printlogo


کد خبر: 226664تاریخ: 1399/8/22 00:00
چرا به نظر متخصصان حوزه سلامت درباره راهکار مهار موج سوم کرونا بی‌توجهی می‌شود؟
سرگردانی، ترافیک و گرانی کرایه‌ها

ایجاد محدودیت‌های جدید برای جلوگیری از فعالیت برخی مشاغل و کاهش ساعت کار خدمات‌رسانی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی (مترو و اتوبوس) مشکلات فراوانی را برای شهروندان بویژه پایتخت‌نشینان ایجاد کرده است تا جایی که این موضوع واکنش شورای شهری‌ها را نیز در پی داشت. 
به گزارش «وطن امروز»، ساعت 20 بیستم آبان‌ماه ترمز حمل‌و‌نقل عمومی کشیده شد و این موضوع باعث سردرگمی خیلی از شهروندان بویژه مسافران ثابت مترو و اتوبوس شد. آنها برای تهیه تاکسی مدت‌ها در خیابان‌ها ماندند و ترافیک باعث شد خیلی از خیابان‌های شهر شاهد تراکم خودرو باشد. حتی پلیس برای مهار تراکم خودرو‌ها در مراکز شهر، خطوط بی‌آر‌تی را را در اختیار رانندگان خودروهای شخصی گذاشت تا بار ترافیک کم شود. طبق مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت حمل‌و‌نقل عمومی در پایتخت بر اساس اعلام شهرداری تهران به مدت یک ماه کاهش می‌یابد و اتمام ساعت کاری همه خطوط داخلی مترو ساعت ۲۰:۳۰ و خط متروی کرج و گلشهر تا ساعت ٢٠ در نظر گرفته شده است. همچنین به منظور اعمال محدودیت و کاهش فعالیت در خطوط اتوبوسرانی، پایان زمان فعالیت ناوگان در تمام خطوط بی‌آر‌تی (انبوه‌بر) در مسیر رفت (آخرین اعزام) ساعت ٢٠ و در مسیر برگشت (آخرین اعزام) به ساعت ۲۰:۳۰ کاهش یافت. این موضوع در نخستین روز اجرا با انتقادات زیادی از سوی شهروندان و حتی مسؤولان همراه شد. با تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس) و افزایش میزان مسافران برخی فرصت‌طلبان اقدام به افزایش قیمت کرایه‌ها در مسیرهای شهری کردند. سرگردانی مردم برای تهیه وسیله نقلیه پس از ساعت 20 نه‌تنها باعث اعتراض خیلی‌ها به برنامه‌های دولت شده، بلکه شورای شهری‌ها نیز مخالف کاهش ساعت کاری مترو در تهران هستند و تذکرهای زیادی در این زمینه به حناچی و مدیران شهرداری داده‌اند. مجید فراهانی، علی اعطا، زهرا نژاد‌بهرام و ناهید خداکرمی از جمله اعضای شورای شهر هستند که در مصاحبه‌های مختلف با رسانه‌ها اعلام کرده‌اند کاهش ساعت کاری حمل‌و‌نقل عمومی اقدامی نامناسب و خلق‌الساعه است و نتیجه‌ای به غیر از انتقال کرونا نخواهد داشت. 
زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درباره کاهش ساعت فعالیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی گفت: این تصمیم شهرداری بدون مشورت شورای شهر انجام و سبب بروز مشکلاتی برای شهروندان شده است.  وی افزود: بر اساس مطالعاتی که در سطح شهر تهران توسط کمیته سلامت شورای شهر انجام شد، مشخص شد نقش حمل‌و‌نقل عمومی در شیوع «کووید-۱۹» درصد پایینی است ولی کاهش ساعت فعالیت حمل‌و‌نقل عمومی بر ازدحام جمعیت می‌افزاید و سبب بیشتر شدن حجم مسافران و تراکم جمعیت خواهد شد و این موضوع انتقال ویروس و شیوع بیشتر را به همراه خواهد داشت. 
عضو شورای شهر از ارسال نامه‌ای به حناچی توسط اعضای کمیسیون سلامت و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران خبر داد و گفت: در این نامه از حناچی خواسته‌ایم شرایط حمل‌و‌نقل عمومی را دقیق‌تر رصد کند و در موضوع کاهش ساعات حمل‌و‌نقل عمومی بازنگری و اصلاح شود. 
نوری گفت: از شهروندان درخواست داریم حتی‌المقدور در خانه بمانند و کارهای خود را به صورت غیرحضوی، مجازی و اینترنتی انجام دهند که در این صورت آمار مسافران به صورت طبیعی کاهش خواهد یافت ولی کاهش ساعات فعالیت مترو و اتوبوس تصمیمی است که بار روانی و شوک در شهر برای مسافران ایجاد کرده و اجرای آن به صلاح نیست. 
وی بیان داشت: بیشترین استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی برای اقشار با درآمد متوسط و پایین است و برنامه شهرداری محدودیت و مشکل برای فعالیت آنها ایجاد کرده است، بنابراین باید با تدبیر مناسب تصمیمات درستی اتخاذ کرد. 
فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران نیز درباره این موضوع گفت: شب گذشته وضعیت را در ایستگاه‌های مختلف رصد کردیم، برنامه جدید قابل ارزیابی و بررسی است و اگر نتایج مورد نظر به دست نیاید تمهیدات لازم یا تغییرات احتمالی را انجام می‌دهیم.
همچنین معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: کاهش ساعت کار مترو و اتوبوس ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا به شهرداران کلانشهرها است. به گزارش ایسنا، سیدمناف هاشمی در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره چرایی کاهش ساعت کار مترو و اتوبوس گفت: شهرداری تهران پیشنهاد کاهش ساعت فعالیت حمل‌و‌نقل عمومی (مترو و اتوبوسرانی) را ارائه نکرد. وی با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیری مذکور توسط ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شده است، تاکید کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا به شهرداری کلانشهرها دستور داده است تا ساعت فعالیت حمل‌و‌نقل عمومی کاهش داده شود. اینکه تصمیم کاهش ساعت فعالیت حمل‌و‌نقل عمومی کارشناسی شده بوده یا خیر را باید از این ستاد پرسید.

Page Generated in 0/0120 sec