printlogo


کد خبر: 226880تاریخ: 1399/8/28 00:00
دور دنیا

استقرار جنگنده‌های «اف‌۱۶» آمریکا  در امارات
ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) شامگاه دوشنبه‌ از استقرار جنگنده‌های اف‌۱۶ نیروی هوایی این کشور در پایگاه «الظفره» امارات خبر داد. ستاد تروریست‌های سنتکام در صفحه خود در توئیتر به زبان عربی نوشت این جنگنده‌ها پنجشنبه هفته گذشته از پایگاه هوایی اسپنگداهلم آلمان به امارات و در راستای افزایش قدرت واکنش و پاسخگویی نیروهای آمریکایی منتقل شده‌اند. سنتکام توضیح بیشتری در این باره نداده است. جمعه گذشته نیز این ستاد در توئیتی از تمرین نظامی مشترک با 5 کشور عربستان سعودی، امارات، کویت، انگلیس و بحرین در آب‌های خلیج‌فارس با هدف تأمین امنیت دریانوردی و صید خبر داد. استقرار جنگنده‌های اف‌۱۶ آمریکا در امارات در حالی است که قطر نیز به دنبال خرید جنگنده‌های اف‌۱۵ از آمریکاست و در این رابطه «غانم بن‌شاهین الغانم» رئیس ستاد مشترک ارتش قطر روز شنبه وارد آمریکا شد و در سفری به ایالت «میزوری» از خط تولید جنگنده‌های اف‌۱۵ که قرار است بزودی تحویل قطر شود، بازدید کرد. 
***
انفجار در جنوب فلسطین اشغالی
منابع خبری دیروز اعلام کردند در یک کارخانه تولید فلز در جنوب فلسطین اشغالی انفجاری رخ داده است. به گزارش «العربیه»، این انفجار در یک کارخانه تولید فلز در «اشدود» رخ داد که به دنبال آن چند تن کشته و زخمی شدند. پلیس رژیم صهیونیستی در بررسی‌های اولیه مدعی شده این حادثه در پی انفجار کپسول‌های گاز به وقوع پیوسته است. العربیه به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که در پی انفجار یادشده ۲ نفر کشته شده‌اند. پایگاه خبری «عرب۴۸» نیز با گزارش اینکه در این انفجار ۲ نفر زخمی شده‌اند، خبر داد خودروهای امدادی در محل حاضر شده‌اند و پلیس در حال تحقیق درباره این انفجار است. در همین ارتباط، پیش‌تر منابع خبری در حادثه‌ای مشابه خبر داده بودند که در پی انفجار در یک نیروگاه برق در شهر اشدود، برق بخش‌های وسیعی از فلسطین اشغالی قطع شده است. در همین حال در سرزمین‌های اشغالی، در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی از یک سو با بحران همه‌گیری ویروس «کووید-۱۹» در فلسطین اشغالی و از سوی دیگر با نگرانی فزاینده از عملیات گروه‌های مقاومت منطقه‌ای مواجه است، مقامات نظامی این رژیم نیز درباره کمبود و عدم تصویب بودجه نظامی هشدار می‌دهند. امیر اشل، مدیر کل وزارت جنگ رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه (به وقت محلی) در گفت‌وگو با خبرنگاران، هشدار داد اگر بودجه سال ۲۰۲۱ تا پایان سال جاری تصویب نشود، ارتش و دیگر سازمان‌های نظامی نمی‌توانند برنامه‌های مهم و استراتژیک خود را پیش ببرند.
***
افشاگری درباره نقش سفیر آمریکا در بی‌دولتی لبنان
روزنامه لبنانی الاخبار دیروز جزئیاتی را از دیدار سعد حریری، مأمور تشکیل کابینه در لبنان با دورتی شیا، سفیر آمریکا در بیروت افشا کرد که نشان می‌دهد سفیر آمریکا در مسیر تشکیل دولت جدید سنگ‌اندازی می‌کند. الاخبار در ادامه فاش کرد که سفیر آمریکا در لبنان به حریری اطلاع داده‌ واشنگتن حضور حزب‌الله در دولت چه به‌ صورت مستقیم و چه از طریق متخصصان را نمی‌پذیرد. این مساله در حالی است که حریری تا پیش از این دیدار بر چشم‌پوشی آمریکا از این مساله تکیه کرده بود. سفیر آمریکا که همواره به مداخله در امور لبنان می‌پردازد و دستورات واشنگتن را به مقامات لبنانی دیکته می‌کند، هفته گذشته نیز با طرح اتهام‌هایی تکراری علیه حزب‌الله لبنان و حامیان این جنبش، بر تداوم فشارهای خود علیه حامیان مقاومت در لبنان تأکید کرده بود. سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان و رئیس جریان المستقبل در رایزنی‌های اخیر پارلمانی این کشور با کسب ۶۵ رأی از مجموع ۱۲۰ رأی نمایندگان به عنوان مأمور تشکیل کابینه لبنان انتخاب شد. 
***
دعوت به سرنگونی رژیم آل‌سعود
فعالان معارض سعودی در خارج با انتشار بیانیه‌ای، رژیم سعودی را نظامی غیرقابل اصلاح یا تجدید خواندند و خواستار سرنگونی آن شدند. بر اساس گزارش «عربی 21»، در این بیانیه آمده، تمام مشکلات کنونی عربستان سعودی در نتیجه سیاست‌های نظام کنونی است، این نظام اقدام به «قتل وحشیانه» در تمام مناطق کشور کرده، در گسترش روحیه نژادپرستی میان اهالی مناطق مختلف سهیم بوده و از تفاوت‌های فرقه‌ای و مذهبی در کشور به فجیع‌ترین شکل ممکن سوءاستفاده کرده است.  معارضان سعودی تأکید کردند باید از رژیم سعودی به صورت کامل خلاص شد و امیدی به این رژیم که مشروعیت خود را از دست داده، نیست. آنها افزودند ملت خود یک نظام سیاسی آزاد بهتر از رژیم آل‌سعود بنا خواهد نهاد تا از طرف خارج بویژه رژیم صهیونیستی حمایت نشود. بیانیه مذکور را ۲۲ معارض و شخصیت حقوقی و دانشگاهی امضا کرده‌اند. 
***
اقدام احتمالی ترامپ علیه انصارالله یمن
یک رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه گزارش داد دونالد ترامپ، قبل از کنار رفتن از قدرت در ژانویه ۲۰۲۱، گروه انصارالله یمن را در فهرست سازمان‌های اصطلاحا «تروریستی» قرار می‌دهد. چند منبع دیپلماتیک در گفت‌وگو با مجله «فارین‌پالیسی» گفته‌اند دولت ترامپ آماده است قبل از ژانویه ۲۰۲۱ حوثی‌های یمن (انصارالله) را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. منابع دیپلماتیک گفته‌اند این اقدام ممکن است موجب ایجاد اخلال در کمک‌رسانی‌های بین‌المللی به یمن شده و تلاش‌های تحت رهبری سازمان ملل برای برقراری صلح میان انصارالله و دولت مستعفی یمن را متوقف کند.  سازمان ملل متحد و سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند دولت ترامپ را از قرار دادن نام انصارالله در فهرست سازمان‌های اصطلاحا تروریستی منصرف کنند.

Page Generated in 0/0058 sec