printlogo


کد خبر: 226839تاریخ: 1399/8/27 00:00
پرده‌برداری از «عملیات فریب» مکرون!

حنیف غفاری: «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌و‌گو با نشریه «گرند کانتیننت»، به تشریح دکترین خود در قبال تحولات مختلف سیاست داخلی و خارجی کشورش پرداخته است. او در بخشی از مصاحبه‌اش که مربوط به ایران و برجام است، تاکید کرده است:
«وابستگی ما ( انگلیس، آلمان و فرانسه) به آمریکا برای ما دردسرساز بوده است. متأسفانه پیامدهای کامل این موضوع را در قضیه مذاکرات ایران درک کردیم. ما کشورهای اروپایی همچنان می‌خواستیم در چارچوب آنچه برجام می‌نامیم باقی بمانیم اما با خروج آمریکا، هیچ شرکت اروپایی از ترس تحریم‌های ایالات متحده نتوانست به تجارت با ایران ادامه دهد؛ از این رو وقتی درباره حق حاکمیت یا استقلال راهبردی سخن به میان می‌آورم، تمام این مسائل را در نظر گرفته‌ام!»
کلیت اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه کاملا صحیح است! وابستگی راهبردی، امنیتی و اقتصادی بازیگران اروپایی(خصوصا تروئیکای اروپا) به ایالات متحده و تعلقات درون‌آتلانتیکی آنها به واشنگتن، منجر به تبدیل «قاره سبز» به حیاط خلوت آمریکا شده است. اما بیان این جملات، آن هم در این برهه زمانی خاص توسط امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه چیزی جز یک «عملیات فریب» علیه کشورمان محسوب نمی‌شود! فرانسوی‌ها مانند ژرمن‌ها و انگلیسی‌ها، برای اجرای مراحل جدید بازی تاکتیکی خود علیه موجودیت کشورمان آماده می‌شوند. بدیهی است «خودانتقادی مکرون» یا انتقادات وی از استراتژی‌ها و راهبردهای کلانی که آمریکا و اروپا هر دو به نوعی پذیرفته‌اند، مقدمه‌ای برای پیشبرد این «بازی تاکتیکی از پیش تعیین شده» بوده و بر عکس آنچه مخاطبان در نگاه اول تصور می‌کنند، نشانه‌ای از «عزم اتحادیه اروپایی» برای استقلال از آمریکا نیست. 
بهتر است مکرون به مخاطبان خود توضیح دهد اگر او واقعا سودای استقلال از آمریکا را در سر دارد، چرا سال 2017 میلادی و در حالی که به تازگی پس از غلبه بر «مارین لوپن» راهی کاخ الیزه شد، به ترامپ و نتانیاهو درباره «بسط برجام» و گنجاندن «موضوع موشکی ایران» و «محدودیت‌های منطقه علیه کشورمان» در توافق هسته‌ای تعهد داد! بسیار خوب بود که مکرون به جای به‌کارگیری الفاظ و طرح ادعاهایی که به قواره وی نمی‌خورد و جایی نیز در تفکرات واقعی وی ندارد، کمی درباره محتوای مذاکرات مستقیم خود با رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک (سپتامبر سال 2017 میلادی) توضیح می‌داد! 
مکرون پس از خروج ترامپ از برجام نیز «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه‌اش را موظف کرد در ارتباطی مستقیم و مستمر با «مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت ترامپ، تاکتیک‌های هم‌افزایی کاخ سفید و کاخ الیزه ذیل استراتژی «مهار حداکثری ایران» را با وی مرور و به‌روزرسانی کند. محصول آن مذاکرات مستمر، طراحی ساختاری به نام «اینستکس» بود. ساختاری مبهم، غیرکاربردی و انتزاعی که هدف از طراحی آن، «خرید زمان از ایران» و «حفظ تعهدات برجامی» کشورمان بود؛ بدون آنکه تهران منفعتی از این موضوع ببرد! 
در حال حاضر مکرون و مرکل خود را برای فاز جدید بازی مشترک خود و واشنگتن علیه ایران آماده کرده‌اند. رئیس‌جمهور فرانسه در این مسیر، روی به «انتقاد از راهبردهای سیاست خارجی اروپا» آورده است تا به این وسیله، خود و همراهانش را جهت «استقلال از آمریکا در نظام بین‌الملل» مصر نشان دهد، حال آنکه این «خودافشایی استراتژیک» دقیقا جزئی از همان «بازی تاکتیکی ضدایرانی مشترک آمریکا/ اروپا» علیه ایران محسوب می‌شود. مکرون بخوبی می‌داند فرانسوی‌ها به جهت اقدامات خائنانه و ضدایرانی خود، باید به خلق «تصویری جدید» از خود نزد افکار عمومی ایران بپردازند. این تصویر کاذب، قرار است جایگزین «واقعیت ماهوی اروپاییان» شود به گونه‌ای که اراده اروپاییان مبنی بر فاصله‌گیری از آمریکا و تامین منافع اقتصادی ایران را نزد شهروندان کشورمان باورپذیر کند. 
بدون‌ شک طی روزها و هفته‌های آینده، باید خود را برای شنیدن چنین جملات فریبنده‌ای آماده کنیم! در این میان، تفاوت اصلی افرادی مانند «مکرون» و «لودریان» با «لوران فابیوس» وزیر اسبق خارجه فرانسه (که نقش پررنگی در جریان مذاکرات منتهی به برجام داشت)، این است که فابیوس تعلق ‌خاطر مستقیم خود به لابی‌ صهیونیسم در پاریس را کمتر پنهان می‌کرد اما مکرون اصرار دارد خود را «ناپلئون دوم» بنامد؛ فردی که مدعی تلاش خود برای احیای «استقلال تمام‌عیار فرانسه» در نظام بین‌الملل است! در این میان، علاوه بر لابی‌های آمریکایی در فرانسه، لابی‌های «صهیونیست‌های محافظه‌‌کار» و «صهیونیست‌های سوسیالیست» در این کشور، مکرون را مانند عروسک خیمه شب‌بازی به این سو و آن سو کشانده و حتی به جای وی «سخن» می‌گویند! در هر حال، مکرون اکنون به جای یک «مدعی احیای برجام»، باید در کسوت یک «متهم انهدام توافق هسته‌ای»، نسبت به اقدامات خود علیه کشورمان پاسخگو باشد.

Page Generated in 0/0141 sec