printlogo


کد خبر: 226862تاریخ: 1399/8/27 00:00
آیا خروج گسترده نظامیان آمریکایی از غرب آسیا مهم‌ترین نقشه دولت فعلی آمریکاست؟
دام ترامپ برای بایدن

گروه بین‌الملل: ترامپ این روزها به صورت همزمان مشغول پیشبرد اهداف خود است؛ در بعد انتخاباتی دعوای حقوقی گسترده‌ای را با دموکرات‌ها به راه انداخته و با اعتماد به نفسی که از راهپیمایی هوادارانش در روز شنبه گرفته همچنان خود را برنده انتخابات می‌داند و در فضای سیاسی هم وی با اخراج توئیتری مارک اسپر، وزیر دفاع و احتمالا برکناری رئیس سیا، گمانه‌زنی‌های فراوانی را درباره اهداف خود ایجاد کرده است. 
یکی از مهم‌ترین این گمانه‌زنی‌ها که سبب شده انتقادات زیادی درباره زمان و شرایط آن در سطح متحدان آمریکا در ناتو ایجاد شود، بحث خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و احتمالا عراق تا قبل از آغاز به کار رئیس‌جمهوری بعدی  است. 
روزنامه تایمز آمریکا دیروز در تحلیلی از این موضوع نوشت: انتظار می‌رود دونالد ترامپ قبل از ترک سمتش در ماه ژانویه دستور خروج تمام نیروهای آمریکا از عراق و افغانستان را صادر کند. این روزنامه نوشت: در اقدامی به منظور انجام قول انتخاباتی ترامپ مبنی بر بازگرداندن تمام سربازان به خانه و پایان دادن به تمام «جنگ‌های بی‌پایان»، به نظر می‌رسد تغییرات انجام شده در رده‌های بالای پنتاگون بخشی از طرح او برای این امر باشد.
به نوشته رسانه‌های آمریکایی، تغییرات اخیر در پنتاگون و برکناری مقام‌های ارشد این نهاد نیز بخشی از برنامه ترامپ برای عملی کردن وعده‌اش در زمینه بازگرداندن نظامیان آمریکایی به کشور تلقی می‌شود. روزنامه نیویورکر هم در تحلیلی نوشت: مشخص نیست آیا دولت ترامپ در فرصت باقیمانده تا بیستم ژانویه و تحویل قدرت به بایدن، فرصت کافی برای خروج کامل نیرو‌های آمریکا از افغانستان را در اختیار دارد یا خیر. با این حال، بسیاری از دیپلمات‌ها و فرماندهان نظامی آمریکایی مدعی‌اند بدون حمایت مالی و نظامی آمریکا، دولت افغانستان و نیرو‌های نظامی این کشور سقوط خواهند کرد. پیش‌تر رسانه‌های آمریکایی از جمله «آکسیوس» و روزنامه «نیویرک‌تایمز» هم دلیلی اصلی اخراج اسپر را مخالفت او با تصمیم ترامپ برای خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان و خاورمیانه اعلام کردند.
 
* دام برای بایدن؟
بایدن و به طور کل دموکرات‌ها مخالف خروج یک‌باره نیروهای آمریکا از افغانستان و عراق هستند. ترامپ با اطلاع از این موضوع می‌کوشد به وعده انتخاباتی خود عمل کند و به نوعی دموکرات‌ها را در عمل انجام شده قرار دهد. حال باید دید اگر بایدن به کاخ سفید برود در برابر این اقدام ترامپ چه خواهد کرد.
 
* دعوا بر سر فروپاشی ساختار آمریکا
2 هفته بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، آنچه پیروزی بایدن توسط رسانه‌های آمریکایی اعلام شده، به واسطه شکایت حقوقی و به رسمیت شناخته نشدن پیروزی بایدن توسط کمپین دونالد ترامپ، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. ترامپ همچنان از پیروزی خود در انتخابات و تقلب گسترده دموکرات‌ها می‌گوید و در سوی دیگر ماجرا هر دو کاندیدا با لشکرکشی خیابانی که اوج آن روز شنبه در واشنگتن بود، تلاش می‌کنند همچنان در میدان رقابت باقی بمانند. 
در این میان آنچه بیش از همه دیروز به چشم آمد، سخنان ترامپ درباره تکه‌تکه شدن قانون اساسی آمریکا و سخنان بولتون -که این روزها دشمن ترامپ است- درباره آسیب‌وارد شدن به سیستم حاکمیت و قانون اساسی آمریکا بود. هر یک از  طرفین ماجرای انتخابات آمریکا این روزها خود را نماد قانونمداری می‌دانند و طرف دیگر را به قانون‌شکنی متهم می‌کنند. جنگ طرفداران 2 کاندیدا در فضای مجازی هم با شدت فراوان ادامه دارد و در درون ساختارهای امنیتی و نظامی آمریکا هم به واسطه اخراج اسپر و افزایش احتمال اخراج رئیس سیا، آشفتگی بیش از هر زمانی است. در میان این اوضاع مصاحبه جان بولتون با فرید زکریا در سی‌ان‌ان، از نگاه تحلیلگران آمریکایی اهمیتی دوچندان یافت که آن هم با واکنش ترامپ مواجه شد. 
 
* بولتون: جمهوری‌خواهان دست از نازکردن ترامپ بردارند
در شرایطی که ترامپ با وجود فشارهای گسترده رسانه‌ای همچنان خود را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌داند، سخنان کسی مثل جان بولتون که با او به عنوان مشاور امنیت ملی از نزدیک کار کرده و از جمهوری‌خواهان باسابقه است، می‌تواند به نفع بایدن باشد، حتی اگر خود بولتون این را نخواهد. فرید زکریا، مجری و کارشناس مطرح سی‌ان‌ان با سومین مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت دونالد ترامپ مصاحبه کرد. بولتون در این مصاحبه گفت: سران حزب جمهوری‌خواه باید به ناز کردن دونالد ترامپ پایان دهند و به شکست او در انتخابات اذعان کنند. من همیشه این حس را داشتم که او از اتاق بیضی خارج خواهد شد اما او تا قبل از اینکه آسیب‌های زیادی نزند، این اتاق را ترک نخواهد کرد. او سخاوتمندانه منصب را ترک نخواهد کرد و آسیب‌های زیادی وارد خواهد کرد؛ آسیب به دولت خودش که با اخراج مقام‌های ارشد شروع شده است، آسیب زدن به دولت آتی با تاخیر ایجاد کردن در شروع دوره انتقال قدرت و صادقانه بگویم آسیب زدن به حزب جمهوری‌خواه با این ادعاهای بی‌اساس مبنی بر اینکه انتخابات را از او دزدیده‌اند. 
بولتون افزود: اگر مردم فقط صدای دونالد ترامپ را بشنوند، این غیرطبیعی است که افراد حاضر در طیف ما (اعضا و سران حزب جمهوری‌خواه) با ترامپ مخالفت نکنند، در آن صورت آنها (رای‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه) فکر می‌کنند حرف‌های او درست است و این موضوع پایه‌ای برای بی‌اعتمادی واقعی به سیستم و بی‌اعتمادی به صحت فرآیند انتخاباتی ما و فرآیند قانون اساسی ما ایجاد خواهد کرد. بولتون گفت: بیایید به مثال آریزونا و جورجیا نگاه کنیم. در هر دوی این ایالت‌ها بایدن در انتخابات پیروز شد. در هر دوی این ایالت‌ها، فرمانداران جمهوری‌خواه هستند و در هر دوی آنها در مناصب مختلف رهبری ایالت، اعضای حزب جمهوری‌خواه حضور دارند. آیا واقعا اینطور بوده که همه آنها در روز انتخابات و هفته‌های قبل از انتخابات، خواب بودند؟! آنها باید این را بگویند که ما معتقدیم انتخابات به روشی منصفانه و صحیح برگزار شد. ما همین اخیرا وزارت امنیت داخلی را داشتیم که اعلام کرد همه این داستان‌ها درباره هک رایانه‌ها و الگوریتم‌هایی که سیستم رای‌گیری را از بین برد و فاسد کرد، نادرست است. حقایق دارد به صورت نمایان خودش را نشان می‌دهد اما به نظرم رهبران جمهوری‌خواه باید به این واقعیت‌ها اعتبار ببخشند و این موضوع مهمی است. این فقط برای دموکرات‌ها نیست که چنین کاری را انجام دهند، بلکه جمهوری‌خواهان هم باید این کار را انجام دهند و ما به این نیاز داریم که جمهوری‌خواهان هم حقایق را بگویند، این کار آنقدرها هم سخت نیست. 
 
* حمله ترامپ به جان بولتون
انتقادهای فراوان جان بولتون از ترامپ و کتابی که به باور خیلی‌ها تیر آخر بولتون به ترامپ بود و روندی که ادامه دارد، سبب شد ترامپ در میان داستان انتخابات و درگیری با دموکرات‌ها در یک توئیت دوباره از بولتون انتقاد کند. وی در توئیتی نوشت: جان بولتون یکی از زبان‌بسته‌ترین کسانی در دولت بود که افتخار کار کردن با او را داشته‌ام. یک مرد عبوس و حوصله‌بر و ساکت که چیزی به امنیت ملی اضافه نکرده جز اینکه هی برویم بجنگیم. اطلاعات طبقه‌‌بندی ‌شده زیادی را هم فاش کرده. یک خنگ واقعی. 
 
* ترامپ: قانون اساسی آمریکا تکه‌تکه شد
ترامپ همچون 2 هفته‌ای که از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور می‌گذرد، همچنان خود را پیروز انتخابات می‌داند و علی‌الظاهر حاضر به کوتاه آمدن از آن نیست. وی دیروز هم در توئیتی نوشت: من در انتخابات پیروز شدم. شبکه اجتماعی توئیتر هم در پایین این نوشته با الصاق برچسبی توضیح داده است منابع رسمی نتایج این انتخابات را متفاوت با این ارزیابی کردند. دونالد ترامپ شامگاه یکشنبه هم در پیامی توئیتری گفت: پرونده‌های حقوقی بزرگ در واقع «مغایرت انتخابات ۲۰۲۰ با قانون اساسی» را نشان می‌دهد. ترامپ همچنین گفت بسیاری از شکایت‌ها علیه تخلفات نه از سوی دولت او، بلکه از سوی آمریکایی‌هایی‌ به جریان افتاده که شاهد «سوءاستفاده‌های وحشتناک» بودند. او همچنین نوشت: چرا رسانه اخبار جعلی مدام تصور می‌کند جو بایدن به ریاست‌جمهوری می‌رسد و حتی به ما اجازه ظهور نمی‌دهد، به ما که تازه آماده این کار شدیم. قانون اساسی بزرگ ما در انتخابات ۲۰۲۰ چقدر بد تکه‌تکه و نقض شد؛ مورد حمله قرار گرفت، شاید طوری که هرگز پیش از این نبوده است! از تعداد بالایی از ناظران که از اتاق‌های شمارش در بسیاری از ایالات بیرون انداخته شدند، تا میلیون‌ها رایی که به نفع دموکرات‌ها تغییر کرد، تا رای دادن بعد از اتمام انتخابات، تا استفاده از سیستم‌های رای دومینیون متعلق به چپ رادیکال که در تگزاس و دیگر نقاط از آن استفاده نشد، چون خوب یا ایمن نیستند. آن کسانی که مسؤول حراست از قانون اساسی ما هستند، نباید اجازه دهند نتایج ساختگی انتخابات پستی ۲۰۲۰ پای بر جا بماند. جهان در حال تماشای ما است!
 
* وکیل ترامپ: نتیجه انتخابات تغییر می‌کند
در همین حال رودی جولیانی، وکیل ترامپ در مصاحبه‌ای صراحتا اعلام کرد: نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری لغو خواهد شد. وی گفت: مدرکی دارم که تقلب گسترده در انتخابات میلیون‌ها رای ترامپ را حذف کرده اما نمی‌توانم این مدارک را فاش کنم.  شهردار پیشین نیویورک در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز که از رسانه‌های طرفدار ترامپ است، گفت ترامپ در ایالت‌های کلیدی برنده انتخابات بوده است؛ ایالاتی که جو بایدن پیروز آن خوانده شده است. جولیانی گفت: ما در هر یک از این ایالت‌ها بیش از اندازه آرای غیرقانونی داریم که می‌تواند نتایج انتخابات را لغو کند. وی همچنین همانند ترامپ رای‌گیری پستی را غیرقانونی خواند. وکیل شخصی ترامپ در این مصاحبه افزود: آنها (دموکرات‌ها) به جمهوری‌خواهان در مناطق مهم اجازه نظارت بر رای‌گیری نداده‌اند و همین امر رای‌گیری پستی را نامعتبر کرده است. جولیانی همچنین اصرار داشت شاهدانی دارد که به چشم خود تقلب را دیده‌اند. وی به مجری فاکس‌نیوز گفت: ما استشهادنامه‌های بسیاری هم جمع کرده‌ایم که تقلب گسترده و دستکاری در آرا را ثابت می‌کند. 
 
* انتقاد معاون بایدن از شکایت‌های ترامپ
جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری بر اساس آنچه رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند خود را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور می‌داند و طبیعی است واکنش چندانی به هر آنچه پیروزی‌اش را به چالش بکشد، نداشته باشد. با این حال اما دیروز کاملا هریس، معاون بایدن در توئیتر خود نوشت: ترامپ و جمهوری‌خواهان با شکایت‌های بی‌اساس به دنبال نابودی پیروزی قاطع ما هستند. 
 
* طعنه رئیس کارکنان بایدن به ترامپ
توئیت یکشنبه‌شب ترامپ که در آن از پیروزی بایدن با تقلب سخن گفته بود، اگر چه بلافاصله با توئیت‌های بعدی درباره پیروزی خودش همراه بود، اما فورا در فضای مجازی ترند شد و دموکرات‌ها هم به آن واکنش نشان دادند. در همین ارتباط ران کلین که از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به عنوان رئیس کارکنان کاخ سفید تعیین شده، به شبکه سی‌ان‌ان گفت توئیت ترامپ که اذعان کرده به پیروزی بایدن، قبل از اینکه حرفش را پس بگیرد، هیچ تاثیری بر واقعیت انتخابات ندارد. این مقام معتمد بایدن اضافه کرد: آنچه دونالد ترامپ در توئیتر می‌نویسد مشخص نمی‌کند که آیا بایدن رئیس‌جمهوری خواهد بود یا نه؛ مردم آمریکا این کار را کردند. 
***
[اوباما: در این انتخابات برخی ارزش‌های نهادی نقض شد]
چند روز پیش بخش‌هایی از مصاحبه باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با شبکه سی‌بی‌اس منتشر شد. دیروز متن کامل این مصاحبه منتشر شد که اوباما در بخشی از آن گفته است: ترامپ در ارتباط با ایجاد اعتماد عمومی به دولت «مجموعه کاملی از هنجارها» را نادیده گرفت و نسبت به تمامیت نهادهای اساسی کشور تردید ایجاد کرد. ما در این انتخابات در شرایطی بودیم که برخی هنجارها و برخی ارزش‌های نهادی که فوق‌العاده مهم هستند، نقض شدند.

Page Generated in 0/0070 sec