printlogo


کد خبر: 226466تاریخ: 1399/8/18 00:00
اخبار

تذکر روحانی به وزرای صمت و جهاد کشاورزی
تصمیم‌گیری وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی مبنی بر واگذاری اختیارات تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی منجر به تذکر رئیس‌جمهور به خاوازی و رزم‌حسینی شد. توافق ۲ وزیر جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مبنی بر واگذاری اختیارات تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی و امضای توافقنامه‌ای که محتوای آن در رسانه‌ها منتشر شده است، منجر به واکنش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شده است. رئیس‌جمهور در پی‌نوشتی که از سوی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور خطاب به محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ارسال شده، اعلام کرده است: «این توافق برخلاف مصوبات است و ۲ وزیر نمی‌توانند نسبت به مصوبات شورای عالی هماهنگی یا ستاد اقتصادی دولت تصمیم‌گیری کنند. موضوع در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود».
***
سقوط لیر ترکیه موجب برکناری رئیس‌بانک مرکزی این کشور شد
رئیس‌جمهور ترکیه به دنبال سقوط تاریخی نرخ لیر، رئیس بانک مرکزی این کشور را برکنار و به جای او ناجی اقبال، وزیر سابق مالی را منصوب کرد. آنطور که الجزیره گزارش کرده است رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به دنبال سقوط تاریخی نرخ لیر، رئیس بانک مرکزی این کشور را برکنار و به جای او ناجی اقبال، وزیر سابق مالی را منصوب کرد. لیر ترکیه از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. طبق گزارش مجله گازته ترکیه، مراد اویسال، رئیس بانک مرکزی ترکیه توسط فرمان رئیس‌جمهور برکنار شد. نرخ لیر ترکیه در معاملات روز جمعه پس از سقوط به رکورد تاریخی 58/8 در برابر دلار در نرخ برابری 5445/8 واحد بسته شد. 
***
کاهش 20 هزار تومانی قیمت گوشت
قیمت گوشت در میدان بهمن به عنوان مرکز عمده‌فروشی عرضه در تهران نسبت به هفته گذشته کیلویی 20 تا 25 هزار تومان کاهش یافت. قیمت گوشت که هفته گذشته با افزایش یکباره، رکوردهای جدیدی را ثبت کرده بود، این هفته با عقب‌نشینی از افزایش‌های اخیر تا حدودی ملایم‌تر شده است؛ قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در بازار کیلویی 20 تا 25 هزار تومان کاهش یافته است. اگر چه این قیمت‌ها هنوز با دخل و خرج اقشار متوسط جامعه فاصله دارد اما تا حدودی آرامش به بازار محصولات پروتئینی بازگشته است. این در حالی است که هفته گذشته قیمت هر کیلو گوشت ران گوسفندی در خرده‌فروشی‌ها به 165 هزار تومان هم رسیده بود و قیمت گوشت گوسفندی شقه 130 هزار تومان، ران پاک‌شده 148 هزار تومان و سردست راسته به قیمت 135 هزار تومان عرضه می‌شد. به گفته تولید‌کنندگان، عرضه دام و گوشت در کشور هیچ مشکلی ندارد و اتفاقا مازاد تولید دارند؛ در صورتی که مسؤولان تنظیم بازار بتوانند زنجیره تولید و عرضه را به هم وصل کنند قیمت گوشت کاهش بیشتری خواهد داشت، اگر چه بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی همچنان به عنوان یک مانع بزرگ بازدارنده به حساب می‌آید. 
***
افزایش نرخ اونس جهانی  طلا در هفته گذشته
با تضعیف ارزش دلار و افزایش احتمال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه افزایش یافت و بهترین عملکرد خود از ابتدای ماه جولای را ثبت کرد. آنطور که رویترز گزارش داده است، با تضعیف ارزش دلار و افزایش احتمال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه افزایش یافت و بهترین عملکرد از ابتدای ماه جولای را ثبت کرد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 69. ۱ دلار کاهش 35/1951 دلار فروخته شد. طلا طی هفته گذشته 9/3 درصد افزایش ارزش هفتگی را ثبت کرد که بیشترین میزان از اواخر ماه جولای به شمار می‌رود. جیم وایکوف، تحلیلگر حوزه طلا گفت: «کاهش ارزش دلار و همچنین تقاضا برای طلا در بحبوحه بلاتکلیفی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و افزایش شمار مبتلایان به «کووید-19»، قیمت طلا را به بالاترین رقم در 6 هفته گذشته رساند. بازار اکنون روی پیروزی بایدن حساب کرده که این امر به طرح‌های محرکی بیشتری از سوی دولت منجر خواهد شد». طلا که همیشه به عنوان مانعی در برابر تورم و کاهش ارزش ارز در نظر گرفته می‌شود، از ابتدای امسال تاکنون 28 درصد رشد قیمت داشته که بیشتر این افزایش ناشی از اجرای محرک‌های عظیم در جهان برای کمک به اقتصادهای آسیب‌دیده از کروناست. 

Page Generated in 0/0137 sec