printlogo


کد خبر: 226883تاریخ: 1399/8/28 00:00
از دست دادن بازی‌های تدارکاتی بزرگ‌ترین ضربه به تیم ملی
عبور از فیفا دی

 مرتضی یعقوبی: آخرین پنجره بازی‌های ملی و فرصت انجام بازی دوستانه براحتی برای فوتبال ایران از دست رفت؛ در حالی که رقبای آسیایی و منطقه‌ای ایران در حال انجام بازی‌های مختلف هستند. اردوی تیم‌ ملی فوتبال ایران با انجام یک بازی دوستانه مقابل بوسنی خاتمه یافت و ملی‌پوشان شنبه‌شب به تهران رسیدند و لژیونرها از بوسنی راهی کشورهای مقصد خود شدند. این اردو در حالی که می‌توانست استمرار داشته باشد و تیم‌ ملی دومین بازی دوستانه را هم انجام دهد، به علت کوتاهی مسؤولان فدراسیون فوتبال و عدم پیش‌بینی بازی دوستانه، به‌سرعت خاتمه یافت. در واقع مشکل قدیمی فدراسیون در فراهم کردن بازی دوستانه باز هم به تیم‌ ملی ضربه زد و اسکوچیچ هم از آن دست مربیان نیست که به خاطر این موارد انتقاد کند. از دست رفتن فرصت برگزاری بازی دوستانه در شرایطی است که تیم‌های ملی تا ۴ ماه آینده هیچ فرصت رسمی برای تشکیل اردو و ایجاد هماهنگی از طریق بازی دوستانه نخواهند داشت. حتی انتظار می‌رفت بعد از لغو بازی با مالی در ماه گذشته، فدراسیون فوتبال حتما دومین دیدار تدارکاتی ایران را در این ماه هماهنگ کند تا جلوی متضرر شدن تیم ملی و از دست رفتن فرصت‌ها را بگیرد اما در عمل قضیه برعکس شد. 
 
* رقبای ایران همچنان در اردو هستند
همزمان با خواب مسؤولان فدراسیون، سایر کشورهای آسیایی همچنان در اردو هستند و تیم‌های ملی مهیای بازی‌های دوستانه خود می‌شوند. از همه مهم‌تر عراق و بحرین که رقبای اصلی ایران در مرحله دوم مقدماتی جام‌ جهانی هستند، بعد از انجام یک دیدار تدارکاتی طی روزهای آینده دومین بازی خود را هم انجام خواهند داد. عراق بعد از بازی با اردن به مصاف ازبکستان می‌رود و بحرین هم با پیروزی مقابل لبنان، مهیای دیدار با امارات شده است. در سایر کشورهای آسیایی نیز کره‌جنوبی با مکزیک بازی کرده و در انتظار بازی با قطر است. ژاپن بعد از بازی با پاناما، به مصاف مکزیک می‌رود. تیم ملی قطر همان‌طور که گفته شد با کره‌جنوبی دیدار می‌کند. عنابی‌ها قبل از این هم با کاستاریکا دیدار کرده بودند. عربستان که بازی نخست خود را مقابل جامائیکا انجام داده، در دیدار مجدد با این تیم روبه‌رو می‌شود. ازبکستان هم فرصت را از دست نداده و با عراق و سوریه مصاف می‌دهد. در واقع اکثر تیم‌های آسیایی صاحب‌نام در حال انجام ۲ بازی هستند ولی فدراسیون به هر دلیلی، این فرصت را از دست داده؛ فرصتی که کادر فنی می‌توانست از آن برای آشنایی بیشتر با بازیکنان استفاده کند. کدام مربی است که فرصت بازی دوستانه ولو با هر تیمی را از دست بدهد؛ آن هم در شرایطی که تیم‌های ملی ماه‌ها به علت شیوع کرونا فرصت هماهنگی را از دست داده‌اند و قرار نیست تا ماه‌های آینده دیداری داشته باشند. کما اینکه در روزهای گذشته این اتفاق، در سخنان برخی بازیکنان هم مشهود بود. امیر عابدزاده که از بازی با بوسنی رضایت داشت، ابراز تأسف کرد که زمان اردو کوتاه بود و بازیکنان فقط به اندازه ۲ جلسه تمرین در کنار همدیگر بودند. 
 
* بوسنی؛ از بازی با ایران تا هلند
تیم ملی بوسنی به فاصله چند روز بعد از شکست مقابل ایران، این بار با ترکیبی از بازیکنان متفاوت برابر هلند شکست خورد. دیدار ۲ تیم هلند و بوسنی در چارچوب رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا با نتیجه ۳ بر یک به سود لاله‌های نارنجی تمام شد. این دیدار جز طرفداران ۲ تیم و رقبای آنها یعنی ایتالیا و هلند، برای اهالی فوتبال ایران هم جالب توجه بود. با توجه به دیدار اخیر ایران و بوسنی در سارایوو که به برتری ۲ بر صفر شاگردان اسکوچیچ منجر شد، برای فوتبال‌دوستان ایرانی هم جالب بود که این بار بوسنی را مقابل یک تیم قدرتمند اروپایی تماشا کنند تا عیار تیم‌ ملی ایران بعد از بازی با این تیم دست‌شان بیاید. با این حال، نگاهی به ترکیب بوسنی در این دیدار نشان می‌دهد سرمربی کهنه‌کار این تیم، در برابر هلند ترکیبی از بازیکنان نامدار و شناخته‌شده خود را به میدان فرستاده است. در این دیدار که با شکست بوسنی همراه بود، ۷ بازیکن جدید نسبت به بازی با ایران به میدان رفتند. جز پیانیچ، هوزدیچ، سانیچان و گویاک که در بازی با ایران هم از ابتدا به میدان رفته بودند، بوسنی از بازیکنان شاخص خود مانند کرونیچ، کولاشیناچ ویشکا، سیمروت و... بهره برد و توانست یکی از گل‌های خورده را جبران کند. البته دروازه این تیم بیش از گل‌هایی که دریافت کرد، تهدید شد. ادین ژکو، ستاره بوسنی به علت ابتلا به کرونا در این دیدار غایب بود و در صورت حضور، حتما در خط حمله بوسنی جا می‌گرفت و چه‌‌بسا دروازه هلند را هم در دفعات بیشتری تهدید می‌کرد. 
 
* ۲ نکته از بازی با بوسنی
تیم ملی با برتری مقابل بوسنی، روحیه خوبی به دست آورد و توانست اعتماد از دست رفته میان اهالی فوتبال را بازگرداند اما همان‌طور که اسکوچیچ هم اذعان کرد، بوسنی تعدادی از بازیکنان خود را در اختیار نداشت که بدون‌شک در روند بازی تاثیرگذار بود. عمده بازیکنان این تیم، کم‌تجربه و نه‌چندان سطح بالا بودند و به علت اشتباهات خود در حمل توپ مقابل دروازه، در دام مهاجمان ایران افتادند و در نتیجه بازی را واگذار کردند. به هر جهت، همه از پیروزی تیم‌ ملی حتی در دیدار دوستانه خوشحال هستند اما برگزاری ۲ بازی برای ارزیابی تیم ملی، معیار مناسبی نیست و نمی‌توان انتظارات از تیم‌ ملی و کادر فنی را بالا برد، به طوری که برخی به‌سرعت آماده شکست دادن عراق و بحرین در انتخابی جام‌ جهانی شده‌اند؛ ۲ تیمی که در حال حاضر در وضعیت خوبی به سر می‌برند. در سوی مقابل، نمی‌توان به اتکای ۲ پیروزی، به طور کامل چشم‌ها را روی انتقادات بست و تمام تصمیمات کادر فنی را که در مواقعی رنگ و بوی سلیقه‌ای به خود می‌گیرد، پذیرفت؛ انتقاداتی در برخی از خطوط به چشم آمد و باید دید راهکار اسکوچیچ برای رفع این نواقص چیست. 
 
* اسکوچیچ مسؤول اول و آخر نتایج تیم‌ ملی است
در حال حاضر تیم‌ ملی ایران بیش از هر چیزی به افزایش آستانه تحمل خود در شنیدن انتقادات و صبر و تحمل برابر نظرات کارشناسان و حتی هواداران فوتبال نیاز دارد ولی هیچ محدودیتی در مسیر کادر فنی تیم‌ ملی برای انتخاب بازیکنان وجود ندارد، چرا که آنها مسؤول اول ‌و آخر نتایج تیم‌ ملی هستند. اگر کم و کسری در راستای تامین بازی‌های دوستانه و برگزاری اردوهای تدارکاتی وجود دارد، باز هم کادر فنی و بویژه دراگان اسکوچیچ است که باید این مسائل را مطالبه کند و کسی او را به خاطر صبر و شکیبایی در برابر مشکلات تحسین نمی‌کند، چرا که دود این قبیل مسائل مانند کمبود بازی دوستانه به چشم تیم‌ ملی خواهد رفت. او برای موفقیت می‌تواند روی حمایت هواداران تیم‌ ملی حساب کند. اگر چه اهالی فوتبال در مقطعی منتقد او بودند اما در حال حاضر او سرمربی ایران است و برای موفقیت این تیم و خوشحالی هواداران تلاش می‌کند. 

Page Generated in 0/0061 sec