printlogo


کد خبر: 226695تاریخ: 1399/8/24 00:00
تنها با پرداخت ۲۵۰ هزار تومان کشتی‌گیر شوید
گوش شکسته‌های تقلبی!

جوانان و ورزشکاران تازه‌کار در رشته‌های کشتی و رزمی به گوش شکسته علاقه دارند و همین امر باعث شده برخی سودجویان اقدام به شکستن گوش به صورت دستی کنند. از گذشته تاکنون وقتی کسی مدعی کشتی‌گیر بودن یا بوکسوری است ابتدا به گوش‌هایش نگاه می‌کنند تا ببینند شکسته یا نه. گوش‌شکسته‌ها در بین جامعه ورزشی و حتی محلات قدیمی‌تر از احترام ویژه‌ای برخوردارند؛ میان جوان‌ترها هم گویا امتیاز ویژه برای برتری یا باابهت بودن در بین هم‌سن‌وسالان خودشان است. این امر سبب شده عده‌ای سودجو با گوش‌های مردم کسب‌و‌کار راه بیندازند، کافی است سری به صفحات مجازی بزنیم تا تبلیغات این افراد را با شعارهای مختلف پیدا کنیم. 
لازم است بدانید گوش شکستن چگونه رخ می‌دهد؛ هنگامی که ضربه شدیدی به گوش وارد می‌شود سبب خونریزی در میان غضروف و بافت پوست می‌شود و این امر هماتوم یا خون مردگی را به وجود می‌آورد. 
گوش‌شکستگی بیشتر در میان ورزشکاران رشته‌هایی همچون کشتی، جودو، بوکس، راگبی و ورزش‌های رزمی رواج دارد، جراحت اصطکاکی مکرر به گوش باعث این امر است. به عنوان مثال هنگامی که گوش یک کشتی‌گیر به طور مکرر توسط حریفان فشرده و مورد اصطکاک قرار می‌گیرد، غضروف و پوست گوش وی به دلیل خونریزی از هم جدا و سبب جمع شدن خون زیر پوست می‌شود. 
برای جویا شدن از عوارض این پدیده با رئیس هیأت پزشکی ورزشی خراسان رضوی گفت‌وگویی را انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
رضا گلدوزیان درباره شکسته شدن گوش ورزشکاران حرفه‌ای اظهار داشت: ورزشکاران حرفه‌ای وقتی گوش‌شان می‌شکند باید هماتوم یا خون جمع شده در داخل گوش را تخلیه کنند، اگرنه سبب بدشکلی و کاهش شنوایی می‌شود. 
رئیس هیأت پزشکی ورزشی خراسان رضوی ادامه داد: باید در همان ابتدا که گوش دچار شکستگی می‌شود با یک سرنگ هماتوم را تخلیه کنند که گوش کم‌شنوا نشود و عفونت نکند اما اگر دستکاری شود مانند هر زخم دیگری خطرناک است و عفونت می‌کند. 
وی تاکید کرد: کسانی که بدون درگیری در ورزش این کار را انجام می‌دهند در واقع به بدن خود آسیب می‌رسانند و این کار بسیار خطرناکی است.
گلدوزیان درباره عوارض شکستن گوش به صورت دستی عنوان کرد: غضروف گوش خون‌رسانی بسیار کمی دارد، ممکن است زخم دچار عفونت شده و مقداری از گوش از دست برود، البته در جریان مسابقه هم این اتفاق برای ورزشکار بیفتد خطرناک است اما درصد خطر عفونت در روش دستی بسیار بالاتر است. 
رئیس هیأت پزشکی ورزشی خراسان رضوی ادامه داد: ممکن است عفونت تمام بافت‌های گوش تا گردن را فرا بگیرد، چرا که از زیر پوست این قسمت‌ها به یکدیگر راه دارند و سبب تب شدید نیز می‌شود.

Page Generated in 0/0063 sec