printlogo


کد خبر: 226879تاریخ: 1399/8/28 00:00
رئیس‌جمهور ارمنستان در پی افزایش نارضایتی‌های داخلی در این کشور نسبت به عملکرد دولت مطرح کرد
درخواست استعفای دولت ارمنستان

گروه بین‌الملل: فشارهای داخلی ناشی از تبعات شکست در مناقشه قره‌باغ بر ارکان حکومت در ارمنستان به حدی سنگین شده است که رئیس‌جمهوری این کشور در هماهنگی با پارلمان از نخست‌وزیر غرب‌گرای ارمنستان خواسته استعفا کند. به نظر می‌رسد قماری که نیکول پاشینیان 2 سال قبل در رابطه با متحدان و تکیه به غرب کرد، اکنون پیامدهای خود را نشان داده و او راهی جز استعفا نخواهد داشت.  
 
* رئیس‌جمهور ارمنستان: دولت استعفا کند
به گزارش «وطن امروز»، در پی افزایش نارضایتی‌های داخلی در ارمنستان نسبت به عملکرد دولت در جریان مناقشه اخیر، «آرمن سرکیسیان» رئیس‌جمهوری ارمنستان در پیامی، از دولت و مجلس شورای ملی این کشور خواست خود را برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی آماده کنند. وی در این پیام یادآور شد: «منطقه قره‌باغ کوهستانی زخمی شد و جامعه ارمنستان از این بابت بسیار خشمگین است. اقتصاد زخمی غرق در مشکلات عظیم اجتماعی است. در نتیجه جریان عظیم مهاجران قره‌باغ، یک فاجعه انسانی در حال وقوع است. ما نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم و به زندگی عادی خود ادامه دهیم». وی افزود طی روزهای اخیر چندین نشست با نیروهای پارلمانی و احزاب سیاسی خارج از پارلمان، گروه‌های اجتماعی و نمایندگان مخالفان برگزار کرده است. به گفته وی، اکثریت مطلق در یک مورد با هم اتفاق نظر دارند و آن لزوم استعفای دولت کنونی و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی است. علاوه بر این، سرکسیان اوایل روز گذشته نیز در دیدار با گروهی از مردم، تأکید کرد وی هیچ ارتباطی با بیانیه آتش‌بس که توسط نخست‌وزیر ارمنستان و روسای‌جمهوری روسیه و آذربایجان امضا شده است، ندارد. عصر روز دوشنبه، همچنین رئیس‌جمهوری ارمنستان، «زهراب منتساکانانیان» را از سمت وزارت خارجه این کشور و همچنین «گورگن دالاکیان» را از سمت فرماندهی نیروهای پلیس برکنار کرد. احکام مربوط در وب‌سایت دفتر ریاست‌جمهوری منتشر شده است. در این اسناد یادآوری شده که نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر پیشنهاد برکناری وزیر خارجه را داده است. 
 
* دیدار علی‌اف از مناطق آزاد‌شده
در همین حال الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در جریان سفر به شهر جبرائیل، از مناطق آزادشده از سوی ارتش جمهوری آذربایجان دیدن کرد. شهر جبرائیل واقع در نزدیکی مرز ایران در سال ۱۹۹۳ میلادی به اشغال نیروهای ارمنستان درآمد و در جریان درگیری‌های اخیر در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از سوی ارتش جمهوری آذربایجان آزاد شد. علی‌اف در این سفر همچنین با مشاهده مناطق مسکونی تخریب شده به طور کامل از سوی ارامنه گفت: باکو قصد دارد از ارمنستان برای خسارت‌های وارد شده به ساختمان‌ها و اموال غرامت مطالبه کند. علی‌اف گفت: ما در مرکز جبرائیل هستیم. حتی یک ساختمان آسیب ندیده وجود ندارد، حتی یکی! فقط یک واحد نظامی ساخته شده و سایر زیرساخت‌ها- خانه‌ها، ساختمان‌ها و مدارس- تخریب شده‌اند. ارمنستان برای همه آنها در دادگاه‌های بین‌المللی پاسخگو خواهد بود. وی افزود: کارشناسان بین‌المللی دعوت خواهند شد و خسارات محاسبه می‌شود. ما خواستار غرامت خواهیم شد. رئیس‌جمهوری آذربایجان در این سفر همچنین از برخی مناطق آزاد شده شهر  فضولی بازدید کرد. ارتش جمهوری آذربایجان در جریان درگیری‌های نظامی ۴۴ روزه که از ششم مهرماه گذشته آغاز شد، چند شهر تحت اشغال نیروهای ارمنی از جمله شهر استراتژیک شوشا را که کانال زمینی ارتباط بین ارمنستان و قره‌باغ کوهستانی بود، آزاد کرد.

Page Generated in 0/0066 sec