printlogo


کد خبر: 226854تاریخ: 1399/8/27 00:00
اخبار

ارائه بسته پیشنهادی حمایت از واحدهای صنفی به دولت
رئیس اتاق اصناف ایران گفت: در نشست هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران و اعضای فراکسیون اصناف مجلس، بسته پیشنهادی حمایت از واحدهای صنفی به دولت ارائه شد. سعید ممبینی اظهار داشت: هم‌اکنون اصناف با توجه به شیوع کرونا و مسائل اقتصادی، مشکلات عدیده‌ای دارند که امیدواریم با حمایت مجلس بخشی از خسارت‌هایی را که به اصناف وارد شده است جبران کنیم. وی همچنین از ارائه بسته پیشنهادی اتاق اصناف ایران در راستای حمایت از واحدهای صنفی برای محدودیت‌های کرونایی به دولت خبر داد و اظهار کرد: برخی صنوف بیش از ۹ ماه است تعطیلند و دیگر صنوف نیز در شرایط رکود اقتصادی قرار دارند که بر همین اساس بسته حمایتی پیشنهادی اتاق اصناف که بار هزینه مالی نیز ندارد، به دولت ارائه شده و باید مشکلات جدی اقتصادی اصناف دیده شود. 
***
قیمت نفت به بالای 43 دلار رسید
احتمال عدم تغییر در میزان کاهش تولید اوپک پلاس و بهبود وضع اقتصادی چین و ژاپن، قیمت نفت را به بالای 43 دلار رساند. آنطور که رویترز گزارش داده است، از آنجا که امید به حفظ میزان کنونی کاهش تولید اوپک پلاس، نگرانی‌ها درباره تقاضای ضعیف‌تر برای سوخت را جبران می‌کند، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه افزایش یافت. افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا و افزایش تولید نفت لیبی، سبب کاهش تقاضا برای سوخت شده است. ارقام اقتصادی دومین و سومین اقتصادهای بزرگ جهان یعنی چین و ژاپن بهبود یافته و یکی از عوامل تقویت‌کننده قیمت‌ها بوده است. در عین حال، پالایشگاه‌های چین بیشترین میزان نفت خام روزانه در ماه اکتبر را پالایش کردند. هر بشکه نفت خام آمریکا با 56 سنت افزایش 69/40 دلار در هر بشکه فروخته شد و هر بشکه نفت برنت با 45 سنت افزایش 23/43 دلار در هر بشکه معامله شد. هر دو شاخص نفتی هفته گذشته به علت امید به واکسن کرونا، بیش از 8 درصد رشد قیمتی را ثبت کردند. گروه موسوم به اوپک پلاس میزان تولید خود را حدود 7/7 میلیون بشکه در روز کاهش داده‌ است و اعضا در ماه اکتبر 101 درصد به توافق خود پایبند بوده‌اند و در نظر دارند میزان تولید را از ماه ژانویه به میزان 2 میلیون بشکه در روز افزایش دهند. نشست بعدی این گروه 30 نوامبر و یک دسامبر است. 
***
میوه‌های پاییزی به بازار آمد اما قیمت پایین نیامد
جدید‌ترین گزارش‌ها از میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران حکایت از بالا بودن قیمت‌هاست و به ‌رغم قول مسؤولان برای کاهش همچنان قیمت‌ها در اوج است. رئیس اتحادیه میوه‌فروشان اعلام کرده بود قیمت میوه‌ها با ورود میوه‌های پاییزه کاهش خواهد یافت اما با وجودی که بازار مملو از انواع میوه بویژه میوه‌های پاییزه است و فراوانی موج می‌زند  ولی قیمت‌ها همچنان بسیار گران است. ایران جزو کشورهای بزرگ در تولید میوه است و سالانه 18 میلیون تن انواع میوه در کشور تولید می‌شود که در 35 میوه جایگاه تولید اول تا دهم را داریم. 
چندی پیش معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران هم از کاهش قیمت گوجه‌فرنگی خبر داده بود که در روزهای اخیر سر به فلک کشیده بود. مرتضی معتمد با بیان اینکه از جنوب کشور گوجه فرنگی‌های درجه یک خریداری شده، گفته بود قرار است این گوجه‌فرنگی‌ها در میادین میوه و تره‌بار توزیع و با قیمت هر کیلو ۱۱ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد. گوجه‌فرنگی اکنون در میدان مرکزی میوه و تره‌بار که محل عمده‌فروشی در نزدیکی اتوبان آزادگان است به قیمت کیلویی 13 هزار تومان فروش می‌رود و زمانی که پای این محصول به مغازه‌های سطح شهر می‌رسد به 18 هزار تومان فروخته می‌شود. نباید فراموش کرد این قیمت‌های عمده‌فروشی است و مغازه‌های سطح شهر طبق قانون 30 درصد باید روی این قیمت‌ها بکشند تا به دست مصرف‌کننده برسد اما اغلب بدون رعایت قانون و در سایه بی‌نظارتی تا 100 درصد هم افزایش قیمت می‌دهند. قیمت‌ها در مغاز‌ها به حدی گران است که خارج از توان خرید طبقه متوسط و پایین جامعه است. 
 

Page Generated in 0/0356 sec