printlogo


کد خبر: 226909تاریخ: 1399/8/28 00:00
سفر وزیر دفاع عراق به ایران نقطه عطف همکاری‌های نظامی تهران- بغداد
امنیت عراق با سلاح ایران

گروه سیاسی: سفر وزیر دفاع عراق به ایران و طرح موضوعاتی از قبیل همکاری‌های نظامی دفاعی میان ۲ کشور بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عراقی و منطقه داشته است. این سفر در برهه فعلی و در شرایطی اهمیت مضاعفی پیدا کرده است که دونالد ترامپ قصد دارد با صدور یک فرمان اجرایی، خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان را سرعت ببخشد و مجموع نظامیان آمریکایی حاضر در این ۲ کشور را به ۵۰۰۰ نفر کاهش دهد. همین امر باعث شده رسانه‌های عراقی این سفر را اقدام رو به جلوی ایران در برابر عقبگرد آمریکا قلمداد کنند. 
به گزارش «وطن امروز»، در این زمینه شبکه Utv عراق در تحلیلی که از سفر «جمعه عناد» وزیر دفاع عراق به ایران ارائه داد، آورد: با وجود سستی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از کاخ سفید بعد از شکست در انتخابات اما به نظر می‌رسد وزیر جدید دفاع او دست به اقدامات غافلگیرکننده‌ای بزند؛ عقب‌نشینی از خاورمیانه و پایان دادن به جنگ‌های خسته‌کننده. ترامپ، کریستوفر میلر، رئیس مرکز ملی مبارزه با تروریسم را به عنوان سرپرست وزارت دفاع منصوب کرد. او مأموریت خود را با اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و خاورمیانه و تبدیل نقش رهبری آمریکا به پشتیبانی آغاز کرد. این خبر فضای گیج‌کننده‌ای در بغداد ایجاد کرد، به‌گونه‌ای که سیاستمداران می‌پرسند آیا این خبر اعلام رسمی خروج آمریکا از عراق و منطقه است؟ اقدامی که برای رقیبان استراتژیک آمریکا در عراق یعنی روسیه، چین و ایران فرصتی را به وجود می‌آورد تا نفوذشان را بیشتر کنند. 
در ادامه گزارش این شبکه عراقی آمده: اما در تهران، جایی که سیاستمدارانش در واکنش به اقدامات طرف مقابل، هیچ تحرکی را انجام نمی‌دهند مگر آنکه مصالح‌شان را در نظر می‌گیرند، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به جمعه عناد وزیر دفاع عراق پیشنهاد گسترش و بهبود همکاری‌های نظامی و تامین تسلیحات مورد نیازشان را می‌دهد؛ امری که از نظر کارشناسان به عنوان اقدام رو به جلوی ایران در مقابل عقبگرد آمریکا که با نتایج نامعلوم انتخابات ریاست‌جمهوری مواجه است، ارزیابی می‌شود، اگر چه اقدام رو به جلوی ایران با استقبال رهبران گروه‌های مسلح عراق مواجه شده اما آنها نگران اقدامات خصمانه ترامپ هستند، چرا که ممکن است بعد از شکست در انتخابات به دنبال هدف قرار دادن این گروه‌ها باشد و اینگونه جو بایدن را درگیر جنگ با آنها کند. 
وزیر دفاع عراق که با هیاتی از مقامات نظامی این کشور از جمله فرمانده نیروی هوایی، فرمانده پدافند هوایی و هوانیروز ارتش این کشور به تهران سفر کرد، دیدارهای متعددی با مقامات نظامی کشورمان داشت. این مقام عراقی به ترتیب با امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دریابان شمخانی، سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه دیدار و گفت‌وگو کرد. 
در این ملاقات‌ها طیفی از همکاری‌های مشترک نظامی دفاعی مورد بحث قرار گرفت. در جریان این دیدارها امیر حاتمی اعلام کرد: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با داشتن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فراوان این آمادگی را دارد تا برای تقویت قدرت دفاعی عراق، نیازهای نیرو‌های مسلح عراق را تامین و برآورده کند. 
همچنین سرلشکر محمد باقری در جریان دیدار این نظامی ارشد عراقی از تدوین سند همکاری‌های دفاعی ایران و عراق خبر داد و گفت: در گذشته همکاری‌هایی در حوزه دفاعی و تجهیزاتی داشتیم و در این رابطه قراردادهایی را نیز منعقد و اجرا کردیم و محصولاتی که کشور عراق نیاز داشته، توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تأمین شده است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: همچنین همکاری‌های آموزشی، عملیاتی و مستشاری فراوانی با عراق داشتیم و در این رابطه مباحثی صورت گرفت که هر زمان طرف عراقی احساس نیاز و ضرورت کند، ما در کنار برادران‌مان هستیم و خواهیم بود که مقدمات آن فراهم شده است و قرار شد به تناسب وضعیت و مناطق مورد نیاز، این همکاری‌ها توسعه یابد.
در این دیدار وزیر دفاع عراق نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لغو تحریم تسلیحاتی ایران و امکان خرید سلاح از ایران باعث این سفر شده است؟ گفت: عراق این اختیار را دارد که تعیین کند از چه کشوری سلاح بخرد یا نخرد و کشوری مستقل است. ما در این زمینه از هیچ ‌کسی اجازه نمی‌گیریم. وی همچنین خاطرنشان کرد: در سفر به تهران برخی پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه دفاعی و نظامی را مشاهده کردیم و می‌توانیم از این توانمندی‌ها برای تقویت بنیه دفاعی خود بهره ببریم. کمک مستشاری ایران در عملیات ضدتروریسم داعش برای ما بسیار تعیین‌کننده و کارساز بود و ما در این زمینه روابطی دوستانه و برادرانه داشتیم. 
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در ملاقات جمعه عناد با اشاره به همکاری‌های خوب و موثر دفاعی و امنیتی ایران و عراق در مبارزه با تروریسم سازمان‌یافته از سوی آمریکا و ایادی‌اش در منطقه با تمجید از مصوبه مجلس عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق، تصریح کرد یکی از مهم‌ترین مولفه‌های ایجاد صلح و آرامش در این منطقه خروج کامل نظامیان آمریکاست. 
بازدید از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های راهبردی نیروی هوافضای سپاه، از دیگر اقداماتی بود که وزیر دفاع عراق در جریان سفرش به ایران به عمل آورد. جمعه عناد سعدون، وزیر دفاع جمهوری عراق همراه با سرلشکر شهاب جاهد علی زنگنه فرمانده نیروی هوایی، سرلشکر زید ابراهیم علوان فرمانده پدافند هوایی و سرلشکر سمیر زکی حسین فرمانده هوانیروز ارتش این کشور همچنین با سردار امیرعلی حاجی‌زاده دیدار کردند. 
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در این دیدار با اشاره به اهمیت توسعه و گسترش همکاری‌های دفاعی، آموزشی و تبادل تجارب بین ۲ کشور، لزوم توجه به راهبردها و نقشه‌های پلید دشمنان امت اسلامی بویژه رژیم تروریست آمریکا برای منطقه از جمله کشور عراق را مهم ارزیابی کرد و افزود: آمریکا همواره در پی چاه‌های نفت و تجزیه عراق و تفرقه بین ملت و مسؤولان این کشور است. 
سردار حاجی‌زاده همکاری‌های آموزشی، عملیاتی و مستشاری سپاه با ارتش عراق طی دوران مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری در این کشور را تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز توصیف و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، دوست دوران سخت ملت عراق بوده و همواره به یکپارچگی و قدرتمندتر شدن این کشور می‌اندیشد. 
روز گذشته هم در ادامه دیدارهای هیات عالیرتبه نظامی عراق با همتایان خود در کشورمان، سرلشکر خلبان شهاب جاهد علی زنگنه فرمانده نیروی هوایی عراق با سرتیب خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش دیدار و درباره زمینه‌های همکاری دوجانبه و هم‌افزایی منطقه‌ای گفت‌وگو کرد. 
در این دیدار طرفین با تاکید بر وجود زمینه‌های همکاری مشترک عملیاتی، فنی، تعمیر و نگهداری سامانه‌های پروازی باسرنشین و بدون سرنشین و آموزش نیروی انسانی بر تعامل سازنده دوسویه تاکید کرد. 
همکاری و هم‌افزایی عملیاتی در مبارزه با نیروهای تروریستی تکفیری و سایر نیروهای تهدید‌کننده امنیت پایدار ۲ کشور از دیگر محورهای مطرح شده در دیدار سرتیپ خلبان نصیرزاده با شهاب جاهد علی زنگنه فرمانده نیروی هوایی عراق بود.
***
[اعلام آمادگی دانشگاه پدافند هوایی ارتش برای آموزش دانشجویان عراقی]
سرلشکر ستاد زید ابراهیم علوان، فرمانده پدافند هوایی عراق با حضور در ستاد نیروی پدافند هوایی با امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. 
در این دیدار امیر سرتیپ صباحی‌فرد با تأکید بر تعامل بین ۲ کشور در تأمین امنیت هوافضای منطقه گفت: با ظرفیت دفاعی‌ای که در ایران با کشور دوست و همسایه ما، عراق وجود دارد و با توجه به وجود ظرفیت‌های مناسب انسانی، آموزشی و زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه‌ تخصصی علوم پدافند هوایی، پذیرش دانشجوی عراقی در دانشگاه خاتم‌الانبیا(ص) می‌تواند نخستین گام این تعامل باشد. 
امیر صباحی‌فرد تصریح کرد: با همکاری ۲ کشور دوست و همسایه امنیت آسمان منطقه بخوبی تأمین می‌شود و همکاری با کشور‌های همسایه در تأمین امنیت منطقه از راهبرد‌های جمهوری اسلامی ایران است. 
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین از آمادگی این نیرو در جهت تجهیز و تقویت سامانه‌های پدافند هوایی کشور عراق خبر داد و گفت: ایران می‌تواند شبکه‌ یکپارچه پدافند هوایی مشترک با عراق داشته باشد و ما می‌توانیم در جهت تقویت شبکه‌ راداری عراق کمک کنیم. 
فرمانده پدافند هوایی عراق نیز در این دیدار گفت: ما از همکاری و تعاملات نظامی بین ۲ کشور در تأمین امنیت هوایی استقبال می‌کنیم و خواستار افزایش همکاری‌های فنی، اطلاعاتی و عملیاتی بیشتر جهت تأمین امنیت هوافضای ۲ کشور هستیم.

Page Generated in 0/0065 sec