printlogo


کد خبر: 226673تاریخ: 1399/8/22 00:00
اخبار

گشایش معبر مرزی بین ایران و پاکستان در هفته آینده
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به رایزنی‌های دیروز خود با مقامات پاکستانی، گفت: قرار است گشایش معبر مرزی هفته آینده بین ایران و پاکستان انجام شود. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف که در رأس یک هیأت سیاسی- اقتصادی به پاکستان سفر کرده است پس از دیدار وزیر خارجه و همچنین فرمانده ارشد پاکستان، در جمع خبرنگاران در ارتباط با نتایج این دیدارها گفت: امروز بحث‌های طولانی و بسیار خوبی درباره روابط دوجانبه، همکاری‌های مرزی، گشایش یک معبر مرزی بین ایران و پاکستان در هفته آینده، همکاری تجاری مرزی و تهاتر کالا بین ۲ کشور با مقامات پاکستانی داشتیم. وی ادامه داد: همچنین گفت‌وگو درباره وضعیت منطقه، افغانستان، خلیج‌فارس و عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی و همچنین تحولات قره‌باغ و برجام از دیگر محورهای این رایزنی‌ها بود. وی با بیان اینکه در پی این دیدارها، مشورت‌ها و تبادل نظرهای خوبی هم انجام شد و من از این تبادل نظرها خشنود هستم، گفت ان‌شاءالله بعدازظهر (دیروز) نیز با نخست‌وزیر پاکستان دیدار و رایزنی خواهم کرد. 
***
شکایت دولت از برخی نمایندگان مجلس
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: معاونت حقوقی ریاست جمهوری از چند نماینده مجلس شکایت کرده است. به گزارش ایسنا، حسینعلی امیری دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به این پرسش که آیا دولت از برخی نمایندگان به خاطر توهین به رئیس‌جمهور شکایت کرده است، اظهار کرد: نمایندگان می‌توانند در امور کشور اظهارنظر کنند ولی در هیچ جای قانون، اهانت، نشر اکاذیب، افترا و نسبت ناروا قابل قبول نیست. موارد معدودی وجود داشته است که نطق یا اظهارنظری شامل همین مواردی که اشاره کردم بوده است که توسط معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در دستگاه قضایی پیگیری می‌شود. وی ادامه داد: در صحن مجلس گاهی می‌بینیم نماینده‌ای اظهاراتی می‌کند که دقیق نیست و بر اساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس ما به هیأت‌رئیسه اعلام می‌کنیم که نماینده در نخستین فرصت اظهارات خود را جبران و اصلاح کند. مواردی هم بوده که خانم جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور شکایاتی را از برخی نمایندگان مطرح کرده‌اند. 
***
حجت‌الاسلام دکتر داوود فیرحی در گذشت
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر داوود فیرحی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. به گزارش «وطن امروز»، صبح روز گذشته حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر داوود فیرحی، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه‌های علوم‌سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان لاله تهران درگذشت. 
***
گفت‌وگوی بایدن و مکرون درباره برجام
رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی درباره برنامه هسته‌ای ایران به گفت‌وگو پرداختند. به گزارش ایسنا، به نقل از سی‌بی‌اس‌نیوز، جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای همکاری بر سر چالش‌های جهانی نظیر برنامه هسته‌ای ایران ابراز آمادگی کرد. 
***
از سوی آمریکا صورت گرفت
تهدید به تحریم در صورت همکاری تسلیحاتی با ایران
وزیر خارجه آمریکا در پی تحریم‌هایی که کشورش در ۲ روز گذشته علیه ایران اعمال کرد، بار دیگر شرکت‌های خارجی را در صورت همکاری با ایران، به تحریم‌های آمریکا تهدید کرد. به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پیامی توئیتری درباره تحریم‌هایی که دولت این کشور بر ایران اعمال کرد، نوشت: آمریکا امروز اعضای یک شبکه تدارکاتی غیرقانونی ایرانی را تحریم کرد. ما کاملا نسبت به مقابله با هر فعالیتی که امنیت ملی‌مان را تهدید کند متعهد هستیم. پیام ما روشن است؛ اگر با (صنایع) گسترش تسلیحاتی ایران همکاری تجاری کنید، در معرض خطر تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرید. بر اساس این گزارش، اظهارات پمپئو پس از آن مطرح می‌شود که ۲ روز قبل وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد ۴ شخص و ۶ نهاد مرتبط با ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم علیه محمد بنی‌هاشمی (ارتباط با شرکت دن بین‌الملل)، چین هوا هوانگ (ارتباط با شرکت دن بین‌الملل)، محمد سلطان‌‌محمدی (ارتباط با صنایع سولتک) و شیه می‌سان (ارتباط با شرکت دن بین‌الملل) خبر داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های آرتین صنعت تابان، دن بین‌الملل، هدا تریدینگ، ناز تکنولوژی، صنایع پروما و صنایع سولتک اعمال کرد. 
***
صنعا: حکام ریاض از تهران یاد بگیرند
وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در واکنش به اتهام‌پراکنی سفیر عربستان سعودی علیه ایران، گفت حکام عربستان سعودی باید از اقدامات ایران در زمینه صلح یاد بگیرند. به گزارش فارس، هشام شرف، وزیر خارجه یمن در گفت‌وگویی اظهار داشت: تنها موفقیتی که «ائتلاف نظامی بین‌المللی به رهبری سعودی» علیه ملت یمن از 6 سال پیش به دست آورده، استفاده از مدرن‌ترین زرادخانه‌ نظامی آمریکایی- غربی است، از جمله تسلیحات ممنوعه آن هم برای کشتار زنان، کودکان، سالخوردگان یمنی، نابودسازی زیرساخت‌های این کشور و رقم زدن بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در عصر جدید. هشام شرف ادامه داد: حکام ریاض باید از تهران بیاموزند؛ تهران، فراخوان خود برای برقراری امنیت و ثبات منطقه را با ارائه ابتکاری تحت عنوان «ابتکار صلح هرمز» به ‌منظور پاسداری از امنیت و ثبات خلیج فارس عملی کرد؛ ابتکاری که هدف از آن نهادینه کردن ثبات در منطقه خلیج فارس است». 

Page Generated in 0/0160 sec