printlogo


کد خبر: 226899تاریخ: 1399/8/28 00:00
طی 24 ساعت 482 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند
جزئیات شبه تعطیلی‌ها
*کیت ایرانی تشخیص سریع کرونا رونمایی شد

گروه اجتماعی: ادارات بخش خصوصی هم از اول آذرماه تعطیل خواهند بود اما منع آمد و شد بین استانی از صبح امروز چهارشنبه اجرا خواهد شد.
به گزارش «وطن ‌امروز»، قرار است از ابتدای هفته آینده محدودیت‌های بی‌سابقه اعمال شود اما برخی مشاغل مشغول به کار خواهند بود تا شاهد وضعیتی نیمه‌تعطیل و نه تعطیل کامل باشیم. مهم‌ترین اتفاقی که قرار است رخ دهد آن است که ورود به و خروج از شهرهای با وضعیت قرمز که شامل 150 شهر است و تردد درون‌شهری از ساعت 21 شب تا 4 صبح ممنوع خواهد بود. قطعا شرایط نیمه‌تعطیلی و شبه‌تعطیلی که دولت اصرار دارد آن را تعطیلی فراگیر بنامد، می‌تواند آمار مرگ‌و‌میر را تا حدودی کاهش دهد اما برخی متخصصان معتقدند برای کاهش تعداد قربانیان کرونایی چاره‌ای جزو تعطیلی کامل وجود ندارد. مسؤولان دولتی اشاره کرده‌اند که این نیمه‌تعطیلی می‌تواند تمرینی برای قرنطینه کامل باشد و آمارهای کرونایی بعد از ۲ هفته در تصمیمات بعدی تاثیر زیادی خواهد گذاشت. به همین علت است که وزیر بهداشت محدودیت‌های شدید فعلی را آخرین فرصت می‌داند.
 وزیر بهداشت علت منع تردد شبانه از ساعت 21 را تشریح کرد و گفت: 51 درصد انتقال از طریق دورهمی‌ها رخ می‌دهد و آخریم فرصت تاب‌آوری نظام سلامت با محدودیت‌های جدید اعمال خواهد شد. سعید نمکی صبح دیروز در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونای اصفهان اظهار داشت: شنبه اول آذر ماه یکی از حیاتی‌ترین مقاطع کشور است، اگر کوتاه بیایید بازی را می‌بازیم و مرگ‌ها ۴ رقمی می‌شود. می‌دانید ۴ رقمی یعنی چی؟ یعنی افتادن به ورطه‌ای که نمی‌توانیم از آن بیرون بیاییم.
نمکی با تاکید بر اینکه غفلت در این مقطع چه از سوی مردم و چه مدیران یعنی پرتاب آخرین تیر ترکش، گفت: در مدیریت بیماری قاطعانه باید بایستیم و اگر کسی تخلف کرد رحم‌ نکنیم. کسی که بمب ویروس است را باید متوقف کنیم، همانطور که اگر بگویند کسی بمبی حمل می کند همه تلاش می کنند او را متوقف کنند، این درحالی است که قدرت سرایت ویروس ۱۰ برابر شده و درحال بستری خانواده‌ها هستیم.  در  جلسه‌ با حضور مقام معظم رهبری، اتفاقات عجیبی افتاد که این سرفصل جدید در تاریخ ثبت شد؛ ایشان چندین تصمیم داشتند که در مرحله اول گفتند مصادیق تعیین محدودیت‌ها برعهده وزارت بهداشت است و دیگران باید از وزارت بهداشت تبعیت کنند. وی افزود: تصمیم دوم ایشان این بود که باید برای بیماریابی طرح محله‌محور ایجاد شود و چون مصوبات ستاد ملی بلاعمل می‌ماند باید قرارگاهی تشکیل شود تا اجرای موارد بررسی شود، سریعا این موارد رخ داد و توانستیم در طول مدت کوتاه این طرح را تدوین کنیم. نمکی تصریح کرد: طرح جدید از شنبه آغاز می‌شود، اولین گام مهم، آموزش مردم است؛ هیچ آفتی برای اقتصاد یک کشور بدتر از تعطیلی و طولانی شدن اپیدمی نیست، به همین دلیل ایجاد تعطیلی بهتر از این است که فرد کاسبی بیمار شود و بیماری‌ خود را انتقال دهد یا بر اثر بیماری فوت کند.
وی با اشاره به طرح جدید، گفت: در طرح جدید که از شنبه آغاز می‌شود، نه استان‌ها بلکه شهرها را به ۳ گروه تقسیم کردیم؛ شهر زرد شهری است که در آن به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر 4 بیمار PCR مثبت داشته باشد؛ تا پیش از این متوسط زمان بستری 5/5 روز بود اما امروز به دلیل چموش شدن ویروس، این میزان به 5/9 روز رسیده است به این ترتیب در این شهر به ازای یک میلیون نفر جمعیت به ۶۰ تخت ICU نیاز است. نمکی ادامه داد: شهر نارنجی منطقه‌ای است که در روز ۶ بیمار مثبت داشته باشیم که در این منطقه به ازای هر یک میلیون نفر، ۱۸۰ تخت آی‌سی‌یو نیاز داریم و در شهر قرمز نیز ۱۰ بیمار مثبت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد که در آن شهر به ازای هر یک میلیون نفر ۳۰۰ تخت آی‌سی‌یو نیاز داریم. وزیر بهداشت مطرح کرد: تا کنون نگذاشتیم بیماری به دلیل بی‌پولی یا دلایل دیگر پشت در بیمارستان بماند، چندین بیمار افغانستانی را رایگان پذیرش کردیم و نگذاشتیم قومیت یا سن و جنسیتی ترجیح داده شود.
وی بیان داشت: یکی از اهداف این محدودیت‌ها ایجاد فرصت آرامش برای کادر درمان است که اگر تعداد مریض کمتر شود کیفیت خدمت‌رسانی هم بیشتر می‌شود.  امید است اجرای محدودیت‌های جدید با جدیت و موفقیت انجام شود، زیرا این آخرین فرصت تاب‌آوری نظام سلامت کشور و کادر درمان در برابر کروناست.
سعید نمکی گفت: می‌توان گفت ۵۱ درصد عوامل ایجادکننده بیماری ناشی از ارتباطات خانوادگی است، بیماریابی سریع هم باید در کنار افزایش تست‌ها اجرا شود؛ ما از ۲۵ هزار تست به ۴۰ هزار تست روزانه رسیده‌ایم و در ادامه تعداد تست‌های ما به 100 هزار تست در روز خواهد رسید و افزایش تعداد بیماران روزانه به دلیل افزایش شناسایی بیماران است.
وی افزود: با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان کیت‌های آنتی‌ژن ساخته شد که در ۲۰ دقیقه پاسخ تست را ارائه می‌دهد و کیت‌هایی که در داخل کشور تولید کردیم به مراتب از کیت‌های کرونای کره‌ای بهتر است و روزانه 170 هزار کیت تولید خواهیم کرد که متخصصان داخلی کیفیت آن را تأیید کرده‌اند.
 
* شرکت‌های خصوصی از شنبه تعطیل خواهند بود
چگونگی فعالیت شرکت‌های خصوصی نیز دیروز اعلام شد.
در همین ارتباط سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تمام شرکت‌های خصوصی از شنبه شامل محدودیت‌های اعمال شده خواهند شد و در شهر‌های قرمز این شرکت‌ها از شنبه تعطیل خواهند بود.
علیرضا رئیسی درباره محدودیت‌های اعمال شده از شنبه افزود: منع تردد از ساعت ۹ شب برای وسایل نقلیه خواهد بود و افراد می‌توانند تردد داشته باشند. منع تردد شامل وسایل نقلیه است و پلاک‌ها جریمه می‌شوند. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تعطیلی کارخانجات و شرکت‌های خصوصی گفت: شرکت‌های تولیدی و کارخانجات تعطیل نخواهند بود اما شرکت‌های بخش خصوصی که خط تولید مهمی ندارند در شهر‌های قرمز جزو شغل‌های درجه ۳ حساب می‌شوند و تعطیل هستند.ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز با تاکید بر پرهیز از تجمع‌های خانگی، خاطرنشان کرد: تجمع‌های خانگی عامل 51 درصد انتقال ویروس بوده و به این خاطر از ساعت ۹ شب محدودیت تردد در نظر گرفته شده است، البته وسایل نقلیه عمومی بیشتری در دسترس مردم قرار خواهد گرفت و انتظار داریم تراکمی در این باره نداشته باشیم.
حریرچی در پاسخ به این پرسش که «بعضی مدیران سازمان‌ها نسبت به دورکاری کارمندان خود مقاومت به خرج می‌دهند و آنها را مجبور به حضور در کار می‌کنند؟» گفت: اطلاعیه رسمی در این باره نیز تا صبح چهارشنبه اعلام خواهد شد و در همه شهرها مسؤول  اصلی اجرای تعطیلات  فرمانداران و در استان‌ها استانداران هستند.
معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اعمال جرایم درباره ممانعت برخی مدیران از دورکاری کارمندان خود، تاکید کرد: از جمله اعمال قوانین برای چنین مدیرانی این است که تا ۳ ماه انفصال از خدمت و جرایم نقدی پیش‌بینی شده و بنده فکر نمی‌کنم مدیری در بخش‌های دولتی و خصوصی در این باره مقاومت کند؛ چون این موضوع قانون است و برخورد قاطع می‌شود.
 وی اضافه کرد: کارمندان می‌توانند در صورت تخلف در این باره با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته و شکایت کنند؛ ضمن اینکه دادستان‌ها و فرمانداران نیز وارد عمل می‌شوند.
 
* حفظ جان مردم باید اولویت اصلی مقابله با کرونا باشد
با وجود اینکه برخی‌ها به اثر محدودیت‌های جدید امیدوار هستند اما برخی متخصصان همچنان تعطیلی متناوب را بهترین راهکار برای مقابله با موج سوم کرونا می‌دانند. نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اقدامات اخیر دولت در ایجاد محدودیت برای مهار ویروس کرونا اقدامی تکراری و کم‌اثر است، چرا که با توجه به شیوع گسترده این بیماری در کشور و همچنین رشد آمار مرگ‌و‌میر ناشی از آن، فقط تعطیلی 2 تا 3 هفته‌ای تهران و برخی کلانشهرها می‌تواند در قطع زنجیره انتقال این ویروس اثربخش باشد.   سیدمحمد پاک‌مهر در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره تاثیر‌گذاری تصمیم اخیر دولت در منع ترددهای شبانه و ایجاد محدودیت‌ برای کسب‌وکارها و... که قرار است از شنبه هفته آینده (اول آذر) در کشور انجام شود، گفت: رئیس‌جمهور اجرای این طرح را نیازمند همراهی و همکاری گسترده مردم و نهادهای مسؤول دانسته، در حالی که طرح‌های قبلی نیز با این شکل و شمایل بوده است و اجرای آن تاثیر قابل توجهی بر کاهش آمار مرگ‌ومیر و ابتلا به کرونا نداشته، بلکه آمارها حتی با وجود اعمال محدودیت‌ها صعودی هم شده است. وی خاطرنشان کرد: هر چند در ستاد ملی مقابله با کرونا نظر جمعی حائز اهمیت است اما گویا رئیس‌جمهور در این مساله حرف آخر را در تصمیم‌گیری‌ها برای چگونگی اعمال محدودیت‌ها و... می‌زند، چرا که با وجود هشدارهای جدی کارشناسان بهداشت مبنی بر قرار داشتن کشور در شرایط سخت کرونایی و نیاز به تعطیلی 2 هفته‌ای تهران و برخی کلانشهرها برای کاهش بار این بیماری اما متاسفانه توجهی به این موضوع نمی‌شود. 
نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه به بی‌توجهی دولت در دعوت از اعضای کمیسیون وزارت بهداشت مجلس برای حضور در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و افزود: دولت حداقل باید یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس را عضو این ستاد می‌کرد تا از نظرات کارشناسی نمایندگان ملت نیز برای مقابله با کرونا استفاده شود. پاک‌مهر با بیان اینکه تصمیمات ضعیف و ناکارآمد برای مقابله با کرونا موجب شده است آمار مرگ‌ومیر و ابتلا به بیماری «کووید-19» در کشور با شیب تندی همچنان رو به بالا باشد، گفت: طبق برآوردهای انجام شده ایران بالاترین آمار مرگ‌ومیر کرونایی را در جهان متناسب با جمعیت دارد و از حیث انجام تست این بیماری نیز جزو کشورهای آخر محسوب می‌شود. 
نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه گفت: خیلی از خانواده‌ها با مرگ عزیزان‌شان بی‌سرپرست شده و گذران زندگی برای آنها بسیار سخت می‌شود، از طرفی هر بیمار کرونایی که در بیمارستان بستری می‌شود بیش از 20 میلیون تومان هزینه به دولت تحمیل می‌کند. در چنین شرایطی سوال این است: چرا دولت به هشدارهای کارشناسان در تعطیلی قطعی تهران و برخی شهرها برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا بی‌اهمیت است. این احتیاط به زیان خود دولت است، چرا که هر روز تخت‌های بیمارستانی به دلیل سرایت شدید ویروس کرونا پرتر از روز قبل می‌شود و هزینه‌ها همچنان برای خدمات‌رسانی به بیماران توسط دولت بیشتر می‌شود. پاک‌مهر اضافه کرد: دولت در تصمیمات خود برای مقابله جدی با کرونا بهتر است تجدیدنظر کند، از طرفی مردم نیز باید علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی‌الامکان از خانه‌های‌شان خارج نشوند. وی با بیان اینکه محدودیت‌های جدیدی که قرار است از شنبه (اول آذر) در کشور اعمال شود، نمی‌تواند کشور را به نقطه آرمانی مقابله جدی با بیماری «کووید-19» برساند، گفت: حفظ جان و سلامت مردم باید اولویت اصلی برنامه‌ریزان مقابله با کرونا باشد و نباید با رعایت احتیاط جوانب به استقبال مرگ رفت.
همچنین قرار است از امروز سفر ممنوع شود. سردار تیمور حسینی درباره محدودیت‌های اعمال‌شده بر ترددهای بین‌شهری گفت: بر اساس آخرین تصمیمی که گرفته شده است از ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه (امروز) ممنوعیت ورود و خروج از مراکز استان‌ها انجام خواهد شد. از این زمان در کل کشور محدودیت به صورت ورود و خروج به مراکز استان‌ها انجام می‌شود. این محدودیت حدود ۲ هفته پیش نیز اجرا شده است. جانشین رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: از فردا همکاران من در سطح کشور حضور داشته و مبادی ورودی و خروجی استان‌ها را کنترل می‌کنند. بر اساس این محدودیت، ورود پلاک‌های غیربومی به مرکز استان‌ ممنوع است همچنین خروج پلاک‌های بومی نیز ممنوع است. این محدودیت تا جمعه‌شب ادامه دارد.سردار حسینی تاکید کرد: هموطنان تدارک سفر در این ایام نبینند. در صورت مشاهده تخلف جریمه ۵۰۰ هزار تومانی اعمال می‌شود.
 
***
[حال ۵۶۹۱ بیمار کرونایی  وخیم است]
آمار جان‌باختگان ناشی از بیماری «کووید-19» در کشور درحالی رو به افزایش است که در حال حاضر ۵۶۹۱ بیمار کرونایی در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت هستند. به گزارش«وطن امروز»، بخش عمده‌ای از بستری‌شدگان مبتلا به کرونا را افرادی تشکیل می‌دهند که حال و روز خوبی ندارند و روز‌به‌روز بر آمارشان اضافه‌تر می‌شود. در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۱۳۳۵۲ مورد جدید «کووید-۱۹» در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد. سیماسادات لاری گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۳۵۲ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه در کشور شناسایی شدند که ۳ هزار و ۷۹ نفر از آنها بستری شدند. لاری گفت: متاسفانه در این مدت ۴۸۲ بیمار «کووید-۱۹» نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۲ هزار و ۴۶۱ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۵۷۰ هزار و ۷۷۴ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.  وی افزود: در حال حاضر ۵۶۹۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.  لاری گفت: تاکنون 5 میلیون و ۵۸۶ هزار و ۱۴۱ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است.  به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌و‌بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان‌و‌بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.  وی در ادامه افزود: با آمار جدید بیماران مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۷۸۸ هزار و ۴۷۳ نفر رسید.

******

با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)

کیت ایرانی تشخیص سریع کرونا رونمایی شد

کیت ایرانی تشخیص سریع مبتنی بر آنتی‌ژن کرونا که در مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می‌تواند مبتلایان به کرونا را شناسایی کند، با حضور معاون اول رئیس‌جمهور رونمایی شد. 
به گزارش «وطن امروز»، مراسم رونمایی از کیت ایرانی تشخیص سریع مبتنی بر آنتی‌ژن کرونا، دیروز با حضور اسحاق جهانگیری، محمدرضا مخبر‌دزفولی رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران برگزار شد. 
سیدسجاد مروجی، مدیرعامل شرکت سلامت الکترونیک برکت در حاشیه این مراسم گفت: در این مرحله کیت تشخیص سریع مبتنی بر آنتی‌ژن کرونا را تولید کردیم. 
وی در ادامه اظهار داشت: این کیت که امروز با حضور مسؤولان رونمایی شد، روانه بازار هم خواهد شد. 
مروجی خاطرنشان کرد: اواخر سال گذشته که کرونا شروع شد، کار روی کیت‌های تشخیصی کرونا را آغاز کردیم و سپس تولید نسل جدید کیت تشخیصی آغاز شد. این کیت در ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می‌تواند شناسایی افراد مبتلا را انجام دهد. 
وی بیان داشت: این کیت می‌تواند زنجیره بیماری را قطع کند و به عبارتی در بیماریابی نقش بسیار بااهمیتی دارد. 
مدیرعامل شرکت سلامت الکترونیک برکت با تاکید بر اینکه این فناوری توسط محققان ایرانی به دست آمده است، گفت: شرکت سلامت الکترونیک برکت زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در چند ماه گذشته به کار تحقیق و پژوهش در حوزه کیت‌های تشخیصی کرونا رو آورد. وی افزود: این کیت عملکرد مشابه تست‌های تشخیصی پی‌سی‌آر دارد. 
مروجی درباره تفاوت این محصول با کیت‌های معمولی گفت: این کیت برای بیماران سرپایی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و دسترس‌پذیری افراد در مناطق دوردست و محروم را فراهم می‌کند. 
وی ادامه داد: این کیت قیمت بسیار پایین‌تری در مقایسه به کیت‌های موجود در بازار دارد و قیمت آن حدود ۳۰ درصد کیت پی‌سی‌آر در بازار است. این محصول فناورانه می‌تواند صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی برای کشور داشته باشد.
 
* توزیع 22 میلیون ماسک توسط اعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان
از سوی دیگر، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نیز گفت: با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) شاهد توزیع بیش از 22 میلیون ماسک در 16 استان کشور و در 200 نقطه از سراسر کشور توسط اعضای انجمن‌های اسلامی بودیم. حسین تاریخی اظهار کرد: امسال با شیوع ویروس منحوس کرونا، کمک‌رسانی‌ها از طریق این اتحادیه شکل و شمایلی جدید پیدا کرده است که فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدیدی برای این امر فراهم کرده است. وی ادامه داد: از همان روزهای نخست، بسیج امکانات و حضور میدانی اعضای انجمن‌های اسلامی در مبارزه با بیماری منحوس کرونا آغاز شد. ضدعفونی کردن معابر و تولید ماسک و فعالیت‌های میدانی آغاز شد و روح حماسه و ایثار و جهاد همچون گذشته در اعضای انجمن‌های اسلامی درخشیدن گرفت. تاریخی افزود: در طرح همدلی و مواسات نیز اعضای انجمن اسلامی کمک‌های شایانی را به نیازمندان داشتند و در همین مدت، مجموعه احسان در  این انجمن تشکیل شد تا مرکزی باشد برای دست‌گیری از نیازمندان. در این مدت شبکه منسجم تشکیلاتی اتحادیه به صورت مویرگی در شهرستان‌های سراسر کشور توسعه یافت و با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) شاهد توزیع بیش از 22 میلیون ماسک در 16 استان کشور و در 200 نقطه از سراسر کشور توسط اعضای انجمن‌های اسلامی بودیم. 

Page Generated in 0/0197 sec