printlogo


کد خبر: 226465تاریخ: 1399/8/18 00:00
توقف روند صعودی شاخص‌ها در بازارهای خودرو، طلا و ارز
سکته بازارها

گروه اقتصادی: دیروز قیمت طلا، ارز و خودرو روندی کاهشی داشت و در این بین اصلی‌ترین ریزش‌ها مربوط به بازار ارز بود؛ جایی که قیمت هر دلار آمریکا با کاهش 2300 تومانی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به 24 هزار و 500 تومان رسید. 
به گزارش «وطن امروز»، تشدید نوسانات ارزی موجب شد بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا در بازار بگیرد و بر همین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های غیربانکی و کاهش اختلاف قیمت دلار در بازار رسمی و آزاد مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد. دیروز قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 24 هزار و 500 تومان و قیمت فروش یورو نیز با کاهش 2 هزار تومانی معادل 28‌هزار و 900 تومان اعلام شد. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است فعالیت‌های سوداگرانه بشدت کاهش یافته و صرافی‌ها دوباره بازیگر اصلی بازار شده‌اند. جو حاکم بر بازار ارز حاکی از ادامه‌دار بودن روند نزولی قیمت‌‎هاست و همین موضوع باعث شده است بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاران بازار ارز تصمیم به فروش بگیرند. دیروز رسانه رسمی بانک مرکزی به نقل از یک کارشناس اقتصادی کف قیمتی دلار را بین 22 تا 23 هزار تومان برآورد کرده بود؛ موضوعی که تا حدودی به نزولی شدن قیمت ارز دامن ‌زده است. 
 
* طلا هم رنگ باخت
دیروز بازار موازی ارز یعنی طلا هم همین روند را در پیش گرفت به طوری که سکه طرح تمثال حضرت امام خمینی(ره) با کاهش یک میلیون تومانی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به 12 میلیون و 300 هزار تومان رسید. دلیل اصلی عدم کاهش سریع قیمت طلا و سکه رشد قیمت طلا در بازار جهانی است. با جدی شدن پیروزی جو بایدن در انتخابات ایالات متحده آمریکا قیمت اونس جهانی طی 72 ساعت گذشته بیش از 200 دلار افزایش پیدا کرده است. طلا در شرایط کنونی تبدیل به محل امن سرمایه‌گذاری شده است که از نوسان‌های بی‌محابای بورس و ارز در امان مانده است. به نظر می‌رسد با پایان روند شمارش آرا در آمریکا این بازار هم روی تعدیل را به خود ببیند. البته اشاره به این نکته حائز اهمیت است که طلا در زمان شیوع ویروس کرونا روندی صعودی به خود داشته و تا زمان بازگشت شرایط صنایع و تولیدکنندگان به پیش از شیوع این ویروس صعودی بودن آن غیر منطقی نیست.  
 
* خودرو در سرازیری قیمت
با ریزش قیمت دلار در بازار، قیمت خودرو نیز روند کاهشی پیدا کرد و در این شرایط شاهد سرازیر شدن آگهی‌های فروش خودرو به فضای مجازی هستیم. دیروز قیمت هر دستگاه سایپا 131 در بازار به 100 میلیون تومان رسید هر چند حتی با قیمت 90 میلیون تومان نیز به سختی امکان فروش این خودرو وجود دارد. این در حالی است که قیمت پراید در بازار تا 130 میلیون تومان نیز بالا رفته بود. همچنین قیمت هر دستگاه پژو206 تیپ 2 که تا پیش از این 260 میلیون تومان هم بود حالا به 208 میلیون تومان رسیده است. البته قیمت این خودرو اواسط شهریورماه که دلار 22 هزار تومان بود به 122 میلیون تومان هم رسیده بود، از این رو باز هم برای کاهش بیشتر قیمت جا دارد. درباره سمند ال‌ایکس نیز که قیمت آن چند روز پیش تا 210 میلیون تومان بالا رفته بود حالا باید به قیمت 196 میلیون تومان اشاره کرد. قیمت پژو405 نیز که تا 220 میلیون تومان افزایش یافته بود، دیروز در بازار به 205 میلیون تومان رسید. قیمت تیبا صندوق‌دار نیز که در روزهای گذشته تا 160 میلیون تومان افزایش یافته بود، دیروز در بازار به 134 میلیون تومان رسید و تیبا 2 نیز با قیمت 151 میلیون تومان عرضه می‌شد. قیمت ساینا نیز در بازار به 145 میلیون تومان رسید و برای پژو پارس معمولی قیمت 225 میلیون تومانی اعلام شد، هر چند این خودرو چند روز پیش تا 260 میلیون تومان نیز به مشتریان عرضه می‌شد. قیمت پژو پارس معمولی اواخر شهریورماه که دلار حدود 22 هزار تومان بود، به حدود 190 میلیون تومان رسیده بود و در نتیجه همچنان جای کاهش قیمت برای این خودرو نیز وجود دارد. 

Page Generated in 0/0054 sec