printlogo


کد خبر: 226474تاریخ: 1399/8/18 00:00
انتشار شواهد و اسناد تقلب گسترده توسط جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در انتخابات 2020 آمریکا را در معرض یک رسوایی بی‌سابقه قرار داده است
گورستان‌ دموکراسی
برخی شواهد مربوط به پر شدن برگه‌های رأی با مشخصات مردگان، سوژه تمسخر و تحقیر انتخابات‌آمریکا شده است

گروه بین‌الملل: بلاتکلیفی در اعلام نتایج انتخابات آمریکا در حالی امروز وارد پنجمین روز خود می‌شود که جنگ بی‌سابقه‌ای بین هر دو کاندیدا برای ورود به کاخ سفید ادامه دارد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا در روزهای گذشته بارها از تقلب گسترده در 2 فرآیند رای‌گیری و شمارش آرا سخن گفته است. دموکرات‌ها اما حالا که کاندیدای خود را پیروز انتخابات لااقل تا اینجای کار که شمارش آرا ادامه دارد می‌دانند، از همه ابزارهای رسانه‌ای و قانونی خود برای شکست ترامپ بهره گرفته‌اند. 
ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور مستقر آمریکا از سه‌شنبه که انتخابات برگزار شد تا دیشب ده‌ها توئیت درباره بحث تقلب در انتخابات زده و در همه سخنرانی‌های خود از ۲ ماه مانده به انتخابات تا حالا بر تقلب سیستماتیک دموکرات‌ها تاکید کرده که البته پاسخ‌هایی هم از سوی دموکرات‌ها داشته است. اکنون پس از انتخابات نیز انتشار مداوم اسناد از سوی حامیان ترامپ در فضای مجازی به تنش‌ها در این باره دامن‌ زده و بر شائبه‌ها افزوده است. 
ترامپ دیشب هم در توئیتی نوشت: در ساعاتی که اجازه شفافیت قانونی داده نشد، اتفاقات بدی رخ داد. تراکتورها درها و پنجره‌ها را مسدود کرده بودند و شیشه‌ها با مقوای ضخیم پوشانده شده بود به طوری که ناظران قادر به دیدن اتاق‌های شمارش نبودند. چیزهای بدی در داخل اتفاق افتاده است. تغییرات بزرگ روی داده است. 
ترامپ در توئیت دیگری افزود: این امر همچنین می‌تواند نتیجه انتخابات را در ایالت‌های مختلف از جمله پنسیلوانیا که همه فکر می‌کردند در شب انتخابات پیروزی در آن براحتی کسب شده است، تغییر دهد به طوری که یک پیشتازی بزرگ از دست برود، بدون اینکه کسی اجازه داشته باشد برای فواصل زمانی طولانی نظارت کند که چه اتفاقی افتاده است. 
 
* جدال بر سر رأی پستی
سخنان ترامپ درباره تقلب دموکرات‌ها در انتخابات از نخستین روزی که بحث رای پستی و غیرحضوری در انتخابات مطرح شد، شروع شد. وی معتقد بود نحوه رای دادن پستی به دلیل شفاف نبودن فرآیند آن و عدم نظارت کافی می‌تواند محملی برای تقلب دموکرات‌ها در آن باشد. 
دموکرات‌ها اما این سخنان ترامپ را با این استدلال پاسخ دادند که به دلیل همه‌گیری و کشتار گسترده کرونا در آمریکا اساسا امکان رای‌دهی حضوری مردم بسیار پایین است و برای مشارکت، چه روشی بهتر از رای‌دهی پستی که اتفاقا آمریکایی‌ها سابقه آن را در انتخابات قبلی خود هم داشتند. نکته دیگری که رسانه‌های دموکرات در پاسخ به ابهام ترامپ مطرح می‌کردند این بود که رای‌دهندگان جمهوری‌خواه به طور سنتی از رای‌دهی حضوری استقبال بیشتری داشته‌اند و رای‌دهی پستی به طور خاص بیشتر باب میل دموکرات‌هاست. ابهام دیگری که جمهوری‌خواهان حامی ترامپ مطرح کردند این بود که روز انتخابات آمریکا سوم نوامبر است و بر اساس قانون همه آرا باید تا آن روز به حوزه‌های انتخابیه رسیده باشد، حال آنکه بسیاری از آرای پستی به دلیل موضوعاتی مثل دیر ارسال شدن یا تاخیر پست، بعد از این تاریخ به دست عوامل انتخابات برای شمارش می‌رسد و قانونی نیست. 
دموکرات‌ها در پاسخ به این نکته نیز این موضوع را مطرح کردند که مهم این است که آرای پستی تا قبل از روز انتخابات ارسال شود و تا زمانی که نتیجه رسمی ایالت‌ها اعلام نشده، باید شمارش شود. 
در ارتباط با این ابهام جمهوری‌خواهان هم شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گزارش داد «ساموئل آلیتو» قاضی دیوان عالی آمریکا، به همه شهرهای ایالت پنسیلوانیا دستور داده آرایی را که پس از روز انتخابات دریافت شده‌اند جداسازی کنند و در صورت نیاز شمارش آنها به صورت جداگانه انجام شود. ترامپ از پیش از انتخابات وعده داده بود در صورت وجود ابهام در نتیجه یا به قول وی تقلب در انتخابات کار را به دیوان عالی ببرد. 
 
* دعوا بر سر اداره پست
اداره پست آمریکا یکی از جنجالی‌ترین ادارات دولتی این کشور در یک سال گذشته بوده است. دموکرات‌ها ماه‌ها پیش از آنکه انتخابات آمریکا برگزار شود، انتقادات زیادی را به عملکرد رئیس اداره پست و عملکرد ترامپ در آن داشتند. به عنوان مثال سناتور «چاک شومر» نماینده ایالت نیویورک در سنای آمریکا و رئیس اقلیت دموکرات‌ها مردادماه در مصاحبه با شبکه ‌ام‌اس‌ان‌بی‌سی نیوز گفت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از مدت‌ها قبل تلاش کرده است به اداره پست این کشور آسیب بزند و حتی آن را نابود کند. مهم‌ترین انتقاد وی در آن روز هم این بود که رئیس جدید اداره پست هیچ تجربه‌ای در این باره ندارد و یکی از حامیان بزرگ ترامپ محسوب می‌شود. بحث اخلال اداره پست در ارسال آرای پستی پس از روز رای‌گیری هم مطرح شده است و حالا جریان دموکرات می‌گوید ترامپ مانع آن شده همه آرای پستی به صندوق‌های رای ریخته شود تا در مجموع آرا محاسبه شود. در همین زمینه خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: اداره پست آمریکا نتوانسته است 150 هزار رای را به مراکز شمارش آرا تحویل دهد. 
 
* تمرکز ترامپ بر تشکیک در آرای نظامیان
بر اساس آمار، بسیاری از نظامیان آمریکایی اساسا از روسای جمهور جمهوری‌خواه استقبال بیشتری کرده‌اند تا دموکرات‌ها. دلیل آن هم چیزی نیست جز تمایل البته بیشتر روسای‌جمهور جمهوری‌خواه به تداوم جنگ‌ها. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که ترامپ از ابتدای رای‌گیری پستی مطرح کرد همین موضوع بود که آرای ارتشی‌ها و اساسا نظامیان که اکثرا به سود وی داده شده، شمارش نشده یا در سطل‌های زباله ریخته‌ شده است. حامیان ترامپ هم بارها بویژه در روزهای اخیر تصاویر یا فیلم‌هایی منتشر کرده‌اند که به گفته آنها به این شائبه دامن می‌زند. 
 
* ایراد نرم‌افزاری یا تعمد؟
در چند روز اخیر و حالا که کار انتخابات به بازشماری برخی حوزه‌ها و رای ایالت‌ها رسیده، جمهوری‌خواهان از ایراد اساسی در نرم‌افزار شمارش رای در برخی ایالت‌ها سخن گفته‌اند که به گفته آنها نه فقط رای‌های ترامپ را کم شمرده، بلکه آرای شمرده نشده ترامپ را هم برای دموکرات‌ها محسوب کرده است. همین اشکالات سبب شده تا سخنان ترامپ دایر بر تقلب گسترده در ایالت‌ها و شمرده نشدن آرای وی جدی‌تر گرفته شود. 
مهم‌ترین گاف این نرم‌افزار در میشیگان بوده که به گفته نماینده جمهوری‌خواهان، خطای نرم‌افزاری کشف شده در میشیگان می‌تواند روی هزاران رای ترامپ تاثیر گذاشته باشد. 
ناظر جمهوری‌خواهان در میشیگان هم گفته است: ده‌ها شهر در میشیگان از همان نرم‌افزاری استفاده کردند که باعث شد ۶۰۰۰ رأی در یک ایالت از ترامپ به بایدن تغییر کند. 
‏تد کروز جمهوری‌خواه هم در توئیتی نوشت: وقتی قانون را می‌شکنید، به حکم دادگاه بی‌اعتنایی می‌کنید، آرا را پنهانی مورد شمارش قرار می‌دهید و تهدید به دزدی ریاست‌جمهوری می‌کنید، این دیگر فقط مسأله ایالت پنسیلوانیا نیست. این به همه آمریکا مربوط می‌شود و ما حق داریم انتظار داشته باشیم آرا به صورت عادلانه، شفاف و به دور از پنهانکاری شمارش شوند. 
در پنسیلوانیا هم همین بحث داغ است و کار به شکایت رسمی ستاد ترامپ کشیده اما در آخرین واکنش جاش شاپیرو، دادستان کل ایالت پنسیلوانیا در مصاحبه‌ای سخنان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ درباره غیر‌قانونی بودن و تقلب در آرای شمارش شده در این ایالت را رد کرد. 
 
* یک خواب 2 ساعته
این موضوع را برای نخستین ‌بار پسر ارشد ترامپ مطرح کرد که در برخی ایالت‌ها به وضوح پیش بودیم و بعد از فقط 2 ساعت خواب ناگهان ورق برگشت و ما عقب افتادیم. دموکرات‌ها در پاسخ به این سخنان می‌گویند آنچه سبب شد تا ترامپ ابتدا پیش بیفتد دلیلی نداشت جز شمارش آرای حضوری که شامل دموکرات‌های زیادی نمی‌شد و وقتی کار به شمارش آرای پستی رسید، طبیعی است دست بالاتر به همان دلیلی که بالاتر گفته شد در اختیار دموکرات‌ها باشد. این دلیل اما آنچنان که باید و شاید برای ترامپ و جمهوری‌خواهان قانع‌کننده نبوده است. اریک ترامپ، فرزند دیگر ترامپ هم دیشب در توئیتی نوشت: چگونه بایدن که حتی نمی‌تواند یک اتاق را با هوادارانش پر کند 9 میلیون از آرای اوباما هم بیشتر رای آورده است؟ سناتور ‏کوین مک‌کارتی جمهوری‌خواه هم در حمایت از ترامپ گفته است: در این انتخابات تمام جمهوری‌خواهان کنگره دوباره انتخاب شدند ولی ۱۵ دموکرات صندلی خود را از دست دادند؛ حالا در چنین اوضاعی چطور ممکن است رئیس‌جمهور جمهوری‌خواهان شکست بخورد؟
 
* لشکر مردگان رأی داده
زمانی که کار به تطبیق امضای فرد رای داده و رای پستی فرستاده شده رسید، مشخص شد افراد زیادی در این میان هستند که اساسا از دنیا رفته‌اند و امکان رای دادن نداشته‌اند. استدلال دموکرات‌ها این است که فرد فوت شده رای خود را به صورت پستی داده و بعد مرده. جمهوری‌خواهان هم در واکنش برخی اسناد را رونمایی کرده‌اند و پرسیده‌اند چگونه کسی که در سال 1918 میلادی مرده (یعنی سال پایان جنگ اول جهانی) توانسته سال 2020 رای بدهد؛ مگر آنکه لشکر مردگان به کمک بایدن آمده باشند. از نگاه جمهوری‌خواهان همه این اموات به بایدن رأی داده‌اند. 
جنجال آرای مردگان آن زمان جدی‌تر شد که رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ با بازنشر گزارشی مستند در توئیتر نوشت: حداقل ۲۱ هزار رای در ایالت پنسیلوانیا ثبت شده که صاحبان آنها سال‌ها پیش فوت کرده‌اند. به گفته وی، 9212 نفر از این افراد دست‌کم ۵ سال پیش، ۱۹۹۰ نفر دست‌کم ۱۰ سال پیش و حداقل ۱۹۷ نفر ۲۰ سال پیش فوت کرده‌اند. 
 
* رأی اشباح
صحبت آرای مردگان در انتخابات ایالات متحده گرم بود که روزنامه آمریکایی واشنگتن‌تایمز از دستیابی دیده‌بان قضایی ایالات‌متحده آمریکا به ۱/۸ میلیون رای اشباح یا آرای بی‌نام و نشان در ۲۹ ایالت خبر داد. اسامی این ایالات منتشر نشده است اما همین می‌تواند دستمایه مانور بیشتر ترامپ روی موضوع تقلب در انتخابات آمریکا باشد. جیم جردن، نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در واکنش به این آرای عجیب و غریب گفته که این نخستین‌بار است یک حزب به صورت سیستماتیک تلاش می‌کند تا بعد از انتخابات یک انتخابات را ببرد که این جملات هم به نوعی حمایت از سخنان ترامپ درباره دزدی انتخابات توسط دموکرات‌هاست.
 
* رسوایی پاک نشدنی!
تا اینجای کار اسناد و شواهدی که طرفین رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درباره تقلب و تخلف یکدیگر ارائه کرده‌اند، یک رسوایی تمام عیار برای ایالات متحده‌ای است که همواره مدعی قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نظام دموکراتیک دنیاست.
در این بین موضوع مشارکت مردگان در انتخابات می‌تواند به نمادی از تخلف و تقلب انتخاباتی در آمریکا تبدیل شود؛ موضوعی که شاید در کشورهایی که نظام دموکراسی نوپایی دارند نیز اتفاق نیفتد.
به هر حال این رسوایی مانند یک لکه ننگ بر پیشانی نظام سیاسی- انتخاباتی آمریکا خواهد ماند. البته بر اساس شواهد موجود، این تخلفات و تقلب گسترده قطعا تأثیری در نتیجه انتخابات آمریکا نخواهد داشت.
 
* بایدن: ما پیروز انتخابات خواهیم شد!
سخنرانی بامداد دیروز بایدن در ایالت دلاور از آن سخنرانی‌هایی بود که خیلی‌ها با توجه به پیشتازی اندک وی در ایالت‌ها و احتمال اتمام شمارش آرای جورجیا، تصور می‌کردند وی در آن اعلام پیروزی خواهد کرد. این اتفاق با توجه به سخنان ترامپ دایر بر تقلب در روند رای‌گیری و شمارش آرا می‌توانست جنجال بزرگی را سبب شود. 
به هر روی بایدن، بامداد دیروز بدون آنکه اعلام پیروزی کند، تلاش کرد جو روانی داستان شمارش آرا را که دیروز رسما وارد پنجمین روز شد به سود خود تغییر دهد. بایدن دیروز بدون آنکه مستقیما اشاره کند که در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شده، گفت: در 3 ایالت مهم پنسیلوانیا، آریزونا و نوادا نیز پیروز خواهم شد. بایدن در سخنرانی خود از طرفدارانش خواست صبر پیشه کنند و درباره روند کند شمارش آرا توضیح داد: صبر و آرامش خود را حفظ کنید، می‌دانم شمارش آرا کند پیش می‌رود اما این نمایانگر تعداد بالای آراست و باید صدا و رأی افراد شنیده شود. وی سپس  تأکید کرد: «افرادی هستند که می‌خواهند شمارش آرای‌ انتخاباتی متوقف شود، من چنین اجازه‌ای نمی‌دهم. تمام آرا شمارش خواهد شد و مهم نیست چه اندازه این فرآیند به طول انجامد. بایدن درباره پیشتازی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: فقط نگاهی به آنچه از دیروز رخ داده، بیندازید؛ 24 ساعت. ما در جورجیا عقب بودیم، الان پیشتازیم و در این ایالت پیروز خواهیم شد. 24 ساعت پیش در پنسیلوانیا عقب بودیم و در پنسیلوانیا پیروز می‌شویم. وی ادامه داد: ما رأی 74 میلیون آمریکایی را به دست آوردیم و این بزرگ‌ترین رقم در تاریخ انتخابات آمریکا محسوب می‌شود و ما پیروز خواهیم شد. 
 
* تلاش بایدن برای کنترل اعتراضات پس از انتخابات
بایدن بهتر از هر کس می‌داند حتی اگر نام وی به عنوان پیروز انتخابات 13 آبان آمریکا اعلام شود، باز هم موجی از اعتراضات و درگیری‌ها آمریکا را فرا‌خواهد گرفت. سرویس‌های امنیتی آمریکا هم قبل از انتخابات پیش‌بینی درگیری‌های شدید در فردای اعلام نتایج را کرده بودند. در هفته‌های قبل از انتخابات در اتفاقی شگفت‌آور فروش اسلحه در آمریکا افزایشی عجیب و غریب داشت و همین بر نگرانی‌ها افزود. در نهایت همین تحلیل‌ها سبب شد تا بایدن که حالا حتی به صورت تلویحی کار را به سود خود تمام‌شده می‌بیند، تلاش کند بر اعتراضات احتمالی تاثیرگذار باشد و آتش را از همین حالا اگر بتواند خاموش کند. وی در سخنرانی صبح دیروز خود هم به این موضوع اشاره کرد و خواستار پایان خشونت‌های پساانتخاباتی آمریکا و اتحاد میان مردم کشورش شد و گفت: شاید ما درباره مسائل زیادی اختلاف داشته باشیم اما بیایید خشم و خشونت را پشت‌سر بگذاریم. اکثریت قریب‌ به اتفاق 150 میلیون آمریکایی که رأی دادند، خواستار خارج شدن نیش و کنایه از سیاست ما هستند. رأی‌دهندگان خواستار تغییر و اتحاد هستند و به دنبال تجزیه‌طلبی در آمریکا نیستند.  
 
* ترامپ: روند قانونی تازه آغاز شده است!
خبر سخنرانی بایدن که در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد، بلافاصله ترامپ در توئیتی به وی هشدار داد تا زمان پایان شمارش آرا و معلوم شدن واقعیت‌ها اعلام پیروزی نکند. وی در این پیام توئیتری نوشت: جو بایدن نباید به غلط ادعای دفتر ریاست‌جمهوری را بکند. من هم می‌توانم این ادعا را داشته باشم. روند قانونی تازه آغاز شده است! ترامپ همچنین در پیام دیگری نوشت: من در شب انتخابات، از چنان پیشتازی‌ای در این ایالات برخوردار بودم اما دیدیم که با گذشت چند روز، به طرزی باورناپذیر این برتری‌ها از بین رفت. شاید این برتری‌ها با پیشبرد روندهای قانونی (شکایات) ما، دوباره بازگردد. وی دیشب هم در توئیتی نوشت: من برنده انتخابات شده‌ام!
در نهایت آنکه ترامپ به نقل از متیو ویتاکر، کفیل وزارت دادگستری آمریکا توئیت کرد: به ما این توضیح را بدهکارند که چطور در ۳-۲ روز گذشته، ارقام رأی دموکرات‌ها صعودی شد. 
***
بایدن پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شد
رسانه‌های آمریکایی دیشب با اعلام پیروزی بایدن در پنسیلوانیا و نوادا، ۲۶ رای الکترال این۲ ایالت را به بایدن داده و وی را با 290 رای الکترال رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا اعلام کردند. 
لحظاتی پیش از اعلام رسمی پیروزی بایدن توسط رسانه‌ها، ترامپ در توئیتی خود را برنده نهایی انتخابات اعلام کرد. 
آنچه به پیروزی بایدن رسمیت می‌بخشد، پذیرش رسمی شکست از سمت ترامپ است که با توجه به رویکرد ترامپ در به چالش کشیدن نتیجه انتخابات و درخواست بازشماری آرا و سخن از تقلب گسترده دموکرات‌ها در انتخابات، بعید است اتفاق بیفتد. بلافاصله بعد از خبر سی‌ان‌ان، بایدن در یک توئیت گفت: افتخار می‌کنم که من را برای هدایت کشور بزرگ‌مان انتخاب کردید. ترامپ اما بلافاصله در واکنش به این خبر اعلام کرد: آرای قانونی تصمیم می‌گیرد چه کسی پیروز انتخابات باشد، نه رسانه‌ها. انتخابات هنوز با پایان خود فاصله دارد.
***
[اگر ترامپ حاضر به تحویل قدرت نشود...]
یکی از اتفاقات عجیب و غریب تاریخ انتخابات در دنیا حاضر نشدن بازنده انتخابات به تحویل قدرت است. اگر چه هنوز نتیجه انتخابات آمریکا به صورت رسمی اعلام نشده و ترامپ همچنان خود را دارای شانس پیروزی می‌داند اما رسانه‌های آمریکا که بسیاری از آنها حالا حتی از جناح جمهوری‌خواهان روبه‌روی ترامپ ایستاده‌اند هم به بررسی گزینه احتمال عدم تحویل پست ریاست‌جمهوری توسط ترامپ پرداخته‌اند. مجله نیوزویک دیروز در تحلیلی در این باره نوشت: اگر ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست بخورد ولی حاضر به ترک کاخ سفید نشود، این وظیفه سرویس مخفی است که او را بیرون بیندازد. 
نیوزویک در گزارش خود به نقل از یک مقام سابق کاخ سفید و 2 کارشناس نوشت: اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد و از ترک کاخ سفید امتناع کند، وظیفه سرویس مخفی است او را بیرون بیندازد. این سناریوها که نیوزویک آنها را با منابع خود در میان گذاشته، فرضیه هستند. هنوز هیچ رسانه‌ای برنده را اعلام نکرده و شمارش آرا همچنان ادامه دارد.  پیش از این هم در ایالات متحده چنین اتفاقی نیفتاده که بتوان بر اساس آن نظر داد.  بر اساس متمم بیستم قانون اساسی، رئیس‌جمهوری که در شرف اتمام دوره خود است بخواهد پس از اتمام دوره‌اش در کاخ سفید بماند و تلاش کند در این کار اصرار ورزد، این وظیفه سرویس مخفی است که  او را برای حفظ جایگاه ریاست‌جمهوری بعدی از کاخ سفید بیرون بیندازد و اینکه آیا واقعا ترامپ در مراسم روز تحلیف شرکت می‌کند یا خیر، برای انتقال واقعی اختیارات مهم نیست.  نیوزویک در نهایت نوشت: چنین سناریویی بی‌سابقه خواهد بود. از ۴۳ مردی که پیش از ترامپ رئیس‌جمهور بودند، ‌۳۵‌تای آنها با دست خودشان قدرت را به دیگری انتقال دادند. ۸ نفر مُردند و یکی هم کناره‌گیری کرد.  
از سویی اعضای حزب جمهوری‌خواه همچنین نگران هستند رئیس‌جمهور بدون ‌سر و صدا نرود و در حال بحث درباره اقدامات خود هستند. همچنین نیویورک‌تایمز گزارش داد آنها در حال بررسی این هستند که چطور به ترامپ بفهمانند باید برود، و شاید به او توصیه کنند رفتن بی‌سر و صدا می‌تواند به او، خانواده‌اش و کسب‌و‌کارش کمک کند، ضمن آنکه می‌تواند بار دیگر در ۲۰۲۴ کاندیدا شود. بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، ترامپ هم در حال بررسی برگزاری تجمع سیاسی در  آخر هفته، در صورت مشخص نشدن نتیجه نهایی رقابت ریاست‌جمهوری است. 

Page Generated in 0/0084 sec