printlogo


کد خبر: 226615تاریخ: 1399/8/21 00:00
گزارش‌«وطن‌امروز» از تبعات تصمیم کرونایی دولت برای کاهش ساعت فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی
سرگردانی مسافران اتوبوس و مترو

گروه اجتماعی:  محدودیت‌های کرونایی به گونه‌ای وضع شده که احساس می‌‌شود دولت به جای مقابله با کرونا با آسایش مردم مقابله می‌کند. 
به گزارش «وطن‌ امروز»، از روز گذشته زمان فعالیت متروی تهر کاهش یافت و مترو فقط تا ساعت 20 به مسافران خدمت‌رسانی کرد. این تصمیم را معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد. طبق اطلاعیه این معاونت، کاهش خدمت‌رسانی به مسافران، تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا است. در این اطلاعیه آمده بود: «به منظور اعمال محدودیت و کاهش فعالیت در خطوط اتوبوسرانی، پایان زمان فعالیت ناوگان در تمام خطوط بی‌آر‌تی (انبوه‌بر) در مسیر رفت (آخرین اعزام)، ساعت ٢٠ و در مسیر برگشت آخرین اعزام به ساعت 20:30 کاهش خواهد یافت».
این تصمیم در نگاه اول کاملا در مقابله با آسایش مردم است، چون شهروندانی از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند که خودرو ندارند یا به علت طرح ترافیک نمی‌توانند خودروی خود را به خیابان بیاورند. تصمیمات عجیب و غریب دولت که شهرداری تهران در حال اجرای آن است کمترین توجیهی ندارد. با اصرار وزارت بهداشت در بهار امسال طرح ترافیک ملغی شد تا فشار ازدحام در قطار شهری و اتوبوس کم شود اما در نهایت با اصرار شهرداری طرح ترافیک اجرا شد. شهرداری تهران با این بهانه که لغو طرح ترافیک تاثیر چندانی در تعداد مسافران ندارد، در میان مخالفت وزارت بهداشت خواستار اجرای این طرح شد. آن زمان به علت کاهش روزانه تعداد مرگ‌و‌میر کرونا، وزارت بهداشت به اجرای طرح ترافیک اعتراض نکرد اما در ایامی که کرونا بشدت شایع شده و بیمارستان‌های پایتخت از مبتلایان به کرونا پر شده هم طرح ترافیک وجود دارد و همچنان شهرداری به اجرای آن اصرار دارد. در چنین وضعیتی ستاد ملی مقابله با کرونا میزان خدمت‌رسانی به مسافران را هم کم کرده است. قطعا کسانی که بعد از ساعت 20 در خیابان‌های پایتخت حضور داشتند و از مترو و اتوبوس استفاده می‌کردند، برای تفریح در خیابان‌ها حضور نداشتند. مثلا ساعت کاری بسیاری از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و شیفت بعدازظهر برخی مشاغل بعد از ساعت 20 است و این تصمیم به جای مقابله با کرونا موجب سرگردانی این دسته از مردم می‌شود.  تصور کنید مسافری که از شهرهای اطراف به تهران می‌آید و بعد از پایان ساعت کاری قصد عزیمت به منزل را دارد، با تصمیم فعلی دولت تکلیفش چه می‌شود؛ مشخص نیست مسافران چه باید بکنند. 
از طرفی طرح ترافیک لغو نشده و کسی نمی‌تواند خودرو به مرکز شهر بیاورد و از طرف دیگر خدمات مترو و اتوبوس هم محدود شده است. تجربه نشان داده هیچ کدام از این طرح‌ها نمی‌تواند فاجعه کشته‌های کرونا را کم کند و تا تعطیلی متناوب در دستور کار قرار نگیرد همچنان جزو کشورهایی خواهیم بود که بیشترین آمار قربانیان کرونا را دارند. 
در این باره عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا دیروز در این باره گفت: وضعیت کنونی کشور به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، پر شدن تخت‌های بیمارستانی و خستگی کادر پزشکی اورژانسی است و تصمیم‌گیران برای نجات جان مردم باید اقدامات و تدابیر جدی فراتر از محدودیت‌هایی که تاکنون اعمال کرده‌اند اتخاذ کنند. 
دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با« وطن امروز» تصریح کرد: اعمال محدودیت‌های جدید تردد و تعطیلی فعالیت صنوف جز فروشگاه‌های موادغذایی، داروخانه‌ها و نانوایی‌ها از ساعت 18 به بعد هر چند تا حدی موثر است اما این اقدام باید پس از تعطیلی 2 هفته‌ای تهران و برخی کلانشهرها انجام می‌شد، چرا که وضعیت کل کشور بویژه کلانشهر تهران به قدری وخیم است که تنها راه کنترل کرونا، تعطیلی 2 هفته‌ای است.  وی در ادامه خاطرنشان کرد: اقدام اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا با اعمال تعطیلی فعالیت‌ها از ساعت 18 به بعد بی‌تردید به مردم بویژه افرادی که از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده می‌کنند فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود خیلی‌ها در تهیه وسایل نقلیه برای رسیدن به منزل دچار مشکل جدی شوند و در عین حال سلامت آنها نیز به دلیل تجمع برای تهیه خودروی سواری به خطر بیفتد. 
محرز با بیان اینکه تصمیم بر تعطیلی‌ها پس از ساعت 18 عصر دارای اشکالاتی است که باید ابتدا مورد بررسی قرار می‌گرفت، گفت: خیلی از مشاغل یا اماکن ورزشی، هنری و... که ساعت کار فعالیت آنها ساعت 18 به بعد است اکنون فعالیت خود را به ساعاتی در طول روز موکول کرده‌اند که این رویکرد شیوع ویروس کرونا را گسترده‌تر می‌کند. 
عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا به نامه اخیر روسای دانشگاه‌های سراسر کشور به وزیر بهداشت و درخواست آنها برای تعطیل کردن 2 هفته‌ای تهران و برخی کلانشهرها اشاره کرد و افزود: چنین درخواستی از سوی رؤسای بیمارستان‌ها نیز در پی شیوع گسترده ویروس کرونا و مرگ روزانه بیش از 400 تا 450 نفر اتفاق افتاد، چرا که اکنون بیمارستان‌های سراسر کشور مملو از بیماران کرونایی است و کادر پزشکی نیز توان خدمات‌رسانی به دلیل خستگی مفرط را ندارند. 
محرز اضافه کرد: از لحاظ علمی به نظر می‌رسد ابتدا باید تعطیلی حداقل یک هفته‌ای به صورت آزمایشی در تهران و برخی شهرها اعمال و پس از آن محدودیت‌های بعدی ایجاد شود، چراکه کرونا این روزها برای گرفتن جان شهروندان وحشی شده است. 
***
[تثبیت آمار  روزانه  جان‌باختگان کرونایی  بالای  ۴۵۰ نفر]
سخنگوی وزارت بهداشت دیروز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت بیماری کرونا، از فوت ۴۵۳ بیمار کرونایی دیگر طی ۲۴ ساعت یعنی از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه در کشور خبر داد.  سیماسادات لاری بعدازظهر دیروز در ارتباط تصویری با شبکه خبر سیما به ارائه آمار کرونا در کشور پرداخت. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز (دوشنبه) تا امروز (سه‌شنبه) ۲۰ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۳۳۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۳ هزار و ۸۸ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۷۰۳ هزار و ۲۸۸ نفر رسید. لاری ادامه داد: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۴۵۳ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۹ هزار و ۲۰۲ نفر رسید. وی در ادامه گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۳۰ هزار و ۶۹۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری افزود: ۵۵۸۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید بیماری و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند. وی گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان‌وبلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد این بیماری قرار دارند. 
 

******

عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران تأکید کرد
تشدید خطر انتقال کرونا با کاهش ساعت کار مترو
عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران ضمن انتقاد از کاهش ساعت کاری ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی گفت: این موضوع ازدحام مسافران مترو و اتوبوس را به همراه دارد و سبب تشدید احتمال انتقال کرونا می‌شود. زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌‌وگو با فارس، درباره کاهش ساعات فعالیت مترو و اتوبوس در پایتخت از دیروز به مدت یک ماه جهت مقابله با کرونا اظهار داشت: پیشنهاد ما در شورای شهر تهران تعطیلی ۲ هفته‌ای پایتخت بود ولی متأسفانه تاکنون نسبت به این پیشنهاد بی‌توجهی شده و اقدام مؤثری در این باره نشده است. تعطیلی ۲ هفته‌ای سبب می‌شد افراد از حمل‌و‌نقل عمومی استفاده نکنند یا این موضوع کمتر مورد توجه باشد ولی متأسفانه نه‌تنها این موضوع محقق نشد، بلکه از امروز (دیروز) به مدت یک ماه ساعات فعالیت اتوبوس و مترو در تهران کاهش یافته که این مسأله برخلاف بحث فاصله‌گذاری اجتماعی است. 
عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: کاهش ساعات فعالیت مترو و اتوبوس سبب افزایش جمعیت و به نوعی ازدحام در ساعات پایانی فعالیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی خواهد شد و احتمال انتقال کرونا را تشدید می‌کند. اجرای این مسأله در شورای شهر تهران مطرح نبوده است و به نظرم راهکار مناسبی جهت مقابله با کرونا نیست. 
***
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران:
به شهردار تذکر می‌دهم!
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با انتقاد از کاهش ساعت کار مترو، گفت: این اقدام زمینه‌ساز تراکم بیش از حد مسافر در ساعت خاتمه فعالیت خطوط خواهد شد. مجید فراهانی طی تذکری که در اختیار هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران قرار گرفته است، نوشت: بدون شک این تغییر ساعت که بر اساس اطلاعیه منتشر شده با اتخاذ تصمیم توسط یک معاونت با مجوز شهرداری انجام شده، زمینه‌ساز تراکم بیش از حد مسافر در ساعت خاتمه فعالیت خطوط خواهد شد که این روند افزایش احتمال آلودگی و انتقال ویروس کرونا را به دنبال خواهد داشت. این تصمیم که زمینه‌ساز عدم ادای حق به شهر و تحمیل هزینه‌های رفت‌و‌آمد با سایر مدهای (شیوه‌های) حمل‌و‌نقل به شهروندان می‌شود، تصمیم شایسته و مبتنی بر رعایت حقوق عامه نیست.  بر همین اساس و به منظور صیانت از حق حیات شهروندان با استناد به بندهای 3 و 18 ماده 80 قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لغو کاهش ساعت کار حمل‌و‌نقل عمومی به منظور صیانت از سلامت شهروندان» به شهردار تهران تذکر می‌دهم. انتظار شهروندان تهرانی در دوران شیوع کرونا افزایش ظرفیت شبکه حمل‌و‌نقل عمومی با تقویت ناوگان به منظور فاصله‌گذاری اجتماعی بوده است؛ انتظاری که برآورده نشده است. اکنون اگر شهرداری به علت عدم حمایت دولت در پاسخگویی به این انتظار موفق نبوده است، نباید شاهد اجرای تصمیماتی باشیم که سلامت شهروندان را با خطر مواجه کند».
***
سخنگوی شورای شهر  مطرح کرد 
تأثیرگذاری کاهش ساعت فعالیت مترو  مستلزم تعطیلی
علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، تصمیم کاهش ساعت کاری حمل‌و‌نقل عمومی به 20 شب را خلق‌الساعه نامید و از این تصمیم معاونت حمل‌و‌نقل انتقاد کرد.  وی گفت: معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد با مجوز شهردار تهران و نظر به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت یک‌ماهه برای فعالیت مشاغل، کاهش ساعت کاری خطوط حمل‌و‌نقل از سوی این معاونت اعمال می‌شود.  عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این که این تصمیم موجب نگرانی شهروندان شده است، گفت:‌ بسیاری از شهروندان مجبور به تردد در شهر هستند و با این تصمیم آنان از حق استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی محروم شده و هزینه‌های‌شان افزایش می‌یابد. این نوع تصمیم‌گیری‌ها نه‌تنها باعث کاهش شیوع کرونا نمی‌شود، بلکه ازدحام بیش از حد جمعیت را در ساعات پایانی فعالیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به دنبال خواهد داشت.  به گفته اعطا، این تصمیم بدون پشتوانه محکم کارشناسی و مشورت با شورای شهر تهران و با نادیده گرفتن سبک زندگی بخش وسیعی از شهروندان اتخاذ شده است و اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر را با مشکل مواجه می‌کند. وی تأکید کرد: اگر تعطیلی ۲ هفته‌ای اعمال می‌شد، شاید کاهش ساعات فعالیت حمل‌و‌نقل عمومی مفید واقع می‌شد. در صورتی که این مهم اجرا نشود، شاید بتوان با شناور کردن ساعات کار ادارات، مشاغل و اصناف، پیک جمعیتی در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی را توزیع و کنترل کرد.
 
* دفاع شرکت مترو از تصمیم خود!
 با وجود اینکه برخی اعضای شورا معتقد هستند که با این کار شیوع بیماری در مترو افزایش می‌یابد، فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌‌برداری متروی تهران و حومه گفت: ‌آخرین اعزام قطار از امروز (دیروز سه‌شنبه) ساعت 20:30 خواهد بود و این کار یک ‌ماه ادامه دارد. وی ادامه داد: از امشب بسیاری از مشاغل از ساعت 18 تعطیل می‌شوند، در حالی که ساعت آخرین حرکت قطار 2 ساعت بعد از این زمان است و افراد فرصت جابه‌جایی دارند. نوبخت گفت: با کاهش ساعت کاری مترو، آمار مسافران در ساعات پایانی افزایش نمی‌یابد اما امروز نخستین روز است که این موضوع اجرا می‌شود و بررسی‌های لازم و برنامه‌ریزی برای آینده را انجام خواهیم داد.  وی همچنین از شهروندان خواست فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا این ویروس ریشه‌‌کن شود. بر اساس این گزارش، از دیروز محدودیت‌های جدیدی در تهران اعمال شده است و حتی قرار است ساعات کار مترو نیز کاهش پیدا کند. برخی اعضای شورا معتقد هستند این کار باعث ازدحام جمعیت و شیوع بیشتر بیماری می‌شود و مدیران شهری هم می‌گویند این تصمیم را ستاد ملی کرونا گرفته و آنها هم باید آن را اجرا کنند.

Page Generated in 0/0082 sec