printlogo


کد خبر: 226722تاریخ: 1399/8/24 00:00
طرفداران ترامپ امروز در واشنگتن‌دی‌سی تجمع برپا می‌کنند
تشدید دوقطبی در آمریکا
* ترامپ: سیستم‌ آمریکا ده‌ها هزار رأی من را دزدید

گروه بین‌الملل: با وجود گذشت 11 روز از برگزاری انتخابات آمریکا، نتیجه نهایی انتخابات همچنان در گیرودار کشمکش میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان است. دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری مستقر آمریکا اگر چه بنا بر آنچه رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند نتیجه را به بایدن دموکرات واگذار کرده اما با پیگیری‌های حقوقی و دلگرمی به 70 میلیون نفری که به وی رای داده‌اند، امیدوار است بتواند نتیجه انتخابات را به سود خود برگرداند. 
یکی از مهم‌ترین اقدامات کمپین ترامپ که از فردای برگزاری انتخابات وعده آن داده شد، برگزاری راهپیمایی میلیونی است. در همین ارتباط کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، کلیپی تصویری را با موضوع فراخوان از هواداران برای برپایی تظاهرات گسترده در روز چهاردهم نوامبر (24 آبان) در واشنگتن منتشر کرد. در تصاویر این کلیپ، هواداران ترامپ پلاکاردهایی در دست دارند که روی آنها نوشته شده است: اگر بایدن برنده شود، چین برنده شده است؛ چین مالک بایدن است؛ من دیدم مرده‌ها داشتند رای می‌دادند؛ دزدی را متوقف کنید. در این آگهی تبلیغاتی از مردم آمریکا خواسته شده «ایستادگی کنند و در برابر انتخابات سراسر تقلب(!) بجنگند و کاری کنند که صدای‌شان شنیده شود». 
دعوت به راهپیمایی توسط حامیان ترامپ در حالی که دموکرات‌ها اعلام پیروزی در انتخابات کرده‌اند، در کنار تحولات اخیر آمریکا معنایی جز افزایش عمق دوقطبی ایجاد شده در آمریکا ندارد؛ امری که افرادی مثل اوباما هم اخیرا به آن اشاره کرده‌اند.
 
* ترامپ: ایالت‌های مورد تردید باید به فهرست پیروزی من اضافه شوند
همزمان با اعلام راهپیمایی طرفداران ترامپ در آمریکا، ترامپ دیروز در توئیتی نوشت: «ایالت‌های مورد تردید باید فورا به فهرست پیروزی ترامپ اضافه شوند. بایدن پیروز نشد، او با فاصله شکست خورد». ترامپ پیش از آن هم در توئیتی مردم را به دیدن ۲ برنامه در فاکس‌نیوز دعوت کرد و نوشت: «این برنامه‌ها تایید‌کننده سیستم رأی‌گیری وحشتناک، نادرست و ناایمن آمریکاست که باعث شد ده‌ها هزار رای من دزدیده شده و به بایدن تعلق گیرد». ترامپ پیش‌تر هم گفته بود 7/2 میلیون رأی قانونی او در سراسر این کشور حذف شده‌ است. «گزارش: شرکت دومینیون 7/2 میلیون از آرای ترامپ را در سراسر کشور حذف کرده است. تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد ۲۲‍۱۰۰۰ رأی پنسیلوانیا از رئیس‌جمهور ترامپ به بایدن تغییر داده شده است. ۹۴۱۰۰۰ رأی ترامپ حذف شده است. ایالت‌هایی که از سامانه‌های شرکت دومینیون استفاده کرده‌اند ۴۳۵ هزار رأی را از ترامپ به بایدن تغییر داده‌اند». توئیتر زیر این پیام ترامپ برچسبی را منتشر کرد و نوشت: «این ادعا درباره تخلف انتخاباتی، مورد مناقشه است». 
 
* باراک اوباما: اختلافات ما در آمریکا عمیق است
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که نقش مهمی در پیروزی بایدن در انتخابات ایفا کرد، بعد از اعلام رسانه‌های آمریکایی مبنی بر پیروزی بایدن، همچنان حضور خود در صحنه را حفظ کرده است. در همین حال هفته آینده کتابی از وی به نام «سرزمین موعود» منتشر می‌شود. خبرگزاری فرانسه که توانسته به نسخه‌ای از این کتاب دسترسی پیدا کند، نوشته اوباما در کتابش خاطرنشان کرده است چقدر اختلاف و دودستگی‌ها در آمریکا عمیق است و کنار رفتن دونالد ترامپ از قدرت، صرفا برای برطرف کردن این اختلاف‌ها کافی نخواهد بود. اوباما در بخشی از نخستین جلد این کتاب نوشته است:«شاید نگران‌کننده‌ترین مساله این باشد که به نظر می‌رسد دموکراسی ما در آستانه سقوط در بحران است»؛ بحرانی ریشه‌ای که به گفته وی رویارویی میان ۲ نگرش از آمریکایی است که هست و آمریکایی که باید باشد. اگر چه باراک اوباما در این کتاب پیروزی جو بایدن، معاون سابقش را به وی تبریک می‌گوید اما درباره هر گونه نگرش ملکوتی به سال‌های پس از ترامپ نیز هشدار می‌دهد به طوری که نوشته است: «من این موضوع را می‌دانم که صرف انتخابات مشکل را حل و فصل نخواهد کرد؛ ضمن آنکه اختلاف‌های‌مان درون آمریکا عمیق است، چالش‌های‌مان نیز قابل ملاحظه است». 
 
* معیارهای دوگانه اوباما برای دموکراسی
وی همچنین در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌بی‌اس‌نیوز» چهره‌های ارشد حزب جمهوری‌خواه را متهم کرد با صف کشیدن در کنار دونالد ترامپ در رد نتیجه انتخاباتی که بازنده آن شد، مشغول تضعیف دموکراسی هستند. انتقاد اوباما از تضعیف دموکراسی توسط جمهوری‌خواهان و ترامپ در حالی است که وی بارها از ادعای تقلب یکی از نامزدهای انتخابات در سایر کشورها حمایت کرده است. کافی است در یکی از کشورهایی که با آمریکا رابطه حسنه‌ای ندارد انتخاباتی برگزار شود و نامزد مخالف غرب پیروز شود؛ آنگاه آمریکایی‌ها با همه پتانسیل سیاسی و رسانه‌ای خود وارد فاز حمایت از نامزد شکست خورده اما متمایل به غرب می‌شوند. اوباما همچنین در حالی که هنوز بحث جدال حقوقی ترامپ درباره نتیجه انتخابات ادامه دارد، گفت: بایدن به روشنی برنده انتخابات امسال شده و ادعاهای کذب درباره تقلب انتخاباتی ناشی از یأس ترامپ از شکست است. اوباما گفت: من بیشتر از این واقعیت نگرانم که سایر مقام‌های جمهوری‌خواه که به وضوح از واقعیت خبر دارند، [با دونالد ترامپ] همراهی می‌کنند. این یک گام دیگر در جهت مشروعیت‌زدایی نه فقط از دولت آینده بایدن، بلکه به طور کلی نظام دمکراتیک خواهد بود که پا گذاشتن در مسیری خطرناک است. 
 
* نانسی پلوسی: این سیرک مضحک را متوقف کنید
بعد از اوباما، نانسی پلوسی و چاک شومر از سران حزب جمهوری‌خواه خواستند نتیجه انتخابات را بپذیرند تا کنگره بتواند روی تصویب بسته جدید کمکی ویروس کرونا تمرکز کند. آنها گفتند امتناع جمهوری‌خواهان از پذیرش پیروزی جو بایدن، برگزاری جلسه در این باره را با مانع مواجه کرده است. نانسی پلوسی گفت: «آنها وسط یک سیرک مضحک قرار دارند و از پذیرش واقعیت سر باز می‌زنند. این سیرک را متوقف کنید و کاری را انجام دهید که برای مردم آمریکا واقعا اهمیت دارد؛ سلامتی و امنیت اقتصادی آنها». چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا هم جمهوری‌خواهان کنگره را به تسلیم ‌شدن در مقابل دونالد ترامپ که از پذیرش شکست در انتخابات سر باز‌ زده و اتهاماتی درباره تقلب در انتخابات را مطرح کرده، متهم کرد. وی گفت: جمهوری‌خواهان سنا! انکار واقعیت را متوقف کنید. از نشان دادن تردید در روند دموکراتیک ما به عمد و بدون پروا دست بکشید و بر کرونا تمرکز کنید. 
 
* درخواست دسترسی بایدن به گزارش‌های امنیتی
حتی اگر بایدن بتواند از جدال حقوقی خود با ترامپ سربلند خارج شود، یکی از مهم‌ترین مشکلات او به رسمیت شناخته نشدن پیروزی‌اش توسط ترامپ و تیم فعلی کاخ سفید است. همین هم سبب شد تا تیم انتقال قدرت بایدن در وضعیت مبهمی قرار بگیرد. با این حال گروهی متشکل از بیش از ۱۵۰ مقام امنیتی و دیپلمات پیشین آمریکا در نامه‌ای، درباره تأخیر در روند انتقال قدرت به بایدن، نامزد حزب دموکرات و پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری هشدار دادند. به نوشته نشریه پولیتیکو، این مقامات پیشین که در دولت‌های مختلف دموکرات و جمهوری‌خواه فعالیت داشته‌اند، خطاب به اداره خدمات عمومی نوشتند، بایدن به عنوان رئیس‌جمهور منتخب و کاملا هریس به عنوان معاون او باید دسترسی به اطلاعات لازم برای پیشبرد مسائل امنیت ملی نظیر جلسات روزانه و تصمیمات غیرقطعی درباره استفاده احتمالی از نیروهای نظامی را داشته باشند. این نامه توسط ۱۶۱ مقام امنیتی سابق از جمله چاک هیگل وزیر پیشین دفاع، مایکل هیدن رئیس پیشین آژانس امنیت ملی (NSA) و آژانس اطلاعات مرکزی (CIA)، ویسلی کلارک فرمانده بازنشسته و سامانتا پاور نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل، امضا شده است. نام شماری از مقامات سابق دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از جمله داگ سیلیمن سفیر پیشین آمریکا در بغداد، جاوید علی مدیر ارشد پیشین بخش مبارزه با تروریسم شورای امنیت ملی آمریکا و الیزابت نیومن دستیار وزیر امنیت داخلی آمریکا در امور مبارزه با تروریسم نیز پای این نامه به چشم می‌خورد. طبق قانون آمریکا، امیلی مورفی، رئیس اداره خدمات عمومی باید به طور رسمی به دولت انتقالی اجازه مداخله در امور آژانس‌های مختلف دولت و بازبینی لیست کارکنان آنها را بدهد. او نیز کارمند ترامپ است و تاکنون حاضر به امضای چیزی نشده است. 
 
* استعفاهای زنجیره‌ای مقامات امنیتی و نظامی آمریکا
بعد از اخراج توئیتری وزیر دفاع آمریکا و استعفای چند نفر از سران پنتاگون، الکسیس راس، معاون رئیس ستاد کارکنان وزارت دفاع آمریکا هم روز پنجشنبه استعفای خود را اعلام کرد. جن استوارت، رئیس ستاد کارکنان وزارت دفاع آمریکا و مدیر راس نیز روز سه‌شنبه استعفای خود را اعلام کرده بود. دونالد ترامپ دوشنبه هفته پیش تنها با یک پیام توئیتری، اخراج اسپر را اعلام کرد. او در این پیام توئیتری نوشت کریستوفر سی. میلر، مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم را به عنوان سرپرست وزارت دفاع برگزیده است. اخراج اسپر، موجی از استعفا را در پنتاگون به راه انداخت. علاوه بر این وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز شاهد استعفای برایان وِیر، دستیار مدیر امنیت سایبری در بخش آژانس امنیت زیرساختی و سایبری وزارت امنیت داخلی آمریکا و والری بوید، دستیار وزیر در امور بین‌الملل این وزارتخانه بود. کریستوفر کِرِبس، مدیر امنیت سایبری در بخش آژانس امنیت زیرساختی و سایبری وزارت امنیت داخلی آمریکا هم به دستیاران خود گفته که انتظار دارد کاخ سفید او را اخراج کند. در پنتاگون نیز، به گزارش نشریه «پولیتیکو»، دستیار وزیر دفاع در امور سیاسی، دستیار وزیر دفاع در امور امنیت و دستیار وزیر دفاع در امور اطلاعات استعفاهای خود را ارائه داده‌اند. سی‌ان‌ان اخیرا گزارش داد ترامپ 3 مقام ارشد دیگر از جمله رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را تا پیش از پایان دولتش برکنار خواهد کرد. 
 
* واکنش آژانس امنیت داخلی آمریکا به سخنان ترامپ
مطرح شدن بحث‌هایی چون ایجاد عامدانه باگ نرم‌افزاری و شمرده شدن آرا به سود بایدن از سوی ترامپ سبب شد پای نهادهای دولتی درگیر در انتخابات هم به این ماجرا باز شود. در همین ارتباط به گزارش دویچه وله، آژانس امنیت سایبری و زیرساخت‌های آمریکا (CISA) وابسته به آژانس امنیت داخلی و شورای هماهنگی انتخابات (GCC) با صدور یک بیانیه مشترک تایید کردند مدارک و اسنادی دال بر تغییر آرا، شمارش نشدن آرا یا گم‌ شدن برگه‌های رای وجود ندارد. نهادهای یادشده دولتی همچنین تایید کرده‌اند انتخابات سوم نوامبر ریاست‌جمهوری آمریکا امن‌ترین انتخابات در طول تاریخ این کشور بوده است. 
 
* واکنش دادستان کل آریزونا به شکایت ترامپ
آریزونا یکی از ایالت‌هایی بود که ترامپ بارها از تقلب سیستماتیک دموکرات‌ها در آن به سود بایدن سخن گفته بود. همین هم باعث شد برنوویچ، دادستان کل ایالت آریزونا در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس‌بیزنس درباره شکایت ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و احتمال پیروزی وی در این ایالت صحبت کند. برنوویچ گفت: ما در حال حاضر درباره کمتر از ۲۰۰ رأی که درباره آنها شک و تردید وجود دارد، صحبت می‌کنیم. دادستان کل آریزونا در صحبت‌های خود همچنین گفت: به نظر می‌رسد جو بایدن در آریزونا پیروز خواهد شد. وی افزود: هیچ شواهد یا حقیقتی وجود ندارد تا دیگران را به این باور برساند که نتایج انتخابات تغییر خواهد کرد.
***
کنایه سندرز به پمپئو: نه آقای پمپئو! خبری از انتقال قدرت به دولت دوم ترامپ نخواهد بود. این رقابت به پایان رسیده و جو بایدن رئیس‌جمهوری بعدی ما خواهد بود. چطور می‌توانید سایر دولت‌ها را موعظه کنید به دموکراسی و اینکه به اراده مردم‌شان احترام بگذارند؛ وقتی خودتان نجابت انجام همین کار را ندارید؟

Page Generated in 0/0070 sec