printlogo


کد خبر: 226604تاریخ: 1399/8/21 00:00
آذربایجان و ارمنستان بامداد دیروز با میانجی‌گری مسکو توافق کردند به درگیری‌ها پایان دهند
پرچم سفید در قره‌باغ

گروه بین‌الملل: بامداد دیروز ارمنستان و جمهوری آذربایجان با میانجی‌گری روسیه به توافق جدیدی برای برقراری آتش‌بس در قره‌باغ دست یافتند؛ توافقی که در آذربایجان با استقبال روبه‌رو و نشانه‌ای از پیروزی این کشور در جنگ تلقی شد و در ارمنستان موجب خشم و نفرت مردم از نخست‌وزیر این کشور و حمله جوانان ارمنستانی به پارلمان شد. طبق مفاد این آتش‌بس مقرر شد هر دو طرف موقعیت‌های سرزمینی فعلی خودشان را به شکلی که در حال حاضر هست، حفظ کنند؛ این به معنی آن است که دستاوردهای نظامی به دست ‌‌آمده برای جمهوری آذربایجان از زمان آغاز درگیری‌ها حفظ خواهد شد. نکته قابل توجه در این توافق، حضور نظامیان روس در منطقه مورد مناقشه تحت عنوان نیروهای صلح‌بان برای یک دوره 5 ساله است. 
به گزارش «وطن امروز»، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بامداد دیروز با میانجی‌گری روسیه برای چهارمین بار در 2 ماه گذشته توافق آتش‌بس در قره‌باغ را امضا کردند. نکته قابل توجه در ارتباط با این توافق تایید نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور آذربایجان بر پایدار بودن این توافق و به نوعی پایان مناقشه و درگیری در این منطقه است. این توافق در شرایطی رخ داده ‌است که الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان کشورش را پیروز جنگ معرفی کرده و دلیل این امر را هم حفظ سرزمین‌هایی می‌داند که در مناقشه اخیر از سوی نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان آزاد شده است. در سوی مقابل نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان نیز دلیل قبول آتش‌بس را درخواست ارتش این کشور از نخست‌وزیر برای پایان دادن به مناقشه عنوان کرده و آن را نشانه‌ای از تسلیم و قبول شکست ندانسته است. 
 
* مهم‌ترین محورهای توافق آتش‌بس قره‌باغ
• آتش‌بس کامل و توقف کامل عملیات‌های نظامی در مناطق درگیری در قره‌باغ کوهستانی از بامداد (ساعت ۰۰:۰۰) ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ به وقت مسکو اعمال می‌شود. آذربایجان و ارمنستان که از این به بعد به عنوان «طرف‌ها» مورد اشاره قرار خواهند گرفت، مواضع سرزمینی خودشان را حفظ خواهند کرد. 
• منطقه آغ‌دام و اراضی آذربایجان در منطقه قازاخ که تحت سیطره ارمنستان بود، از تاریخ ۲۰ نوامبر به آذربایجان واگذار خواهد شد. 
• گروهی از نیروهای صلح‌بان فدراسیون روسیه شامل ۱۹۶۰ پرسنل نظامی، ۹۰ نفربر زره‌پوش، ۳۸۰ خودرو و تجهیزات ویژه در طول منطقه تماس قره‌باغ کوهستانی و در طول کریدور لاچین مستقر خواهند شد. 
• استقرار نیروهای صلح‌بان فدراسیون روسیه، به موازات عقب‌نشینی نیروهای مسلح ارمنستان انجام خواهد شد. مدت زمان استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه ۵ سال خواهد بود و این مدت به طور خودکار برای ۵ سال بعد تمدید خواهد شد، مگر آنکه هر کدام از طرفین ۶ ماه قبل از انقضای این دوره، قصد خود را برای انقضای این بند اعلام کند. 
• ارمنستان منطقه کلبجار را تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰ و منطقه لاچین را تا اول دسامبر ۲۰۲۰ تحویل آذربایجان خواهد داد و کریدور لاچین را تا عرض ۵ کیلومتر پشت سر خواهد گذاشت. این اتصال قره‌باغ به ارمنستان را تضمین می‌کند. این مساله بر وضعیت شهر شوشا هم موثر نخواهد بود. طبق این توافق، طی ۳ سال آینده، برنامه‌ای برای احداث یک مسیر جدید حمل‌و‌نقل در طول کریدور لاچین مشخص خواهد شد. این مسیر، ارتباط بین استپاناکرت و ارمنستان را میسر خواهد کرد. آذربایجان ایمنی تردد شهروندان، خودروها و کالاها در طول کریدور لاچین در هر ۲ جهت را تضمین می‌کند. 
• آوارگان و پناهندگان داخلی باید تحت نظارت دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به خاک قره‌باغ و مناطق همجوار بازگردند.
 
* حمله معترضان به پارلمان ارمنستان
پس از اعلام خبر توافق برای پایان درگیری‌ها در قره‌باغ و آگاهی یافتن مردم ارمنستان از مفاد توافق، معترضان خشمگین در ارمنستان با حمله به پارلمان این کشور و به آتش کشیدن پرچم آذربایجان، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان را خیانتکار خواندند. در جریان این حمله همچنین آرارات میرزویان، رئیس پارلمان ارمنستان زخمی شد. بر این اساس معترضان برای محکوم کردن مقامات ارمنستان، تالار پارلمان را تحت کنترل گرفتند. بسیاری با تجمع در تالار داخلی پارلمان، روی کرسی‌های نمایندگان نشسته و فریاد «استعفا» و «بیرون بروید» سر دادند. چند افسر پلیس حاضر در محل، کار زیادی برای متفرق کردن معترضان انجام ندادند. پاشینیان در واکنش به این اعتراضات از معترضان خواست به خانه‌های خود بروند. وی در صفحه فیسبوکش نوشت: «در این زمان سخت ما باید کنار یکدیگر بایستیم». پاشینیان گفت برخی اوباش‌ آرارات میرزویان را کتک زدند. او اکنون در بیمارستان بستری است و جراحی می‌شود اما جان او در خطر نیست.

Page Generated in 0/0056 sec