printlogo


کد خبر: 226828تاریخ: 1399/8/27 00:00
با فروکش کردن هیجانات اولیه، اکنون در جمهوری آذربایجان هم توافق 9 نوامبر مخالفان قابل توجهی دارد
نارضایتی 2 طرف دعوای قره‌باغ از توافق آتش‌بس

گروه بین‌الملل: یک هفته از امضای توافق آتش‌بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌گذرد و اکنون با فروکش کردن هیجانات روزهای اول توافق در آذربایجان، به نظر می‌رسد همانند ارمنستان این توافق در آذربایجان نیز مخالفان جدی دارد.
 با وجود اینکه نخست‌وزیر ارمنستان دیروز رسما اعلام کرد مسؤولیت شکست‌ها در قره‌باغ را می‌پذیرد اما نظرسنجی‌ها در جمهوری آذربایجان نشان می‌دهد مردم این کشور نسبت به پیروزی کشورشان در این مناقشه مطمئن نیستند و عمده دلیل آنها نیز نامشخص بودن وضعیت قره‌باغ کوهستانی است. این کشمکش و نارضایتی‌ها در شرایطی است که دولت ترکیه هم دیروز از عزم خود برای استقرار نیرو در مناطق مورد مناقشه خبر داد. 
 
* پاشینیان: مسؤولیت شکست را می‌پذیرم
به گزارش «وطن امروز»، نخست‌وزیر ارمنستان در نشست خبری روز گذشته خود با رسانه‌ها که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت:‌ من مقام ارشد دولت هستم که مسؤولیت آنچه را رخ داده است می‌پذیرم. هیچ تفاوتی در این باره وجود ندارد. می‌دانم باید در مقابل دادگاه مردم خودم قرار بگیرم. در این باره، مردم قاضی هستند که باید از تمام شرایط آگاه باشند. وی ادامه داد: ما به گفت‌وگو با ارتش، اپوزیسیون و دولت نیاز داریم. باید به وضعیت قره‌باغ و مسائل انسانی در این منطقه رسیدگی شود. ما تلاش کردیم این منطق را تغییر دهیم. من تلاش کردم مقاومت خود را تقویت کنیم اما شکست خوردیم. نیکول پاشینیان همچنین گفت در پی شکست در جنگ قره‌باغ برنامه‌ای برای کناره‌گیری ندارد. نخست‌وزیر ارمنستان اظهار کرد کشورش در جنگ اخیر شکست خورد، زیرا فقط با ارتش آذربایجان نمی‌جنگید، بلکه با نیروهای ترکیه و مزدورانی از خاورمیانه مبارزه می‌کرد. وی تصریح کرد صدها نیروی نظامی این کشور در نتیجه تشدید مناقشه اخیر قره‌باغ همچنان مفقود هستند. 
 
* نارضایتی‌ها در آذربایجان از امضای توافق
با وجود اینکه در زمان امضای توافقنامه و روزهای پس از آن رسانه‌ها و مقامات سیاسی جمهوری آذربایجان، این کشور را پیروز مناقشه معرفی کردند اما واقعیت امر این است که در داخل این کشور دو‌دستگی شدیدی درباره ماحصل این توافق وجود دارد. بخشی از جامعه و تحلیلگران معتقدند این توافقنامه و مفاد آن نهایت چیزی بود که دولت این کشور در مناقشه می‌توانست به دست آورد و آن را یک پیروزی بزرگ قلمداد می‌کنند و بخش دیگر جامعه و کارشناسان معتقدند جمهوری آذربایجان توفیق قابل توجهی در این مناقشه نداشته‌، چرا که همچنان مساله قره‌باغ کوهستانی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست سرنوشت این سرزمین چه خواهد شد. این بخش از جامعه، روسیه را پیروز این مناقشه می‌دانند، چرا که در پی آن توانسته است نیروهای نظامی خود را در قره‌باغ مستقر کند و عملا کنترل منطقه را بر عهده داشته باشد.

Page Generated in 0/0066 sec