printlogo


کد خبر: 226864تاریخ: 1399/8/27 00:00
ولیدالمعلم، وزیر خارجه سوریه در ۷۹ سالگی درگذشت
درگذشت یار اسد

ولید بن‌محی‌الدین المعلم، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر سوریه بامداد دیروز در ۷۹ سالگی درگذشت. ولیدالمعلم یکی از طولانی‌ترین سوابق وزارت خارجه را در تاریخ سوریه بر عهده داشت و در بحران چند سال اخیر این کشور دوشادوش بشار اسد و مردم این کشور ایستاد و در جبهه دیپلماسی تلاش کرد به مقابله با داعش و سایر جریان‌های افراطی بپردازد. وی همواره تأکید داشت بحران سوریه، معلول دخالت‌های  عبری - غربی- عربی است که هدفی جز اشغال این کشور ندارد. المعلم متولد ۲۶ تیرماه ۱۳۲۰ خورشیدی در دمشق بود. او سال ۱۹۶۰ میلادی از طرطوس دیپلم گرفت و پس از آن، وارد دانشگاه قاهره شد و در سال ۱۹۶۳ مدرک خود را در اقتصاد و علوم سیاسی اخذ کرد. وی سال ۱۹۶۴ وارد وزارت خارجه سوریه شد و در هیأت‌های دیپلماتیک تانزانیا، عربستان، اسپانیا و انگلیس فعالیت داشت. سال ۱۹۷۵ به عنوان سفیر سوریه در رومانی انتخاب شد و تا سال ۱۹۸۰ در این منصب باقی ماند. وزیر فقید خارجه سوریه از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ در وزارت خارجه به عنوان مدیر بخش ترجمه، از ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۰ به عنوان مدیر دفاتر ویژه و از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ به عنوان سفیر دمشق در آمریکا مشغول فعالیت بود. المعلم سال ۲۰۰۰ به عنوان معاون وزیر خارجه و سال ۲۰۰۵ به عنوان معاون نخست‌وزیر انتخاب شد. او در آن دوران، مأمور پرونده روابط سوریه و لبنان بود. پس از آن، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به المعلم مأموریت داد به کشورهای عربی سفر و با رهبران این کشورها دیدار کند. وی از ۱۱ فوریه سال ۲۰۰۶ به عنوان وزیر خارجه سوریه انتخاب شد. سایت وزارت خارجه سوریه درباره وی نوشت: المعلم در دوران وزارتش با گام‌های بلند، دیپلماسی سوریه را پیش برد و موفق شد سوریه را از انزوا خارج کند. در دوران المعلم، مهم‌ترین روابط با چند کشور برقرار شد بویژه با روسیه و کشورهای بریکس. وی در کنار فعالیت‌های دیپلماتیک، از فعالیت‌های علمی غافل نبود و به عنوان نمونه کتاب‌های «فلسطین و صلح مسلحانه»، «سوریه در مرحله قیمومت از ۱۹۱۷ تا ۱۹۴۸»، «سوریه از استقلال تا اتحاد از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۸» و «جهان و خاورمیانه از منظر آمریکا» را تألیف کرد. المعلم در مواضع خود همیشه علیه آمریکا و محور غربی- عربی-صهیونیستی بود. وی تأکید داشت همه کشورهایی که تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار دارند باید جبهه واحدی برای مقابله با این تحریم‌ها تشکیل دهند. 
مسأله مهم دیگری که باید بدان اشاره کرد، موضع وی درباره منطقه جولان اشغالی است. معلم در این باره تأکید داشت که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ تاکنون دست به تخلفات گسترده در جولان سوریه زده اما شرایط هر چقدر برای سوریه سخت باشد بالاخره روزی فرا می‌رسد که دمشق وضعیت فعلی را تغییر خواهد داد و سوریه تأکید می‌کند جولان سوری بوده و سوری خواهد ماند. 
المعلم همیشه درباره مسأله فلسطین اعلام داشت موضع دمشق، حمایت از ملت فلسطین است. وی اخیرا درباره طرح اشغال جدید رژیم صهیونیستی در فلسطین نیز گفته بود طمع‌ورزی اسرائیل در فلسطین و منطقه بدون حد و مرز است.

Page Generated in 0/0063 sec