printlogo


کد خبر: 226876تاریخ: 1399/8/28 00:00
گزارشی درباره HD شدن برخی شبکه‌های صداوسیما
تلویزیونی مثل آینه

گروه فرهنگ‌و‌هنر: روی پایگاه اطلاع‌رسانی صداوسیما در بخش نظرات مخاطبان، درباره HD شدن سازمان سوالات زیادی مطرح شده است. احتمالا در تماس‌هایی هم که با 162 گرفته می‌شود، یکی از درخواست‌ها همین HD شدن شبکه‌هاست. بویژه شبکه‌هایی مانند ورزش و البته پویا که طیف مخاطبان ثابت و همیشگی خود را دارند. روز گذشته خبری پیرامون HD شدن برخی شبکه‌های تلویزیون مطرح شد. با فراهم شدن زیرساخت‌های فنی در صداوسیما، ۸ شبکه تلویزیونی HD می‌شوند. گفته شده است طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و انجام زیرساخت‌ها، بناست ۸ شبکه تلویزیونی در آذرماه با کیفیت HD برنامه‌های خود را روی آنتن ببرند. شبکه‌های یک، ورزش، نمایش، نسیم، افق، کودک، خبر و ایران کالا در این فرآیند HD خواهند شد. به گزارش «وطن امروز» اما شبکه‌هایی که به طور قطعی در آذرماه با کیفیت HD پخش می‌شوند ۳ شبکه یک، خبر و ورزش هستند که فرآیندهای فنی برای نمایش HD‌ شان آماده شده است. این ظرفیت یکی از مطالبات مخاطبان تلویزیون بوده است، چرا که تصاویر را با 4 برابر کیفیت فعلی در اختیار بینندگان قرار می‌دهد. شفافیت و دقت بالای تصاویر، نمایش رنگ بیشتر و بهتر و افزایش وسعت طول و عرض تصویر، از ویژگی‌هایی است که ظرفیت اچ‌دی شدن به وجود می‌آورد. 
شبکه ورزش از شبکه‌هایی است که به این کیفیت تصویر بیش از شبکه‌های دیگر احتیاج دارد. بسیاری از مخاطبان تلویزیون و فوتبال از ظرفیت HD شبکه 3 سیما استفاده می‌کنند. شبکه ورزش شبکه‌ای برای نمایش انواع ورزش‌هاست و در فضای ورزشی، رنگ‌ها و پویایی تصاویر از اهمیت برخوردار است. اگرچه این امکان شاید امکانی طبیعی در بسیاری کشورها و شبکه‌ها باشد اما به دلیل تحریم‌های گسترده‌ای که کشور ما با آن مواجه است، این تغییر وضعیت‌ها کمی زمان‌بر شده است. گفته می‌شود مهندسان بومی بسیاری از فناوری‌های لازم برای این تغییرات را در داخل فراهم کرده‌اند. 
شبکه خبر نیز که می‌تواند دارای وجهه‌ای بین‌المللی باشد، در تغییرات پیش‌رو، HD خواهد شد. اصلاح کیفیت نمایش می‌تواند جایگاهی که این شبکه مدنظر دارد را فراهم کند. 
شبکه اول سیما نیز که همواره به عنوان شبکه‌ای ملی و فراگیرتر از شبکه‌های دیگر تبلیغ می‌شود، در گام اول اصلاح کیفیت‌ها به طور قطعی HD می‌شود. یکی دیگر از شبکه‌هایی که بعد از اصلاح و تقویت کیفیت می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب خود کند، شبکه پویا و نهال است. این شبکه به دلیل پخش انیمیشن‌های زیاد، به این ظرفیت بشدت احتیاج دارد. در واقع تلاش‌هایی که انیمیشن‌سازان داخلی و خارجی انجام می‌دهند در این قالب دیدنی‌تر خواهد بود. 
بالا رفتن کیفیت تصویر شبکه‌ها پیش از این تاثیرات مستقیمی بر جذب مخاطب داشته است. یکی از شبکه‌هایی که از این ظرفیت برای افزایش تعداد مخاطب بهره برده، شبکه مستند است؛ شبکه‌ای که به دلیل پخش تصاویر زنده و پویا از حیات وحش و همچنین پخش مستندها با این کیفیت توانسته در جذب مخاطب موفق عمل کند. در واقع قرار دادن برنامه‌هایی که مؤلفه تصویر در آنها مولفه‌ای حیاتی و تاثیرگذار است در کنداکتور، استفاده درست از این ظرفیت است. 
در کنار طرح‌هایی که برای HD شدن شبکه‌ها افتتاح می‌شود، نسل دوم تلویزیون دیجیتال نیز رونمایی خواهد شد که از مزیت‌های آن می‌توان به کیفیت بالاتر و بهره‌وری بالا از فضای فرکانسی اشاره کرد. همچنین نخستین شبکه 4K فارسی زبان دنیا که فیلم و سریال پخش می‌کند و قابلیت دریافت در 31 استان را دارد، در هفته‌های آتی معرفی و رونمایی خواهد شد؛ شبکه‌ای که هم‌اکنون نیز در حال فعالیت است. تسنیم در این رابطه نوشته است: تنها تلویزیون‌هایی که قابلیت نمایش 4k را دارند می‌توانستند از کانال 218 تلویزیون‌های‌شان این شبکه را دنبال کنند. به تعبیر مشاور معاون مرکز تولید و فنی سیما، فرکانس شبکه IRIB UHD، نخستین شبکه 4K رسانه ‌ملی روی ماهواره قرار دارد و به صورت پخش زمینی از روی کانال 54 سیستم دیجیتال زمینی (DVBT2‌) در شهر تهران قابل دریافت است. شبکه IRIB UHD نخستین شبکه فارسی زبان جهان با کیفیت 4K و فناوری رنگی HDR است، این مجموعه توسط کارشناسان فنی رسانه‌ ملی با حفظ کیفیت از SDR به HDR تبدیل شد. همچنین این شبکه قابلیت پخش صدای دالبی را هم داراست که انتظار می‌رود تولیدات داخل کشور به این سطح از فناوری صداگذاری نیز ارتقا یابند. پیش‌تر در اردیبهشت ماه امسال خبر‌ آغاز پخش آزمایشی شبکه IRIBUHD از طریق کانال ۵۷ در سیستم دیجیتال تهران توسط خبرگزاری صداوسیما منتشر شد. تصاویر  UHDK4‌ با رزولوشن ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل، ۴ برابر تصاویر Full HD رزولوشن دارند.

Page Generated in 0/0071 sec