printlogo


کد خبر: 226668تاریخ: 1399/8/22 00:00
اخبار

افزایش ۱۴۴ تا ۲۰۲ درصدی قیمت کالاهای اساسی طی ۲ سال اخیر
بر اساس بررسی‌های انجام شده قیمت کالاهای اساسی طی ۲ سال (از فروردین ۹۷ تا مرداد ۹۹) بین ۱۴۴ تا ۲۰۲ درصد رشد داشته است. بر اساس آمارهای اعلام شده، قیمت کالاهای اساسی در ۲ سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است به طوری که حتی کالاهایی مثل گوشت مرغ که ارز ترجیحی نیز دریافت می‌کنند، رشد قیمت بالای 100 درصدی را تجربه کرده‌اند که این مساله ضرورت حمایت از اقشار ضعیف جامعه را نشان می‌دهد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد قیمت کالاهای اساسی طی مدت حدود ۲ سال (از فروردین 97 تا مرداد 99) بین 144 تا 202 درصد رشد داشته است. 
***
کاهش تدریجی قیمت پوشک بچه
معاون دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت، از کاهش تدریجی قیمت پوشک بچه در بازار خبر داد. سعید صارمی از کاهش تدریجی قیمت پوشک بچه در بازار خبر داد و گفت: در حوزه تولید پوشک بچه مشکلی نداریم اما ۷۰ درصد از مواد اولیه تولید پوشک وارداتی و متأثر از نرخ ارز است و به علت کمبود این مواد، قیمت پوشک در هفته‌های اخیر بالا رفته بود. وی از برنامه‌ریزی برای متعادل شدن قیمت پوشک خبر داد و تصریح کرد: مقرر شد ترخیص این مواد از گمرکات به صورت اعتباری انجام شود و بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای این موضوع را نیز تأمین کند. معاون دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت اضافه کرد: همچنین در راستای قطع وابستگی و خودکفایی، تمهیدات لازم برای تولید داخلی مواد اولیه پوشک که امکان تولید داخل دارند انجام شده است. صارمی تصریح کرد: با تمهیدات و مجموعه اقدامات انجام شده شاهد کاهش تدریجی قیمت پوشک خواهیم بود. وی گفت: در حوزه نظارت بر بازار نیز پوشک بچه جزو طرح‌های نظارتی و مشمول تشدید بازرسی‌ها خواهد بود و با متخلفان در این بخش برخورد قانونی خواهد شد. 
***
هشدار نماینده مجلس نسبت به تداوم گرانی غیرقانونی بلیت هواپیما
عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از تداوم گرانی قیمت بلیت هواپیما، گفت: مجلس به دنبال استفاده از ابزارهای نظارتی برای مقابله با نرخ نامه غیرقانونی شرکت‌های هواپیمایی است. مجتبی یوسفی با انتقاد از عملیاتی نشدن مصوبه اخیر کمیسیون عمران مجلس درباره کاهش قیمت بلیت پروازهای داخلی، گفت: این نشست با حضور رئیس سازمان هواپیمایی، رئیس و دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، معاون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و روسای شرکت‌های هواپیمایی برگزار و در نهایت مقرر شد قیمت بلیت هواپیما به قبل از گرانی‌های آبان‌ماه بازگردد تا سازمان هواپیمایی با برگزاری جلسات تخصصی نرخ‌نامه جدید را تدوین و در کمیسیون عالی هواپیمایی این نرخ‌نامه مصوب و ابلاغ شود. وی ادامه داد: با وجود تأکید اعضای کمیسیون عمران بر کاهش قیمت بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی به مصوبه اخیر کمیسیون عمل نکرده و این مساله جای تأسف و تأمل دارد. وی تصریح کرد: کمیسیون عمران مجلس تاکنون ۳ نشست تخصصی را برای بررسی دلایل افزایش غیرقانونی بلیت هواپیما برگزار کرده و آخرین نشست نیز روز یکشنبه هفته جاری برگزار شد. هدف از برگزاری این کمیسیون، استماع دلایل ایرلاین‌ها برای افزایش نرخ‌ها بود که این امر صورت گرفت و مشخص شد شرکت‌های هواپیمایی هیچ استدلال منطقی و قانونی برای افزایش نرخ‌ها ندارند؛ این مساله موجب شد در پایان نشست، رئیس سازمان هواپیمایی به صراحت اعلام کند قیمت‌ها کاهش می‌یابد. 
یوسفی ادامه داد: در شرایط کنونی این موضوع شفاف و واضح است که ایرلاین‌ها در افزایش غیرقانونی بلیت هواپیما تخلف کرده‌اند و قطعا مجلس بر سر این موضوع کوتاه نخواهد آمد. یوسفی ادامه داد: همچنین نمایندگان به دنبال ارسال پرونده تخلف ایرلاین‌ها به کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس هستند، تا این پرونده در این کمیسیون نیز رسیدگی شده و تخلفات احتمالی شرکت‌های هواپیمایی برای صدور حکم به قوه‌ قضائیه ارسال شود.

Page Generated in 0/0054 sec