printlogo


کد خبر: 226807تاریخ: 1399/8/26 00:00
انفعال پیگیری حادثه تروریستی فرودگاه بغداد از سوی دولت الکاظمی با اعتراض نمایندگان پارلمان عراق همراه شد
علیه فراموشی

گروه سیاسی: «دولت الکاظمی به‌رغم وعده‌های مستمر خود مبنی بر اعلام نتایج جنایت در فرودگاه بغداد، هنوز این کار را انجام نداده است». این جمله‌ای بود که عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در اعتراض به عملکرد دولت الکاظمی در مساله پیگیری عملیات تروریستی دولت آمریکا در جریان به شهادت رساندن شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس به زبان آورد. 
به گزارش «وطن امروز»، گذشت بیش از 10ماه از اقدام تروریستی دولت آمریکا در فرودگاه بغداد که منجر به شهادت فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نایب رئیس بسیج مردمی عراق(حشدالشعبی) شد هنوز از اهمیت آن حادثه و لزوم پیگیری قاطع در محکومیت و مجازات عاملانش نکاسته است. شهادت ۲ سردار عالیرتبه ایرانی و عراقی در جریان این عملیات تروریستی، ۲ مطالبه «انتقام سخت» در ایران و «اخراج نیروهای آمریکایی» را در عراق به‌وجود آورد. ایران در نخستین گام عملی خود یک هفته پس از حادثه شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، پایگاه عین‌الاسد آمریکا در خاک عراق را موشک‌باران کرد و پارلمان عراق نیز طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کرد. با این حال هیچ‌کدام از این ۲ اقدام تا تحقق کامل هدف خود متوقف نخواهند شد. 
لزوم پیگیری عملیات انتقام در سطوح مختلف آن چه در بستر فاز نظامی و چه در بستر فعالیت‌های دیپلماتیک و حقوقی باعث شده مطالبات عمومی در این زمینه کماکان پابرجا بماند. در این میان مساله انفعال دستگاه دیپلماسی ۲ کشور از جدی‌ترین موضوعاتی است که مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است. پیش از این «وطن امروز» در شماره 8 مهرماه در پرونده‌ای با عنوان «پیگیر خون حاج‌قاسم هستید؟» نسبت به انفعال دستگاه دیپلماسی کشورمان و بایسته‌های این پیگیری هشدار داده و نوشته بود: «انداختن نگاهی به عمده فعالیت‌هایی که در سطح دستگاه سیاست خارجی در 9 ماه گذشته پیگیری شده، نشان از آن دارد که این دستگاه بیش از هر چیز به واکنش‌های نمادین و تشریفاتی چشم دوخته است و کمتر گام عملی جهت پیگیری حقوقی این اقدام متجاوزانه و محکومیت دولت آمریکا در فضای نهادهای بین‌المللی بر‌داشته است؛ برخورد منفعلانه‌ای که بدون بهره‌گیری از اجماع جهانی پیرامون غیرقانونی و نامشروع بودن این ترور، تنها به برخی محکومیت‌ها محدود مانده است».
 اما این روزها اخباری مشابه در فضای سیاسی عراق نیز به گوش می‌رسد و نمایندگان پارلمان این کشور نیز به انفعال دولت الکاظمی در این زمینه معترض شده‌اند. 
«ایناس المکصوصی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» با اشاره به اینکه طبق آیین‌نامه پارلمان، همه وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی موظف هستند نتایج تحقیقات را بدون نیاز به نامه‌نگاری‌های رسمی به مجلس ارسال کنند، اظهار داشت: دولت الکاظمی به‌رغم وعده‌های مستمر خود مبنی بر اعلام نتایج جنایت فرودگاه بغداد و کشف تحقیقات درباره قاتلان تظاهرات‌کنندگان و همچنین مسأله اخراج نیروهای آمریکایی و سایر تحقیقات، این کار را انجام نداده است، خصوصا که این پرونده یکی از مهم‌ترین پرونده‌هایی است که دولت الکاظمی بر اساس آن تشکیل شده است. المکصوصی از دولت کاظمی خواست نتایج تحقیق درباره جنایت فرودگاه بغداد را فورا اعلام کند و در این زمینه تاخیر نداشته باشد. «جابر الفتلاوی» عضو فراکسیون پارلمانی الصادقون نیز از دیگر نمایندگان عراق بود که در تذکری مشابه از دولت الکاظمی خواسته است نتایج تحقیق ویژه حمله به مقرهای حشدالشعبی را بدون هیچ‌گونه تعلل یا تعویق به پارلمان ارسال کند. 
در همین باره «طارق حرب» کارشناس عراقی هم به المعلومه گفت: قانون اساسی در هر کشوری، عالی‌ترین مرجع برای حاکمیت ملی است و هر گونه نقض آن نقض حاکمیت است و منشور ملل متحد، یک قانون برای همه جهان است که نقض آن جایز نیست. وی افزود: یک قانون اساسی وجود دارد که متعلق به همه دنیاست و آن هم منشور ملل متحد است و نقض آن نشان‌دهنده نقض جهان و کشورهایی است که مورد حمله قرار گرفتند. از جمله این موارد، حادثه حمله به فرودگاه بغداد است که به شهادت ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس و همراهان آنها منجر شد. 
لازم به ذکر است پیش از این «محمد الغبان» رئیس فراکسیون فتح پارلمان عراق از تأسیس کمیته تحقیقی در زمینه پیگیری حادثه تروریستی فرودگاه بغداد خبر داده بود. 
 
* تدوین سند همکاری‌های دفاعی ایران و عراق
همزمان با وقایع داخلی عراق،«جمعه عناد سعدون» وزیر دفاع عراق که در جریان سفری رسمی عازم ایران شده است، روز گذشته میهمان سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بود. سرلشکر محمد باقری در جریان این دیدار از تدوین سند همکاری‌های دفاعی ایران و عراق خبر داد و گفت: در گذشته همکاری‌هایی در حوزه دفاعی و تجهیزاتی داشتیم و در این رابطه قراردادهایی را نیز منعقد و اجرا کردیم و محصولاتی که کشور عراق نیاز داشته، توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تأمین شده است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: همچنین همکاری‌های آموزشی، عملیاتی و مستشاری فراوانی با عراق داشتیم و در این رابطه مباحثی صورت گرفت که هر زمان طرف عراقی احساس نیاز و ضرورت کند، ما در کنار برادران‌مان هستیم و خواهیم بود که مقدمات آن فراهم شده است و قرار شد به تناسب وضعیت و مناطق مورد نیاز، این همکاری‌ها توسعه یابد. 
وزیر دفاع عراق نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لغو تحریم تسلیحاتی ایران و امکان خرید سلاح از ایران باعث این سفر شده است؟ گفت: عراق این اختیار را دارد که تعیین کند از چه کشوری سلاح بخرد یا نخرد و کشوری مستقل است. ما در این زمینه از هیچ‌کسی اجازه نمی‌گیریم. وی همچنین خاطرنشان کرد: در سفر به تهران برخی پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه دفاعی و نظامی را مشاهده کردیم و می‌توانیم از این توانمندی‌ها برای تقویت بنیه دفاعی خود بهره ببریم. کمک مستشاری ایران در عملیات ضدتروریسم داعش برای ما بسیار تعیین‌کننده و کارساز بود و ما در این زمینه روابطی دوستانه و برادرانه داشتیم. 
سعدون همچنین ظهر دیروز با دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار و گفت‌وگو داشت. در این دیدار شمخانی با اشاره به همکاری‌های خوب و موثر دفاعی و امنیتی ایران و عراق در مبارزه با تروریسم سازمان‌یافته از سوی آمریکا و ایادی‌اش در منطقه و حمایت‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران برای نجات شهرهای عراق از اشغال داعش تصریح کرد: این همکاری‌ها متضمن ثبات و امنیت منطقه است و باید تا سطوح راهبردی ارتقا یافته و نهادینه شود. دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اعتراف صریح مقامات ارشد آمریکایی مبنی بر اینکه حضور آنان در منطقه غرب آسیا جز جنگ‌افروزی، بی‌ثباتی و از بین رفتن منابع حیاتی منطقه نتیجه‌ای نداشته است، با تمجید از مصوبه مجلس عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق، تصریح کرد یکی از مهم‌ترین مولفه‌های ایجاد صلح و آرامش در این منطقه خروج کامل نظامیان آمریکاست. 

Page Generated in 0/0098 sec