printlogo


کد خبر: 226518تاریخ: 1399/8/19 00:00
طرفداران ۲ کاندیدا در ایالت‌های مختلف با یکدیگر درگیر شدند
آمریکا آماده آشوب
حضور مسلحانه هواداران ۲ کاندیدا در برخی ایالت‌ها

گروه بین‌الملل: سناریویی که نخبگان آمریکایی از آن می‌ترسیدند در حال اتفاق افتادن است. فضای 2 قطبی شده آمریکا از چند ماه قبل از انتخابات این قطعیت را برای جامعه‌شناسان و تحلیلگران مسائل آمریکا به وجود آورد که انتخابات 2020 آمریکا فارغ از آنکه چه کسی پیروز آن باشد، آبستن تحولات و آشوب‌های پیچیده‌ای خواهد شد. 
اظهارات 2 کاندیدا علیه یکدیگر و افشای سند فساد هر یک توسط دیگری از یک سو و افزایش عجیب و غریب خرید سلاح توسط مردم این گمانه‌زنی‌ها را تقویت کرد. پرونده انتخابات آمریکا با گذشت 6 روز از آن فقط برای جو بایدن دموکرات بسته شده و در سوی دیگر ماجرا، دونالد ترامپ نه فقط همچنان از پیروزی قاطع خود سخن می‌گوید، بلکه تقریبا روزانه کمپین او اسناد جدیدی از تخلفات دموکرات‌ها را منتشر می‌کند که بر عصبانیت بیش از 70 میلیون نفری که به او رای داده‌اند، می‌افزاید. هنوز ساعتی از خبر رسانه‌ها در اعلام پیروزی بایدن نگذشته بود که حامیان و مخالفان مسلح ترامپ برخی خیابان‌های ایالت‌های مختلف را قرق کرده و به عرض‌اندام پرداختند. نکته جالب اینکه بر اساس آخرین نظرسنجی رویترز که پیش از انتخابات انجام شد، حامیان دموکرات‌ها در خشونت‌طلبی 6 درصد از هواداران جمهوری‌خواهان جلوتر بوده‌اند. 
تصاویر رسانه‌های آمریکایی بویژه در فضای مجازی هولناک‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد. در تصاویر پخش شده از خیابان‌های جورجیا و آریزونا طرفداران ترامپ با سلاح گرم به خیابان‌ها آمده و به اعلام پیروزی بایدن اعتراض می‌کنند. شبکه الجزیره از ایالت‌های آریزونا و جورجیا گزارش داد طرفداران ترامپ برای اعتراض به اعلام پیروزی بایدن پیش از پایان شمارش تمام آرا و اعلام نتایج رسمی، به خیابان‌ها ریخته‌اند. گزارشگر این شبکه در خبر خود گفت بسیاری از آنها سلاح‌های گرم از جمله کلت کمری، مسلسل‌های خودکار و شات‌گان حمل می‌کردند. درگیری‌های فراوانی هم بین حامیان بایدن و هواداران ترامپ در خیابان‌ها ایجاد شد. اوج این درگیری‌ها در میشیگان بود که در پی اعلام پیروزی بایدن، طرفداران ترامپ با گروهی از معترضان مخالف که در منطقه لنسینگ میشیگان تجمع کرده و خواستار پذیرش شکست توسط ترامپ و طرفدارانش شده بودند، بشدت درگیر شدند. در واشنگتن فعالان جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» با چترهای سیاه به رغم بارانی نبودن هوا حاضر شدند و از کاخ سفید راهپیمایی خود را آغاز کردند. در مناطق اطراف کاخ سفید هم اعتراضاتی برپا شد. در سیلم اورگن نیز میان طرفداران بایدن و ترامپ تنش‌هایی ایجاد شد و نیروهای پلیس تلاش کردند آنها را به عقب برانند. برخی اعتراضات هم با دخالت نیروهای پلیس همراه بود. در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، در برخی نقاط شهر نیویورک مردم پرچم‌های ترامپ- پنس را به آتش کشیدند. 
 
* نخستین وعده بایدن
چند ساعت بعد از آنکه رسانه‌های آمریکایی از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خبر دادند، وی سخنرانی پیروزی خود را به همراه «کاملا هریس» معاونش در جمع هواداران‌شان در شهر ولمینگتون واقع در ایالت دلاور انجام داد. بایدن در این سخنرانی وعده داد کار خود را با کنترل همه‌گیری کرونا شروع خواهد کرد. بایدن برای سخنرانی در حالی که به آهستگی می‌دوید تا آمادگی جسمانی خود را نشان داده و به پشت تریبون برسد، گفت: ما بیشترین میزان رأیی را که برای انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ این کشور داده شده بود کسب کردیم... برای اینکه پیشرفت کنیم، باید دشمن شمردن رقبای خود را پایان دهیم. وی افزود: به کسانی که به رئیس‌جمهور ترامپ رأی دادند می‌گویم ناامیدی امشب شما را درک می‌کنم اما بیایید به یکدیگر شانسی بدهیم. بایدن سپس به اولویت برنامه کاری خود اشاره کرد: مردم! کار ما با کنترل «کووید-۱۹» شروع می‌شود... روز دوشنبه، گروهی از دانشمندان و کارشناسان پیشرو را به عنوان مشاوران انتقالی معرفی می‌کنم. وی سپس درباره اختلافات داخلی بین آمریکایی‌ها در پی این انتخابات نیز گفت: بگذارید این دوره اهریمن‌سازی در آمریکا همین الان و همین جا به پایان برسد... دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان! مردم آمریکا می‌خواهند ما به نفع آنها با یکدیگر همکاری کنیم. 
 
* ترامپ: من با ۷۱ میلیون رأی قانونی، پیروز انتخابات شدم!
از همان ساعتی که رسانه‌های آمریکایی جو بایدن را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معرفی کردند، دونالد ترامپ از طریق توئیتر نتیجه را مردود دانست و آن را به شمارش همه آرا موکول کرد. وی بامداد دیروز در توئیتی که تمام کلمات آن با حروف بزرگ انگلیسی نوشته شده و نشان از خشم او از اعلام پیروزی بایدن در انتخابات دارد، نوشت: ناظران ما اجازه ورود به اتاق‌های شمارش آرا را پیدا نکردند. وی ادامه داد: من انتخابات را پیروز شدم، ۷۱ میلیون رأی قانونی گرفتم. اتفاقات بدی افتاد و ناظران ما نتوانستند ببینند چه شده است. هرگز قبلا رخ نداده بود. میلیون‌ها رأی پستی برای کسانی ارسال شد که نخواسته بودند! ترامپ سپس در توئیتی دیگر نوشت: ۷۱ میلیون رأی قانونی؛ بیشترین میزان رأیی که یک رئیس‌جمهور مستقر می‌توانست بگیرد. 
بعد از اعلام پیروزی بایدن در رسانه‌های آمریکا، ترامپ با صدور بیانیه‌ای ضمن نپذیرفتن پیروزی رقیب دموکرات خود در انتخابات ریاست‌جمهوری، مدعی شد او در هیچ ایالتی پیروز نشده و انتخابات فاصله زیادی با پایان دارد. 
 
* جنگ توئیتر و ترامپ
توئیتر روی توئیت‌های ترامپ درباره به چالش کشیدن پیروزی بایدن برچسب ‌زده و تاکید کرده این ادعا درباره تقلب در انتخابات به چالش کشیده شده است. بر اساس سیاست توئیتر، دونالد ترامپ در صورت ادامه نقض قوانین این سیستم رسانه اجتماعی، احتمالا پس از ترک کاخ سفید از توئیتر حذف می‌شود. 
 
* نیویورک‌تایمز: ترامپ قصد ندارد از شکست حرف بزند
اینکه در نهایت ترامپ حاضر به پذیرش شکست در انتخابات بشود یا خیر موضوعی نیست که از حالا بشود درباره آن نظر داد اما لااقل تا امروز، از حرف‌ها و توئیت‌های او مشخص است خود را برای چالشی بزرگ با بایدن آماده می‌کند. دیروز روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز درباره تصمیم ترامپ بعد از اعلام رسانه‌ها مبنی بر پیروزی بایدن نوشت: دستیاران ترامپ می‌گویند ترامپ فعلا قصد ندارد سخنرانی پذیرش شکست در انتخابات انجام دهد؛ کاری که رؤسای‌جمهوری پیشین انجام می‌دادند. این روزنامه افزود: دستیاران ترامپ گمان نمی‌کنند او به هیچ نحوی مانع به دست گرفتن قدرت توسط بایدن شود اما فعلا برنامه‌ای هم برای سخنرانی پذیرش شکست ندارد. نیویورک‌تایمز در ادامه افزود: اگر ترامپ سخنرانی پذیرش شکست را در زمانی که باید کاخ سفید را ترک کند، انجام ندهد، فشارها بر متحدان او برای مجاب کردنش به این کار افزایش می‌یابد. نیویورک‌تایمز همچنین افزود: دستیاران ترامپ قصد دارند به رئیس‌جمهور فضا بدهند تا شکست را هضم کند. 
 
* شکایت ستاد ترامپ درباره آرای باطله در آریزونا
با وجود تبریک بسیاری از متحدان آمریکا به بایدن، کار انتخابات هنوز برای ترامپ ادامه دارد. سخنان ترامپ درباره تقلب در انتخابات با اطلاعاتی که از ستادهای وی در کل آمریکا مخابره شده این امید را برای وی به وجود آورده که شاید بتواند نتیجه را برگرداند. در همین ارتباط دیروز در ادامه مخالفت‌های ترامپ با اعلام پیروزی جو بایدن، ستاد ترامپ شکایتنامه جدیدی را تنظیم کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، ستاد انتخاباتی ترامپ بامداد دیروز با ارائه شکایتی به دادگاه آریزونا، به نتایج انتخابات و آرای باطله در این ایالت اعتراض کرد. بر این اساس، در شکایت ستاد ترامپ آمده است مسؤولان شعب اخذ رأی در پرجمعیت‌ترین شهر این ایالت، به نادرستی رأی برخی رأی‌دهندگان را ابطال کردند که می‌توانست در نتیجه انتخابات در آریزونا تعیین‌کننده باشد. مسؤولان انتخاباتی شهر ماریکوپا و سخنگوی ستاد بایدن هنوز به این شکایت و اتهامات واکنش نشان نداده‌اند. 
 
* جولیانی: ترامپ شکست را نمی‌پذیرد
رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ که پیگیر دعوا‌های حقوقی او در انتخابات اخیر است، بار دیگر و به دنبال پیروز معرفی شدن جو بایدن، با اشاره به طرح شکایت‌های متعدد علیه بایدن گفت: هنوز خیلی مانده انتخابات به پایان برسد و دونالد ترامپ در حالی که شکایت‌ها در جریان است شکست را نمی‌پذیرد. وی گفت: روشن است تا زمانی که وضعیت حداقل ۶۰۰ هزار رأی نامعلوم است، او قصد ندارد شکست را بپذیرد. وی گفت: پرونده‌های دادخواهی‌های فراوانی را مطرح خواهیم کرد، این مساله به پنسیلوانیا محدود نمی‌شود. موارد کوچک و بزرگی هست اما در نهایت این پرونده قطوری خواهد شد. جولیانی با اشاره به غیرشفاف بودن آرای پستی گفت: بسیار اهانت‌آمیز است؛ یک چالش بی‌اندازه مهم با یک روش مشکوک رای‌گیری. هیچ امنیتی در کار نبود؛ صفر. وی گفت: پرونده ما در حال حاضر مربوط به حقوق مدنی است و آن را در دادگاه فدرال مطرح خواهیم کرد. 
 
* نخستین اقدام بایدن در قدرت چیست؟
گمانه‌زنی‌ها برای نخستین اقدام بایدن در صورت ورود به کاخ سفید از سوی رسانه‌های آمریکایی آغاز شده است. در همین ارتباط واشنگتن‌پست دیروز در تحلیلی نوشت: جو بایدن در صدد است به محض ادای سوگند به عنوان رئیس‌جمهوری جدید با امضای یکسری فرمان‌های اجرایی، بسیاری از دستورات اجرایی ترامپ را لغو کند. طبق این گزارش، بایدن در نظر دارد به محض به دست گرفتن قدرت، نشان دهد سیاست‌های ایالات متحده تغییر کرده و اولویت‌های دولت وی با دولت ترامپ کاملا متفاوت است. بر اساس اطلاعات یکسری افراد آگاه، بایدن در صدد است مجددا به توافقات اقلیمی پاریس بازگردد و اقدام ترامپ در خروج از سازمان جهانی بهداشت را لغو کند. طبق این گزارش، از دیگر برنامه‌های بایدن پس از برعهده گرفتن مسؤولیت ریاست‌جمهوری، لغو ممنوعیت تمام سفرها از برخی کشورهای با اکثریت جمعیت مسلمان است. دونالد ترامپ در همان ماه‌های اولیه ریاست‌جمهوری خود با امضای چندین فرمان اجرایی، دستورات دولت اوباما را لغو کرد. یکی از فرمان‌های اجرایی ترامپ، فرمان منع صدور روادید ایالات‌متحده به شهروندان ایران و 5 کشور عمدتا مسلمان و همچنین تمام پناهجویان بود. آنطور که در گزارش واشنگتن‌پست توضیح داده شده است، بایدن درصدد است امروز(دوشنبه) یک کارگروه مقابله با کروناویروس ایجاد کند تا نشان دهد مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا برای دولت وی یک اولویت محسوب می‌شود و اینکه مقابله با این ویروس امری ضروری است. واشنگتن‌پست سپس با اشاره به برنامه‌های دولت بایدن برای لغو بسیاری از اقدامات دولت ترامپ نوشت: ممکن است جو بایدن بتواند تغییری در سازمان‌های مختلف فدرال و ضوابط آنها به وجود آورد و رویکرد ایالات متحده در قبال بسیاری از موضوعات جهانی را تغییر دهد اما برای تصویب بسیاری از قوانین با چالش کنگره مواجه است، زیرا کنترل سنا همچنان به دست جمهوری‌خواهان است و سرنوشت نهایی سنا در ۲ انتخابات ایالت جورجیا مشخص می‌شود که قرار است پنجم ژانویه برگزار شود. طبق این گزارش، بایدن درصدد است به محض آغاز دوران ریاست‌جمهوری خود، یکصد قانون خدمات درمانی و محیط زیستی را که اوباما اجرایی کرده بود و ترامپ آنها را لغو کرد مجددا احیا کند.
***
باشگاه رؤسای‌جمهوری یک‌دوره‌ای آمریکا
در طول تاریخ آمریکا ۹ رئیس‌جمهور این کشور تنها یک دوره ۴ ‌ساله هدایت این کشور را برعهده داشتند و در صورتی که «جو بایدن»، نامزد دموکرات‌ها رسما رئیس‌جمهور ایالات متحده شود، «دونالد ترامپ» به جمع آنها می‌پیوندد. این لیست تنها شامل رؤسای جمهوری است که نه به دلیل بیماری یا ترور بلکه به دلیل شکست در انتخابات یک دوره رئیس‌جمهور آمریکا بودند. 
 
***
[عربستان؛ بازنده‌ای بزرگ‌تر از ترامپ]
پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی را به عنوان بزرگ‌ترین کشور بازنده این انتخابات، چنان در شوک فرو برده که برخلاف رویه‌های پیشین که گوی سبقت را در تبریک به پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌ربودند، هم‌اکنون سکوت معناداری پیشه کرده‌اند. بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود بارها از عربستان به دلیل رویکرد ضدحقوق بشری این کشور انتقاد کرده بود. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که حالا با پیروزی بایدن، سعودی‌ها باید در انتظار آن باشند، تحت تعقیب قرار گرفتن بن‌سلمان برای سلاخی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی است.  از بین مسؤولان کشورهای منطقه نیز نخست‌وزیر پاکستان، رئیس‌جمهور مصر، امیر قطر، سلطان عمان، پادشاه اردن، رئیس‌جمهور عراق، ولیعهد ابوظبی و امیر کویت از شکست ترامپ استقبال کرده و پیروزی جو بایدن را تبریک گفتند اما مقامات سعودی که به نظر می‌رسد همچنان در شوک شکست ترامپ به سر می‌برند، از استقبال خودداری کرده‌اند.  «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرا‌منطقه‌ای «رای‌الیوم»، قبل از اعلام پیروزی رسمی بایدن با انتشار مقاله‌ای نوشت: عربستان بزرگ‌ترین کشور بازنده پیروزی نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد بود، زیرا روابط تاریخی میان دموکرات‌ها و عربستان بسیار بد است. وی افزود: به نظر من بایدن روابط خوبی را با عربستان آغاز نخواهد کرد. باید به یاد داشته باشیم که وی حدود 8 سال معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بوده و سیاست‌های اوباما را اجرا خواهد کرد. نویسنده مشهور عرب نوشت: نخستین اقدام در اجرای چنین سیاستی، احیای «قانون جاستا» است که بر اساس آن عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس درباره حوادث ۱۱ سپتامبر تحت پیگرد قرار خواهند گرفت. عطوان تصریح کرد: بایدن همچنین پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی (در کنسولگری عربستان در استانبول) را به جریان خواهد انداخت. دموکرات‌ها همچنین حقوق بشر را مدنظر قرار خواهند داد و با پرداختن به موضوع زنان فعال مدنی سعودی که در زندان به‌سر می‌برند، چه ‌بسا کارزاری را برای آزادی آنان به راه خواهند انداخت.

Page Generated in 0/0067 sec