printlogo


کد خبر: 226926تاریخ: 1399/8/29 00:00
رئیس‌جمهوری روسیه در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها:
وضعیت قره‌باغ قابل تغییر است

گروه بین‌الملل: در حالی که طرفین مناقشه قره‌باغ و بازیگران فرامنطقه‌ای این مناقشه تاکنون از توافق به دست آمده استقبال کرده‌اند اما واقعیت امر این است که مساله اصلی یعنی تعیین‌تکلیف وضعیت قره‌باغ کوهستانی هنوز در هاله‌ای از ابهام است؛ موضوعی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در تازه‌ترین اظهارنظر خود پیرامون آن صحبت کرد. 
 
* پوتین: وضعیت قره‌باغ با رضایت طرفین قابل تغییر است
به گزارش «وطن امروز»، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه با رسانه‌های این کشور درباره مناقشه قره‌باغ و توافق 9 نوامبر گفت: «به نظر من وضعیت موجود، فوق‌العاده مهم است و زمینه خوبی برای عادی‌سازی روابط ۲ طرف در درازمدت ایجاد می‌کند». وی معتقد است پایان دادن به خونریزی در قره‌باغ کوهستانی نتیجه اصلی توافقاتی است که ۹ نوامبر ( ۱۹ آبان) توسط رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان منعقد شده است. رئیس‌جمهوری روسیه اظهار داشت: طبق اطلاعات رسمی بیش از ۴ هزار نفر در نبردهای قره‌باغ کشته شدند، بنابراین توقف خونریزی نتیجه اصلی توافق است. وی همچنین متذکر شد استقلال قره‌باغ کوهستانی توسط هیچ‌‌کس از جمله ارمنستان به رسمیت شناخته نشده است. 
رئیس‌جمهوری روسیه ادامه داد: نیروهای حافظ صلح روس در قره‌باغ برای تحقق آتش‌بس فعال هستند و اگر لازم باشد تعداد آنها تغییر یابد، این کار با رضایت ارمنستان و آذربایجان انجام می‌شود. پوتین درباره وضعیت قره‌باغ کوهستانی گفت: «اگر چیزی نیاز به تغییر باشد، تنها با توافق طرفین امکان‌پذیر خواهد بود». وی همچنین این واقعیت را که ترکیه در درگیری قره‌باغ در کنار جمهوری آذربایجان بود، از عواقب ژئوپلیتیک سقوط اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی خواند. پوتین اظهار داشت: «نقش ترکیه در بحران قره‌باغ کاملا مشخص شده است و درباره حمایت از جمهوری آذربایجان بارها گفته شد و طرف ترک هرگز آن را پنهان نکرد». 
 
* نخست‌وزیر ارمنستان ونقشه راه جدید
در بحبوحه تنش‌های سیاسی در داخل ارمنستان به دنبال اعتراض برخی در این کشور نسبت به توافق جدید با جمهوری آذربایجان درباره مناقشه قره‌باغ، نیکول پاشینیان نقشه راهی را درباره اولویت‌های کاری دولتش ارائه کرد. از جمله تدابیر تعیین شده در این نقشه راه اصلاحات در نیروهای مسلح بوده است. به دنبال اعتراض‌ها در ارمنستان نسبت به توافق دولت این کشور با دولت باکو درباره قره‌باغ، معترضان خواستار استعفای پاشنیان شدند اما وی بر تداوم حضورش در قدرت تاکید کرده و عنوان داشته قصدی برای کناره‌گیری از این سمت ندارد. نخست‌وزیر ارمنستان اخیرا درباره درخواست برخی در ارمنستان برای کناره‌گیری از قدرت به دنبال توافق اخیر با جمهوری آذربایجان درباره قره‌باغ خاطرنشان کرد: تضمین ثبات و امنیت در داخل جامعه از جمله دستور کارهای من است. مساله دیگری در برنامه کاری من وجود ندارد. پاشینیان درباره این نقشه راه گفت: من مسؤول غلبه بر این اوضاع با هدف تضمین ثبات و امنیت در ارمنستان هستم. اتخاذ تدابیر و طرح‌های جدید برای بهبود وضعیت اقتصاد ارمنستان، اعمال یکسری اصلاحات در امور انتخاباتی، تصویب یک قانون درباره احزاب سیاسی و ایجاد دادگاه ضدفساد مالی از جمله برنامه‌های تعیین ‌شده در این نقشه راه عنوان شده است. 
 
* عملیات مشترک روسیه و ترکیه در قره‌باغ
روز گذشته همچنین خبرگزاری اسپوتنیک، به نقل از الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان اعلام کرد روسیه و ترکیه بناست در عملیاتی مشترک برای حصول اطمینان در زمینه امنیت اهالی ارمنی و آذربایجانی قره‌باغ شرکت کنند. بر اساس این گزارش، علی‌اف گفت: «همسایگان ما از توافق آتش‌بس حمایت کرده‌اند. روسیه و ترکیه در عملیاتی شرکت می‌کنند که امنیت ارامنه و اهالی آذربایجان را تضمین می‌کند».

Page Generated in 0/0074 sec