printlogo


کد خبر: 226534تاریخ: 1399/8/20 00:00
دور دنیا

اجلاس دمشق برای آوارگان
سفیر روسیه در دمشق تأکید کرد نشست درباره آوارگان سوری قرار است چهارشنبه آینده در دمشق برگزار شود و این نشست، در راستای سرنوشت و رفاه همه مردم سوریه بویژه سوری‌های حاضر در خارج از این کشور است. الکساندر یفیموف به روزنامه الوطن سوریه گفت این نشست را محلی برای بررسی عینی یک مجموعه کامل از مسائل مربوط به کمک مردم سوریه برای بازگشت به کشورشان و اتحاد ملت سوریه می‌دانیم. وی خاطرنشان کرد: بر این باوریم که نشست آوارگان، شکافی در محاصره تبلیغاتی غرب علیه دولت سوریه است و به آن (دمشق)، امکان خواهد داد سوری‌هایی را شناسایی کند که واقعا خواستار بازگشت هستند ولی به خاطر هراس‌های ساختگی، جانب احتیاط را رعایت می‌کنند. این دیپلمات روس ادامه داد: این نشست، آزمایشی برای سنجش واقعیت شعارهای برخی کشورهایی است که تظاهر می‌کنند منافع ملت سوریه برای آنان اهمیت دارد. یفیموف خاطرنشان کرد: مقدمات برگزاری نشست دوره‌ای برای کمیته مشترک روسیه و سوریه به منظور همکاری تجاری، اقتصادی، علمی و فنی در دمشق فراهم شده است. وی با اشاره به دیدگاه یکسان تهران و مسکو درباره وضعیت کنونی سوریه، تصریح کرد: همان‌گونه که روسیه در مبارزه با تروریست‌ها از دمشق حمایت کرد، ملت سوریه را در مقابله با «تروریسم اقتصادی» تنها نخواهد گذاشت. 
***
احتمال توقف فروش «اف۳۵» به امارات
به‌رغم تحلیل متفاوت برخی مقامات و تحلیلگران صهیونیست از پیروز اعلام شدن «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، می‌گویند احتمال لغو فروش جنگنده‌های اف۳۵ به امارات عربی متحده یکی از گزینه‌های جدی بایدن می‌تواند باشد. به نوشته وبگاه «یدیعوت آحارونوت»، کارشناسان اسرائیلی در امور غرب آسیا معتقدند دولت بایدن برای جلوگیری از دلسرد کردن مقامات ایرانی و آغاز گفت‌وگوها با این کشور جهت محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران، احتمالا قرارداد فروش تسلیحات پیشرفته به امارات را متوقف کند. ایتان گیلبوآ، استاد روابط بین‌الملل و رئیس مرکز ارتباطات بین‌المللی در دانشگاه «بار ایلان» واقع در فلسطین اشغالی می‌گوید بایدن و متحدانش برای اینکه با ایران وارد گفت‌وگو شوند، ممکن است بندهای قرارداد نظامی با امارات را تغییر دهند و حتی پیشبرد «توافق‌های آبراهام» (توافق سازش بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی) را هم متوقف کنند. بر این اساس، گیلبوآ اعتقاد دارد اگر دموکرات‌ها بتوانند اکثریت ۲ مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را به دست آورند، می‌توانند فروش از پیش برنامه‌ریزی‌شده جنگنده‌های اف۳۵ به امارات را نیز تهدید کنند. کارشناس صهیونیست ادامه داد: «اگر حالت عادی و تداوم [رویکرد] بین دولت [کنونی و بعدی] آمریکا وجود داشت، مانند چیزی که در گذشته هم اتفاق افتاده بود، مهم نبود چه کسی پیروز انتخابات می‌شود.»  
***
مشاور ابوظبی رنگ عوض کرد
از جمله شخصیت‌هایی که از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا استقبال کرد محمد دحلان، عضو جدا شده جنبش فتح فلسطین و نزدیک به «محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی بود. روزنامه «الشرق» قطر دیروز در گزارشی در این باره نوشت، بن‌زاید در پی پیروزی[بایدن] خط مشی جدیدی برای مسأله فلسطین ترسیم کرده است؛ دحلان به دستور مستقیم یا غیرمستقیم توئیتی را نوشته تا سابقه طولانی‌مدت خود در برچیدن مسأله فلسطین را پاک کند. وی در این توئیت نوشته، پیروزی جو بایدن تحولی مثبت است که خطرات ائتلاف «دونالد ترامپ» و «بنیامین نتانیاهو» برای مسأله فلسطین را محدود و افق‌ها برای مسیر صلح جدید بر اساس راهکار ۲دولتی را باز می‌کند. این توئیت دحلان به عقیده بسیاری تلاش برای منفک شدن از سال‌های طولانی بود که وی برای کسب رضایت رژیم صهیونیستی و نزدیکی به سران این رژیم تلاش می‌کرد تا خود را رابط میان برخی طرف‌های دارای اهداف و منافع مشترک قرار دهد. در ادامه این گزارش آمده، دونالد ترامپ در طول 4 سال ریاست‌جمهوری به بهانه تحقق صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، چیزهای زیادی به رژیم اسرائیل برای تثبیت حضور در منطقه غرب آسیا داد. در این زمان دحلان یا همان ابوفادی با بازی نقش‌های اصلی، با توطئه آمریکایی-اسرائیلی همراه شده بود اما دقایقی از پیروزی بایدن نگذشته بود که وی رنگ عوض کرد و اینچنین توئیتی را در صفحه توئیتر خود قرار داد. الشرق افزود: به‌رغم غیبت دحلان از صحنه رسمی فلسطین، اما نام وی از سناریوهای مربوط به جانشینی محمود عباس حذف نشد. ترامپ برای اجرای «معامله قرن» به کسی برای همراهی نیاز داشت و دحلان گزینه مناسب این امر بود؛ کسی که برای منفعت خود آماده فروش همه چیز است. 
***
نخست‌وزیر عراق به عربستان و کویت می‌رود
منابع آگاه از سفر دوره‌ای قریب‌الوقوع مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و در رأس آنها عربستان سعودی و کویت خبر دادند. روزنامه قطری «العربی الجدید» با انتشار این خبر نوشت قرار است الکاظمی پس از نیمه ماه جاری میلادی در دومین سفر دوره‌ای خود پس از انتخاب به عنوان نخست‌وزیر عراق به کشورهای عربستان سعودی و کویت سفر کند. وی پیش‌تر نیز در سفر دوره‌ای خود به اروپا به کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان سفر کرده بود.  بنا بر این گزارش، هدف از این سفرها کسب حمایت برای عراق در ۲ پرونده اقتصادی و امنیتی به‌علاوه کمک به این کشور برای عبور از بحران بهداشتی ناشی از شیوع کرونا است که تاکنون موجب ابتلای نیم میلیون و مرگ بیش از ۱۱ هزار نفر شده است. این در حالی است که صبح دیروز، یک هیأت سعودی به ریاست وزیر صنایع و کشاورزی و رئیس بانک مرکزی عربستان وارد بغداد شد که بر اساس اعلام خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، هدف از آن، تدارک و زمینه‌سازی برای دیدار آتی «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد سعودی و الکاظمی بود. به گفته یک مقام مسؤول عراقی، سفر دوره‌ای الکاظمی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شامل عربستان و کویت خواهد بود اما این احتمال نیز وجود دارد که دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس نیز به برنامه این سفر افزوده شوند.

Page Generated in 0/0052 sec