printlogo


کد خبر: 226507تاریخ: 1399/8/19 00:00
تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران با مخالفت مسؤول مجهول منتفی شد!
بی‌تدبیری + لجاجت = مرگ
تعداد فوتی‌های روزانه کرونا به ۴۵۹ نفر رسید

گروه اجتماعی: با وجود اینکه هیچ‌کس مخالف تعطیلی تهران نیست اما تعطیلی پایتخت منتفی شد!
به گزارش «وطن ‌امروز»، اعضای شورای شهر، کمیته سلامت استان تهران، نمایندگان مجمع تهران، اعضای کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران درخواست تعطیلی متناوب تهران را داده‌اند تا چرخه انتقال کرونا قطع شود اما این اتفاق نمی‌افتد و آمار مرگ‌ومیر روزانه کرونا هر روز رکورد می‌شکند. 
دیروز انوشیروان محسنی‌بندپی با اشاره به منتفی شدن تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران گفت: پس از بررسی ابعاد تعطیلی تهران تصمیم گرفته شد فعالیت گروه‌های ۲، ۳ و ۴ از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود. بر اساس گزارش روابط عمومی استانداری تهران، بندپی تاکید کرد: ۴۳ شهرستانی که در ابتدا اسامی آنها اعلام شد و ۴۶ شهرستان دیگر که بعدا اضافه شد، مشمول این تصمیم شدند. در استان تهران نیز این کار را اجرا می‌کنیم تا تأثیر آن را بر شیوع ویروس کرونا بررسی کنیم. به گفته وی، در 3-2 روز آینده وزارت کشور و بسیج طبق تفاهمنامه‌ای اقدامات مربوط به پیشگیری، شناسایی بهنگام، غربالگری و قرنطینه و اقدامات حمایتی از افراد نیازمند را اجرا خواهند کرد. 
همچنین محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفت: به‌رغم اینکه در یک هفته گذشته میزان مبتلایان و فوتی‌ها افزایش یافته است اما ستاد ملی مبارزه با کرونا و همچنین دولت پاسخ مناسبی به پیشنهاد کارشناسی شده شورا و مجمع نمایندگان تهران مبنی بر تعطیلی 14 تا 20 روزه تهران نداده‌اند. در همین زمینه باز هم تقاضا می‌کنیم به این خواسته پاسخ مثبت بدهند. 
هاشمی ادامه داد: حمل‌و‌نقل عمومی در کلانشهرها عامل انتشار کروناست و باید ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تقویت شود و قطعا با توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی میزان انتشار ویروس کرونا نیز کاهش خواهد یافت که برای این موضوع باید دولت اعتبار مناسبی برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی اختصاص دهد. طی 10 سال گذشته ما با خلأ سرمایه‌گذاری در این بخش روبه‌رو بوده‌ایم.  وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه 150 نفر در تهران به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند، گفت: این عدد رو به رشد است و ما حتی شاهد آمار 176 نفر نیز در تهران بوده‌ایم و اگر به شرایط لازم برای کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا توجه نشود و این شرایط ادامه پیدا کند این عدد باز هم افزایش می‌یابد.
 با توجه به اینکه تقریبا همه مسؤولان و متخصصان موافق تعطیلی تهران هستند و بدنه وزارت بهداشت نیز به این موضوع تمایل نشان داده، این سوال به وجود آمده است:  چه کسی مخالف تعطیلی تهران است؟ علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد مقابله با کرونا  در این باره گفت: هر موضوعی که مطرح می‌شود در ابتدا توسط کمیته‌ها بررسی و بعد به ستاد ملی ارجاع داده می‌شود و موضوع تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران اصلا امروز (شنبه) در ستاد مطرح نشده است و شایعه مخالفت رئیس‌جمهور با این طرح را تکذیب می‌کنیم. 
این در حالی است که ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت روز جمعه اعلام کرده بود موضوع تعطیلی را در ستاد مقابله با کرونا مطرح خواهد کرد اما با اعلام رئیسی، گویا طرح تعطیلی تهران در ستاد مقابله با کرونا مطرح نشده است. گویا یک نیروی قدرتمندی وجود دارد که مخالف تعطیلی تهران است که هیچ‌کس آن را نمی‌بیند. بی‌تدبیری و لجاجت آمار روزانه قربانیان کرونا را به بیش از 450 نفر افزایش داده و معلوم نیست چه کسی پاسخگوی این وضعیت خواهد بود. کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت در جدیدترین گزارش خود استان‌ها را بر اساس میزان بروز موارد بیماری در هفته آخر به ۳ دسته پرگزارش، با گزارش متوسط و با گزارش پایین تقسیم کرده و روند بیماری در آنها در جدول و نمودارهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفته است. تحلیل بر اساس این شاخص‌ها، احتمالی بوده و انتظار است تیم کمیته اپیدمیولوژی استان‌ها همراه با سایر شاخص‌ها و تحلیل‌های دقیق‌تر، شواهد بهتری از روند اپیدمی در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه دهند. 
بنا بر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در وزارت بهداشت، موارد ابتلا و مرگ‌ومیر در کشور بالاست و روند آن با تغییرات صعودی است. در ۹ استان ایلام، لرستان، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، البرز، اصفهان، گیلان و هرمزگان روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی مشاهده شد. در ۱۴ استان یزد، خراسان جنوبی، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان رضوی، چهارمحال‌وبختیاری، تهران، قزوین، خوزستان، گلستان، فارس و سیستان‌و‌بلوچستان روند صعودی یا شروع پیک جدید مشاهده شد. در ۳ استان کرمانشاه، مازندران و بوشهر روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. به نظر می‌رسد استان اردبیل اخیرا یک پیک را پشت سر گذاشته است. در استان کردستان روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی و در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد روند نزولی مشاهده شد. در 2 استان قم و سمنان ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.
 
* زمستان می‌آید
گفته می‌شود یکی از دلایل افزایش آمار روزانه مبتلایان به کرونا در کشور، افزایش تعداد تست‌های تشخیصی است، در حالی که هنوز آمار تست‌ها هیچ افزایشی نیافته و آنچه وزیر و معاونان وزارت بهداشت عنوان می‌کنند، این است که «بزودی» شاهد افزایش تعداد تست‌های تشخیصی خواهیم بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت آنچه هر روز تحت عنوان جابه‌جایی و رکوردشکنی آمارهای کرونا در کشور اعلام می‌شود، ناشی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. وزیر بهداشت شنبه‌شب در اجلاس غیرحضوری با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، این نگرانی را انتقال داد که «این ویروس با ما کارهای زیادی انجام داد و کارهای زیادی هم انجام خواهد داد. اگر امروز هر کسی بگوید این ویروس را خوب شناخته و راه‌های مبارزه با آن را غیر از اصول ملی که همواره بیان می‌شد کشف کرده، نشان از کج‌فهمی او نسبت به این ویروس است. ممکن است روزهای سخت‌تری پیش روی ما باشد. همانگونه که پیش‌بینی پاییز سختی را هم داشتیم، زمستانی سخت‌تر از پاییز امسال در راه داریم و باید برای روزهای سخت آینده آماده باشیم». 
این هشدار وزیر بهداشت از این واقعیت حکایت دارد که باید منتظر آمار و ارقام نجومی‌تر از موارد کنونی کرونا در کشور باشیم. یعنی اگر نخواهیم شرایط کنونی را کنترل کنیم، آمار ابتلا و مرگ‌ومیر بیماران کرونایی در ایران، نگران‌کننده‌تر از آمار روزهای پاییزی خواهد بود. 
***
[فوت ۴۵۹ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت / حال ۵۵۲۳ نفر   وخیم است]
سخنگوی وزارت بهداشت دیروز ضمن ارائه تازه‌ترین آمار کرونا در کشور، از جان باختن ۴۵۹ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت خبر داد. سیماسادات لاری بعد از ظهر یکشنبه به ارائه گزارشی از وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت. 
وی گفت: از دیروز تا امروز ۱۸ آبان بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۲۳۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۷۱۲ نفر از آنها بستری شدند. به گفته وی، مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۶۸۲ هزار و ۴۸۶ نفر رسید. لاری افزود: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۹ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۸ هزار و ۲۹۱ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۵۲۰ هزار و ۳۲۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵۵۲۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی گفت: تاکنون ۵ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۲۵۲ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌و‌بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان‌و‌بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند. 
 


Page Generated in 0/0067 sec