printlogo


کد خبر: 226720تاریخ: 1399/8/24 00:00
دولت ترامپ وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را یک سال دیگر تمدید کرد
فشار حداکثری در خدمت بایدن

گروه سیاسی: دولت ترامپ در واپسین گام‌های سیاست‌های خصمانه‌اش علیه ایران با تحرک بیشتری در حال فعالیت است؛ اقدامات ضدایرانی‌ای که تلاش می‌شود از سوی دولت فعلی ایالات متحده به‌رغم مناقشه سنگین با جو بایدن و دموکرات‌ها بر سر انتخابات جنجالی این کشور شتاب آن کند نشود و علاوه بر آن، کارزار فشار حداکثری علیه ایران به دولت بعدی آمریکا منتقل شده و اهرمی قوی در دستان جو بایدن برای تحمیل زیاده‌طلبی‌های آمریکا بر کشورمان قرار دهد. 
به گزارش «وطن امروز»، دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ روز پنجشنبه وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را یک سال دیگر تمدید کرد. این بیانیه به این مناسبت یادآوری کرده رئیس‌جمهور وقت آمریکا در تاریخ ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ با صدور فرمان اجرایی شماره ۱۲۱۷۰ در قبال ایران وضعیت اضطراری اعلام کرده است. 
در ادامه این بیانیه آمده است: «روابط ما با ایران هنوز عادی نشده و روند اجرای توافقات مورخ ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ با این کشور ادامه دارد. به این دلیل، وضعیت اضطرار ملی اعلام ‌شده در تاریخ ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ و تدابیر اتخاذ شده در آن روز برای رسیدگی به آن وضعیت اضطراری باید تا بعد از ۱۴ نوامبر 202۱ ادامه پیدا کند».
کاخ سفید در این بیانیه تأکید کرد وضعیت اضطراری فعلی که به موجب فرمان اجرایی شماره ۱۲۱۷۰ علیه ایران اعمال شده با وضعیت اضطراری دیگری که ذیل فرمان شماره ۱۲۹۵۷ از تاریخ ۱۵ مارس ۱۹۹۵ اعمال شده تفاوت دارد. 
«جیمی کارتر» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا فرمان اجرایی شماره ۱۲۱۷۰ را روز ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹، 10 روز بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران صادر کرد. این فرمان خواستار توقیف دارایی‌های حکومت ایران در خاک آمریکاست. دیگر فرمان اجرایی (شماره ۱۲۹۵۷) از ۱۵ مارس ۱۹۹۵ توسط دولت «بیل کلینتون» برای منع معاملات مربوط به توسعه نفتی ایران صادر شد. 
فعالیت‌های اخیر ضدایرانی دولت ترامپ به اینها محدود نشده است. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که برای رایزنی درباره ایران به منطقه سفر کرده است، در گفت‌وگویی مدعی شد که کارزار تحریم‌های دولت دونالد ترامپ علیه ایران در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا نیز به‌رغم تمایل او برای بازگشت به توافق هسته‌ای ادامه می‌یابد. 
سفر الیوت آبرامز در حالی انجام می‌شود که مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ هم قصد دارد طی روزهای آینده به سرزمین‌های اشغالی سفر کند تا با مقامات این رژیم درباره ایران رایزنی کند. 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آبرامز که پس از سرزمین‌های اشغالی بتازگی به امارات عربی متحده سفر کرده است، در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری گفت: حتی با وجود وعده جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای [برجام]، کارزار فشار تحریم‌ها در دولت بایدن نیز علیه ایران ادامه می‌یابد. 
آبرامز افزود: تحریم‌هایی که ایران را به خاطر تخطی از مسائل حقوق بشری، همچنین برنامه موشک‌های بالستیک ایران و تاثیر آن بر منطقه هدف قرار داده بود، ادامه خواهد یافت و این موضوع و رسیدگی دقیق بازرسان سازمان ملل و شرکای آمریکا در منطقه، این فشار را حفظ خواهد کرد. 
نماینده منصوب از سوی ترامپ مدعی شد: حتی اگر به توافق بازگردید و ایرانی‌ها هم خواهان بازگشت باشند، [با توجه به] این اورانیومی که بتازگی غنی‌سازی شده، نمی‌توان این مسائل واقعا اساسی را مبنی بر اینکه آیا ایران اجازه خواهد یافت تعهداتی را که مدت‌ها پیش به جامعه جهانی داده است نقض کند، حل کرد. 
این مقام آمریکایی همچنین مدعی شد «عادی‌سازی روابط امارات عربی متحده با رژیم صهیونیستی، فشاری جدید بر ایران اعمال کرده است، بویژه آنکه آمریکا برنامه یک توافق ۲۳ میلیارد دلاری تسلیحاتی برای امارات عربی متحده دارد تا توسط آن بتواند جت‌های جنگنده اف۳۵ و پهپاد از آمریکا خریداری کند. 
آبرامز در پایان گفت: امیدوارم سال بعد وسیله اعمال نفوذی که با تحریم‌های‌مان ایجاد کرده‌ایم، با هر نوع فشاری از جمله به طور مثال ترس ایران(!) درباره روابط در حال توسعه میان امارات عربی متحده و اسرائیل در منطقه به کار گرفته شود. تمام این فشارها باید برای ترغیب ایران به تغییر رویه‌اش اعمال شود. 
همچنین الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا در گفت‌و‌گویی با شبکه بلومبرگ با توجه به انتخابات ریاست‌‌جمهوری اخیر آمریکا و اعلام پیروزی جو بایدن، نماینده حزب دموکرات آمریکا در رقابت با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی این کشور درباره روابط آمریکا با ایران گفت: کارزار «فشار حداکثری یک اهرم فشار بزرگ را برای کسی که ساکن بعدی کاخ سفید خواهد بود، ایجاد کرده است».
گفتنی است آبرامز پیش از این اظهار کرده بود: «ایالات متحده اکنون یک ساختار تحریمی جامع دارد که مدت‌ها پابرجا خواهد ماند. بعضی از این تحریم‌ها از سال 1979 وضع شده است و هیچ ارتباطی با برنامه هسته‌ای ایران ندارد. در بعضی از این موارد ما تحریم‌ها را ذیل مجوزهای ضدتروریسم قرار می‌دهیم. برای لغو این تحریم‌ها نیاز به این مساله است که تایید شود ایران حامی تروریسم نیست. چگونه می‌خواهید آن را تغییر دهید؟»

Page Generated in 0/0075 sec