printlogo


کد خبر: 226955تاریخ: 1399/8/29 00:00
اخبار

اهدای 100 هزار کیت تشخیص فوری کرونا توسط ستاد اجرایی فرمان امام
یک‌ روز پس از افتتاح خط تولید پیشرفته‌ترین کیت تشخیص سریع بیماری کرونا توسط محققان دارویی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، 100 هزار عدد از این کیت‌ها جهت توزیع در مناطق محروم کشور، به وزارت بهداشت اهدا شد. به گزارش فارس، حجت نیکی‌ملکی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام اظهار کرد: با دستور محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام 100 هزار «کیت تشخیص فوری کرونا» برای استفاده در مناطق محروم کشور به وزارت بهداشت اهدا شد. وی افزود: همچنین در راستای فرمان مقام معظم رهبری درباره کمک و تسریع در امر غربالگری سراسری در کشور با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس و حمایت همه‌جانبه از مردم در اوضاع اقتصادی کنونی، با دستور ریاست ستاد از این پس نیز تمام کیت‌های جدید تولیدی، با قیمت تمام‌شده به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود و ستاد اجرایی بخشی از هزینه‌های آن را تقبل خواهد کرد. گفتنی است روز سه‌شنبه در مراسمی، خط تولید کیت‌های تشخیص فوری کرونا در مجموعه دارویی ستاد اجرایی به بهره‌برداری رسید و ایران را در جمع 3 کشور دارای دانش و فناوری تولید این کیت‌ها در جهان قرار داد. استفاده از کیت‌های جدید برخلاف کیت‌های پی‌سی‌آر قبلی، نیاز به محیط آزمایشگاهی و حضور پزشک ندارد و به جای 48 ساعت تنها ظرف 15 تا 20 دقیقه نتیجه تست ابتلای فرد به ویروس «کووید-19» با ضریب دقت بالا و خطای پایین را مشخص می‌کند. همچنین به گفته مسؤولان ستاد اجرایی فرمان امام، قیمت کیت‌های‌ جدید ساخته‌شده، ۴۰ درصد ارزان‌تر از کیت‌های فعلی و نهایتا ۲۰۰ هزار تومان است.
 
احتمال تزریق گسترده واکسن ایرانی کرونا از مهر ۱۴۰۰
دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح جزئیات روند صدور مجوز کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا گفت: ما اگر بخواهیم قول واکسیناسیون جمعی را به مردم بدهیم، احتمالا مهرماه سال ۱۴۰۰ است. دکتر مصطفی قانعی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ واکسن ایرانی مجوز ورود به فاز انسانی را نگرفته است، گفت: اگر کد اخلاق هم بگیرند تا مجوزی از سازمان غذا و دارو اخذ نکنند به عنوان پیشرفت تلقی نمی‌شود؛ پیشرفت زمانی حاصل می‌شود که سازمان غذا و دارو مجوز کار بالینی واکسن را صادر کند. کد اخلاق یکی از ضرورت‌های صدور مجوز است و اگر کمیته اخلاق کشوری کد و مجوزی ندهد، سازمان غذا و دارو هم مجوزی برای کارآزمایی بالینی صادر نمی‌کند. وی افزود: تمام واکسن‌ها در مرحله «پره کلینیکال» یا قبل از بالینی قرار دارند و امید می‌رود حداقل ۴ واکسن بتوانند اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ فاز ۳ انسانی را آغاز کنند. قانعی درباره نحوه فراخوان و جذب داوطلب برای کارآزمایی بالینی انسانی واکسن کرونا به ایسنا گفت: هنوز مجوزی برای مطالعه انسانی صادر نشده است. 
***
ارزش تست PCR بسیار کوتاه‌مدت و موقت است
عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران با بیان اینکه در این شرایط، ترویج و ترغیب مردم عادی برای انجام تست PCR و ایجاد این تقاضا در سطح جامعه کاملا اشتباه است، گفت: حتی انجام این تست با هدف غربالگری در شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز صحیح و اثربخش نیست، به خاطر اینکه ارزش تست PCR بسیار کوتاه‌مدت بوده و فقط وضعیت موجود فرد را از لحاظ وجود یا عدم وجود ویروس بیان می‌کند که آن هم موقت است، چراکه اولا ممکن است پاسخ منفی کاذب باشد و دوما اگر امروز منفی باشد، الزاما به این معنا نیست که فردا و روزهای آینده هم منفی است. دکتر حمید سوری در گفت‌وگو با ایسنا درباره موقتی بودن اثر تست PCR گفت: مثلا فرض کنید از کل جمعیت 25 هزار نفری دانشگاه تست بگیرند و 100 نفر مثبت باشند، این جواب تنها زمانی ارزش دارد که همه این 100 نفر و تماس‌های نزدیک آنها یعنی حدود 600 نفر، از باقی افراد جدا شده و قرنطینه شوند در غیر این صورت انجام این تست‌ها ارزشی ندارد، علاوه بر آن انجام این تست‌ها یکبار برای همیشه نبوده و باید هر بار و با مشاهده موارد جدید تکرار شود. این اپیدمیولوژیست انجام تست PCR انبوه را تنها برای گروه‌های پرخطر و شرایط اپیدمیولوژیک خاص مانند اوایل اپیدمی برای مصون نگه داشتن نقاط پاک کشور مناسب دانست و گفت: به عنوان نمونه انجام این تست برای اطرافیان و افراد در تماس نزدیک با مبتلایان بویژه افراد در معرض خطر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای راهکار مناسبی است. 
***
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد
کمبود ۳۰۰ هزار معلم در کشور
وزیر اسبق آموزش‌و‌پرورش و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار معلم در کشور کم داریم، گفت: هر قدر برای آموزش‌و‌پرورش هزینه کنیم همانقدر دریافت می‌کنیم. معلم گران‌قیمت و گران‌سنگ، دانش‌آموز گران‌قیمت و گران‌سنگ تربیت می‌کند. حمیدرضا حاجی‌بابایی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه میانگین دنیا یک معلم به ازای هر ۱۹ دانش‌آموز است، اظهار کرد: ما در کشور ۳۰۰ هزار معلم کم داریم. البته شورای عالی آموزش‌و‌پرورش می‌گوید ۲۰۰ هزار کمبود داریم. کلا ۶۴۰ هزار معلم داریم که سر کلاس درس می‌روند. وزیر بعد از بنده اعلام کرد معلم مازاد داریم؛ این نوع نگاه به معلم ذلت‌بار است. وزیر اسبق آموزش‌و‌پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در بودجه سال آینده، بودجه‌ای برای آموزش مجازی و مدرسه تلویزیونی خواهیم داشت، اظهار کرد: این موضوع در برنامه ششم توسعه آمده است. زمانی که وزیر آموزش‌و‌پرورش بودم ۱۵ درصد مدارس را هوشمند کردیم. هوشمندسازی مدارس از شیوه‌های مدرنی است که باید در مدارس انجام شود و نیاز امروز ما است. 

Page Generated in 0/0143 sec