printlogo


کد خبر: 226533تاریخ: 1399/8/20 00:00
رسانه‌های آمریکایی دیروز با کاستن از آرای الکترال بایدن جنجال تازه‌ای را کلید زدند
اول اعلام نتیجه، بعد شمارش
۱۱ رأی الکترال ایالت آریزونا که قبلا برای بایدن ثبت شده بود حالا در حالت نامشخص قرار گرفته است ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرد وی قصد دارد برنامه‌های تبلیغاتی‌اش را تا زمان اعلام نتیجه اعتراض خود به انتخابات ادامه دهد

گروه بین‌الملل: کلاف پیچیده نتیجه نهایی انتخابات آمریکا دیروز در حالی ششمین روز خود را پشت سر گذاشت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا جدال حقوقی بزرگی را علیه نتیجه اعلام شده از سوی رسانه‌های آمریکایی آغاز کرد.
ترامپ مدعی تقلب سیستماتیک در انتخابات به سود رقیب دموکرات خود است و همچنان حاضر به‌رسمیت شناختن نتیجه انتخابات نیست. دیروز در اتفاقی عجیب شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با حذف ۱۱ رای الکترال ایالت آریزونا، آرای بایدن را به ۲۷۹ رای الکترال کاهش داد. حدنصاب کسب الکترال‌ها برای اعلام پیروزی یک کاندیدا 270 رای است و با 279 رای هم بایدن همچنان برنده انتخابات البته تا اینجای کار است. با این حال این اتفاق به احتمال زیاد از امروز یکی از استنادات جدید تیم حقوقی ترامپ برای پیگیری داستان انتخابات است. 
سی‌ان‌ان نخستین رسانه آمریکایی بود که شنبه‌شب بایدن را با کسب 290 رأی الکترال پیروز انتخابات اعلام کرد. درباره دلیل حذف آرای آریزونا از مجموع آرای بایدن اطلاعات چندانی منتشر نشده و معلوم نیست آیا ترامپ در این ایالت پیروز شده یا رقابت به بازشماری آرا و داستان‌های دیگر کشیده است. 
هر چه باشد با این اتفاق این سوال پیش می‌آید: چگونه رسانه‌های آمریکایی در زمانی که هنوز شمارش آرا ادامه داشته و پیروزی قطعی و بی‌حرف و حدیث از آن هیچ کدام از طرفین نبوده است، به صورت یکجانبه بایدن را پیروز انتخابات اعلام کرده‌اند. پاسخ هر چه باشد با اتفاق دیروز ماجرای انتخابات آمریکا پیچیده‌تر از آنی شد که پیش از این تصور می‌شد. از سویی این موضوع می‌تواند طرفداران ترامپ را به تغییر نتیجه سایر ایالت‌ها امیدوارتر هم بکند.
 
* ادامه اعتراضات توئیتری ترامپ
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا که بر اساس اعلام رسانه‌های آمریکایی چند روزی است نامش جزو لیست رؤسای‌جمهور تک‌دوره‌ای آمریکا دیده می‌شود از دیروز جدال حقوقی بزرگی را علیه دموکرات‌ها آغاز کرد. کمپین ترامپ هم فراخوان بزرگی برای جذب کمک‌های مالی داده است. خود ترامپ هم همچنان توئیتر را به عنوان جدی‌ترین ابزار برای اطلاع‌رسانی خود مورد استفاده قرار می‌دهد. وی در یکی از آخرین توئیت‌های خود در واکنش به پیروزی بایدن، نوشت: از کی تا حالا رسانه‌های جانبدار، می‌گویند رئیس‌جمهور بعدی چه کسی است؟ ما چیزهای زیادی طی ۲ هفته گذشته یاد گرفتیم. در واکنش به این توئیت ترامپ، مگی هبرمن، خبرنگار نیویورک‌تایمز در پیامی در توئیتر نوشت: رسانه‌ها در نوامبر 2016 نیز بر اساس برآوردها و در رقابت تنگاتنگ مشابهی رئیس‌جمهور بعدی را معرفی کردند. در آن زمان به یاد نمی‌آید که پس از آن اعتراض شنیده شده باشد. 
 
* دعوای حقوقی ترامپ آغاز شد
داستان جدال حقوقی ترامپ با دموکرات‌ها همان‌گونه که ترامپ وعده‌اش را داده بود از دیروز آغاز شد. این جدال حقوقی در حالی آغاز شده است که رسانه‌های آمریکایی بایدن را پیروز نهایی انتخابات آمریکا اعلام کرده‌اند و بسیاری از رهبران دنیا هم به وی تبریک گفته‌اند. وبگاه اکسیوس که معمولا زودتر از بقیه رسانه‌ها اخبار کمپین ترامپ را مخابره می‌کند برای نخستین‌بار جزئیات مربوط به راهبرد قانونی و حقوقی ستاد انتخاباتی ترامپ را اعلام کرد که شامل طرح و برنامه‌های تیم ترامپ برای بازشماری آرا در ایالت‌های مهم و کلیدی است. 
 
* تداوم تجمعات انتخاباتی ترامپ تا اطلاع ثانوی
حالا که تازه جدال حقوقی ترامپ با بایدن آغاز شده، وی برای آنکه بتواند آرا را به سود خود برگرداند، نیازمند حمایت مردمی است. بخشی از این حمایت‌ها از سوی 70 میلیون نفری که در انتخابات به وی رای دادند در فضای مجازی انجام شد اما تصمیم مهم‌تر کمپین ترامپ نگاه داشتن مردم در کف خیابان‌ها تا به نتیجه رسیدن جدال حقوقی وی با دموکرات‌هاست. در همین ارتباط دیروز اعلام شد ستاد انتخاباتی ترامپ قصد دارد به عنوان بخشی از راهبردش در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری 2020، برنامه‌های شبه‌تبلیغاتی و انتخاباتی‌اش را ادامه دهد. بر اساس این گزارش، یک مقام دولت ترامپ در این باره گفت: ترامپ قصد دارد برنامه‌های تبلیغاتی و شبه‌انتخاباتی‌اش را به عنوان بخشی از راهبرد قانونی برای اعتراض به نتایج انتخابات ادامه دهد. 
 
* لیندسی گراهام: جمهوری‌خواهان باید به کمک ترامپ بروند
اگر چه بسیاری از جمهوری‌خواهان در مقابل سخنان ترامپ درباره وقوع تقلب در انتخابات سکوت کرده و برخی چون جورج بوش با تبریک به بایدن عملا حساب خود را از ترامپ جدا کرده‌اند ولی در میان جمهوری‌خواهان همچنان کسانی هستند که تمام‌قد از ترامپ حمایت می‌کنند. یکی از این افراد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی است که هشدار داده است دونالد ترامپ نباید شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را بپذیرد، زیرا جمهوری‌خواهان هرگز نخواهند توانست رئیس‌جمهور دیگری را از این حزب مجددا انتخاب کنند. در همین حال، تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در مجلس سنای آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز، از سخنان دونالد ترامپ درباره بروز تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور حمایت کرد. کروز اقدام رسانه‌های آمریکایی در اعلام پیروزی بایدن را بسیار ناپخته و زودهنگام خواند و تاکید کرد باید به گزارش‌های منتشر شده مبنی بر بروز تقلب در انتخابات رسیدگی شود. این قانون‌گذار جمهوری‌خواه گفت: به اعتقاد من، رئیس‌جمهور ترامپ هنوز راه برای پیروزی دارد و این راه آن است که تک‌تک آرایی که به صورت قانونی داده شده است، شمرده شود، البته نباید هیچ کدام از آرایی که به صورت متقلبانه یا غیرقانونی داده شده است، شمارش شود و ما یک فرآیند قانونی برای تعیین اینکه چه چیزی قانونی و چه چیزی غیرقانونی است، داریم. 
 
* تهدید به قتل مقام‌های انتخاباتی فیلادلفیا
این هم یکی از عجایب انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا بود که مقامات برگزار‌کننده انتخابات تهدید به قتل شوند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره، آل ‌اشمیت، کمیسر جمهوری‌خواه فیلادلفیا که دفترش مسؤول شمارش آراست، در مصاحبه با شبکه سی‌‌بی‌اس گفت: کارکنان دفترم از زمان آغاز شمارش آرا در هفته گذشته تاکنون پیام‌های تهدید به مرگ دریافت کرده‌اند. وی افزود: در پایان روز انتخابات، ما شروع به شمارش همه آرا کردیم. جنجال مربوط به شمارش آرا چیزی است که من دقیقا آن را درک نمی‌کنم. منتقدان نسبت به همگرایی سیستم انتخابات و بی‌طرف نبودن مقام‌های انتخاباتی اعتراض دارند. از آنجا که مسؤولان این ایالت، مجوز شمارش آرای صندوق‌های پستی را قبل از روز برگزاری انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) ریاست‌جمهوری آمریکا نداده بودند، ترامپ پیروزی قابل توجهی را در این ایالت آغاز کرد اما طی روزهای پس از انتخابات با شمارش بخشی از آرای صندوق‌های پستی در شهرهای مهم فیلادلفیا و پیتسبرگ پنسیلوانیا، نتیجه در این ایالت به صورت ناگهانی به نفع بایدن تغییر یافت. اشمیت در مصاحبه خود درباره دریافت پیام‌های تهدید به مرگ توضیح داد که در تماس‌هایی که با دفتر وی برقرار می‌شود، تهدید شده‌اند از متمم دوم قانون اساسی که به حق برخورداری شهروندان از اسلحه اشاره می‌کند، استفاده خواهند کرد. 
 
* مانع‌تراشی تیم ترامپ برای انتقال قدرت به بایدن
ترامپ و تیمش نه فقط تاکنون تماسی با بایدن و تیمش نداشته‌اند که حالا واشنگتن‌پست گزارش داده است «امیلی مورفی» مسؤول اداره خدمات عمومی دولت ترامپ از امضای نامه‌ای خودداری می‌کند که اجازه می‌دهد تیم بایدن کار خود را به ‌طور رسمی آغاز کند. فرآیند انتقال قدرت در کاخ سفید تا زمانی که مسؤول خدمات عمومی دولت آمریکا بایدن را به ‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب تشخیص ندهد، نمی‌تواند شروع شود. اینکه چه شرایطی لازم است تا مسؤول خدمات عمومی نامزد پیروز را شناسایی کند، از نظر قانونی مشخص نیست و ابهام دارد. این در حالی است که تیم بایدن برای جلب همکاری و به‌ دست گرفتن قدرت لازم دارد به بودجه فدرال و فضای بیشتر در ادارات فدرال و نیز به آژانس‌ها و گزارش‌های دولتی دسترسی داشته باشد. به نوشته واشنگتن‌پست، این اداره، آژانسی تقریبا کم‌اهمیت و مسؤول ساختمان‌های فدرال محسوب می‌شود و نقش چندانی در روند انتقال قدرت به یک رئیس‌جمهور جدید در آمریکا ندارد و کارش امضای نامه‌های گردش مالی، دادن دسترسی به مقامات دولتی و دادن فضای اداری و تجهیزات به تیم دولت منتخب است اما این اقدامات به معنای تایید پیروزی رئیس‌جمهور منتخب از سوی دولت فدرال است. 
با این حال، بنا به گزارش این روزنامه آمریکایی، تا دیروز یعنی ۳۶ ساعت بعد از اعلام پیروزی جو بایدن از سوی رسانه‌های آمریکایی، مدیر اداره خدمات عمومی از نوشتن و امضای چنین نامه‌ای خودداری کرده است. یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت در حال حاضر هیچ یک از مقامات این اداره قرار نیست مقابل ترامپ در موضوع انتقال قدرت قرار بگیرند. او همچنین پیش‌بینی کرد به مسؤولان این اداره گفته شود نباید با تیم بایدن وارد مذاکره شوند. تاخیر در روند انتقال هم اثرات نمادین و هم عملی خواهد داشت. با اعلام برنده انتخابات، مدیر اداره خدمات عمومی سیستم‌های رایانه‌ای و پول برای پرداخت حقوق و حمایت اداری به منظور تشکیل دولت جدید را که امسال معادل 9/9 میلیون دلار است، در اختیار تیم جدید قرار می‌دهد. با این حال اما ستاد انتخاباتی جو بایدن رسما از امیلی مورفی، مدیر اداره خدمات عمومی دولت فدرال خواست با انتقال رسمی قدرت به وی موافقت کند. 
 
* ادامه اعتراضات ضدنژادپرستی
اعتراضات ضدنژادپرستی در ایالات مختلف آمریکا بعد از اعلام پیروزی بایدن نه فقط کم نشد، بلکه حالا با سازماندهی جدیدی آغاز به کار کرده است. واقعیت ماجرا اینکه کشتار سیاهان و رفتار نژادپرستانه با اقلیت‌های نژادی یادگار دهه‌ها حاکمیت هر دو جناح اصلی آمریکاست و در این باره نمی‌توان اختلاف چندانی بین دو گروه سیاسی دید. در همین ارتباط در ایالت میشیگان آمریکا معترضان موسوم به گروه «جان سیاه‌پوستان مهم است» در بحبوحه جدال انتخاباتی این کشور، اعتراضات به نژادپرستی و خشونت پلیس را از سر گرفتند. به نوشته وبگاه شبکه خبری راشا تودی، این تظاهرات در اعتراض به قتل یک زن سیاه‌پوست به دست یک مأمور پلیس و بزرگداشت این سیاه‌پوست بر‌پا شد. معترضان همزمان با راهپیمایی در خیابان‌ها راه اتومبیل‌های پلیس را سد کرده و پلاکارد‌هایی را در مقابل شیشه آنها در دست گرفتند. 
معترضان در میشیگان همچنین با در دست گرفتن پرچم‌هایی با شعار «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» و با زدن طبل در داخل محوطه دانشگاه میشیگان و برخی خیابان‌ها راهپیمایی کردند. این معترضان همچنین شعار «پلیس را خلع سلاح، بودجه آن را قطع و سرنگونش کنید» سر‌ دادند و با شعار‌های خود از دیگر مردم نیز خواستند در این اعتراضات شرکت کنند. 
 
* تیراندازی در کارولینای شمالی
تیراندازی در ایالات مختلف آمریکا اگر چه به خودی خود خبر تازه‌ای نیست اما در بحبوحه جدال انتخاباتی حامیان 2 کاندیدا، می‌توان اهمیت زیادی برای آن قائل شد. در همین ارتباط در یک حادثه تیراندازی در کلیسایی در باپتیست ایالت «کارولینای شمالی» دست‌کم یک نفر جان خود را از دست داد و چندین نفر دیگر زخمی شدند. به دنبال وقوع این حادثه، نیروهای امنیتی محل مورد نظر را مسدود و نیروهای پلیس را برای بررسی بیشتر این حادثه مستقر کردند. 
***
تقویم رخدادهای آمریکا از امروز تا زمان تحلیف رئیس‌جمهوری جدید
اگر چه جو بایدن، نامزد حزب دموکرات اکنون رئیس‌جمهوری منتخب است اما هنوز چند مرحله از روند انتخابات الکترال کالج (مجمع گزینندگان) آمریکا باقی مانده است. هر چند پیش‌بینی می‌شود بایدن در این مراحل هم پیروز شود اما چند مورد دیگر باید قبل از رسمی شدن ریاست‌جمهوری وی اتفاق بیفتد. مراحل مذکور از این قبیل است: هنگامی که شهروندان آمریکایی به یک نامزد ریاست‌جمهوری رای می‌دهند، آن نامزد در حقیقت آرای الکترال آن ایالت را نیز از آن خود می‌کند. در واقع مجمع گزینندگان در بیشتر موارد متعهد به حمایت از نامزد انتخابی رای‌دهندگان هستند و تعداد رای‌دهندگان، آرای الکترال هر ایالت را مشخص می‌کند. با این مقدمه، تاریخ‌های مهم تا زمان تحلیف ریاست‌جمهوری جدید در جدول زیر آمده است. 
 

***

آمار مربوط به گرایش به کاندیداها بر اساس دسته‌بندی نژادی در آمریکا
یک روز پس از پایان مهلت رای‌گیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا موسسه نظرسنجی ادیسون که در زمینه نظرسنجی‌های ملی در رابطه با انتخابات در آمریکا از موسسات شناخته شده و پیشتاز است، در یک مجموعه نظرسنجی از 15590 نفر در سراسر ایالات متحده نتایج قابل توجهی را منتشر کرد؛ نتایجی که بعضا در آمار و داده‌های دیگر موسسات نظرسنجی مثل موسسه پیو نیز قابل اثبات است. در این بخش نظرسنجی‌های مربوط به رویکردهای نژادهای مختلف در آمریکا نسبت به ۲ کاندیدا آورده شده است. این نظرسنجی 4 نوامبر 2020 منتشر شده است. از مهم‌ترین نکات این نظرسنجی می‌توان به نظر مثبت اکثریت اقلیت‌های نژادی به بایدن اشاره کرد. همچنین بر اساس اولویت‌های مشارکت‌کنندگان در انتخابات مساله نابرابری‌های نژادی با 20 درصد اهمیت و بالاتر از مساله کرونا پس از مساله اقتصاد در رتبه دوم اولویت‌های مردم برای مشارکت در انتخابات قرار گرفته است.
 

Page Generated in 0/0145 sec