printlogo


کد خبر: 226462تاریخ: 1399/8/18 00:00
با وجود ادامه روند افزایش آمار مرگ و میر روزانه کرونا در کشور، دولت همچنان در برابر پیشنهاد متخصصان مبنی بر تعطیلی تهران مقاومت می‌کند
نتیجه تعلل مرگ است!
* ۹۴۵۰ ابتلا ‌و ۴۲۳ مرگ در ۲۴ ساعت

گروه اجتماعی: یک تصمیم قاطع و بهنگام می‌تواند جلوی خسارت‌های طولانی‌مدت را بگیرد و تصمیمات غیرمطمئن و نابهنگام می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیر ایجاد کند؛ این خلاصه‌ای از موضع کارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت و سیاست‌گذاران اجتماعی و اقتصادی در برابر تصمیمات کرونایی دولت روحانی بوده است. منتقدان دولت و دلسوزان وضع موجود ناشی از تصمیمات دولت معتقدند اقدامات دولت تا این لحظه نابهنگام، ناکافی و کم‌اثر بوده است و برای همین نتوانسته زنجیره انتقال کرونا را بشکند، لذا آنچه می‌تواند موثر باشد، تعطیلی کامل تهران و کلانشهر‌های دارای وضعیت قرمز است تا سرعت چرخش کرونا ضعیف شود. 
به گزارش «وطن امروز»، رئیس‌جمهور دیروز باز هم در سخنانی تکراری برای مقابله با کرونا خواهان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مردم شد. وی این بار دورهمی‌ها را دلیل شیوع ویروس کرونا دانست و اعلام کرد: برای عبور از این شرایط سخت نیروهای مسلح، مساجد، بسیج و همه نهادها باید پای کار بیایند. رئیس‌جمهور با وجودی که آمار روزانه مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا روی 400 نفر تثبیت شده است اما باز هم  در دوگانه سلامت - معیشت؛ سلامت را در اولویت دوم بعد از معیشت قرار داد و حاضر به تعطیلی نشد و این بار اعلام کرد مشاغل غیرضروری باید از ساعت ۱۸ عصر به بعد تعطیل شوند. این در حالی است که این نوع مواجهه نیز از جنس همان محدودیت‌های تقریبا کم‌اثر است که نمی‌تواند جلوی روند شیوع کرونا را بگیرد.
وی در جلسه دیروز ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، با اشاره به شکل‌گیری موج جدید کرونا در کشور گفت: با توجه به موج جدید و شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم، به این نتیجه رسیدیم که برای اجرای دقیق‌تر و شدیدتر پروتکل‌های بهداشتی نیاز داریم تمهیدات بیشتری را مدنظر قرار دهیم. حسن روحانی افزود: یک محدودیت مهم مصوب در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مربوط به فعالیت کسب‌و‌کارها در غیر از موارد ضروری مانند داروخانه‌ها و مواد غذایی بود. به مدت یک ماه پایان کار این مشاغل باید در تهران و مراکز استان‌ها و شهرهای پرجمعیت ساعت ۱۸ باشد. وی افزود: موضوع کرونا فقط موضوع سلامت نیست، مهم‌ترین مساله، سلامت مردم است اما معیشت مردم و فرهنگ جامعه و همه اینها تحت تاثیر هستند و ما باید یک مراعات زنجیره‌وار را انجام دهیم. یعنی مراعات یکی از پروتکل‌ها ما را به مقصد نمی‌رساند. وی یادآور شد: ماسک زدن بسیار حائز اهمیت است و پروتکل‌ مهمی است اما در عین حال تنها اکتفا به ماسک نمی‌تواند ما را به نتیجه نهایی برساند، بلکه نیاز داریم به اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی را هم مورد مراعات قرار دهیم. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه مشکلی که الان با آن مواجه هستیم اجتماعات خانوادگی و دورهمی‌هاست، گفت: در حقوق شهروندی باید به این اصل بنیادی توجه کنیم که حفظ سلامت جامعه و مردم، مهم‌ترین اصلی است که به عنوان مادر ماده قانونی این حقوق باید در نظر گرفته شده و همه آن را مراعات کنیم. وی افزود: تمام تلاش دولت این است که تولید بتواند مسیر خود را ادامه دهد و معیشت مردم دچار مشکل نشود اما سلامت مردم هم تامین شود و تلاش ما در تصمیمات حول همه این محورهاست. رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه ارتباطات اجتماعی چهره به چهره باید به ارتباطات الکترونیکی و مجازی بدل شود، تصریح کرد: در ارتباطات مربوط به مشورت‌، تصمیم‌گیری‌ها، اقدامات اداری و مسائل معیشتی تا جایی که می‌توانیم مسیر را به فضای مجازی ببریم تا از این شرایط عبور کنیم. وی تأکید کرد: نیروهای مسلح، مساجد، مردم، بسیج و همه نهادها باید به میدان بیایند تا از این شرایط عبور کنیم. آمار امروز مطلوب نیست ولی درباره مراکز استان‌ها و ۴۳ شهرستان که ۴۶ شهرستان به آن اضافه شد، می‌توانیم آثار مثبت را در هفته‌های آینده ببینیم و در عین حال، ممکن است نیازمند محدودیت‌هایی باشیم.
 
* قرنطینه تهران تنها راه حل مقابله با کرونا
سخنان روحانی درباره تعطیلی مشاغل غیرضروری پس از ساعت ۱۸ در حالی است که عضو کمیته سلامت تهران گفت: تنها راه قطع زنجیره چرخش ویروس کرونا، قرنطینه 2 تا 3 هفته‌ای کلانشهر تهران به عنوان آلوده‌ترین شهر کشور به ویروس کروناست. 
اقبال شاکری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیته سلامت تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: اعضای کمیته سلامت تهران نظر خود را درباره جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا که روزانه بیش از 400 نفر را به کام مرگ می‌کشاند و بخش عمده آن نیز شهروندان تهرانی هستند به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده‌اند. نظر کمیته سلامت تهران تعطیلی یا قرنطینه کامل پایتخت به مدت ۲ یا ۳ هفته است. 
وی با بیان اینکه نظر همه کارشناسان و حتی مسؤولان بهداشتی کشور این است که تهران برای مدتی به طور کلی تعطیل شود تا از شدت و حدت سرایت ویروس کرونا در این شهر کاسته شود، گفت: هر اقدامی که دولت تا به حال برای جلوگیری از شیوع بیماری «کووید-19» به کار گرفته، کارساز نبوده است تا جایی که اکنون با توجه به رشد آمار مرگ‌و‌میر و بستری‌شدگان، جان شهروندان بیش از گذشته به خطر افتاده است. 
وی اضافه کرد: هر چند بارها هشدارهای لازم را به مسؤولان برای جلوگیری از افزایش آمار مرگ‌و‌میر و مبتلایان به کرونا داده‌ایم اما دولت نسبت به این موضوع کم‌توجه است و با تعطیلی چند هفته‌ای تهران مخالفت می‌کند.
 
* ممنوعیت یک‌‌‌ماهه فعالیت مشاغل غیرضرور از ساعت ۱۸ هر روز
با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا قرار است ممنوعیت یک ماهه فعالیت مشاغل غیرضرور از ۲۰ آبان شکل اجرایی به خود بگیرد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  در این باره گفت: از ۲۰ آبان به مدت یک ماه، همه مراکز جز مراکز و مشاغل ضروری رده شغلی یک، از ساعت ۱۸ تا روز بعد، تعطیل خواهند بود. 
دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا دیروز گفت: امروز (شنبه) تصمیم بسیار مهمی گرفته و قرار شد از 20 آبان‌ماه به مدت یک ماه (از 20 آبان تا 20 آذر) از ساعت 18 هر روز، محدودیت اعمال شود و همه مراکز جز مراکز ضروری تعطیل خواهند بود. وی ادامه داد: مراکز ضروری رده‌‌های شغلی شماره یک و شامل مراکز درمانی، داروخانه‌‌ها، مراکز امداد و نجات، آتش‌نشانی، آمبولانس‌‌ها و سرویس‌‌های ارائه‌دهنده خدمات عمومی به مردم مانند آب و برق و تلفن و مراکز ارائه‌دهنده مواد غذایی مانند سوپرمارکت‌‌ها و فروشگاه‌‌های زنجیره‌‌ای هستند که می‌‌توانند فعالیت داشته باشند. بقیه مشاغل از ساعت 18 تا روز بعد، تعطیل خواهند بود.  رئیسی در ادامه با بیان اینکه وضعیت مطلوب نیست و بیماری رو به افزایش است، گفت: همه استان‌‌ها تقریبا درگیر بیماری کرونا هستند و کادر بهداشت و درمان مشغول ارائه خدمت به بیماران هستند و امیدواریم مردم نیز همکاری لازم را داشته باشند. تا ساعت 12 شب گذشته (جمعه‌شب)، ممنوعیت تردد در 25 استانی که وضعیت قرمز داشتند انجام و همکاری خوبی شد. گزارش‌‌ها حاکی از این بود که مردم بخوبی با این امر همکاری کردند. 
رئیسی همچنین یادآور شد: 89 شهرستان در وضعیت بحرانی و در محدودیت شدید به سر می‌‌برند و محدودیت‌‌های موجود در 43 شهرستان‌‌ که در شرایط محدودیت قرار گرفتند تا سه‌شنبه همین هفته به پایان خواهد رسید اما محدودیت‌‌ها در 46 شهرستان دیگر نیز ادامه دارد. همچنین 25 مرکز استان که وضعیت قرمز داشتند تا جمعه هفته جاری مشمول محدودیت‌‌های گروه‌‌های ۳ و ۴ خواهند شد. 
وی اضافه کرد: یکی از بحث‌‌های اصلی که از روز دوشنبه شروع خواهیم کرد بحث محله‌‌محور کردن مقابله با کروناست و برنامه‌‌ای تحت عنوان بسیج محله با همکاری خانواده‌‌ها و محله‌‌ها برای مقابله با کرونا به کمک بسیج انجام خواهد شد. 
وی ضمن اظهار امیدواری نسبت به افزایش آگاهی خانواده‌‌ها در پی اجرای این طرح، درباره آن تصریح کرد: در این طرح 3 محور اصلی مدنظر است؛ در ۳ حوزه مراقبت، حمایت و نظارت، مردم بسیج خواهند شد و با کمک مراکز بهداشتی و درمانی کشور این طرح اجرا خواهد شد.  وی خاطرنشان کرد: میزان انجام تست را به 40 هزار تست در روز رسانده‌‌ایم؛ با توجه به اینکه هم در داخل کشور، تست‌‌های سریع در حال ساخته شدن هستند و هم به مقدار زیادی تست سریع وارد کشور می‌‌شود، می‌‌توانیم تعداد تست‌‌ها را بالا ببریم. خاصیت این تست‌‌ها آن است که جواب آنها ظرف مدت 25 دقیقه آماده می‌‌شود و با توجه به اینکه نیاز به دستگاه و مهارت خاصی ندارد، این تست‌‌های سریع می‌‌تواند در قطع زنجیره بیماری مؤثر واقع شود. رئیسی ادامه داد: ما امید داریم تعداد مراکز آزمایشگاهی را به بالای 1200 مرکز برسانیم و حتی در سطح روستاها نیز تعداد تست‌‌ها را افزایش خواهیم داد و این می‌‌تواند گامی بسیار قوی باشد و پیش‌‌بینی ما این است که بالای 70 هزار تست در روز را نیز بتوانیم انجام دهیم. 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در ادامه هشدار داد: امروز نتیجه چند مورد از تحقیقات مطرح شد؛ بحث تهویه اماکن بسیار مهم است؛ اگر افراد در فضای بسته‌‌ای تجمع یابند بیماری کرونا بسیار شدیدتر منتقل می‌‌شود. تحقیقات جهانی نشان می‌‌دهد 31 درصد از درگیری‌‌ها، ناشی از دورهمی‌‌های خانوادگی است و در کشور ما نیز میهمانی‌‌های خانوادگی بویژه در مکان‌‌های فاقد تهویه مناسب، از کانون‌‌های اصلی انتقال ویروس کروناست. بنابراین با توجه به سردتر شدن هوا، مردم این را در نظر داشته باشند که اگر یک فرد فاقد علائم بیماری در یک محیط سربسته قرار بگیرد، می‌‌تواند همه اعضا را طی ۳ تا ۴ ساعت به کرونا مبتلا کند.
 
******
۹۴۵۰ ابتلا ‌و ۴۲۳ مرگ در ۲۴ ساعت
آمار روزانه جان‌باختگان ناشی از کرونا حال چند وقتی است بالای ۴۰۰ نفر تثبیت شده  و این در حالی است که روزانه بیش از ۳ هزار کرونایی نیز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری می‌شوند. به گزارش «وطن امروز» سخنگوی وزارت بهداشت روند بیماری کرونا در کشور را صعودی دانست و  از شناسایی ۹۴۵۰ مورد جدید «کووید-۱۹» در کشور طی 24 ساعت گذشته خبر داد.
 سیماسادات لاری گفت: از این میان ۳ هزار و ۷۰ نفر از بیماران در مراکز درمانی بستری شدند. 
وی دیروز گفت: از ظهر روز جمعه تا ظهر شنبه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۴۵۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۳ هزار و ۷۰ نفر از آنها بستری شدند. لاری ادامه داد: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۶۷۳ هزار و ۲۵۰ نفر رسید. 
وی گفت: متاسفانه طی ۲۴ ساعت، ۴۲۳ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌‌باختگان این بیماری به ۳۷ هزار و ۸۳۲ نفر رسید. 
لاری افزود: خوشبختانه تاکنون ۵۱۵ هزار و ۱۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 
وی ادامه داد: ۵۵۰۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. 
به گفته لاری، تاکنون ۵ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۳۶۱ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. 
وی در توضیح استان‌های در وضعیت قرمز بیماری گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌و‌بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. 
لاری همچنین درباره استان‌های در شرایط هشدار گفت: استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان‌و‌بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
 
* نمودار کرونا همچنان رو به صعود
سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته با بیان اینکه روند بیماری کرونا همچنان در کشور در حال صعود است، گفت: استان‌های یزد، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی بیشترین میزان بروز مرگ‌ومیر کرونا طی هفته گذشته را داشتند.سیماسادات لاری افزود: نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه در کشور متاسفانه همچنان در حال صعود است و در حال حاضر به بالاترین میزان خود از زمان شیوع بیماری رسیده است. میانگین آمار بستری‌شدگان در هفته گذشته ۲۳ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است و متاسفانه شاهد افزایش نسبی این شاخص نسبت به ۲ هفته‌ قبل هستیم. وی افزود: بیشترین موارد بستری در هفته گذشته به ترتیب در استان‌های یزد، سمنان، خراسان جنوبی و ایلام گزارش شده است که این آمار در استان‌های یادشده با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین کشوری است. لاری ادامه داد: میانگین آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا در کشور در هفته گذشته حدود ۳۶ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است که بیشترین آمار مربوط به استان‌های یزد، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی است. وی در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه هفته گذشته با افزایش تست‌های تشخیصی شاهد بالاترین میزان شناسایی موارد مثبت در کشور بودیم که این امر نیازمند تداوم و تقویت بیشتر است.
 

 


Page Generated in 0/0068 sec