printlogo


کد خبر: 226638تاریخ: 1399/8/22 00:00
تقدیر مدیر حوزه‌های علمیه کشور از سازندگان مستند «آغازگر یک پایان»
آیت‌الله اعرافی: شهید صدر نابغه بود

در آستانه پخش تلویزیونی مجموعه مستند «آغازگر یک پایان» با محوریت زندگی و زمانه آیت‌الله شهید سید‌محمدباقر صدر، سازندگان این مجموعه مورد تقدیر ویژه آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور قرار گرفتند. به گزارش «وطن امروز»، مراسم اکران ویژه مجموعه «آغازگر یک پایان» به کارگردانی امید حسین‌زاده و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر با حضور سازندگان مستند و امید موذنی، مدیر پژوهشگاه شهید صدر در دفتر آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور و مدیر حوزه علمیه قم برگزار شد و عوامل سازنده این مستند مورد تقدیر قرار گرفتند. 
آیت‌الله اعرافی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از فعالیت‌های انجام‌شده در خانه مستند انقلاب اسلامی، به تشریح ابعاد شخصیتی عالم مجاهد شهید صدر(ره) و لزوم الگوسازی از آن عالم مجاهد برای حوزه و دانشگاه پرداخت. وی گفت: «نسبت من و شهید صدر همچون عاشق و معشوقی است که این عشق و علاقه از نوجوانی بنده با آشنایی با افکار و اندیشه‌های شهید صدر آغاز شد. همه عالم اسلام و حوزه‌های علمیه عراق و ایران از کتب و آثار شهید صدر همانند «فلسفتنا»، «اقتصادنا» و سایر کتب و آثار ایشان بهره برده‌اند و من نیز از حدود ۱۴ سالگی عاشق این شخصیت بوده‌ام».
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه شهید صدر مانند یک خورشید می‌درخشد، خاطرنشان کرد: «شهید صدر چند ویژگی مهم داشتند که هم هر کدام جداگانه مهم است و هم مجموع این ویژگی‌ها چهره برجسته ایشان را پرفروغ‌تر می‌کند». آیت‌الله اعرافی در تبیین ویژگی اول شهید صدر گفت: «نبوغ شخصی ایشان خیلی مهم است، شهید صدر به معنای واقعی کلمه، نابغه بودند». وی در تبیین ویژگی بعدی شهید صدر با بیان اینکه ریشه‌های عمیق خانوادگی شهید صدر خیلی مهم است، چرا که آن عالم بزرگ از یک خاندان عالم‌پرور و بزرگ بودند، افزود: شهید صدر با توجه به آن نبوغ و ظرفیت‌های خانوادگی به قله‌های بزرگ علمی رسیدند و حتی از قله نیز عبور کردند و به عبارتی می‌توان گفت که ایشان از مرزهای متعارف حوزه عبور کرده و قلمروهای فقه و اصول را توسعه دادند. 
مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: «ایشان عالمی زمان‌شناس، جهان‌شناس و آشنا به تحولات فکری، معرفتی، اجتماعی و سیاسی در جهان بودند که یک‌تنه در مقابل چند موج عرض‌اندام می‌کردند. زیست اصیل حوزوی در اوج خود در ایشان تجلی کرده بود و سنت‌هایی همانند زهد، قناعت، تقوا، شجاعت، ساده‌زیستی و... که تار و پود حوزه از آن شکل گرفته بود در اوج خود در آن عالم شهید و مجاهد متصور بود».
امام جمعه قم با اشاره به فداکاری‌های شهید آیت‌الله صدر برای انقلاب اسلامی ایران گفت: آنچه همه خوبان داشتند شهید صدر به تنهایی یکجا داشتند و به گمانم کسی به درجه ایشان در فداکاری برای انقلاب اسلامی نمی‌رسد، چرا که آن عالم مجاهد همه چیز خود را برای انقلاب اسلامی فدا کردند. ما هنوز حق شهید صدر را ادا نکرده‌ایم و خیلی از محورهایی که ایشان برنامه‌ریزی کرده بودند هنوز شناخته نشده است و باید گفت که شخصیت ایشان در حوادث و وقایع پشت ابرها و غبارها رفت و از این عدم شناخت ایشان حوزه ایران و عراق خسارت می‌بیند. 
مستند «آغازگر یک پایان» به کارگردانی امید حسین‌زاده و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر پیرامون ابعاد شخصیتی شهید صدر به همت اعضای پژوهشگاه شهید صدر و سازمان هنری- رسانه‌ای اوج در حدود ۲۰۰ دقیقه و در ۴ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای‌ در عراق و ایران توسط خانه مستند تولید شده است که بزودی از صداو‌سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز پخش خواهد شد. این مستند علاوه بر نمایش مقاطع مختلف زندگی سیاسی و اجتماعی علامه شهید آیت‌الله سیدمحمد باقر صدر، روابط ۲ کشور ایران و عراق و نقش شهید صدر در حمایت مردم عراق از انقلاب اسلامی ایران را به تصویر می‌کشد. 

Page Generated in 0/0053 sec