printlogo


کد خبر: 226806تاریخ: 1399/8/26 00:00
اخبار

رایزنی سفرای ایران و انگلیس در عراق
ایرج مسجدی، سفیر کشورمان در عراق و «استفان هیکی» سفیر مقیم انگلیس در این کشور، دیروز یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه ۱۳۹۹ در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با یکدیگر ملاقات و گفت‌وگو کردند. 
به گزارش مهر، در این دیدار اهم تحولات سیاسی عراق و منطقه مورد بحث و رایزنی قرار گرفت و بر اهمیت همکاری با دولت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق تاکید شد. سفیر کشورمان با برشمردن ضرورت بازگشت ایالات متحده به توافق برجام، آن را گامی ضروری در مسیر تعهدات این کشور دانست. سفیر انگلیس نیز خواهان عمل به تعهدات مندرج در سند برجام از سوی همه طرف‌های توافق شد. بر اساس این گزارش، ایرج مسجدی روز گذشته ملاقات جداگانه‌ای نیز با سفیر نروژ در عراق در محل سفارت ایران داشت.
***
ایران با وجود تحریم‌ها ابرقدرت پهپادی شد
پایگاه خبری اوراسیا‌ تایمز در گزارشی اعلام کرد ایران با وجود تحریم‌های شدید آمریکایی موفق شده است از طریق دانش بومی و مهندسی معکوس به یک ابرقدرت در زمینه ساخت پهپاد تبدیل شود. 
به گزارش ایرنا، اوراسیا تایمز نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از زمان تصمیم به خروج از برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال تحریم‌ها همواره مانعی برای حرکت ایران به سمت توسعه بوده است. با این حال از آنجا که می‌گویند «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد»، ایران در حالی که شاهد محدودیت‌هایی در زمینه واردات و صادرات تجهیزات دفاعی بوده اما این توانایی را در درون کشور پیدا کرده است که ظرفیت‌های دفاعی را بویژه در زمینه فناوری پهپادی ارتقا دهد. 
این سایت خبری- تحلیلی آسیایی افزود: ایران بتازگی جدیدترین نمونه پهپاد مهاجر-۶ را رونمایی کرده است. پهپاد کیان هم سال گذشته طی مراسم رسمی در تهران رونمایی شد و مقامات دفاعی گفته‌اند که این پهپاد می‌تواند بیش از ۶۰۰ مایل و تا ارتفاع ۱۵ هزار فوت پرواز کند. بر اساس این گزارش، ایران پیش از این نیز تعدادی از پهپادها را به نمایش گذشته بود، از جمله پهپاد «مبین» که می‌تواند تا ارتفاع ۴۵ هزار فوت به مدت ۴۵ دقیقه پرواز کند. مقامات ایران می‌گویند این پهپادها و دیگر نمونه‌های مشابه نقش مهمی در دفاع از مرزها در برابر تهدیدات دارند. به گفته «ست جی. فرانتسمان» مدیر اجرایی مرکز خاورمیانه برای گزارش و تحلیل، ایران اکنون به یک ابرقدرت در زمینه ساخت پهپاد تبدیل شده است. وی گفت: من به این نتیجه رسیده‌ام که ایران با توجه به توسعه شاخه پهپادی در سال‌های اخیر به یک ابرقدرت پهپادی تبدیل شده است. 
***
مشاجره کلامی نمایندگان ایران و عربستان در نشست گروه ۷۷ و چین
روزنامه رای الیوم به مشاجره کلامی نمایندگان ایران و عربستان بر سر مساله توافق هسته‌ای در نشست اخیر گروه ۷۷ و چین و پاسخ کوبنده نماینده ایران پرداخته است. 
به گزارش ایسنا به نقل از رای الیوم، نشست گروه ۷۷ و چین که در مقر سازمان ملل شنبه‌شب برگزار شد شاهد مشاجره کلامی میان نمایندگان عربستان و ایران بود. 
عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل به درج موضوع توافق هسته‌ای ایران در بیانیه پایانی گروه ۷۷ و چین اعتراض کرد و گفت: این موضوع بدون اینکه موضوعیت داشته باشد، چند سالی است در بیانیه پایانی وزرای خارجه گروه ۷۷ و چین گنجانده می‌شود. این توافق شکست خورده است. علی حاجی‌لاری، رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ به اظهارات نماینده سعودی گفت: من از کلام نماینده سعودی که مدعی است بند مربوط به توافق هسته‌ای با فشار ایران در بیانیه گنجانده شده است تعجب می‌کنم. حاجی‌لاری خطاب به المعلمی گفت: آیا تو معتقد هستی که ۱۴۰ وزیر خارجه در درج این موضوع در بیانیه اشتباه کرده‌اند و تنها عربستان این اشتباه را فهمید؟ وی تاکید کرد: عربستان حقایق موجود را مشخص نمی‌کند و تجربه ثابت کرده است که این کشور تعریف دیگری از حقیقت دارد. 
***
جزئیات نشست نمایندگان با عراقچی درباره انتخابات آمریکا و تحولات قره‌باغ
محمد باقری، رئیس فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جلسه این فراکسیون با حضور عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه، جابری انصاری معاون حقوقی، کنسولی و پارلمانی وزیر امور خارجه و مدیران کل امور مجلس و دیپلماسی پارلمانی، آخرین تحولات قره‌باغ و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مورد بررسی قرار گرفت. 
باقری در همین راستا ادامه داد: مسؤولان وزارت امور خارجه در این جلسه عنوان کردند که ما نباید از آمدن بایدن ذوق‌زده باشیم اما اگر فرصتی پیش آمد از آن استفاده می‌کنیم و نباید فرصت‌سوزی شود؛ باید منتظر بمانیم و در صورت ایجاد شدن شرایط از آن استفاده کنیم. 
به گزارش تسنیم، وی با اشاره به بخش دیگری از این جلسه، بیان داشت: در موضوع قره‌باغ ضمن پرداختن به سوابق تاریخی آن، گزارشی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد صلح با حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و همچنین جزئیات طرح صلح جمهوری اسلامی ایران که هم‌اکنون برقراری آتش‌بس و صلح جاری از سوی روسیه، در قالب کلیات آن در حال انجام است، ارائه شد. 
نماینده بناب در مجلس اظهار کرد: در این جلسه همچنین نگرانی‌های نمایندگان در حوزه‌های امنیتی مرتبط با اتفاقات قره‌باغ و لزوم حفظ دقیق و کامل خطوط مرزی مطرح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

Page Generated in 0/0135 sec