printlogo


کد خبر: 226830تاریخ: 1399/8/27 00:00
دور دنیا

آمادگی کامل حزب‌الله  برای مقابله با صهیونیست‌ها
یک وبگاه لبنانی در گزارشی به مانور اخیر رژیم صهیونیستی در مرز لبنان و اهداف آن و نیز چرایی آماده‌باش حزب‌الله همزمان با این مانور پرداخت. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی هفته گذشته خود اعلام کرد: مقاومت از زمان آغاز رزمایش ارتش اسرائیل و تا امروز در آماده‌باش صددرصد بوده است. ما آماده‌ایم و انگشت‌مان روی ماشه است. هر حماقتی که دشمن بکند، پاسخ ما سریع و آماده خواهد بود. وبگاه لبنان دیبیت در گزارشی درباره آخرین تحولات در این باره مدعی شد: در سایه صحبت‌های چند روز اخیر مبنی بر قصد اسرائیل برای انجام عملیات نظامی محدود در داخل روستاهای مرزی جنوب لبنان یا حتی بالاتر از آن اجرای تروری که ممکن است نصرالله هدف آن باشد، بویژه پس از مانور اخیر ارتش اسرائیل در نزدیکی مرزهای لبنان، یک منبع سیاسی شناخته‌شده وابسته به محور مقاومت گفتدر زمان اجرای این مانور گسترده توسط ارتش اسرائیل سوالی در میان سران حزب‌الله درباره دلایل انجام آن مطرح شد؛ آیا این صرفا یک مانور است یا پوششی برای اقدام نظامی که ممکن است شامل لبنان، سوریه و ایران شود یا اینکه شبیه‌سازی یک عملیات نظامی پیچیده برای خدمت به ترامپ بحران‌زده است؟ لبنان‌دیبیت در ادامه گزارش کرد: اما بحث امروز و با تمام شدن انتخابات آمریکا این است که آیا رژیم صهیونیستی باز هم به این طرح روی خواهد آورد تا منطقه را دچار آشفتگی کند؟ با در نظر گرفتن این فرضیه که آمریکا و نه رژیم اسرائیل قصد بر هم زدن وضعیت منطقه را دارد، آماده‌باش حزب‌الله طبیعی است. این وبگاه لبنانی سپس به نقل از منبع مذکور نوشت: هنگامی که مقاومت در پی مانور اسرائیل، آماده‌باش محرمانه خود را انجام داد، برخی موشک‌ها و سلاح‌ها از مخفیگاه خارج شد و در برابر چشم اسرائیل قرار گرفت و این به‌مثابه پیامی واضح بود مبنی بر آنکه مقاومت برای مقابله با هر اقدام دشمن اسرائیلی آماده است، همان‌طور که تعدادی از نیروها در میدان قرار گرفتند تا به اسرائیل هشدار داده شود هر اقدامی تحت عنوان مانور با پاسخی قدرتمند روبه‌رو خواهد شد. 
***
دفاع دوباره مکرون از انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز
در حالی که هنوز آتش خشم مسلمانان جهان از انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز به پیامبر خاتم(ص) توسط نشریه‌های فرانسوی فروکش نکرده، امانوئل مکرون مجددا به دفاع از این اقدامات موهن و شنیع پرداخت. شبکه «اسکای‌نیوز» گزارش داد، مکرون دیروز طی اظهاراتی با دفاع از انتشار محتوای نامناسب در این کشور، مدعی شد: فرانسه حق آزادی بیان خود را فقط به دلیل اینکه در خارج بحران ایجاد می‌کند، تغییر نخواهد داد. چندی پیش به دنبال اقدام تکراری نشریه «شارلی ابدو» فرانسه، خشم جامعه مسلمانان برانگیخته شد اما مکرون به جای عذرخواهی از مسلمانان در پی افزایش احساسات ضدفرانسوی در میان کشورهای اسلامی، در توئیتر به ۲ زبان عربی و انگلیسی و در حمایت از این اقدام موهن به بهانه آزادی بیان گفته بود که هیچ چیزی سبب عقب‌نشینی فرانسه نخواهد شد. با این حال، پس از شدت گرفتن انتقادات و برپایی تظاهرات در کشورهای اسلامی علیه رئیس‌جمهور فرانسه، مکرون در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره ضمن عقب‌نشینی از موضع پیشین خود، گفت: به نظر من منشأ عکس‌العمل‌ها به این موضوع دروغ، تحریف سخنانم و این برداشت مردم بود که من این کاریکاتورها را تأیید می‌کنم.
***
آینده معاهده نیو استارت از نگاه رو‌س‌ها
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه دیروز درباره تمدید معاهده کاهش و محدود‌سازی تسلیحاتی راهبردی موسوم به نیو استارت صحبت کرد. به نوشته خبر‌‌گزاری اسپوتنیک، ریابکوف در این باره گفت: روشن است که دولت فعلی آمریکا تصمیم گرفته معاهده نیو‌استارت را تمدید نکند. اظهارات ریابکوف در حالی مطرح شده که سرگئی لاوروف هفته گذشته ابراز نگرانی کرده بود که ممکن است نه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و نه جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا پیشنهادی درباره تمدید این معاهده به روسیه ارائه ندهند. پیمان نیو‌استارت‌ فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود و مارشال بیلینگزلیا، نماینده آمریکا در امور کنترل تسلیحات گفته واشنگتن و مسکو به توافق موقت درباره تمدید این توافق رسیده‌اند. 10 سال پیش دولت‌های روسیه و آمریکا معاهده‌ای با هدف کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی به امضا رساندند که به معاهده «نیو استارت» یا «استارت جدید» معروف شد. این پیمان در حال انقضاست و آمریکا پیش از این هم از تمدید آن طفره می‌رفت. 
***
ژاپن: به گفت‌وگو با کره‌شمالی ادامه می‌دهیم
توشیمیتسو موتگی، وزیر خارجه ژاپن روز دوشنبه گفت این کشور به گفت‌وگو با کره‌شمالی ادامه می‌دهد. موتگی گفت: نخست‌وزیر پیشین آبه شینزو در زمان تصدی قدرت و نخست‌وزیر کنونی یوشی‌هیده سوگا، هر دو گفته‌اند آمادگی گفت‌وگوی رو‌در‌رو با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی را دارند. وزیر خارجه ژاپن افزود: نه‌تنها از طریق سفارت‌مان در پکن، بلکه از مسیرهای دیگری نیز ارتباطات پشت‌پرده مختلفی با کره‌شمالی داریم. نخست‌وزیر ژاپن نیز ماه گذشته در یک پیام ویدئویی در جلسه مجازی مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد آمادگی دارد بدون پیش‌شرط با رهبر کره‌شمالی دیدار و گفت‌وگو کند. سوگا ضمن تأکید بر لزوم توسعه روابط توکیو - پیونگ‌یانگ گفت: برقراری روابط سازنده بین ژاپن و کره‌شمالی نه‌تنها به نفع هر 2 کشور است، بلکه نقش بسیار مهمی در صلح و ثبات منطقه نیز ایفا می‌کند. دولت ژاپن از یک سو خواستار خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره است و از سوی دیگر مدعی است شماری از شهروندان ژاپنی در کره‌شمالی ربوده شده‌اند و باید وضعیت این افراد مشخص شود. 

Page Generated in 0/0058 sec