printlogo


کد خبر: 226446تاریخ: 1399/8/18 00:00
نجات‌دهنده و تمام‌کننده پرسپولیس در لیگ جاری چه کسی خواهد بود؟
مهدی به جای عیسی

مهدی طاهرخانی*: کنار هم قراردادن اتفاقات مشابه در مسیر پیشرفت ۲ فوتبالیست، این انگاره را به ذهن متبادر می‌کند که خدا پسران «قراخیل» را دوست دارد؛ از علی علیپور تا مهدی عبدی. همان‌طور که برای اولی مقدر شد صفر تا صد پیشرفت را در پرسپولیس به عنوان یک بازیکن جوان و ناشناخته طی کند، حالا دست روزگار همان سناریو را پیش ‌روی دومی قرار داده است؛ همان پسر بچه‌ای که قرمزها اینگونه به یادش می‌آورند؛ دانش‌آموزی که از مدرسه گریخت تا بیاید برای کالدرون در داربی گل بزند. نه گلش جرقه بود و نه خودش. اگر چه فصل قبل با حضور علیپور و خرید اشتباه ۳ مهاجم خارجی، فرصت چندان زیادی برای اثبات پیدا نکرد اما نگاهی به وضعیت امروزش نشان می‌دهد خدا او را نه‌تنها بغل کرده که یک بوسه هم به گونه‌هایش ‌زده است. علیپور رفت و قرار بود عیسی آل‌کثیر همه‌کاره خط حمله این فصل قرمزها باشد اما بعد از درخشش خیره‌کننده او در دوحه، ناگهان آن محرومیت عجیب همچون بلا نازل شد. با این وجود، باز هم نوبت به دانش‌آموز رسید که بگوید به من اعتماد کنید، ضرر نخواهید کرد. او همان کسی بود که با تک‌گل سرنوشت‌سازش مقدمات حضور در فینال آسیا را مقابل النصر مهیا کرد. اگر چه یحیی بشدت به دنبال تقویت خط حمله است اما باید پذیرفت تا 12 فروردین 1400 تنها مهره قابل اتکای او در خط حمله، همین مهدی عبدی جوان است. 
اگر فقط کمی خوش‌شانس بود می‌توانست در بازی اول لیگ بیستم مقابل سایپا ماشین گلزنی‌اش را روشن کند. ۳ موقعیت روی ۳ جاگیری عالی به دست آورد که ۲ تایش را منادی، ستاره سایپا گرفت و سومی با بدشانسی به تیر دروازه خورد. پرسپولیس در گام اول تن به تساوی داد اما نمایش خوب و قابل تحسین عبدی بدون‌شک دل هواداران این تیم را قرص کرده است. پیش از این با محرومیت طارمی، برانکو مجبور شد به علی علیپور میدان دهد که این بازیکن بخوبی قدر آن شانس را دانست و مرد شماره یک قرمزها در خط حمله شد و حالا دست تقدیر دقیقا چنین وضعیتی را پیش ‌روی عبدی قرار داده است. 
 کدام مهاجم لیگ یکی یا آزاد در دسترس پرسپولیس است که بتواند کیفیت عبدی را ارائه دهد؟ اگر یحیی همان اعتماد تحسین‌‌برانگیز برانکو روی علیپور را این بار روی عبدی تکرار کند، بدون ‌شک شاهد تولد یک گلزن مادرزاد در فوتبال کشورمان خواهیم بود. فقط لازم است یحیی قدر جواهر تراش‌نخورده‌اش را کمی بیشتر بداند و عوض 60 دقیقه چند بازی به صورت کامل به او میدان بدهد، آن وقت مزد این اعتماد را خیلی زود می‌گیرد. عبدی پیش از این متفاوت بودنش را ثابت کرده و حالا این کادر فنی است که باید با حمایت قاطع و بالا بردن اعتماد به نفس، از او همانی را بسازد که همه انتظارش را می‌کشند. حق پرسپولیس است دنبال مهاجم باشد اما آنچه خود در خانه دارد بسیار باکیفیت‌تر از همه آن چیزهایی است که از بیگانه ‌طلب می‌کند. 
***
از نخستین پیروز و صدرنشین تا نخستین گل، اخراجی و پنالتی
اولین‌های لیگ بیستم
هفته نخست بیستمین دوره رقابت‌های لیگ برتر در حالی از روز جمعه آغاز شد که در همین هفته نخست یک مسابقه لغو شد. 
با برگزاری ۴ دیدار در روز جمعه طلسم آغاز لیگ بیستم شکسته شد و ۸ تیم پرسپولیس - سایپا، تراکتور - نفت مسجد‌سلیمان، ذوب‌آهن - فولاد و نساجی - آلومینیوم اراک به مصاف هم رفتند تا در پایان این ۴ دیدار، نساجی تنها تیم پیروز این فصل و نخستین صدرنشین مسابقات باشد. 
 
* اولین لغو یک مسابقه
قبل از اینکه فصل بیستم لیگ برتر آغاز شود، دیدار ۲ تیم پیکان و صنعت‌نفت لغو شد تا نخستین لغو مسابقه در فصلی که به نظر می‌رسد به دلیل شرایط خاصش شاهد لغوهای بیشتری باشیم، اتفاق افتاده باشد. اگر چه درباره لغو این بازی توضیحاتی ارائه نشده اما این بازی نخستین بازی‌ای است که در فصل بیستم لغو شد. 
 
* اولین گل توسط مدافع خارجی
نخستین گل این فصل را یک بازیکن خارجی زد. موسی کولی‌‌بالی، مدافع بلندقامت تیم فولاد در دقیقه ۱۰ بازی مقابل ذوب‌آهن دروازه تیم میزبان را باز کرد تا نامش به عنوان نخستین گلزن فصل جدید ثبت شود. در روز اول مسابقات ۷ گل در ۴ بازی ثبت شد که کولی‌بالی نخستین گل این فصل را به ثمر رساند. 
 
* اولین جنجال
اولین جنجال فصل در فولادشهر اصفهان رقم خورد؛ جایی که ذوب‌آهن ابتدا بازی عقب‌افتاده مقابل فولاد را مساوی کرد و سپس گل برتری را به ثمر رساند اما با گل دیرهنگامی که در دقیقه ۹۷ از روی نقطه پنالتی دریافت کرد پیروزی خانگی را از دست داد. 
این پنالتی مشکوک باعث اعتراض شدید ذوب‌آهنی‌ها شد و نخستین مصاحبه جنجالی فصل را هم رحمان رضایی، سرمربی ذوب‌آهن انجام داد. رضایی معتقد بود در این بازی با اشتباهات داوری پیروزی خانگی و ۲ امتیاز حساس را از دست داده است. 
 
* اولین دبل فصل
نخستین دبل فصل نیز در فولادشهر اصفهان اتفاق افتاد و یک بازیکن خارجی خالق آن بود. دارکو بیدف، مهاجم ۳۱ ساله صربستانی ذوب‌آهن طی ۳ دقیقه ۲ بار دروازه فولاد را باز کرد تا نخستین دبل فصل را در نخستین هفته رقم‌ زده باشد. جز این مهاجم باتجربه که فعلا نیز در صدر جدول گلزنان قرار گرفته، هیچ بازیکن دیگری در بازی‌های روز جمعه بیشتر از یک گل به ثمر نرساند. 
 
* اولین پنالتی
اولین پنالتی فصل هم در فولادشهر ثبت شد. در لحظات پایانی دیدار ذوب‌آهن مقابل فولاد داور بازی در تصمیمی جنجالی به سود تیم میزبان به نشانه پنالتی در سوت خود دمید که این نخستین پنالتی فصل بود. 
 
* اولین پیروزی و نخستین صدرنشینی
اولین تیمی که در لیگ بیستم صدرنشینی را تجربه کرد، نساجی مازندران است. شاگردان فاضلی که نخستین تیم پیروز در این فصل از رقابت‌ها بودند و توانستند تیم تازه لیگ برتری شده آلومینیوم را با نتیجه ۳ بر صفر شکست دهند، با این پیروزی در صدر جدول قرار گرفتند که نخستین صدرنشینی فصل بود. 
از آنجا که ۳ بازی دیگر با نتیجه مساوی به پایان رسید، نساجی نخستین تیم پیروز در لیگ بیستم هم نام گرفت و در مقابل آلومینیوم اراک نخستین تیم شکست‌خورده در این مسابقات شد. 
 
* اولین کلین‌شیت‌ها
با توجه به نتیجه مشابه تساوی بدون گل در ۲ بازی پرسپولیس مقابل سایپا و تراکتور مقابل نفت مسجد‌سلیمان و پیروزی ۳ بر صفر نساجی مقابل آلومینیوم اراک، ۵ دروازه‌بان کلین‌شیت کردند. 
حامد لک از پرسپولیس، محمد اکبرمنادی از سایپا و علیرضا میرزا‌زاد نخستین دروازه‌بانانی بودند که توانستند همزمان نخستین کلین‌شیت فصل را به نام خود ثبت کنند و با دقایقی تاخیر، محمدرضا اخباری از تراکتور به همراه احمد گوهری از نفت مسجد‌سلیمان هم با بسته نگه داشتن دروازه خود، کلین‌شیت‌های چهارم و پنجم را ثبت کردند. 
 
* اولین اخراج
در ۴ بازی روز نخست ۲ بازیکن با کارت قرمز داوران از زمین بازی اخراج شدند که این آمار جالبی نیست. ابتدا شاهین توکلی از آلومینیوم با کارت قرمز مستقیم داور زمین بازی را ترک کرد تا هم نخستین اخراجی فصل باشد و هم نخستین بازیکنی باشد که با کارت قرمز مستقیم اخراج شده است. 
کمال کامیابی‌نیا، هافبک سرخپوشان نیز در دقیقه ۸۰ دیدار مقابل سایپا با دریافت کارت زرد دوم از بازی اخراج شد تا وی دومین بازیکن اخراجی فصل و نخستین اخراجی‌ای باشد که با دریافت ۲ کارت زرد، کارت قرمز گرفته باشد.
* دبیر گروه ورزشی

Page Generated in 0/0154 sec