسلیت دولت جمهوری اسلامی ایران را به مردم و دولت افغانستان اعلام کردم. وی تاکید کرد: تروریسم تکفیری در سراسر منطقه و فراتر از آن تنها خونریزی و ناامنی به‌بار آورده است. 
***
انتخاب «ترامپ» یا «بایدن» فرقی ندارد
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل گفت: انتخاب «ترامپ» یا «بایدن» اهمیت چندانی برای ما ندارد و راه‌حل مشکلات اقتصادی را باید در داخل کشور جست‌وجو کرد. به گزارش مهر، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی رادیویی، با اشاره به حساسیت بالای انتخابات این دوره در آمریکا، تاکید کرد: بخشی از این حساسیت به رفتارها و برخورد ترامپ با رقبای انتخاباتی خود برمی‌گردد اما در نهایت مساله روی کار آمدن جمهوری خواهان یا دموکرات‌ها یک مساله داخلی است، از این رو انتخاب «ترامپ» یا «بایدن» اهمیت چندانی برای ما ندارد و راه‌حل مشکلات اقتصادی را باید در داخل کشور جست‌وجو کرد.
***
سفر ظریف به آمریکای لاتین
ظریف در نخستین مقصد سفرش به ۳ کشور آمریکای لاتین، روز گذشته وارد کاراکاس شد و مورد استقبال همتای ونزوئلایی‌اش قرار گرفت. به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه روز گذشته وارد ونزوئلا شد. خورخه ارئاسا، وزیر خارجه ونزوئلا با انتشار پیامی توئیتری ضمن اعلام این خبر نوشت: دیدارهای مقامات ۲ کشور اتحاد استراتژیک و برادری ما را تعمیق می‌بخشد. ایران و ونزوئلا همبستگی و شجاعت خود را در مقابله با تهدیدات و حملات نشان داده‌اند. ظریف در نخستین مقصد سفرش به ۳ کشور آمریکای لاتین وارد ونزوئلا شد و مورد استقبال همتای ونزوئلایی خود قرار گرفت. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه از سفر ظریف به بولیوی، کوبا و ونزوئلا خبر داد. قرار است او در بولیوی، در مراسم تحلیف «لوئیس آرسه» رئیس‌جمهوری جدید این کشور شرکت کند. آرسه پیش‌تر در مصاحبه‌ای با روزنامه اسپانیایی «افه» اعلام کرد به محض در دست گرفتن قدرت در نیمه دوم ماه نوامبر آینده (آبان‌ماه) روابط دیپلماتیک با کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا را از سرخواهد گرفت.

Page Generated in 0/0059 sec