printlogo


کد خبر: 226649تاریخ: 1399/8/22 00:00
یک روز پس از اعلام توافق آتش‌بس در قره‌باغ، با وجود اعتراضات در ارمنستان نیروهای روسیه برای حفظ صلح در قره‌باغ مستقر شدند
آغاز روند آتش‌بس در قره‌باغ

گروه بین‌الملل: در حالی که وزارت دفاع روسیه دیروز اعلام کرد کار استقرار صلح‌بانان ارتش این کشور در منطقه مورد اختلاف جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ آغاز شده است، همچنان در ارمنستان مردم معترض به توافق آتش‌بس با نیروهای امنیتی درگیر هستند. این اعتراضات در شرایطی است که نخست‌وزیر ارمنستان در تازه‌ترین اظهارنظر خود اعلام کرده است اگر توافق امضا نمی‌شد شهر استپاناکرت، پایتخت منطقه کوهستانی قره‌باغ سقوط می‌کرد. 
به گزارش «وطن امروز»، وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد ارتش این کشور وارد ارمنستان شد و کار تخلیه و استقرار صلح‌بانان اعزام‌شده در قره‌باغ را انجام داد. این وزارتخانه همچنین خاطرنشان کرد تاکنون ۲۰ فروند هواپیما برای انتقال نیروها و تجهیزات در ارمنستان فرود آمده‌ و در مجموع، تاکنون بیش از ۴۰۰ نیروی ناظر آتش‌بس به این منطقه منتقل شده‌اند. این وزارتخانه اعلام کرد: با توافق انجام شده درباره مسیرهای حرکت، صلح‌بانان روس حرکت به مناطقی را که مأموریت‌های حفظ صلح انجام می‌شود، آغاز کردند. پیش از این، سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بیانیه مشترکی را درباره آتش‌بس در قره‌باغ از ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) تصویب کردند و بر اساس آن نیروهای حافظ صلح روس به منطقه قره‌باغ اعزام شدند. تارنمای رسمی کرملین دیروز اعلام کرد نیروهای حافظ صلح قره‌باغ تنها از میان نیروهای روس پیش‌بینی شده است. در این بیانیه مشترک بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان آمده است که نیروهای حافظ صلح روس برای مدت ۵ سال در منطقه مستقر می‌شوند و در صورت لزوم، استقرار این نیروها برای دوره‌های ۵ساله بعدی به صورت خودکار تمدید می‌شود. 
 
* ادامه اعتراضات در ارمنستان
همزمان با آغاز آتش‌بس و استقرار نیروهای روس حافظ صلح در منطقه مورد مناقشه، خبرگزاری اسپوتنیک از اعتراضات ضددولتی در ایروان، پایتخت ارمنستان در اعتراض به توافق سه‌جانبه قره‌باغ و همچنین درگیری پلیس با معترضان خبر داد. خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد پلیس ارمنستان یک معترض را در جریان این اعتراضات بازداشت کرده است. روز سه‌شنبه نیز معترضان مخالف با توافق آتش‌بس در قره‌باغ با حمله به ساختمان پارلمان ارمنستان، «آرارات میرزویان» رئیس پارلمان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. 
 
* نخست‌وزیر ارمنستان: توافق برای حفظ استپاناکرت بود
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان دیروز در توضیح علت پذیرش توافق اخیر با جمهوری آذربایجان درباره منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی تصریح کرد در صورت عدم پذیرش این توافق احتمال داشت ایروان کنترل بر منطقه «استپاناکرت» مرکز منطقه قره‌باغ کوهستانی را از دست بدهد. پاشینیان در صفحه فیسبوک خود اعتراف کرد ارمنستان مجبور شد برای پایان دادن به جنگ در منطقه قره‌باغ کوهستانی و جلوگیری از سقوط نظامی، توافق با جمهوری آذربایجان را بپذیرد. پاشینیان در این باره توضیح داد: «اگر دشمنی‌ها ادامه پیدا می‌کرد، به احتمال خیلی زیاد استپاناکرت، مارتونی و آسکران سقوط می‌کرد و متعاقبا هزاران نفر از سربازان ما محاصره می‌شدند و سقوط می‌کردیم. ما مجبور به امضای این توافق شدیم».

Page Generated in 0/0055 sec