printlogo


کد خبر: 226406تاریخ: 1399/8/17 00:00
شغالی که شاید از سگ زرد بدتر باشد!

سیدپویان حسین‌پور: ابتنای انقلاب اسلامی بر بنیان‌های دینی و جهادی و ماهیت ایدئولوژیک تضادها و تقابل‌های بین ایران و آمریکا سبب شده رهبر حکیم انقلاب بارها ضمن اشاره به جنایات و اقدامات خباثت‌آلود دولت آمریکا علیه کشور و ملت ایران، آشکارا مخالفت‌شان را با تحرکات دوستداران و حامیان دولت آمریکا در ایران ابراز کرده و استکبارستیزی را به عنوان یکی از نقاط اصلی در تبیین سیاست‌ها و خطوط کلی تحرکات بین‌المللی ایران اعلام کنند. 
با این حال، در طول چند سال اخیر جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غرب‌گرا یکی از اهداف و کارکردهای اصلی خود را بر بنیان آنچه رهبر انقلاب از آن با عنوان «بزک کردن چهره آمریکا» یاد کردند، قرار داده‌اند. این جریانات نشان‌دار، به انحای مختلف تلاش دارند اولا سابقه جنایات آمریکا علیه ملت ایران را که بنا بر اقوال تاریخی قدمتی بیش از 60 ساله دارد از حافظه تاریخی ملت بزدایند یا با ارائه تفاسیر عجیب و غریب، مهر تأیید بر آن بزنند و ثانیا حساب برخی دولتمردان و احزاب سیاسی آمریکا را از اسلاف سابق جدا کرده و آنان را افرادی متفاوت از گذشتگان معرفی کنند تا از این طریق، مسیر را برای جلب حمایت افکار عمومی از نزدیکی روابط ایران و آمریکا هموار کنند. 
یکی از خطوط خبری که جریان غرب‌گرا و هوادار آمریکا در ایران همواره به‌ دنبال آن بوده و از مسیر پیگیری آن به دنبال خط‌کشی و تفکیک و تعیین خوب و بد بین جریان‌های سیاسی آمریکا بوده است، تمرکز بر این گزاره بوده که اصولا حزب دموکرات در آمریکا از خط‌مشی متفاوت با حزب جمهوری‌خواه برخوردار بوده و در مقابل جنگ‌طلبی جمهوری‌خواهان، حزب دموکرات به‌ دنبال گسترش صلح و امنیت بوده و همواره از در دوستی و احترام با ملت ایران مواجه شده است. 
بیان گزاره صلح‌طلبی حزب دموکرات از جانب جریان غرب‌گرا در ایران با این هدف است که افکار عمومی به این باور دست پیدا کنند دولت دموکرات‌ها، بهترین فرصت برای دوستی بین ایران و آمریکا و زدودن تنش‌های بین ۲ کشور است. با این حال باید توجه داشت اصولا بیان این نگرش، جز تحریف تاریخ، بنیان دیگری ندارد و حزب دموکرات، در ادوار مختلف حاکمیت خود در دولت آمریکا، جنایات متعدد و مکرری را بویژه علیه ملت ایران انجام داده است. 
1- حمایت‌های «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا از رژیم پهلوی و شخص محمدرضاشاه و پشتیبانی دموکرات‌های آمریکایی از جنایات شاه علیه ملت در سرکوب قیام مردمی که در نهایت پس از انقلاب نیز منجر به تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره) شد و همچنین تهاجم نظامی طبس که با پوشش آزادی گروگان‌های ایران رخ داد. 
2- «سیاست مهاردوجانبه» در دولت دموکرات «بیل کلینتون» که طی آن، اعمال محدودیت‌های اقتصادی و سیاسی علیه ایران به ‌جهت کنترل تأثیرگذاری روزافزون ایران در سطح منطقه دنبال شد و با بزرگ‌نمایی خریدهای تسلیحاتی ایران در رسانه‌ها، ایران کشوری که نیازمند مهار است معرفی شد و همچنین تلاش‌هایی جدی جهت ممانعت از برقراری هرگونه روابط اقتصادی بین ایران و سایر قدرت‌های اقتصادی اروپا و آسیا انجام شد. 
3- تأیید و اجرای «قانون داماتو» از جانب دولت دموکرات «بیل کلینتون» که در قالب رشته‌ای از تحریم‌های اقتصادی سخت‌گیرانه علیه جمهوری اسلامی ایران به اجرا درآمد و طی آن بلوکه‌کردن دارایی‌های ایران در خارج از کشور و عدم تحویل تجهیزات نظامی خریداری شده ایران، در دستور کار قرار گرفت. همچنین در چارچوب اجرای این قانون، فعالیت شرکت‌های صنعتی بزرگ در ایران بشدت محدود شد. 
4- طراحی و اجرای «رژیم تحریمی شدید و غیرانسانی» در دولت دموکرات «باراک اوباما» که در طول سال‌های حضور وی در مسند ریاست‌جمهوری ایالات متحده، همواره مورد تأکید و تشدید قرار گرفته و طی آن تحریم‌های فاجعه‌باری همچون تحریم‌های دارویی و مواد غذایی رخ داده که منجر به آسیب‌دیدن بسیاری از ایرانیان شده است. 
5- «تهدید و حمایت از حمله نظامی به ایران» توسط سیاستمداران دموکرات در دولت و کنگره آمریکا در ادوار مختلف که در قالب حمایت از صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران، حمایت از ترور دانشمندان هسته‌ای کشور و حمایت از گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی نظیر منافقین، پژاک، جندالشیطان و... بوده است. 
6- خلف وعده‌های مکرر در معاهده برجام و عدم پایبندی آمریکا در دوران اوبامای دموکرات به تعهدات دولت ایالات متحده در پایان بخشیدن به تحریم‌های ظالمانه‌ای که به بهانه‌های واهی هسته‌ای علیه ایران مصوب و اجرایی شده بود. البته اقدامات خصمانه و جنایتکارانه دموکرات‌های آمریکایی علیه ایران به موارد مذکور ختم نمی‌شود و در بیان شخصیت‌های متنفذ و تأثیرگذار در آمریکا بویژه در بین دموکرات‌ها، همواره ردپای تهدید و توهین و تخریب مشاهده می‌شود و حتی جو بایدن دموکرات، هم از ترور فرماندهان ایرانی از جمله سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی دفاع کرده و هم موکدا از ادامه سیاست فشار و تحریم حداکثری ایران سخن گفته است. به‌ نظر می‌رسد خط سیاسی و رسانه‌ای جریانات غرب‌گرای هوادار و طرفدار آمریکا در کشور، با کتمان، تحریف و خدشه بر اقدامات خصمانه دولتمردان آمریکایی بویژه بزک‌کردن چهره خبیث و جنایتکار حزب دموکرات آمریکا تلاش دارد زمینه تغییر سیاست‌های بین‌المللی ایران علی‌الخصوص در نسبت با آمریکا را فراهم کند و با ایجاد فشار اجتماعی بر حاکمیت، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را به تغییر رفتار منطقه‌ای و جهانی سوق دهد. 

Page Generated in 0/0169 sec