printlogo


کد خبر: 226444تاریخ: 1399/8/18 00:00
دور دنیا

ارتش یمن پیروز نبرد 72 ساعته با شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی
منابع خبری دیروز شنبه، از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان مأرب (شرق استان صنعا) خبر دادند. یک منبع نظامی یمنی در این ارتباط به خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با حمله گسترده به مواضع نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن در ناحیه «مدغل الجدعان» در شمال غرب استان مأرب، موفق شدند پس از نبردی که حدود ۷۲ ساعت به طول انجامید، روستای «الجوه» و چند موضع دیگر در اطراف این روستا به اضافه یک چهارراه استراتژیک را تحت کنترل خود درآورند. این منبع در ادامه گفت، این پیشروی پس از آن بود که ارتش یمن موفق شد چند روستا از جمله «الجرف»، «نبعه العلیا» و «السفلی» را به طور کامل تحت کنترل خود درآورد و بر تعداد زیادی موضع استراتژیک تسلط پیدا کند. منبع یادشده همچنین خبر داد که درگیری‌های شدیدی میان ۲ طرف در «صحرا اللسان» و «الجفره» (استان مأرب) در جریان است به طوری که ارتش یمن در تلاش است آخرین خطوط کمک‌رسانی نیروهای دولت مستعفی را در اردوگاه استراتژیک «ماس» که تسلیحات سنگینی مثل توپخانه‌های خودکششی و موشک‌اندازهای ائتلاف سعودی را در خود جای داده است، تحت کنترل خود درآورد. 
***
وضعیت نگران‌کننده درخواست غذا از مراکز خیریه در ایرلند شمالی
گزارش یک رسانه انگلیسی حاکی است در بحبوحه شیوع دوباره ویروس کرونا، در‌خواست غذا از مراکز خیریه موسوم به «بانک غذا» در ایرلند شمالی نگران‌کننده شده است. در حالی که گسترش ویروس کرونا در کشور‌های اروپایی همچنان ادامه دارد، در‌خواست غذا از مراکز خیریه موسوم به «بانک غذا» در ایرلند شمالی وضعیت نگران‌کننده‌ای پیدا کرده است. شبکه خبری «بی‌بی‌سی» با اعلام این خبر نوشته در بخش‌هایی از ایرلند شمالی رجوع مردم به بانک‌های غذا در زمان شیوع ویروس کرونا بیشتر از همیشه شده است. این رسانه انگلیسی نوشته این اتفاق به دلایل مختلفی از جمله بیکاری رخ داده است. بر اساس این گزارش، در‌خواست غذا در یکی از بانک‌های غذا در این کشور نسبت به سال گذشته ۴ برابر شده است. حتی یکی از بانک‌های غذا در این کشور شلوغ‌ترین روز‌های خود را طی ۶ سال گذشته تجربه کرده است. این بانک غذا از زمان آغاز محدودیت‌های کرونایی در این کشور ۸۵۰ بسته خوراکی ارائه کرده، این در حالی است که این تعداد در همین بازه زمانی در سال گذشته میلادی، ۲۰۰ مورد بوده است. اما همزمان که شیوع ویروس کرونا در این کشور ادامه دارد، اداره‌کنندگان این مراکز تهیه غذا پیش‌بینی‌ کرده‌اند که رجوع مردم به این مراکز بیشتر خواهد شد.  
***
مخالفت صدر با روش اقتصادی دولت
رهبر جریان صدر یک بسته پیشنهادی شامل 16 بند را برای عبور از بحران اقتصادی عراق و اجتناب از گرفتن وام‌های داخلی و خارجی ارائه کرد. «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر عراق، طی پستی در تلگرام بار دیگر بر ضرورت اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق تاکید کرد و گفت عراق به دلیل حضور این نیروها، میلیاردها دلار خسارت دیده است. وی طی پستی طولانی در توئیتر درباره گرفتن وام داخلی و خارجی برای عبور از کسری بودجه ایجاد شده در کشور و پرداخت حقوق‌هایی که دولت فدرال طی چند ماه اخیر نتوانسته به موقع پرداخت کند، هشدار داد و چندین راهکار برای پرهیز از گرفتن وام ارائه کرد. مقتدا صدر نوشت: برخی تلاش می‌کنند از داخل یا خارج وام بگیرند تا کسری اقتصادی ایجاد شده را رفع کنند و اگر میسر شد حقوق کارمندان را پرداخت کنند، در حالی که ضروری است این روند پرداخت حقوق سازماندهی شود و اصلاحات و نظارت روی آن انجام شود و کارمندان فضایی یا چند حقوقی یا کسانی که دارای پست‌های اضافی و... هستند، اخراج و حذف شوند. وی معتقد است که گرفتن وام از ارزش واحد پول عراق می‌کاهد و بحران اقتصادی را تشدید می‌کند.
***
پیروزی اسیر فلسطینی بر رژیم صهیونیستی
ماهر الاخرس، اسیر فلسطینی پس از توافق با مقامات صهیونیستی بر سر آزادی وی در اواخر ماه جاری میلادی اعتصاب غذای خود را پس از گذشت ۱۰۳ روز به تعلیق درآورد. باشگاه الاسیر فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد پس از گذشت ۱۰۳ روز از اعتصاب غذای قهرمانانه‌ای که ماهر الاخرس، اسیر مبارز فلسطینی آغاز کرد، توجه‌ها مجددا به مسأله جنبش اسیران و بازداشت‌های اداری معطوف شد و این مساله را به صحن علنی کشاند و جنبش‌های مردمی در تمام اماکنی که ملت فلسطین در آن حضور دارند با این اعتصاب همراه شدند و در سایه وخامت وضعیت جسمانی و سلامتی ماهر الاخرس و پس از به بن‌بست رسیدن دستگاه به اصطلاح قضایی رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به این بازداشت اداری ظالمانه، در نهایت اراده این زندانی بر زندانبانان صهیونیست پیروز شد. 
***
گفت‌وگوی تلفنی رؤسای‌جمهور لبنان و فرانسه
رؤسای جمهور فرانسه و لبنان در تماسی تلفنی درباره آخرین تحولات از جمله تلاش‌ها برای تشکیل دولت جدید لبنان رایزنی کردند. بر اساس گزارش شبکه «المنار»، در این تماس درباره وضعیت کنونی و آخرین تحولات درباره تشکیل دولت جدید لبنان در سریع‌ترین زمان ممکن بحث و تبادل نظر شد. میشل عون حمله اخیر به کلیسای «نوتردام» در شهر «نیس» فرانسه را محکوم و بر همبستگی لبنانی‌ها با مردم فرانسه تأکید کرد. کاخ «الیزه» نیز در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد مکرون در این تماس بر نیاز فوری برای قرار دادن لبنان در مسیر اصلاحات و تشکیل سریع دولت تأکید کرده است. اکنون سعد حریری برای چهارمین بار مأمور تشکیل دولت در لبنان شده است. وی بیست و دوم اکتبر گذشته اعلام کرد دولتی متشکل از افراد متخصص فراحزبی تشکیل خواهد داد که مأموریت آن اصلاحات اقتصادی، مالی و اداری وارد شده در طرح فرانسه است. 

Page Generated in 0/0055 sec