printlogo


کد خبر: 226850تاریخ: 1399/8/27 00:00
طی 24 ساعت 486 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند
محدودیت، نه تعطیلی!
* سرگیجه مدیریت سردرگمی مردم

گروه اجتماعی:  پس از برگزاری جلسه فوق‌العاده ستاد مقابله با کرونا در شب‌گذشته اعلام شد از اول آذرماه منع آمد و شد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرهای قرمز کرونایی اعمال خواهد شد.  
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در پایان نشست مشترک تصویری قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا با فرمانداران، بخشداران و روسای شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌های سراسر کشور در محل وزارت کشور، گفت: براساس آخرین آمار ۱۲۴ شهر کشور وضعیت قرمز، ۱۵۰شهر وضعیت نارنجی و ۹۸ شهر هم وضعیت زرد دارند. ۲۵ مرکز استان نیز در سطح هشدار 3 یعنی قرمز قرار دارند. 
وی با بیان اینکه این طرح قطعا از روز شنبه اجرا خواهد شد، ادامه داد: در شهرهای قرمز موضوع دیگر منع تردد درون‌شهری از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح است. این محدودیت علاوه بر منع تردد بین‌شهری است که در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال می‌شود. 
وی ادامه داد: همه کلانشهرها جزو این ۲۵ شهر هستند و همه مشاغل جز مشاغل سطح یک که تامین‌کننده مایحتاج مردم است مانند سوپرمارکت‌ها، مراکز امداد و نجات و بخش‌های درمانی، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی مانند مطب‌ها و امثالهم تعطیل است. در حوزه اداری هم حداکثر یک سوم کارکنان حق حضور دارند. سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره ممنوعیت تردد در مناطقی که در سطح هشدار ۳ و ۲ یعنی سطح قرمز و نارنجی هستند، گفت: محدودیت‌هایی که ایجاد می‌شود مربوط به شهرهای در سطح هشدار قرمز و نارنجی است و پلاک‌های بومی حق حضور در دیگر شهرها را ندارند و اگر وارد شهر دیگری شوند با جریمه سنگینی روبه‌رو خواهند شد. اکثر جرایم توسط دوربین‌ها اعمال می‌شود. رئیسی تصریح کرد: همه مدارس و دانشگاه‌ها غیرحضوری است. مراکز مذهبی و فرهنگی هم به مدت ۲ هفته تعطیل می‌شود و در این مناطق نماز جماعات و جمعه هم تعطیل خواهد شد. 
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره برگزاری جلسات در مناطق با سطح هشدار ۳ و ۲ گفت: در مناطق قرمز جلسات اداری که می‌خواهد برگزار شود حداکثر با ۱۵ نفر مجاز است و معنی آن این است که جلسه هیات دولت هم اگر قرار است برگزار شود با حضور بیش از ۱۵ نفر نباید برگزار شود و بقیه به صورت وبیناری حضور داشته باشند و حتی جلسات مجلس هم قطعا نمی‌تواند در تهران با حضور بیش از ۱۵ نفر تشکیل شود. 
وی افزود: این به معنای تعطیلی نیست، بلکه باید به صورت ویدئوکنفرانس با هم ارتباط داشته باشند. در شهر‌های نارنجی یا سطح هشدار ۲، حداکثر ۲۰ نفر و در شهرهای زرد ۳۰ نفر می‌توانند در جلسات فیزیکی حضور یابند. جرایمی هم برای ضمانت اجرایی این تصمیمات در نظر گرفته شده است. 
رئیسی تاکید کرد: این محدودیت‌ها به هیچ وجه راه‌حل اصلی نیست و تنها راهی که می‌تواند ما را نجات دهد این است که همه، پروتکل‌ها را رعایت کنند. 
وی تصریح کرد: تعداد کارمندان مبتلا به کرونا در بانک‌ها زیاد است و طبق این دستورالعمل باید حداقل تعداد حضور یابند. تجمع در بانک‌ها خیلی خطرناک است و از بانک‌ها هم خواسته‌ایم تسهیلاتی فراهم کنند که مردم راحت‌تر اقدامات بانکی خود را انجام دهند.
 
* ابهامات در محدودیت‌ها
یکشنبه‌شب حسن روحانی در تعریف محدودیت‌هایی که قرار است از آذرماه اعمال شود اعلام کرد چاره‌ای جز تعطیلی فراگیر نداریم، در حالی که محدودیت‌های جدید به هیچ عنوان فراگیر نیست و طبق اعلام سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، محدودیت‌ها در هر استان و هر شهرستان متفاوت خواهد بود. 
کلیدواژه «تعطیلی فراگیر» توسط حسن روحانی بعد از آن استفاده شد که متخصصان به عدم تصمیم‌گیری برای تعطیلی کشور و قطع زنجیره شیوع کرونا اعتراض کردند. اما آیا محدودیت‌هایی که قرار است از آذرماه اعمال شود همان تعطیلی فراگیر است؟ علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد 25 مرکز استان و جمعا 100 شهرستان وضعیت قرمز دارند و از شنبه فقط مشاغل سطح یک (مشاغل ضروری مانند نانوایی، آتش‌نشانی و اورژانس‌) مشغول کار خواهند بود و یک‌سوم کارمندان ادارات نیز سر کار می‌روند، البته رستوران‌ها نیز به صورت بیرون‌بر می‌توانند غذا به مردم بدهند و از طرفی کارخانه‌ها هم تعطیل نخواهد بود! اگر اظهارات رئیسی را بپذیریم باید بگوییم تعطیلی فراگیر فقط یک شوخی است، چراکه فعالیت همین مشاغل هم ترددهای زیادی در سطح شهرها ایجاد خواهد کرد. 
آیا چاپخانه‌ها تعطیل خواهد بود؟ آیا روزنامه‌ها تعطیل می‌شود؟ آیا فعالیت‌های ورزشی تعطیل می‌شود؟ آیا کارمندان بخش خصوصی هم تعطیل می‌شوند یا اینکه کارفرمایان بخش خصوصی مجبور می‌شوند دوسوم کارکنان را دورکار کنند؟ اینها سوالاتی است که حتی مسؤولان وزارت بهداشت که قرار است محور مقابله با کرونا باشند پاسخ آنها را نمی‌دانند! برای پاسخ به سوالات بالا خبرنگار «وطن ‌امروز» با ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت تماس گرفت. حریرچی درباره فعالیت روزنامه‌ها و بخش خصوصی گفت: من اطلاعی از این موضوع ندارم و باید درباره جزئیات آن سوال کنم! معاون وزیر بهداشت در واکنش به این سوال که اگر همه اینها فعال باشند دیگر تعطیلی فراگیر به چه معناست، پاسخی نداد و از خبرنگار ما خواست که بعدا تماس بگیرد تا وی از جزئیات باخبر شود!
 از طرفی وزیر کشور اعلام کرد تردد بین شهرهایی که وضعیت قرمز دارند از شنبه ممنوع می‌شود اما در ادامه گفته شد فرمانداران و استانداران اختیار تعطیلی دارند!
حتی برخی‌ می‌گویند دولت قصد دارد تعطیلی واقعی اعمال کند اما آن را فعلا اعلام نمی‌کند تا کسی به سفر نرود. به هر حال هنوز چیزی مشخص نیست و فقط می‌توان گفت به جای تعطیلی فراگیر واقعی، ابهام فراگیر وجود دارد و تکلیف دولت با ملت برای محدودیت‌های کرونا مشخص نشده است. 
دیروز وزیر کشور و وزیر بهداشت در نشست ویدئویی با فرمانداران و استانداران شرکت و اعلام کردند بزودی دستورالعمل محدودیت‌های جدید به آنها ابلاغ می‌شود. 
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در این نشست گفت: پلمب، ظرفیت مدیریت بحران، دادستان‌ها و شورای تامین را داریم اما اشکال در عمل یا ضعف در فهم دقیق این قوانین و مقررات است. دادستان در جلسه حضور دارد و از او بخواهید در جایگاه مدعی‌العموم وارد شود که می‌شود. از مسؤولان قوه ‌قضائیه نیز که با دقت و جدیت پای کار آمدند تشکر می‌کنم. 
فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مساله تجمع و تردد، گفت: وقتی منطقه‌ای قرمز می‌شود، تجمعات و ترددها نباید باشد. برخی فرمانداران مراعات و برخی رودربایستی‌هایی دارند و در جلسه استانداران هم گفتم هر جا رودربایستی دارید به من ارجاع دهید و بر گردن من وزیر کشور بیندازید. ما حتما پیگیری خواهیم کرد. تجمع و تردد در وضعیت قرمز باید کنترل کامل شود. هیچ استثنایی نداریم. 
رحمانی‌فضلی مصوبات ستاد را در حکم مصوبات شورای عالی امنیت ملی خواند و گفت: این مصوبات شاید یک پله هم از قانون بالاتر باشد. چون رهبر انقلاب فرمودند مصوبات ستاد در حکم مصوبات شورای عالی امنیت ملی است. 
وزیر کشور ادامه داد: در همه بخش‌های مختلف ضمانت‌ها، جرایم و تذکرات باید تهیه شود. می‌گویند دستگاه‌های اجرایی رعایت نمی‌کنند؛ این درست است! اتفاقا روز گذشته ۳ افتتاحیه و یک جلسه در تلویزیون دیدیم که در هیچ‌ یک از ۳ مورد پروتکل رعایت نشده بود. 
 
* قرنطینه کامل؛ اصلی‌ترین راهکار
اقبال شاکری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: کرونا علاج ندارد، بنابراین تنها راه جلوگیری از رشد آمار مرگ‌و‌میر و پر شدن تخت‌های بیمارستانی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم و قرنطینه تهران و برخی شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی توسط دولت برای قطع زنجیره شیوع این ویروس در جامعه است. 
اقبال شاکری در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره محدودیت‌هایی که قرار است از اول آذرماه برای مقابله با کرونا در کشور اعمال شود، گفت: نظر کارشناسان بهداشت، نمایندگان مجلس، مردم و مسؤولان تعطیلی 2 هفته‌ای و قرنطینه کامل کلانشهر تهران است تا چرخش ویروس کرونا که این روزها بی‌رحمانه جان مردم را می‌گیرد کاهش یابد و در نهایت مهار شود. 
وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت ایجاد محدودیت‌های جدید می‌توان به قطع زنجیره ویروس کرونا امیدوار بود یا اینکه تا تهران و برخی شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی قرنطینه کامل نشوند، همچنان باید شاهد آمار بالای متوفیان و مبتلایان «کووید-19» باشیم، گفت: هر چند هر نوع تصمیمی در قالب ایجاد محدودیت برای مقابله با کرونا باید به فال نیک گرفته شود اما قرنطینه کامل تهران و برخی شهرهای قرمز در کنار توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی، اصلی‌ترین راهکار در مبارزه جدی با این بیماری است. 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بارها در جلسات تخصصی تاکید شده است مهار ویروس کرونا برنامه منسجم و قوی می‌خواهد تا هچون امروز شاهد مرگ روزانه بیش از 450 شهروند نباشیم زیرا در صورت تعطیلی صرف، چنانچه اقدامات تکمیلی به کار گرفته نشود طرح تعطیلی یا قرنطینه احتمالی نتیجه‌بخش نخواهد بود. 
شاکری حمایت ویژه از کادر درمان، ارزان شدن انجام تست‌، تامین معیشت اقشار آسیب‌پذیر، ارائه مشوق‌های لازم به پرستاران و کارکنان مراکز پزشکی و درمانی و... در هنگام قرنطینه را ضروری دانست و گفت: اولویت‌بخشی به سلامت مهم‌تر از هر چیزی است و دولت براحتی می‌تواند اقدامات لازم را برای قرنطینه 2 هفته‌ای تهران به کار گیرد. 
وی در پاسخ به اینکه چرا دولت نسبت به تعطیلی تهران و برخی شهرها آن هم در این شرایط نامناسب که آمار جان‌باختگان و مبتلایان بسیار بالاست، مخالف است، گفت: همان‌طور که گفته شد تعطیلی و قرنطینه باید با حفظ چارچوب‌ها و جوانب لازم باشد که البته در صورت مدیریت قوی و همکاری نهادها این کار شدنی است. 
***
[کرونا باز هم رکورد زد، ۱۳۰۵۳ مبتلا و ۴۸۶ فوتی جدید در یک شبانه‌روز]
آمار مرگ‌ومیر و ابتلا به کرونا هر روز رکورد جدیدی به ثبت می‌رساند؛ رکوردهای نگران‌کننده‌ای که شهروندان را به هراس انداخته است. به گزارش «وطن امروز»، رشد روزافزون آمار مبتلایان و جان‌باختگان به بیماری «کووید-19» تا جایی است که سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید زمستان سختی پیش‌رو داریم. سیماسادات لاری دیروز آخرین موارد بروز و فوتی ناشی از «کووید-۱۹» را اعلام کرد. وی گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی از ظهر یکشنبه تا ظهر امروز دوشنبه ۱۳ هزار و ۵۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۳ هزار و ۱۳۳ نفر از آنها بستری شدند. لاری ادامه داد: متاسفانه طی این مدت ۴۸۶ بیمار «کووید-۱۹» نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر رسید. به گفته وی، خوشبختانه تاکنون ۵۶۴ هزار و ۶۹۹ نفر از بیماران نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری در ادامه افزود: ۵۶۷۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تاکنون ۵ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۴۴۴ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده و مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور هم به ۷۷۵ هزار و ۱۲۱ نفر رسیده است. وی درباره وضعیت استا‌ن‌ها هم تاکید کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. به گفته لاری، استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان‌وبلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه زمستانی سخت‌تر از پاییز پیش‌‌روی‌مان خواهد بود، بر لزوم تغییر کنش‌های فردی و اجتماعی برای توقف زنجیره انتقال بیماری تاکید کرد. لاری گفت: متاسفانه امروز (26 آبان) هم شاهد ثبت رکورد تازه‌ای در تعداد موارد فوت‌شدگان بیماری در کشور بودیم و همان‌طور که بارها به اطلاع رسانده‌ایم، تقویت مسؤولیت‌پذیری اجتماعی، اساسی‌ترین عامل در قطع زنجیره انتقال بیماری در کشورمان است. ما مجبور هستیم کنش‌های فردی و اجتماعی خود را تغییر دهیم، چرا که همچنان موثرترین عامل توقف شیوع بیماری در جهان پیشگیری از آن است. وی افزود: به‌رغم تاکید فراوان وزارت بهداشت بر امر فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری از تجمعات، همچنان شاهد صحنه‌هایی از مراسم پرتجمع در ماه‌های اخیر بودیم و با وجود اینکه آمار فوتی‌ها از مرز ۴۵۰ نفر عبور کرده است، چنین صحنه‌هایی زیبنده مردم مسؤولیت‌پذیر کشورمان نیست. 
 

***

سرگیجه مدیریت سردرگمی مردم

محسن جندقی: شاید دولت دارد شوخی می‌کند و ما خبر نداریم اما اگر مزاحی در میان نیست محض رضای خدا یک مسؤول توضیح دهد چرا با وجود اینکه قرار است در محدودیت‌های جدید، بسیاری از مشاغل فعال باشند، واژه «تعطیلی» آن هم فراگیر به کلمه کلیدی مسؤولان تبدیل شده و از طرفی چگونه قرار است منع آمد‌و‌شد از ساعت 21 تا 4 صبح در شهرهای قرمز کرونایی اجرا شود و اگر دولتی‌ها واقعا همان برنامه محدودیت‌هایی که اعلام کرده‌اند را قرار است اجرا کنند باید در به کار بردن واژه تعطیلی ـ آن هم فراگیرـ تجدیدنظر کنند. 
دیشب بعد از جلسه فوق‌العاده ستاد ملی مقابله با کرونا که «جلسه بررسی نهایی دستورالعمل‌های طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا» نامیده شد، سخنگوی ستاد، مصداق محدودیت‌های شدید را اعلام کرد. مهم‌ترین موضوعی که مشخص شد این است که در واقعیت قرار نیست اصلا تعطیلی‌ای را شاهد باشیم. طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مشاغل سطح یک که مشاغل ضروری هستند مانند نانوایی‌ها، کادر پزشکی، آتش‌نشانی‌ها و فروشگاه‌ها می‌توانند فعالیت کنند و در کنار آنها کارمندان هم باید بر سر کار حاضر شوند (در شهرهای قرمز یک‌سوم کارمندان). حتی بانک‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند و بورس نیز فعال است. رستوران‌ها هم می‌توانند به صورت غذای بیرون‌بر خدمات بدهند و کارخانه‌ها نیز همچنان کار می‌کنند(!) آیا این بود تعطیلی؟! تعطیلی فراگیر این بود؟! واقعا دولت با ما شوخی می‌کند یا معنی تعطیلی را نمی‌داند؟ البته یک احتمال قریب به یقین هم وجود دارد و آن اینکه بعد از انتقادات و اعتراضات متخصصان و مسؤولان وزارت بهداشت درباره عدم تعطیلی و هشدار درباره تبعات بی‌توجهی به این موضوع دولتی‌ها تصمیم گرفته‌اند کلمه «تعطیلی» را لوث کنند. اگر این احتمال حقیقت داشته باشد باید به حال آن مشاوران آشنا و غیرآشنا تأسف خورد، چرا که وارونه جلوه‌ دادن تعطیلی و خلط مبحث با موضوع محدودیت‌های جدید می‌تواند بیش از پیش اعتماد مردم را از بین ببرد. وقتی روحانی بیانیه 8 ماده‌ای صادر می‌کند و بسیج همگانی برای مقابله با کرونا اعلام می‌کند و همه نهادها را برای مغلوب کردن موج سوم کرونا فرا‌می‌خواند و محدودیت‌های جدید را تعطیلی فراگیر می‌داند، طبیعی است همگان فکر کنند واقعا همه جا تعطیل است. وقتی تقریبا هیچ جا تعطیل نیست و کارمندان در حال کار کردن هستند و بانک‌ها فعالیت می‌کنند و محدودیت آنچنانی و خاصی قرار نیست اعمال شود. پس این همه شلوغ‌کاری و فریاد «تعطیلی فراگیر» سر دادن بهر چیست؟ کاش حداقل برای کاهش شدت شوخی در این روزهای کرونایی کلمه «فراگیر» را در کنار تعطیلی قرار نمی‌دادند. 
مساله دیگر موضوع حکومت ‌نظامی کرونایی است؛ قرار است از ساعت 21 هر شب تا 4 صبح رفت‌و‌آمد ممنوع شود و طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا متخلفان بیشتر از طریق دوربین‌ها جریمه خواهند شد. در این میان چند سوال به وجود می‌آید: اول اینکه دوربین‌ها چگونه تشخیص می‌دهند که حضور صاحب خودرویی که در ساعات ممنوعه در شهر رفت‌وآمد می‌کند، موجه است یا غیرموجه. قطعا حضور پزشک، پرستار، خبرنگار و آتش‌نشان که در حال خدمت شبانه‌روزی هستند در خیابان موجه است اما چگونه این موجه بودن تشخیص داده می‌شود؟ 
اصلا شاید خیلی‌ها بیمار شوند و باید به سرعت به مراکز درمانی منتقل شوند، چگونه قرار است این موارد اضطراری و ضروری تشخیص داده شود؟ اصلا باید پاسخ داده شود که چرا از ساعت 21 به بعد باید منع رفت‌و‌آمد برقرار شود؟ آیا کرونا قبل از 21 سراغ شهروندان نمی‌آید؟ آیا کسی قبل از ساعت 21 به میهمانی نمی‌رود و امکان انتقال کرونا را ندارد؟ اصلا چه ارگانی قرار است در خیابان‌ها گشت بزند و مانع عبور و مرور مردم شود؟ به نظر می‌رسد دولت برای مقابله با کرونا دچار یک دوگانگی اساسی شده است؛ از یک طرف با نظر متخصصان و مسؤولان وزارت بهداشت برای تعطیلی ۲ هفته‌ای و واقعی مخالفت می‌کند و با شانتاژ رسانه‌ای می‌خواهد عبارت تعطیلی فراگیر را به جای محدودیت‌ها جا بزند و از طرفی به صورت غیرمنطقی شهر را فریز کرده و نفس شهر را بگیرد و لاک داون ساعتی را به جای لاک داون 24 ساعته اعمال ‌کند!
اگر این طرح‌ها مانند همان طرح «جریمه افراد بی‌ماسک» باشد باید گفت دولت باز هم کشور را درگیر طرحی می‌کند که شاید کمی از اعداد مرگ‌ومیر کرونایی بکاهد اما ما را از وضعیت بحرانی و فاجعه خارج نمی‌کند. از طرح جریمه افراد بی‌ماسک و اعلام شبای وزارت بهداشت برای جریمه مردمی که در خیابان ماسک نمی‌زنند چیزی جز جریمه خودروها و شوخی‌ مردم با طراحان این طرح نمانده است. راستی! اگر معنای تعطیلی فراگیر این است که دولت مدعی است، نام تعطیلی شبیه تعطیلی جمعه‌ها چیست؟ تعطیلی خیلی خیلی خیلی فراگیر؟

Page Generated in 0/0069 sec