printlogo


کد خبر: 226786تاریخ: 1399/8/26 00:00
با وجود گفت‌و‌گو بین سران کشورها پیرامون لزوم اجرای توافق، به نظر می‌رسد اوضاع در ارمنستان برای مقامات این کشور باثبات نیست و امکان تغییرات آنی در داخل این کشور بسیار محتمل است
قره‌باغ یک هفته پس از توافق

یک هفته پس از امضای توافق آتش‌بس و حضور نیروهای صلح‌بان روس در منطقه مورد مناقشه، فرمانده نیروهای حافظ صلح اعزامی روسیه به قره‌باغ کوهستانی اعلام کرد جمهوری آذربایجان و ارمنستان به توافق آتش‌بس پایبند باشند و ثبات در حال بازگشت به این منطقه است. در همین حال مقامات ترکیه نیز درصددند تا جا پای محکمی در کنار روس‌ها در قفقاز داشته باشند و از این رو رایزنی‌ با مقامات سیاسی و نظامی روسیه را در دستور کار قرار داده‌اند. امیدها به پایان مناقشه در حالی مطرح شده است که شواهد امر در ارمنستان حاکی از وقوع حوادث جدی در این کشور از سوی مخالفان توافق است. 
 
* رایزنی ترکیه با روسیه درباره نظارت بر آتش‌بس
به گزارش «وطن امروز»، وزارت دفاع ترکیه روز گذشته اعلام کرد گفت‌وگو‌ها با هیأت روس درباره ایجاد مرکزی مشترک برای نظارت بر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ آذربایجان ادامه خواهد داشت. ترکیه و روسیه یازدهم نوامبر به توافق رسیدند تا مرکزی مشترک برای نظارت بر آتش‌بس در قره‌باغ ایجاد کنند. با این وجود، گفت‌وگو‌های ۲ کشور برای تعیین شکل این مرکز ادامه دارد. در این زمینه، طرفین روز جمعه نخستین جلسه را در مقر وزارت دفاع ترکیه برگزار کردند. به عقیده وزارت دفاع ترکیه لازم است ارمنستان با تاکید بر پیگیری دقیق اوضاع، شرایط توافقنامه را اعمال کرده و از بقیه سرزمین‌های اشغالی آذربایجان خارج شود. 
 
* گفت‌و‌گوی تلفنی پوتین با مقامات ارمنستان و آذربایجان
همزمان با رایزنی‌های ترکیه و روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با سران کشورهای آذربایجان و ارمنستان درباره توافق اخیر در منطقه قره‌باغ کوهستانی صحبت کرد. کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) در بیانیه‌ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین در تماس تلفنی با الهام علی‌اف و نیکول پاشینیان درباره اجرای توافق مذکور گفت‌وگو داشته است. بر اساس بیانیه کرملین، هر دو طرف درگیر در منطقه قره‌باغ کوهستانی از نظارت بر اجرای توافق آتش‌بس در این منطقه ابراز رضایت کرده‌اند. رئیس‌جمهور روسیه طی این تماس بر اهمیت حفظ اماکن مقدس مسیحی در مناطق تحت کنترل جمهوری آذربایجان تأکید کرده است. 
 
* خنثی‌سازی طرح ترور «پاشینیان»
با وجود گفت‌و‌گو بین سران کشورها پیرامون لزوم اجرای توافق، به نظر می‌رسد اوضاع در ارمنستان برای مقامات این کشور باثبات نیست و امکان تغییرات آنی در داخل این کشور بسیار محتمل است. در همین راستا روز گذشته رئیس سابق اطلاعات ارمنستان به اتهام تلاش برای کودتا و ترور نخست‌وزیر این کشور به همراه تعدادی از افسران و مقامات سیاسی بازداشت شد. خبرگزاری «ارمن پرس» اعلام کرد «آرتور وانتسیان» رئیس سابق سرویس امنیت ملی ارمنستان به اتهام توطئه و برنامه‌ریزی برای ترور پاشینیان و کودتا علیه او بازداشت شده است. وانتسیان هم‌اکنون رئیس حزب وطن ارمنستان، از احزاب مخالف نخست‌وزیری نیکول پاشینیان است و متهم به حمل و انتقال غیرقانونی سلاح و مهمات و بمب شده است. وکلای رئیس سابق سرویس امنیت ملی ارمنستان گفته‌اند سرویس امنیت ملی (اطلاعات) او را به همراه تنی چند از دوستانش بازداشت و حبس کرده است. 
******
شعیب بهمن در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
وضعیت قره‌باغ استخوان لای زخم باقی خواهد ماند
یک هفته قبل آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری روسیه به جدیدترین دور مناقشه که از 27 سپتامبر آغاز شده بود پایان دادند. این مناقشه 27 ساله در شرایطی 9 نوامبر امسال با قبول آتش‌بس از سوی ۲ طرف متوقف شد که این بار تغییرات مهمی در ژئوپلیتیک منطقه قفقاز رخ داده است. در حالی که جمهوری آذربایجان خود را پیروز قطعی جنگ می‌بیند، ارمنی‌ها علیه مقامات سیاسی کشورشان تظاهرات کردند و این توافق را نشانه شکست می‌دانند. در کنار این، رویکرد بازیگران بین‌المللی به این مناقشه سبب شده ابهاماتی پیرامون فرآیندهای اجرایی توافقنامه به وجود آید. بر این اساس «وطن امروز» در گفت‌و‌گو با شعیب بهمن، کارشناس مسائل قفقاز به بررسی این ابهامات پرداخته است. 
 
* برنده و بازنده توافقنامه آتش‌بس 9 نوامبر کدام کشورها هستند؟
آنچه در مناقشه قره‌باغ اتفاق افتاده، در نهایت رخدادی بود که از ابتدا و در مسیر مناقشه پیش‌بینی می‌شد که رقم بخورد. مشخصا جمهوری آذربایجان به دلیل اینکه توانست موقعیت فعلی خود در حفظ سرزمین‌های جدید را تثبیت کند، دست برتر را در این توافق دارد و ارمنستان هم با توجه به شرایط میدانی بالاجبار این توافق را قبول کرده است. در ارتباط با بازیگران منطقه‌ای هم می‌توان گفت روسیه و ترکیه به اهدافی که مدنظر داشتند رسیدند و متاسفانه به دلیل برخی کاستی‌ها در نهادهایی مثل وزارت امور خارجه ایران، فرصت‌سوزی‌هایی رخ داد که هم به لحاظ ژئواستراتژیک و  هم منافع اقتصادی به ضرر ایران تمام شده است. واقعیت فعلی منطقه قره‌باغ بعد از توافق 9 نوامبر به این شکل است که اتصال سرزمینی بین نخجوان و جمهوری آذربایجان از طریق یک کانال زمینی فراهم خواهد شد و این وضعیت سبب شده خطوط مواصلاتی قبلی دچار دگرگونی شود. بر این اساس ارتباط زمینی نخجوان و جمهوری آذربایجان، ترکیه و جمهوری آذربایجان برقرار شده است. از سوی دیگر روس‌ها هم در نهایت به اهداف خود رسیدند و کاری کردند که بر پایه منافع‌شان بود. آنها سال 2010 توافق کازان را پیشنهاد دادند که تقریبا مشابه همین توافق بود. در آن توافق هم ارمنستان قرار بود 7 منطقه را تحویل دهد و امنیت قره‌باغ را صلح‌بانان روس تامین کنند. تنها مساله روس‌ها شاید حضور ترکیه است که البته به دلیل فاصله مرزهای آن با روسیه تهدیدی جدی در سطح امنیت ملی نیست. 
 
* حضور ترکیه در قفقاز را چطور ارزیابی می‌کنید؟
ترکیه طرح کلانی را در دستور کار داشت و آن افزایش و تقویت حوزه نفوذ خود در قره‌باغ بود. حال با اجرای توافق آتش‌بس به این هدف رسیده و این حضور می‌تواند پیامدهایی منفی برای منطقه داشته باشد. علاوه بر تقویت تنش‌های قومی و نژادی در این منطقه، مباحثی نظیر رشد اندیشه‌های نوعثمانی‌گری، تروریسم و کشیده شدن پای ناتو در صورت تاسیس پایگاه نظامی ترکیه در قفقاز از جمله تهدیداتی است که در صورت تداوم حضور و قدرت گرفتن ترکیه در قفقاز باید انتظار آن را داشت. 
 
* با وجود برقراری آتش‌بس اما شاهدیم که در ارمنستان مردم معترض به مقامات سیاسی و دولت تظاهرات کردند و خواستار لغو این موافقتنامه شدند؛ بر پایه این نارضایتی‌ها تا چه حد احتمال دارد توافق آتش‌بس نقض شود؟
واقعیت این است که هر اتفاقی در بلندمدت ممکن است رخ دهد. وضعیت برای مقامات سیاسی ارمنستان بویژه نخست‌وزیر به حدی وخیم است که حتی اخبار سوء‌قصد و تلاش برای ترور وی نیز منتشر شده است. این امکان وجود دارد که پاشینیان برود و طیف قره‌باغی‌ها در ارمنستان سکان قدرت را به دست بگیرند و توافق را نپذیرند اما اینکه بخواهند علیه این توافق اقدام عملیاتی و نظامی داشته باشند، در شرایط فعلی به دلیل ضعف ارتش ارمنستان و همچنین حضور نیروهای روسیه در منطقه مورد مناقشه چندان عملی نیست اما این موضوع به عنوان یک استخوان لای زخم باقی خواهد ماند. علاوه بر این از آنجا که در این توافقنامه اشاره‌ای به قره‌باغ نشده و این مساله مسکوت باقی مانده و با توجه به ترکیب جمعیتی این منطقه، به نظر می‌رسد جدال ادامه‌دار خواهد بود. ضمن اینکه چنانچه منافع بازیگران بین‌المللی در این مناقشه تامین نشود، این امکان وجود دارد که در آینده شاهد شعله‌ور شدن آتش درگیری و جنگ بین طرفین باشیم، چه اینکه در حال حاضر هم صف‌بندی‌هایی در قبال این توافق پدید آمده است.

Page Generated in 0/0068 sec