printlogo


کد خبر: 226825تاریخ: 1399/8/27 00:00
چگونه فرهیختگی یک شبکه با جنجال و حاشیه زیر سؤال رفت
ادامه هیاهوی ژورنالیستی در شبکه 4

گروه فرهنگ‌و‌هنر: مؤلفه‌های لازم برای شکل گرفتن بحث‌های انتقادی روی آنتن، انتخاب طرف‌های مناسب برای گفت‌وگو، آشنا بودن کارشناس به مفاهیم و ورودهای درست به بحث توسط مجری است. پیش از همه اینها اما مشخص بودن رویکرد برنامه و رسانه درباره بحث‌هاست. این البته به معنای نقض بی‌طرفی نیست اما حداقلی‌ترین کار در مدیریت رسانه، این است که بداند ارزش افزوده گفت‌وگو برای رسانه‌اش چیست؟! یکی از شبکه‌هایی که می‌تواند به محفلی مناسب برای شکل گرفتن گفت‌وگوهای انتقادی تبدیل شود، چنانکه سال‌ها و در دوره‌های مختلف بستر انتقادی‌ترین گفت‌وگوها بوده است، شبکه چهارم سیماست. بتازگی اما اتفاقات عجیبی در این شبکه می‌افتد. به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها در برنامه‌های مختلف این شبکه به طرز شگفت‌آوری زیاد شده است. از طرفی انتقادات نیز نسبت به حضور برخی میهمانان که تناسبی با فضای این شبکه و حتی بحث موردنظر ندارند، افزایش یافته است. یکی از دلایل این اتفاق احتمالا مخالفت با نفس گفت‌وگوی انتقادی نیست، چرا که برای سال‌ها بسیاری از مباحث مماس با خط قرمز در این شبکه مطرح شده است ولی حساسیتی که در ماه‌های اخیر توسط این شبکه به وجود آمده، غیرقابل درک است. انتخاب میهمان‌های نامناسب در برخی بحث‌ها مثلا دعوت از یک ژورنالیست در بحث قانون حجاب و طرح بحث‌های غیرکارشناسی، همچنین ارائه آمار غیرواقعی توسط وی با انتقادات همراه شده است. در یکی از تازه‌ترین حاشیه‌ها، این شبکه موضوعی را محور بحث قرار داد که با انتقادات برخی فعالان فرهنگی همراه شد. به نظر می‌رسد مدیر شبکه 4 در واکنش به همین انتقادها بود که در مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «در جنگ روایت‌ها هر کس در تلویزیون میاد یا درباره او صحبت می‌شه الزاما بهش مشروعیت داده می‌شه و تطهیر می‌شه؟! باید باب گفت‌وگوی انتقادی را بست؟! اقتضای آزاداندیشی این نیست که مخالفین و موافقین بیان در زمین ج. ا و از منظر کلان روایت انقلاب اسلامی با آنها گفت‌وگو کرد؟! هیاهوی ژورنالیستی رو کنار بذارید».
این اظهارنظر قابل تأمل از سوی مدیر شبکه 4 در حالی مطرح می‌شود که مدتی پیش در یکی از برنامه‌های این شبکه یک ژورنالیست با ارائه آمارهای عجیب و غریب که منبع مشخصی نداشت و به هیچ‌وجه تایید نشد، فضایی برای هیاهو در اختیار مخالفان جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی قرار داد. 
به هر ترتیب به نظر می‌رسد مسؤولان این شبکه باید در رویکردهای خود در رابطه با مفهوم گفت‌وگو، آزاداندیشی و بحث‌های انتقادی تجدیدنظر کنند. این البته یک پیشنهاد مشفقانه است. 

Page Generated in 0/0084 sec